Muutamia huomioita: Windowsin kanssa aikaa tuntuu palavan paljon enemmän aktiiviseen ja passiiviseen ylläpitoon, virustutkien päivittelyyn, skannailuun jne...
Itsellä oli joku vuosi sitten Symantecin ohjelmat ja nyt ollut pari vuotta F-Secure ja pitää antaa kyllä pinnat F-Securelle. Onkohan noin kerran vuodessa tullut oikein erillinen "prompti", että päivitetäänkö ohjelma täydellisesti. Muuten kaikki päivitykset on koneelle tullut automaattisesti.
Viime ajat myös sukulaisten ja tuttavien koneet ovat työllistäneet melkoisesti kaikenlaisten haitakkeiden poiston kanssa. Sain tässä erään tuttavan, jonka kanssa olen joutunut koneasioissa askartelemaan aika lailla kokeilemaan Ubuntua. Ja kas kummaa kun olin alkuasennuksen tehnyt ja tarvittavat softat asentanut ko. kaverin kone ei ole minua vaivannut yhtään.
Tuossa on kyllä sinänsä perää. Tuntuu että välillä tulee pyyntöjä ns. puolituttaviltakin Windows koneiden tarkistamiseen. Pääasiassa ongelmat näyttää olevan kahdesta syystä johtuvia.
A. Käyttäjät asentaa sinänsä ihan ok laatuisia ilmaisia softia, mutta nykyisin upottavat ikävästi näitä opt-out tyyppisiä "asennetaanko samalla kolme muuta softaa?" valintoja, joita käyttäjät ei pääsääntöisesti tajua poistaa. Ikävä kyllä nuo ns. lisäsoftat on yleensä niitä ongelman aiheuttajia.
B. Sitten se puhdas piraattisoftien käyttö. Niitä vain löytyy valmiiksi haittaohjelmilla höystettyjä varsin paljon.
On Windowsilla ne hyvätkin puolet, oletusarvoisesti lisälaitteet toimivat, pelejä saa laajemmin jne, mutta huonot puolet ovat myös sellaiset, etten itse viitsi sitä käyttää oikeastaan muuna kuin pelialustana.
Itse käyttelen varmaan suhteessa 80% Windowsia ja 20% Linuxia. 8.1:n jälkeen on tullut käyteltyä paljon Windowsia, koska se vain tuntuu toimivan todella vakaasti koneissani. Linuxien kanssa kaikki tuntuu olevan vähän tuurista kiinni. Joillain koneilla käyttökokemus on suorastaan upea, joillain se ei toimi, ei sitten mitenkään ja ikävästi ongelmat on aina hiukan piilossa, kuten esim. koneen suspend, jonka toimimisen onneksi nykyään tarkista kutakuinkin ensimmäisenä. Toisaalta tuossa vaihdoin yhden uuden läppärin, onkohan nyt yhden tai kaksi sukupolvea vanhalla i5:lla, jossa on lisänä r290 näytönohjain. Kaikki yllätykseksi näytti toimivan suht hyvin muutaman päivän, kunnes tuli jokin päivitys joka rikkoi kaiken. Ei pääse edes recovery tilassa boottaamaan. Pitäsi tutkia asiaa, mutta näitä on tullut itselle vaan vähän liikaa vastaan.
Parit asiat mitkä Linuxeissa vaan on pääsääntöisesti ihan surkealla tasolla.
- Näytönohjainajurit ja suorituskyky. Omissa kokeiluissa ne ei vaan ole lähelläkään Windowsia.
- Suspend ja Hibernate. Näiden toteutus on niin surkeaa luokkaa, että nykyään tulee hämmästyttyä jos ne toimii out-of-box läppäreissä. Pöytäkoneissa tuntuu yleensä toimivan kivasti, mikä itseäni ei lohduta kyllä yhtään.
- Langattomien ajurit. Tuntuu myös olevan jakeluista, ajurista ja kuunasennosta riippuvainen yhtälö. Erityisesti nuo Broadcomit, joita ikävä kyllä varmaan 70% kaikista mobiililaitteista on. Löydät tyyliin ohjeen: Kokeile suljettua ajuria ja ei toimi. Hetken päästä hoksaat että ohje koskeekin vain puoli vuotta aiempaa julkaisua, nyt sitä ei saakaan missään nimessä käyttää tai tulee ongelmai. Huoh, noiden kanssa on saanut tapella niin monesti.
Sitten taas yksi jo vähän vanhempi kannettavani. Toimii pääasiassa ihan täydellisesti Linuxeilla. Mutta sieltäkin löytyy se pikku juttu. Kuuntelee Spotifyä noin 3-5h selaillen putkeen ja yhtäkkiä Cinnamonista häipyy kaikki tekstit ja kone on käytännössä pakko rebootata. Pointtina siis se, että Linux koneissa ainaa tuntuu löytyvän se jokin juttu, mikä ei oikein toimi niin kuin pitäisi.