Näin luin itsekin vastikään jostain lehdestä. Ei voi muistaa, mistä. Mutta, tuo tyhjentäminen voi pitää paikkansa ihan alkuun muutaman kerran. Lähde: http://fi.norton.com/yoursecurityresource/detail.jsp?aid=Batteries
Tuota tuota...
Ne eivät menetä ajan mittaan latautumiskykyään (nk. “muistivaikutus”), kuten niiden korvaamat NiMH-akut.
Olen huomannut, että monilla ihmisillä on ihan väärä käsitys siitä mitä muistivaikutus tarkoittaa. Ensinnäkään se ei koske lainkaan latautumista, vaan akun purkautumista sellaisen tason alle joss sitä ei ole käytetty moneen lataussyksiin.
Muutenkin kirjoitus siitä montako vuotta akkukestää oli aika disinformatiivista. Akkujen käyttö kun voi olla radikaalisti erilaista. Jossain ympäristöissä akkua puretaan ja ladataan toistuvasti maksimivirralla, kunnes se ei enää täytä tarpeita. Tämä voi akkutyypistä riippuen tapahtua kovinkin nopeasti. Jossain käytössä taas akkua puretaan hyvin hitaasti jos lainkaan pitän ajan kuluessa ja tyhjeneminen tapahtuu normaalien vuotojen kautta. Sekä toisissa käytöissä taas akku on jatkuvassa latauksessa vuosikausia, eikä sitä käytännössä koskaan pureta kuin hetkellisesti. Noista on kovin vaikeaa vääntää mitään yleistystä.
Oikea muisti ilmiö tulee esille siten, että esim purat akkua aina 50% lataustilaan ja sitten lataat sen täyteen ja taas purat sen samaan varaustilaan. Periaatteessa tämä on mahdollista hyvin säännöllisellä kännykän käyttäjällä. Esim. Varapuhelin, jota et koskaan käytä puhumiseen ja lataat sen kerran viikossa, mutta puhelin on silti aina päällä. Tuolla tavala saat NiMh akun sellaiseen jamaan, että parin vuoden kuluttua kun olet jatkanut tuota, niin sitten kun akku on 50% varauksessa ja soitat puhelun, niin puhelin kuolee heti virran puutteeseen. Mutta tämä siis vaatii vähintään useita satoja syklejä, joissa akkua ei pureta koskaan tuonne tietyt tason alapuolelle ja lataus jatketaan säännöllisesti siitä pisteetä. Kuinka usein tällainen tapahtuu tavanomaisen matkapuhelimen kanssa, on sitten hyvä kysymys. Kuitenkin teollisuuslaitteissa ja muissa systeemeissä joita käytetään äärimmäisen säännöllisesti vuoden ympäri ja vaikka päivittäisellä latauksella, tuo voi hyvinkin tulla vastaan.
Olen usein huomannut, että noobit sekoittavat tuon siihen, että akustossa on eri varaustilassa olevia kennoja. Tätä ongelmaa voidaan toki vähentää pitkällä lievällä ylilatauksella tai sitten vähän fiksummin lataamalla jokainen kenno uudelleen tai vaihtamalla akustosta vialliset kennot pois. Erityisesti pika ja äly-laturit tuottavat ongelmia tuon kanssa, koska ne ilmoittavat nopeasti, että akku on täynnä, vaikka siellä on vielä 1-2 ihan tyhjää kennoa jotka eivät vain ota virtaa kunnolla vastaan. Tämä ei siis suinkaan ole mikään muisti-ilmiö, vaan johtuu huonosta laturista. Vähänkin paremmin katatuissa akustoissa on myös monesti kennokohtaiset piuhat joilla tuo tasaus voidaan hoitaa. Litium-ion akkujen kanssa tietysti ylilataus ei ole toimiva vaihtoehto. Erityisesti halvoissa laitteissa joissa ei ole kunnollista latauslogiikkaa, tämä on paljon yleisempi ongelmien syy kuin muisti-ilmiö jota niin kovasti tunnutaan pelkäävän.
Asiasta muuten toiseen, posti palautti kirjekuoren, jossa oli litium-ion akku. Kun niitä ei kuulemma saa postissa lähettää. Hohhoh...
Hyvää välipalaaa:
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batterieshttps://en.wikipedia.org/wiki/State_of_charge - Valitettavan köykänen pätkä tosin
https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_balancinghttps://en.wikipedia.org/wiki/Memory_effecthttps://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_systemhttps://en.wikipedia.org/wiki/Battery_chargerTuolla muuten mainittiin tuo akkujen buustaaminen, joka toimii aivan mainiosti mm. NiCd ja NiMH akkujen kanssa, näköjään toimii myös Litium-Ionilla. Joskus aikoinaan on tullut korjattua lukemattomia akkuja kenno kohtaisella buustauksella.
Hienona ominaisuutena voidaan mainita se, että litium-ioninen kanssa monet laitteet saavat riittävän jännittene jo yhdestä kennosta, jolloin säästytään monelta akustojen ongelmalta.
Valitettavasti erialsia huonoja latureita on maailma täynnä, hyvien löytäminen on sitten jo vähän vaikeampaa. Yksi syy siihen miksi akut kannattaa ladata vasta tyhjinä on se, että mikäli laturi on esim. ajastinpohjainen, niin se ylilataa akkuja ja vahingoittaa niitä, joita ei ole purettu ennen lataamista. Toisaalta taas pika älylaturit, monesti heittää suoraan erroria jos niihin pistää pienemmän kapasiteetin kennoja tai kennoja jotka on purettu ihan tyhjäksi. Noita sitten pitää ensin ladata tavallisella tai ajastin laturilla ja sen jälkeen vasta älylaturlla, kun se taas huolii kennot kun alkutilanne ei ole liian huono.
Tuossa myös todetaan, että lataus ja akku ja ominaisuudet ja käyttöympäristö ja kaikki pitäisi suunnitella ja analysoida aina keissi kohtaisesti, jotta saavutetaan paras mahdollinen tulos. Sitten kun tuota by the book perfektionismia verrataan siihen, mikä on halvin mahdollinen about toimiva implementaatio jonka kiinalaiset pystyy tekemään, niin ollaan aikalailla janan eri päissä.
Ihan kuten SSD levyjen "täynnä olemisen kanssa". Se mitä tekniikka tekee konepellin alla, ei välttättä ole koko totuus. Kun akku on tyhjä, se ei todennäköisesti ole sitä. Eikä se täysikään tarkoita sitä, että se olisi täysi.
Upsien akustojen kanssa tunkkaaminen on myös melkoista hommaa kun tulee huollon aika.
Btw. Monesti menee myös sekaisin asiat kuten akku, akusto ja pari ja paristo. 1,5 patterit kun ovat pelkkiä pareja eikä paristoja. Tietysti mm. 9V nappiparisto ja 4,5V litteäparisto on ihan oikeasti paristoja.
No joo, nää on niinku muutkin asiat. Aina kun yleistää jotain, niin se on enemmän tai vähemmän väärin.
Tämä on kuitenkin hyvä muistaa. Eli jos Litium-Ionin päästää oikeasti tyhjäksi, se voi olla mennyttä kokonaan.
"However, if Li-ION cells are discharged below a certain voltage a chemical reaction occurs that make them dangerous if recharged, which is why probably all such batteries in consumer goods now have an "electronic fuse" that permanently disables them if the voltage falls below a set level." Luulen muuten että yhdellä Zen Plus V soittimelle kävi noin. Se sekosin jotenkin ihan totaalisesti, niin ettei sitä saanut sammutettua. Kun se vihdoin sammui, sitä ei saanut enää koskaan ladattua / käynnistettyä. En tiedä miten pahasti se oli solmussa, mutta monessa systeemissä noi on enemmän tai vähemmän softapohjaisia, jolloin hommat voi mennä pieleen, kun tapahtuu tuollaista sekoilua. Softan sekoilun takia se meni sitten varmaan tuollaiseen low level fail safe tilaan ja se oli sitten siinä. Tämä tietenkin puhdasta spekulaatiota, mutta sopisi kaavaan.