Valitettavasti sille käyttäjälle tulee aina silloin tällöin tarvetta päästä niihin kansioihin. Ja joskus täytyy niihin piilokansioihinkin mennä.
Totta -nykyisissä järjestelmissä. Sitä sanoinkin, että kehittämisen varaa vielä olisi.
Sitäpaitsi, ethän sinä Linuxissakaan koko aikaa touhua Admin-hattu päässä, vaan sudotat silloin, kun pitää tehdä jotain arkirutiinista poikkeavaa.
Ja tota, aika monilla ohjelmilla käsitellään tiedostoja, vaikkapa MS Wordilla. Vai tarkoitatko kenties jonkinlaista tiedostonhallintaa? Sekin on vähän semmoinen juttu että silläkin on se tarpeensa.
Itse kaipaan järjestelmää, missä minun ei tarvitsisi käsitellä ohjelmia, vaan dokumenttejä. Jos haluan luoda tekstidokumentin, jossa on vielä kuvia mukana, voisin vain klikata työpöydälle 'Tee uusi tiedosto' ja lähteä suoraan käsittelemään sitä. Noita töitä voisi sitten järjestellä omiin kansioihinsa. Vältän sanomasta 'Tiedostonhallinnalla', koska sekin viittaa johonkin ohjelmaan.
Nykyjärjestelmä on kuin hakisin työhuoneen kaapista ylähyllyn vasemmasta laidasta kirveen ja alkaisin sitten mietiskellä, mitä ja miten sillä voisin tehdä.
Tietty voihan se olla, että meillä on hivenen eri filosofia tietokoneen käyttäjän näkökulmasta. Ainakin kun puhutaan yksityisestä kotikoneesta, niin itse lähden siitä, että käyttäjällä tulee olla tarpeen vaatiessa kaikki oikeudet tehdä järjestelmässään mitä lystää, käyttiksen lähinnä suojellessa pahimmilta vahinkomokilta. Monen käyttäjän systeemit ovat sitten asia erikseen.
Haaveilemani järjestelmä käyttäjällä olisi kyllä oikeudet tehdä mitä tykkää, mutta golfausta varten pitää käyttää korkeamman tasoista 'Admin' -avainta.
Nimenomaan monen käyttäjän koneissa, jollaisia monet yleisö- ja kotikoneetkin ovat, peruskäyttäjälle ei pitäisi antaa mitään oikeuksia edes nähdä, mitä conf-tiedostot sisältävät. Osassa niissä on jopa salasanoja ja joka tapauksessa tietoa, joka helpottaa järjestelmään murtautumista ja tietoturvan kannalta oleellista tietoa. Miksi esim käyttäjien pitää nähdä, mitä käyttäjätunnuksia koneella on ?
Katselemme varmaan asioita eri näkökulmista. Itselläni on ylläpidettävinäni lähinnä kasa kotikoneita, muutamia satoja Window-työasemia, muutama kymmenen Linux-työasemaa ja saman verran palvelimia. Nämä ja 35v erilaisten koneiden parissa ovat muokanneet minun näkökulmaani, mikä ei välttämättä ole se paras.