Onhan näitä myyttejä muitakin murrettavaksi.
Olen aika useinkin kuullut sanottavaan, että Linuxin avoin lähdekoodi on turvallisuusriski
eikä mitään pankkiasioita ja vastaavia uskalla hoitaa sillä koska sehän on avoin ja kaikkien luettavissa
Murra siinä sitten sitäkin myyttiä, vähillä sanoilla...
Usein kuulee sanottavan, että Linuxia ei ilmeisesti kannata alkaa käyttää, koska 95% käyttää Windowsia, niin onhan siinä Linuxissa jotain vikaa oltava.
Linuxin turvallisuudesta kuulee yleensä kommentin, että se on myytti, ja se on turvallinen koska se on niin harvinainen. Harvinaisuutta ruokkiin käyttöjärjestelmien julkaistut myyntiluvut. Harva tietää, että Linux ei näy myyntiluvuissa, koska useimmiten ilmaisena sitä ei myydä. Ja harva tietää, että useimpien Linuxien alla laitteessa on ensin ollut ostettu Windows. Myytin murtamisesta saa viistoja katseita kun yrittää selittää, että järjestelmän rakenne sinänsä, sekä käytön ja ylläpidon menettelytavat ovat ne turvallisuuden kulmakivet.
Harva tietää, että Linuxeja on jokapäiväisessä elämässä ympärillämme koko ajan. Millähän käyttöjärjestelmällä autojen ECU:t toimivat? Itseäni keljuttaa kun taloudessa on ylläpidettävä yhtä Windowsia kun TomTom navigaattorin ylläpitoliittymä ei toimi Linuxilla. Mikähän käyttöjärjestelmä on TomTomissa? Luulen, että Linux, vaikka en sitä mistään ole osannut tarkistaa.
Myytti on sekin, että Linux on niin vaikea oppia käyttämään, että se on vain asiantuntijoiden kampe. Sen myytin kyllä olen monelta murtanut auttamalla alkuun.