Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 16:10 ja BunsenLabs2016.07.10 LINUX FORMAT LEHDEN dvd:LTÄ.  (Luettu 7672 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Huvittelen toisinaan lueskelemalla LINUX FORMAT lehteä ja kokeilemalla sen mukana tulevia Linux-jakeluita. Minulla on monta vanhaa PC-laatikkoa tätä varten.
Nyt asensin Ubuntun Unity-työpöydällä. Se pitäisi opiskella huolella, muuten vähän päästä ihmettelee miten asiat siinä saa tehdyksi. Aluksi tosin vilautetaan paneelia, missä on rutkasti näppäinoikoteitä, mutta kuten aikaisemminkin kun olen Unityä käyttää yrittänyt, en ole millään keksinyt, miten paneelin näkyviin saa tai miten sen saisi printattua. Varmasti siihenkin temppu on, mutta kun jaksaisi tiedon etsiä.

Päinvastoin kuin Unitystä minulla on hyviä kokemuksia Kubuntusta. Niinpä kokeilin päätettä:
Koodia: [Valitse]
sudo apt install kubuntu-desktopIhan kivasti alkoi päätteessä vilistää sanomia. Mutta sitten yksi virheilmoitus enkä tietysti ollut tullut ohjanneeksi päätteen tulostusta tiedostoon, joten jonnekin tarkka sanoma katosi. Mikä lie mömmö ollut. Uudelleen käynnistys tuotti lupaavasti sanan Kubuntu, mutta työpöytä - sama tylsä Unity.

Pitäisi tietenkin poistaa asennetuista ohjelmista Kubuntu-desktop, mutta kiitos Unityn niin en millään onnistu löytämään kivaa sovellusta ohjelmien poistoon. Kai se päätteelläkin onnistuisi ... Sinänsä on outoa, että Kubuntun asentaminen ei onnistunut. Se on aikaisemmin toiminut tässä mikrossa.

Mutta iloinen yllätys oli DVD:llä BunsenLabs. Sehän on vanhan kunnon CrunchBangin perinnön jatkaja. Kivasti työpöydälle on raaputettu näkyviin tärkeimmät pikanäppäimet. Toinen hyvä on ArchBang, mutta minun kokemukseni mukaan Arch-sukuiset ennemmin tai myöhemmin sekoavat päivityksissä.  Tai siis minä  sekoan Packmannin kanssa.

Asensin BunsenLabssin toiseen vanhaan lootaan ja hyvin pelaa  :-*


SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Aluksi tosin vilautetaan paneelia, missä on rutkasti näppäinoikoteitä, mutta kuten aikaisemminkin kun olen Unityä käyttää yrittänyt, en ole millään keksinyt, miten paneelin näkyviin saa tai miten sen saisi printattua.

Paneelia? Tarkoittanet ikkunaa? Paneelihan näkyy kaiken aikaa ruudun vasemmassa laidassa, ellet olet itse sitä asettanut piiloutumaan?

Pikanäppäimet sai muistaakseni näkymään, kun piti pidemmän aikaa Win-näppäintä pohjassa.

Lainaus
Uudelleen käynnistys tuotti lupaavasti sanan Kubuntu, mutta työpöytä - sama tylsä Unity.

Toisin sanoen lisäsit KDE Plasman Unityn rinnalle, mutta et kirjautumisikkunassa valinnut Plasmaa, jolloin kirjaudutaan sille työpöydälle, joka viimeksi oli käytössä. Jos käytät automaattikirjautumista ilman kirjautumisikkunaa, sinun luultavasti pitää ensin kirjautua ulos nähdäksesi kirjautumisikkunan. Siellä sitten jostakin (tässä on valtavasti vaihtelua kirjautumishallinnan ja sen teeman mukaan) löytyy valikko, jolla voit valita, mille työpöydälle kirjaudut.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Pikanäppäimet sai muistaakseni näkymään, kun piti pidemmän aikaa Win-näppäintä pohjassa.


Se on Super-näppäin! Niin kuin siinä ikkunassakin sanotaan.
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Kiitos! Kun siis jaksaa pitää Microsoft Windows lippunäppäintä pohjassa niin saa nähdäkseen ikkunan, jossa pikanäppäimet näkyy. Minulle vain meinaa tulla suonenveto käpälään.

Toinen outo ongelma: miten saa määriteltyä työpöydät? Mielellään niin että vaihtuvat hiiren rullasta.
LINUX FORMAT kirjoittaa:
Lainaus
For more customisation you'll need to use The Unity Tweak Tool
Asennetaanpa  8)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Toinen outo ongelma: miten saa määriteltyä työpöydät?

Järjestelmäasetukset -> Ulkoasu -> Toiminta -> Käytä työtiloja

Käynnistimeen ilmestyy kuvake, jossa on neljä työtilaa. Vaihto onnistuu oletuksena kuvakkeen kautta tai näppäinyhdistelmillä Ctrl+Alt+nuolinäppäin (neljässä ruudussa edetään siis sivuttain ja korkeussuunnassa nuolinäppäimillä).

Työtilojen lukumäärää ja muita asetuksia voi säätää Compiz-asetusten hallinnalla (CompizConfig Settings Manager eli ccsm). Sijaitsee paketissa compizconfig-settings-manager

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
Asennuksen jälkeen ohjelma löytyy Dashin haulla (Dash on ikkuna, joka avautuu käynnistimen Ubuntu-kuvakkeesta: "Etsi tietokoneelta ja verkkolähteistä"). Tai voit käynnistää päätteen kautta komennolla:

Koodia: [Valitse]
ccsm
Työtiloihin liittyviä asetuksia on ccsm:ssä useammassa paikassa:
  • Työtilojen lukumäärä ja sijoittelu määritellään välilehdellä Yleiset -> Yleiset asetukset -> Työpöydän koko
  • Paneelin kuvakkeesta avautuvan työtilavaihtonäkymän toimintaa säädetään asetuksilla Työpöytä -> Desktop Wall
  • Suoraan siirtymiseen käytettäviä näppäinyhdistelmiä ja hiiritoimintoja taas voi säätää Työpöytä -> Viewport Switcher. Jos haluat, että hiiren rulla vaihtaa työtilaa taustakuvan päällä rullatessa, aseta Viewport Switcherin asetuksissa välilehdellä Desktop-based Viewport Switching kohtaan Move Next:  Ei käytössä -valinnan tilalle Button4 ja  Move Prev -kohtaan Button5.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Asentamalla ohjelman ClassicMenu on helppo siirtyä paikasta toiseen.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Asentamalla ohjelman ClassicMenu on helppo siirtyä paikasta toiseen.

Mutta sitten ei opi käyttämään Unityä oikein.  ;D

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Niistä näppäinkomennoistahan voi ottaa vaikka kuvankaappauksen ja tulostaa paperille, tai laittaa sen kuvan vaikka työpöydän taustakuvaksi.


jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Asentamalla ohjelman ClassicMenu on helppo siirtyä paikasta toiseen.

Mutta sitten ei opi käyttämään Unityä oikein.  ;D

Tuon voin vahvistaa.

Joten valintani on Mate ;)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Asentamalla ohjelman ClassicMenu on helppo siirtyä paikasta toiseen.

Mutta sitten ei opi käyttämään Unityä oikein.  ;D

Tuon voin vahvistaa.

Joten valintani on Mate ;)
Vanhasta uuteen siirtyminen ottaa aikansa. Kyllä itsellä meni tovi kunnes aloin tulemaan Unityn kanssa
toimeen. En enää kaipaa kovinkaan paljoa vanhaa valikkoa jonka paikalla on roskakori jota en juuri käytä.
Vähän ärsyttää pari levyä joilla ei ole nimeä. Taltio ei juuri valaise. Voihan ne poistaa näkyvistä tuosta
sivupaneelista. Levyillä siis on nimi, mutta siti näkyvät taltio nimellä. Laajakuva näytössä paneelin paikka
sivussa on perusteltu.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vähän ärsyttää pari levyä joilla ei ole nimeä. Taltio ei juuri valaise. Voihan ne poistaa näkyvistä tuosta
sivupaneelista. Levyillä siis on nimi, mutta siti näkyvät taltio nimellä.

Onko tämä Unity -peräinen juttu? No enivei, sen voi helposti korjata Levyt -ohjelmalla, "Muokkaa liitosasetuksia" -kohdassa. Siellä vaan "Näyttönimi" -kohdassa kirjoitellaan haluttu nimi levylle.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vähän ärsyttää pari levyä joilla ei ole nimeä. Taltio ei juuri valaise. Voihan ne poistaa näkyvistä tuosta
sivupaneelista. Levyillä siis on nimi, mutta siti näkyvät taltio nimellä.

Onko tämä Unity -peräinen juttu? No enivei, sen voi helposti korjata Levyt -ohjelmalla, "Muokkaa liitosasetuksia" -kohdassa. Siellä vaan "Näyttönimi" -kohdassa kirjoitellaan haluttu nimi levylle.
Hyvä vihje. Gparted ohjelmalla olen antanut levyille nimet. Koetin sillä levyt ohjelmalla muuttaa liitosasetuksia (label), mutta nimi on edelleen Taltio (koko). Olisi levyn nimi tai edes laitenimi /dev/sdc3. Tuo levy sisältää toisen Linux asennuksen ja en halua liittää sitä fstab-tiedostossa automaattisesti. Pikkuasia - osalla levyistä oikea nimi kuten BIOS.Päällekkäisiä nimiä ei pitäisi olla.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Hyvä vihje. Gparted ohjelmalla olen antanut levyille nimet. Koetin sillä levyt ohjelmalla muuttaa liitosasetuksia (label), mutta nimi on edelleen Taltio (koko). Olisi levyn nimi tai edes laitenimi /dev/sdc3. Tuo levy sisältää toisen Linux asennuksen ja en halua liittää sitä fstab-tiedostossa automaattisesti. Pikkuasia - osalla levyistä oikea nimi kuten BIOS.Päällekkäisiä nimiä ei pitäisi olla.

Minulla käynnistimessä näkyy kyllä tiedostojärjestelmien nimet, jos sellaiset on määritelty. Näyttääkö lsblk kyseiselle tiedostojärjestelmälle labelin?

Koodia: [Valitse]
sudo lsblk -o name,mountpoint,label,size(Huom! Ajettava sudolla, jotta ohjelma voi lukea label-tiedon tiedostojärjestelmästä.)

Levyt-ohjelmalla tiedostojärjestelmän label asetetaan valitsemalla osio ja valinnan alapuolella olevasta hammasrataskuvakkeesta Muokkaa tiedostojärjestelmää...
« Viimeksi muokattu: 22.12.16 - klo:18.29 kirjoittanut nm »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Levyt-ohjelmalla tiedostojärjestelmän label asetetaan valitsemalla osio ja valinnan alapuolella olevasta hammasrataskuvakkeesta Muokkaa tiedostojärjestelmää...

Minulla tuo levyn nimeäminen ei jostain syystä onnistu noin, tulee virheilmoitus, vaan pitää nimenomaan mennä "Muokkaa liitosasetuksia" -kohtaan ja siellä kirjoittaa levylle haluttu nimi kohdassa "Näyttönimi".

Ollaan melko syvällä off topicin suossa. :P

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Levyt-ohjelmalla tiedostojärjestelmän label asetetaan valitsemalla osio ja valinnan alapuolella olevasta hammasrataskuvakkeesta Muokkaa tiedostojärjestelmää...

Minulla tuo levyn nimeäminen ei jostain syystä onnistu noin, tulee virheilmoitus, vaan pitää nimenomaan mennä "Muokkaa liitosasetuksia" -kohtaan ja siellä kirjoittaa levylle haluttu nimi kohdassa "Näyttönimi".

Ollaan melko syvällä off topicin suossa. :P
off topic mutta liittyy työpöydän ominaisuuksiin. Olen hieman yksinkertainen - luulin, että levyn nimi riittää, mutta pitääkin olla tiedostojärjestelmän nimi.
Käynnistin levyt-ohjelman päätteessä  sudo gnome-disks (kunhan keksin nimen). Nyt erotan suunnilleen samankokoiset järjestelmälevyt toisistaan.
Sisältöhän noissa suunnilleen sama - ei hakemistolistaus kerro vielä mitään.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Nyt erotan suunnilleen samankokoiset järjestelmälevyt toisistaan.
Sisältöhän noissa suunnilleen sama - ei hakemistolistaus kerro vielä mitään.

Itse en halua että järjestelmälevyt näkyvät siinä palkissa, vaan asettelen liitosasetukset niin että ne ei näy GUI:ssa missään, mutta jos haluan mountata niitä esim. tiedostojen kopiointia varten, voin tehdä sen komentoriviltä sudolla. Tuntuu paljon turvallisemmalta niin.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Nyt erotan suunnilleen samankokoiset järjestelmälevyt toisistaan.
Sisältöhän noissa suunnilleen sama - ei hakemistolistaus kerro vielä mitään.

Itse en halua että järjestelmälevyt näkyvät siinä palkissa, vaan asettelen liitosasetukset niin että ne ei näy GUI:ssa missään, mutta jos haluan mountata niitä esim. tiedostojen kopiointia varten, voin tehdä sen komentoriviltä sudolla. Tuntuu paljon turvallisemmalta niin.
Tuo on totta ja en ole pitänyt ominaisuudesta, että levyjä voi lukea ilman tunnistautumista oletuksena. Levyt joita ei ole tarkoitus käyttää voisivat pysyä piilossa. fstab tai satunnainen käyttö sudo mount ... rittää hyvin. Nyt levyt näkynee oikein kun tekee uuden käyttäjän tai käynnistää koneen asennusmedialla. Jos paljon levyjä niiden kanssa tekee helposti virheitä. Voi poistaa vaikka väärän asennuksen. Nyt pääsen helpommin vanhan asennuksen kotikansioon, mikä on kätevää. Ennen tein aina sudo mount eikä se haitannut.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Siirryinkin välillä 600 km:n päähän huvilalleni Porvoon saaristoon. Täällä minulla on vain yli 10 vuotta vanha NetVista roskiksesta pelastettu mikro. Senkin saa toimimaan BunsenLabs2016.07.10 jakelulla. Tosin selaimen käyttö on takkuista, prossa jumittuu usein 100 % käyttöasteeseen. Olen kokeillut eri selaimia. Kivasti muutenkin hauska Opera pelaa suht. vähillä resursseilla. Midori olisi varsinainen kevytselain, mutta se kaatuu silloin tällöin.

Mukanani Oulusta tuli Intelin NUC-purkki. Se on alkanut nikotella, mutta sain siihen asennettua Kubuntun LTS-version. Toimii hyvin. Mutta nyt kun täällä oikein viihtyskin niin pitää lähteä takaisin Ouluun. Sinne minulle tulee Rosberry Pi. Kiva viritellä sitä. Onko kokemuksia?

Kiitokset kokemuksista Unityn kanssa. Ja muustakin avusta  :-*

PS: Jos tekstini on omituista niin se johtuu siitä, että kaaduin marraskuussa, löin pääni ja sain aivoverenvuodon josta yritän nyt kuntoutua. Ja lienen jo melko kalkkis muutenkin, 82 v. 8)