Kirjoittaja Aihe: Ubuntu menossa rappiolle?  (Luettu 15693 kertaa)

Thrasymakhos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Ubuntu menossa rappiolle?
« : 13.07.12 - klo:09.07 »
Hei,

Päivitin eilen tuotantokäytössä olevan koneeni versiosta 10.10 -> 12.04 versioon. Neljän tunnin odottelun jälkeen asennus oli valmis ja uudelleen käynnistyksen jälkeen odotti sininen ruutu ilman työpöytää. Minulta jäi siis Unity testaamatta, koska se ei suostunut käynnistymään. Mutta arvosteluista olen ymmärtänyt että Unity on Ubuntun ilmainen vastine Windows 8 Metrolle: sekava ja epäintuitiivinen systeemi, joka on raskas pyörittää.

Olin kuitenkin alunperinkin suunnittelut laittavani koneeseen Gnome 3:sen, joten menin tekstikonsoliin ja asensin sen sitten sieltä. Mutta Gnome 3:kaan ei lähtenyt heittämällä käyntiin. Pääsin kuitenkin tässä vaiheessa Gnome classicin kautta jo graafiseenkin tilaan. Tapeltuani aikani NVIDIAN ajureiden kanssa sain Gnome 3:n käynnistymään. Systeemi toimii kuitenkin epävakaasti: valmiustilasta heräämisen jälkeen kalenteri on sotkussa ja äänenvoimakkuus säätyy aina itsekseen maksimista puoleen väliin! Ärsyttävää.

Lisäksi kone tipahtaa valmiustilassa oltuaan aina wifi-verkosta, joten enää ei onnistu sekään että jättäisi koneen pariksi tunniksi valmiustilaan ja jatkaisi käyttöä sitten, koska verkkokortti sekoaa välillä. Taistelin eilen useampia tunteja että sain Broadcomin WLAN-kortin ylipäätään toimimaan, mutta WLAN kohdassa lukee edelleen "Ei hallinnassa". Mitähän seuraavaksi pitäisi tehdä? Laittaa eri merkkiä oleva USB-dongle läppäriin?

Gnome 3:ssa ei myöskään ole reboot tai shutdown suoraan valikossa. Tämäkin rasittava ominaisuus on ilmeisesti kopioitu Win 8:n Metrosta? Asia olisi aivan ok, jos käyttis toimisi vain niinkuin luvataan. Eilen jouduin naputtamaan kymmeniä kertoja CTRL+ALT+T ja "sudo reboot now", koska en ehtinyt alkaa etsimään useiden valikkojen takaa uudelleen käynnistyksen ikonia. Jostain ne varmaan saa valittua vaikka yläpalkkiin, kuten Gnome 2:ssa?

Johtuuko tällainen sekoilu siitä että tein päivityksen olemassa olevan (hyvin säädetyn) systeemin päälle? Voisin tänään tietenkin polttaa ISO:sta levyn ja tehdä uudelleen asennuksen. Tiedän vain jo ennalta että sitten pitää aloittaa alusta NVIDIA:n ja Broadcomin ajureiden metsästys ja asentaminen, laittaa USB-dac toistamaan bit perfect eli tehdä alusta kaikki vanhan systeemin asetukset.

Nyt oikeastaan kaduttaa että edes päivitin itseni pois 10.10 versiosta. Onko 10.10 Ubuntun ilmainen vastine Windows XP:lle? Sen tarkoitus on että ihmiset jäävät Unityn ja Gnome 3:n pelossa käyttämään tätä versiota vielä sittenkin kun sen tuki on päättynyt?

Taustana mainittakoon että olen asentanut ensimmäisen Linuxin 90-luvulla (Redhat). Ubuntuun siirryin 2000-luvun puolella. En siis ole aivan tietämätön käyttöjärjestelmän suhteen, mutta olen nyt vuosien aikana vain väsynyt kaikkeen älyttömään säätämiseen mitä tietokoneisiin ei pitäisi enää 2000-luvulla liittyä. Ubuntu 10 toimi vielä kuten hyvin systeemin pitääkin: asennus käyntiin, parit suljetut ajurit hyväksytään näytönohjaimelle ja verkkokortille ja homma on valmis käyttöön. Olen suositellut sitä kavereille ja sukulaisille ja käynyt asentamassa heille systeemin sekä antanut tarvittaessa käyttötukea, että pääsevät alkuun.

Eilisen painajaisen jälkeen olen vakavasti harkinnut että ostan itselleni Macin. En ole kiinnostonut säätämään käyttöjärjestelmien kanssa vaan haluan vain vakaan käyttöjärjestelmän, joka ei ole Windows. Jatkossa on ainakin selvää että suosittelen sukulaisia ja tuttavia säästämään parit palkat ja ostamaan sen Macin, koska en voi enää suositella Ubuntu 12.04:n asentamista kenellekään. Minua harmittaa että kehitys on tullut tähän pisteeseen ja minulla on tunne että tästä alkaa Ubuntun alamäki. Ubuntu 12.04 on ilmeisesti avoimen lähdekoodin vastine Metrolle?

Thrasymakhos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #1 : 13.07.12 - klo:11.02 »
Kokeilen nyt tehdä puhtaan asennuksen, sillä otin toki varmuuskopiot kotihakemistosta ulkoiselle levylle ennen päivitystä. Aiemmin tuo suora päivitys on ollut varmin tapa säilyttää aiemmat asetukset, mutta teen nyt homman kokonaan alusta kaikkine säätämisineen. Toivottavasti tuloksena ei ole uuden asennuksen jälkeen taas pelkkä sininen ruutu ja kernelin moduulin kääntäminen, että saa Broadcomin wifi-kortin toimimaan.

Nyt kun kovalevyn tyhjentää voisi tietenkin koittaa myös jotain aivan muuta Linux distroa ja gnome 3:sta ennen kuin lampsin Humac-kauppaan.
« Viimeksi muokattu: 13.07.12 - klo:11.14 kirjoittanut Thrasymakhos »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #2 : 13.07.12 - klo:11.08 »
Jos Gnome kakkosessa haluaa pysyä, niin itse suosittelen Debiania. Varsinkin jos ilmeisesti ei ole tarkoituskaan metsästää uusimpia ohjelmaversioita käyttöön ja onnistuuhan sekin tosin vähän kikkailemalla. Itse pidän aikalailla tästä pomminvarma periaatteesta ja kuitenkin olen saanut ihan kohtuudella esim. uusimman Libreofficen käyttöön.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #3 : 13.07.12 - klo:11.11 »
Gnome 3:ssa ei myöskään ole reboot tai shutdown suoraan valikossa. [...] ...jouduin naputtamaan kymmeniä kertoja CTRL+ALT+T ja "sudo reboot now", koska en ehtinyt alkaa etsimään useiden valikkojen takaa uudelleen käynnistyksen ikonia.

Eilisen painajaisen jälkeen olen vakavasti harkinnut että ostan itselleni Macin.

Ubuntu 12.04 on ilmeisesti avoimen lähdekoodin vastine Metrolle?
-----------
Valikosta löytyy Shutdown ja Reboot kohdasta Suspend, kun painaa Alt-nappia. Unityyn on mahdollista saada Classic Gnome asentamalla paketin gnome-shell.

Mac OS on hyvä käyttis, mutta suljettu ja rautaan sidottu. Apple katkaisee vanhojen laitteiden tuen usein jo muutaman vuoden jälkeen, mutta ainahan Macciin voi asentaa Ubuntun. Minulla on Mac Mini ja siinä 12.04 LTS, joka toimii Macissa erinomaisesti senkin jälkeen, kun Apple lopettaa päivitykset Snow Leopardiin.

Käyttöjärjestelmät ovat juuri nyt muutoksen kourissa, ja kehitys on viemässä kohti kannettavia ja kosketusnäyttöjä. Ubuntukaan ei voi jäädä vuosikymmeniä vanhan suunnittelun vangiksi.

Minusta 12.04 ja Unity on paras Ubuntu, jota olen koskaan käyttänyt. Minulla ei ole ikävä vanhaa Gnome 2:sta ja sen sekoilevia appletteja.


japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #4 : 13.07.12 - klo:16.13 »
Täällä 12.04 Unityllä pyörii sujuvasti jokapäiväisessä perhekäytössä 2003 vuonna ostetussa P4ssä. Joten ei Unity raskas ole.

Perhe oppi sitä käyttämään päivässä. Mitään onglemia ei ole ollut, paitsi että Broadcomin joutuu jälkikäteen asentamaan ihan samalla lailla kuin 10.10 versiossakin ja jokaisessa muussakin Ubuntussa.

Työläppärissäkin pyörii 12.04 Unityllä, eikä työteho ole minnekkään kadonnut. Kaikki sujuu hienostia ja jo odottelen 12.10 Unityä.

 

Thrasymakhos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #5 : 13.07.12 - klo:16.55 »
Puhtaan uudelleenasennuksen jälkeen rupesi tuo NVIDIA:n ohjain ja WLAN jo pelaamaan ilman aiempia ongelmia. Tosin en ole vielä kokeillut LCD-television kytkemistä toiseksi monitoriksi, jossa oli viimeksi aika tavalla säätämistä. Mutta paljon paremmalta 12.04 näyttää jo!

Nyt kun Unity suostui käynnistymään, olen sitäkin kokeillut. Vähän raskas se on kyllä pyörittää 1.7 ghz / 2 gb kokoonpanolla, jos Gnomen reagointiaikaan verrataan. Enkä kauheasti innostunut siitä, ettei tuota vasemman laidan valtavaa paneelia saa ilmeisesti minimoitua ollenkaan! Gnome 3:lla siis mennään edelleen, jotta saan aikaan häiriövapaan työtilan missä on maksimaalisen iso näyttö käytössä. En silti poista Unityä, koska siitä voi seurata jotain yhteensopivuusongelmia. Kyllähän sen tosiaan huomaa että nyt käytetään kosketusnäytöille optimoitua käyttöliittymää hiirellä ja näppäimistöllä, mikä on tietenkin väkisinkin vähän kankeaa. Tällä kai se on sitten mentävä tämä siirtymävaihe post-pc aikaan.

Vielä kun saisi jotenkin mahdollisia Winen ohjelmia (Microsoft office) laitettua tuonne Gnomen (ja Unityn) pikakäynnistyspalkkiin niin työasema alkaisi olla hyvässä kunnossa.

Kritiikkini oli siis osin aiheetonta, mikä on tietysti hyvä asia. Oli ihan omaa typeryyttäni yrittää päivittää suoraan uusimpaan versioon, mutta aiemmin siinä vaihtoehdossa on ollut vähiten vaivaa. Ubuntussa on nyt tehty selvästi niin isoja muutoksia että ainoa järkevä tapa päivittää on vetää kone tyhjäksi ja asentaa alusta asti uusiksi kaikki mihin menee toki helposti yksi työpäivä kaikkine säätämisineen.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #6 : 13.07.12 - klo:17.07 »
Täällä 12.04 Unityllä pyörii sujuvasti jokapäiväisessä perhekäytössä 2003 vuonna ostetussa P4ssä. Joten ei Unity raskas ole.

Perhe oppi sitä käyttämään päivässä. Mitään onglemia ei ole ollut, paitsi että Broadcomin joutuu jälkikäteen asentamaan ihan samalla lailla kuin 10.10 versiossakin ja jokaisessa muussakin Ubuntussa.

Työläppärissäkin pyörii 12.04 Unityllä, eikä työteho ole minnekkään kadonnut. Kaikki sujuu hienostia ja jo odottelen 12.10 Unityä.
Meillä suunnilleen saman ikäistä kalustoa, mutta teillä taitaa olla puhdikkaampi näytönohjain. Meillä ei Unity 3D suostu edes toimimaan. Pöytäkoneen(bios vm 2005) ubuntu 12.04:ssä on tilanne se, että 14-vuotias käyttää Unityä(2D), 12-vuotias ja emäntä Gnome Classiccia, heille ei Unity sopinut ja minä olen siirtymässä XFCE:hen Unitystä, jota olen mielestäni testannut tarpeeksi, enkä tykännyt, on se sen verran epäergonomisempi.
Läppärissä vuodelta 2003, on vielä aito Xubuntu 12.04, mutta asennan  siihen vielä kesän aikana 12.10:n.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #7 : 13.07.12 - klo:17.09 »
Enkä kauheasti innostunut siitä, ettei tuota vasemman laidan valtavaa paneelia saa ilmeisesti minimoitua ollenkaan.
----------------
System Settings --> Appearance löytyy alhaalta 'Launcher Icon Size' -liukusäädin, jolla palkin kuvakkeet saa pienemmiksi tai suuremmiksi näytön mukaan (oletus 48, minimi 32, maksimi 64). Palkin saa myös automaattisesti väistymään Behavior-välilehden takaa löytyvällä Auto-hide the Launcher -napilla.

Lisää säätömahdollisuuksia löytyy, kun asentaa paketin myunity (tai Ubuntuweak).

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install myunity

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #8 : 13.07.12 - klo:17.14 »
Tere

Compiz-asetusten hallinnassa on osio Ubuntu-Unity plugin jolla saa aika hyvin muokattua tuon sivupanelin.
73's de Kari OH2BNE

Thrasymakhos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #9 : 13.07.12 - klo:19.00 »
No nyt ei sitten Gnome 3 käynnisty puhtaan asennuksen jälkeen :( Hankalaksi on mennyt. Gnome classic tuntuisi käynnistyvän, mutta siihen tuskin kannattaa enää tässä vaiheessa totuttautua. Ärsyttävää touhua!

Unity on tosiaan astetta inhimillisempi käyttää kun sen paneelin sai minimoitua. Kiitos neuvoista! Mutta edelleen on kyllä Wine-ohjelmien käynnistys helpointa komentoriviltä. Ei se näin pitäisi mennä... Dropbox ei myöskään käynnisty jostain syystä automaattisesti.

Kauhea määrä on sähläystä että Ubuntu saa mieleisekseen mutta ehkä se menee sitten taas pari vuotta samalla asennuksella, kun kerran tekee homman.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #10 : 13.07.12 - klo:19.10 »
Tuossa jo toiseen ketjuun kirjoittelin, että itse petyin pahasti Unityyn, mutta kannattaa muistaa, että on paljon muistakin vaihtoehtoja. Henk.kohtaisesti lukuisien ärräpäiden jälkeen enää jaksanut tuntikausien säätämisen ja tappelun jälkeen Unitya, vaan vaihdoin kokonaan pois. Siitä on minusta vain yritetty tehdä liiankin yksinkertainen ja se ei minulle vain sovi näemmä sitten yhtään. En keksinyt esim. mitään järkevää ja minulle sopivaa tapaa siirtyä edes kahden pääteikkunan välillä. Edes järjestelmään asetettua näppäimistö-layoutia en saanut siirrettyä helposti päätteeseen, vaan aina se yritti tarjota uk-layouttia käyttöön. Kyllä nuo tietysti saa säätämällä ja ylimääräisiä paketteja asentelemalla halutuksi, mutta mitä järkeä siinä on, kun melkein kaikkea olisi pitänyt väkisin alkaa sääteleen halutunlaiseksi.

Jos pitää vanhasta Gnomesta, niin jo aiemminkin tarjottu xfce on yksi hyvä vaihtoehto muiden joukossa.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #11 : 13.07.12 - klo:19.19 »
Tiedä sitten miten rappiolle itse on menossa, säätelin juuri KDE:tä Unitymäiseksi, lähinnä siis korvaamalla normi tehtävienhallinnan ikonipohjaisella ja pistämällä sen näytön sivuun ja lisäämällä yläpalkin missä se K-valikko ja universaali menupalkki. Yhdistää minun mielestäni Unityn parhaat ideat ja KDE:n muokattavuuden. Nyt on kiva käyttää.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #12 : 13.07.12 - klo:19.40 »
Eikait tuossa nyt kovin rappiolle pääse? Meinaan nuo muutokset onnistuu aika näppärästi KDE:lla. Unityllä ei oikein edes voi tehdä vastaavia muutoksia. Tuossa nousee juuri tuo säätelynäkökulma esille aika hyvin. Jos ei pidä jostain ratkaisusta, niin muilla työpöydillä asialle voi yleensä suht helposti tehdä edes jotain. Unityssä on minusta ihan liikaa sitä "tämä asia nyt vain tehdään näin" henkisyyttä. Tuntuu jotenkin oudolta, että tietokoneen käyttis lukitaan vähän kuin esim. Android. Muistan kun ensimmäisen kerran kokeilin Unitya ja edes kirjasinkokoa ei päässyt muuttamaan suoraan järjestelmäasetuksista. No onneksi se sentään muuttui nopeasti.

Eihän siinä mitään jos kaikki sattuu natsaan omaan makuun, mutta kun me ollaan kaikki maultaan vähän erilaisia...

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #13 : 13.07.12 - klo:20.33 »
Gnome 3:ssa ei myöskään ole reboot tai shutdown suoraan valikossa. Tämäkin rasittava ominaisuus on ilmeisesti kopioitu Win 8:n Metrosta? Asia olisi aivan ok, jos käyttis toimisi vain niinkuin luvataan. Eilen jouduin naputtamaan kymmeniä kertoja CTRL+ALT+T ja "sudo reboot now", koska en ehtinyt alkaa etsimään useiden valikkojen takaa uudelleen käynnistyksen ikonia. Jostain ne varmaan saa valittua vaikka yläpalkkiin, kuten Gnome 2:ssa?

Samassa valikossa missä suspend on myös sammutus. Painamalla ALT-painiketta suspend kohta muuttaa muotoa shutdown.

khaosaming kirjoittikin jo.

Jos kaipaat Gnome 2:ta suosittelen rhel pohjaista distroa tai Debiania. Redhat on luvannut tukea rhel 6:sta vielä 2018 asti.
« Viimeksi muokattu: 13.07.12 - klo:20.38 kirjoittanut Karvameduusa »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #14 : 13.07.12 - klo:21.25 »
-----
Jos kaipaat Gnome 2:ta suosittelen rhel pohjaista distroa tai Debiania. Redhat on luvannut tukea rhel 6:sta vielä 2018 asti.

Tosin, ainakin Debian wheezy tarjoaa jo jotain muuta kuin Gnome 2:ta.
(Minulla on testissä yksi Wheezy johon lisätty MATE - se tuntuu hyvältä :)


Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #15 : 13.07.12 - klo:21.52 »
Tosin, ainakin Debian wheezy tarjoaa jo jotain muuta kuin Gnome 2:ta.
(Minulla on testissä yksi Wheezy johon lisätty MATE - se tuntuu hyvältä :)

Itse en ole vielä testannut Wheezy. Wheezy on vielä testing vaiheessa, joten en vielä viitsi siihen kajota. Tosin Wheezy jäädytys on tainnut jo alkaa.

http://bugs.debian.org/release-critical/

Thrasymakhos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #16 : 14.07.12 - klo:08.54 »
Sain eilen lopulta Gnome 3:sen käynnistymään, kun löysin sopivat NVIDIA:n ajurit. Gnome 3:ssa onnistui myös Wine-ohjelmien laittaminen pikavalikkoon helposti ja nopeasti ilman mitään skriptivirityksiä tms. Itselläni iso osa tuotanto-ohjelmista toimii valitettavasti Wine:n kautta, joten se integraatio on äärimmäisen keskeinen.

Nyt järjestelmäni toimii taas erittäin hyvin, kun kankeasta Unitystä pääsi eroon. En usko että vaihdan enää Gnome 2:seen, sillä koneeni jaksaa näillä uusilla ajureilla pyörittää Gnomea hyvin ripeästi kun taas Unityssä 2D-versiokin oli windowsmaisen raskas. Uskon minä että Unity on hieno, jos on vain nopea näytönohjain käytössä. Mutta on aika Microsoft-henkistä paternalismia, että järjestelmää ei voi kustomoida tuon enempää!

Tänään on vielä ohjelmassa kotiteatteritoimintojen säätö: LCD-telkkarin kytkeminen toiseksi näytöksi ja bit perfect -toiston varmistus ulkoiselta DAC:lta.

Summa summarum: Olen aiemmin ollut Ubuntu-entusiasti ja asentanut useammallekin Windowsiin kyllästyneelle tuttavalle Ubuntun. Tästä eteenpäin en voi suositella Ubuntua varauksettomasti muille kuin aivan uusimmille koneille tai keskivertoa edistyneemmille käyttäjille. Muussa tapauksessa nimittäin tiedän, että joudun varaamaan luultavasti itse noin yhden työpäivän asennuksen säätämiseen valmiiksi toisille käyttäjille.

Tiedänhän minä että ei ole Ubuntun kehittäjien vika, että käyttäjät ovat NVIDIA:n suljettujen ajureiden armoilla. Mutta suht tavallisesta piirisarjasta on kuitenkin kyse joten monille tulee ongelmia tästä. Vaikka normaali rivikäyttäjä olenkin, itseltäni onnistuu myös komentorivikäyttö hätätilassa. Veikkaan että normikäyttäjät takertuvat vain käpristynein sormin siihen koneelta löytyvään turvalliseen Windowsiin, jos kohtaavat sinisen ruudun Ubuntua käynnistäessään.


Oikeastaan toivoisin Ubuntu-tiimiltä lähinnä vain sitä, että Gnome 3 olisi vakiopaketissa mukana ja käyttäjä voisi jo asennusvaiheessa valita sen pääjärjestelmäksi. Sitä voitaisiin suositella vanhemmille näytönohjaimille tai ainakin näyttää opastusruudulla miten liittymää voi vaihtaa sisäänkirjautuessa ja kokeilla mikä miellyttää eniten. Mitä raskaampi käyttöliittymä on käytössä vakiona, sitä varmemmin epäyhteensopivat näytönohjaimet aiheuttavat ongelmia asennuksen lopuksi, mikä ei anna oikein hyvää ensivaikutelmaa käyttöjärjestelmästä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #17 : 14.07.12 - klo:11.24 »
Mutta on aika Microsoft-henkistä paternalismia, että järjestelmää ei voi kustomoida tuon enempää!

Asian toinen puoli on se, että alan foorumit ovat väärällään kysymyksiä, miten minkäkin indikaattorin tms. saa takaisin, kun käyttäjä itse on onnistunut sen klikkailuillaan hävittämään. Nyt niin ei voi käydä. Ja toisaalta, sellainen käyttäjä, joka oikeasti haluaa systeemiänsä muokata, onnistuu siinä myös, ihan normaalisti asennettavissa olevilla lisäohjelmilla tai sitten kolmannen osapuolen ohjelmilla, joita kehitellään koko ajan. Suht pienen ajan päästä julkaisusta käyttäjä saa yleensä muokattua järjestelmän mieleiseksensä, jos sitä kovasti haluaa, seuraamalla esim. sellaisia sivustoja, kuin OMGUbuntu! ja Webupd8.

Minusta Ubuntun kehityssuunta on ihan looginen, kun kerran halutaan sen yleistyvän käyttöjärjestelmänä maailmalla.

Toimivuus huonommillakin koneilla olisi tietenkin hyvä asia sinänsä. Minunkin piti laittaa yksi ylläpitämäni kone käynnistymään Classic Gnomeen vai mikä olikaan nimeltään, koska käyttäminen oli vähän liian tahmaista Unitylla. Mutta sekin on tapauskohtaista, sillä oma edellinen koneeni, -06 mallinen mopokone HP Pavilion toimi riittävän hyvin Unityllakin.

Lainaus
Summa summarum: Olen aiemmin ollut Ubuntu-entusiasti ja asentanut useammallekin Windowsiin kyllästyneelle tuttavalle Ubuntun. Tästä eteenpäin en voi suositella Ubuntua varauksettomasti muille kuin aivan uusimmille koneille tai keskivertoa edistyneemmille käyttäjille. Muussa tapauksessa nimittäin tiedän, että joudun varaamaan luultavasti itse noin yhden työpäivän asennuksen säätämiseen valmiiksi toisille käyttäjille.


Ei voi noin yleistää. Jos vain järjestelmä toimii ko. koneessa (rauta ei haraa vastaan), niin se on kyllä hyvin valmis monenlaiseen käyttöön. Kyllä, kaikki ei toimi, niin kuin ennen, mutta se on eri asia.


jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #18 : 14.07.12 - klo:14.26 »
-----
Ei voi noin yleistää. Jos vain järjestelmä toimii ko. koneessa (rauta ei haraa vastaan), niin se on kyllä hyvin valmis monenlaiseen käyttöön. Kyllä, kaikki ei toimi, niin kuin ennen, mutta se on eri asia.


Ja kuten niin usein on havaittu, käyttäjillä on sen verran erilaisia näkemyksiä asioista, että jokseenkin provosoivaa, lähes trollaamista on arvointi että jotenkin "menossa rappiolle".

Kenties juurin minun tottumuksiini ja mieltymyksiini peilattuna on menossa kelvottomaksi päivittäiseen käyttöön, mutta ei se suinkaan mkään rappion merkki liene.

CoReD

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Ubuntu menossa rappiolle?
« Vastaus #19 : 14.07.12 - klo:15.39 »
Ei Ubuntu rappiolle ole menossa. Se vain kehittyy kehityksen mukana ja tekee osaltaan työtä sen eteen, että Linuxia ei miellettäisi komentorivipohjaiseksi serverikäyttikseksi ja se houkuttelisi uusia käyttäjiä Linuxin ja Ubuntun pariin. Samalla yritetään oikeasti kehittää jäjrestelmää ja käyttöliittymää eteenpäin, ettei jämähdetä 90-luvulle ihan joka asiassa.

Yleensäkkin kun näitä tämän kaltaisia ketjuja ja kirjoituksia näkee internetissä ja arvosteluissa paistaa rivien välistä läpi se, että arvostelija/käyttäjä on mokannut itse/ei halua ymmärtää ajatusta asioiden takana/ei halua opetella/sisäistää uutta tapaa tehdä asioita.

Tässäkin tapauksessa ongelma johtui versiopäivityksestä. Kuitenkin aina suositellaan puhdasta asennusta versiopäivityksen sijaan. Nyt kun versiopäivityksessä asiat meni pieleen, vika olikin käyttöjärjestelmässä eikä siinä, että ohjeistuksesta huolimatta piti se versiopäivitys tehdä - puhtaan asennuksen sijaan. Unitystä näkee usein kommentteja, että eihän näistä valikoista löydä yhtään mitään ja koko käyttöliittymä on äärettömän hidas ja vaikea käyttää. Miksi? No koska sitä käyttöliittymää yritetään käyttää kuten vanhaa Gnome2:sta - vaikkei sitä kuulu käyttää niin. Sitten kun ymmärretään miten asiat on uudessa käyttöliittymässä tarkoitus tehdä, mielipide muuttuu ja todetaan, että hei, ei tämä vielä täydellinen ole, mutta tätähän on oikeasti aika näppärä käyttää. Muutosvastarinta on liian usein peruste jonkin muutoksen totaaliseen tyrmäämiseen sen sijaan, että yritetään itsekkin vähän kehittyä ja oppia uusia asioita.

Oletteko lukeneet käyttäjien mielipiteitä Windows 8:n Metrosta? Vaikka Muropaketin kommentteja lueskelemalla huomaa, että 90% kommentoijista haukkuu Metron syvimpään suohon ja pimpeimpään kanjonin rotkoon, mutta samalla rivien välistä lukee hetkessä, että eihän se kaveri ole käyttänyt koko Metroa ollenkaan - tai ainakaan kahta minuuttia pitempään. Tai, vaikka olisikin käyttänyt pitempään, ei ole sisäistänyt ollenkaan miten sitä Metroa olisi tarkoitus käyttää eikä ole jaksanut tutkia yhtään mitä kaikkea sillä voi tehdä ja mitä uutta se tuo mukanaan. Samalla unohdetaan vielä sekin, että kun eniten kommentteja Metrosta jaeltiin, oli Windows 8 kohtuu varhaisessa testausvaiheessa ja kuitenkin sitä "kohdeltiin" kuten lopullista, kauppojen hyllyiltä löytyvää versiota. Mutta aika näyttää.

Jos palataan Ubuntuun ja Linuxiin, niin turhan moni tuntuu pitävän Ubuntua jonain ihmelääkkeenä jonka pitäisi korjata kaikki ongelmat ja herättää 18v vanha, jesarilla kasassa pysyvä, rautavikainen koneenrohjo henkiin ja pyörittämään kaikkia 2010-luvun huippuominaisuuksia, silmäkarkkeja ja ohjelmia kuin eilen kaupasta haetun tehomyllyn. Ubuntu on kevyt resurssien suhteen, mutta ei se nyt mikään taikakalu ole kuitenkaan. Samalla yritetään ajaa siinä vanhassa koneenrohjossa raskaimpia mahdollisia ohjelmia ja ihmetellään miksi nykii ja takkuaa. Jos halutaan tukea uutta rautaa ja ominaisuuksia, käy pakostakin niin, että kaikki ei enää toimi vanhemmilla koneilla niin sulavasti. Vaikka Ubuntu olisi kuinka kevyt, se ei poista sitä tosiasiaa, että rautaa on joskus päivitettävä.

On myös muistettava se, että jos asia X ei toimi Ubuntussa yhtä hyvin kuin Windowsissa, se ei ole välttämättä Ubuntun vika, vaan sen valmistajan/ohjelman/ajurin kehityksestä vastaavan yrityksen vika. Jos valmistajat eivät halua tukea Linuxia niin ei itse Linus Torvalds tai Ubuntu asialle voi paljoa tehdä. Sitten yritetään tehdä kompromisseja ja kehittää jotain avointa ja vapaata sen suljetun tilalle tai yritetään saavuttaa jokin kohtuu yksinkertainen vippaskonsti, miten asiat saadaan toimimaan Ubuntussakin. Ja Ubuntu on oikeasti onnistunut siinä melkoisen hyvin.

Ajureiden suhteen mennään samoissa merkeissä. Yhtälailla ne ajurit pitää asentaa Windows-koneisiinkin, niin miksei Ubuntuunkin? Yhtälailla ajureiden kanssa törmää ongelmiin Windows-puolellakin aivan kuten Ubuntunkin kanssa. Samalla tunnutaan unohtavan se, että valmistajat eivät kovin herkästi panosta siihen Linux-tukeen, kuten Windows-puolella. Me olemme valmiit hyväksymään pienet robleemat ja takkuilut Windowsin kanssa vaikka tuotteesta maksetaan maltaita. Jos uusi auto hajoaa, se viedään takuuhuoltoon, mutta entä Windows? Noh, takkuilkoon nyt, eipä tuo haittaa. Sitten kun ongelmia on täysin ilmaisen käyttöjärjestelmän kanssa josta ei ole tarvinnut maksaa puupenniäkään ja jota kehitetään yhteisvoimin ilmaiseksi - muiden käyttäjien toimesta, ollaan kiroamassa koko käyttöjärjestelmä suohon.

Miksi ylipäätään aikoinaan vaihdoitte Windowsista pois? Missä Ubuntu oli parempi? Ja missä Ubuntu on edelleen parempi?

Linux-maailmassa on vapaus valita ja vaikuttaa asioihin. Jos et pidä distrosta tai se ei toimi asianmukaisesti sinun kokoonpanollasi, on aina mahdollisuus asentaa toinen distro tai rakentaa vaikka oma jos tietotaitoa löytyy. Jos käyttöliittymä ei miellytä, voi aina poistaa valmiiksi asennetun ja asentaa mieluisensa. Jos jokin ei toimi, voi aina kääntyä avuliaan yhteisön puoleen ja kysyä neuvoa. Ilmaiseksi. Ja vastauksen saa ja ihmiset jopa "sitoutuvat" ratkaisemaan sinun ongelmasi ja näkevät vaivaa ja aikaa saadakseen sinun ongelmasi ratkaistua.

Ubuntu on älyttömän helppokäyttöinen. Se on helppokäyttöinen verrattuna mihin tahansa markkinoilla olevaan käyttöjärjestelmään ja äärimmäisen helppokäyttöinen kun muistetaan, että Ubuntukin on Linux. Jos Ubuntua ei koe helppokäyttöiseksi, kannattaa asentaa vaikka Debian 6.0 ja katsella kuinka helppo sitä on käyttää. Tai muistella aikaa kun Ubuntun versionumero alkoi pienemmällä kuin yhdeksän.

Ubuntu on nyt niitä distroja, jotka tekevät ison osan siitä työstä jota vaaditaan, jos haluamme, että Linux yleistyy (joka on meidän kaikkien etu, koska se tarkoittaa sitä, että jonain päivänä voimme Gigantissa valita hyllyltä valmiiksi asennetun ja konfiguroidun Ubuntu-läppärin sen Windows-version vierestä ja yllättäen samalla oheislaitteiden toimivuus ja rautapuolen ajureiden kehitys lähtee nousuun) ja löytää paikkansa ns. peruskäyttäjien tietokoneilta.

Jos Ubuntu (ja muut distrot) pysyvät siinä ajatuksessa, että sen on pyörittävä 300mhz Duronilla ja 124mb muistilla ja näytettävä ulkoasultaan XP:täkin riisutummalta, niin eipä se juuri käyttäjiä houkuttele Linuxin suuntaan. Se ei näyttäisi kivalta, helppokäyttöiseltä ja nykyaikaiselta. Meille ja teille joille tietokone on enemmän työkalu/harrasteväline ei ehkä jonkin asian muokattavuuden tappaminen ole mieluista kehitystä, mutta Pera pellonlaidalta ei asiasta juuri välitä.

He, joilla tietokone on viihdelaite, väline päästä nettiin "facebookkaamaan" ja katselemaan videoita "juutuubista" välittävät enemmän siitä, että kone toimii ja näyttää kivalta. Sitä on kiva käyttää ja sitä voi esitellä kavereille. Miksi luulette, että Macit ovat niittäneet suosiota?

Jos Ubuntussa haluaa pitäytyä, täytyy seurata yleistä kehitystä Ubuntun mukana ja mukautua uusiin asioihin. Jos ei halua oppia uutta ja pitäytyy mielummin vanhassa ja vanhanaikaisessa on edelleenkin vapaa muokkaamaan Ubuntun mieleisekseen tai vaihtamaan distroa. Oma mielipide käyttöliittymästä tai mieltymys johonkin tiettyyn tapaan tehdä jokin asia, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että käyttöjärjestelmä olisi yleisellä tasolla huono tai menossa rappiolle.

Käyttöjärjestelmä ja rauta on valittava käytön ja tarpeen mukaan. Windows ei sovi kaikille. Ubuntu ei sovi kaikille. Unity ei sovi kaikille. Mutta Linux-puolella on ainakin vapaus valita ja muokata asioita omien tarpeiden ja mieltymyksien mukaan. Jos Ubuntu tai jokin sovellus ei sovellu omaan käyttöön, sitä ei pidä yrittää väkisin käyttää vaan valita jokin muu vaihtoehto joka soveltuu..

Ugh..!  :-*

Edit: Maccien kanssa pitää muistaa, minkä kustannuksella yleinen helppokäyttöisyys ja varmuus käyttöjärjestelmään on saatu. Apple sanelee millä koneella heidän käyttöjärjestelmäänsä käytät, mistä lähteistä ohjelmasi asennat ja minkälaista käyttöliittymää koneessasi käytät. Apple sanelee minkä käyttöjärjestelmäpäivityksen saat millekkin laitteelle ja mitä ominaisuuksia voit käyttää milläkin käyttöjärjestelmäversiolla. Apple sanelee mihin hintaan laitteesi ostat ja missä laitteesi huollat. Ja tällä kaikella on hintansa.

Ubuntusta voidaan toki tehdä yhtä varma- ja helppokäyttöinen, mutta Ubuntu on siinä vaiheessa kaikkea muuta kuin ilmainen, vapaa, ja avoin sekä helposti ja vapaasti muokattavissa - ja sitä ei enää asennetakkaan mihin tahansa nurkista löytyvään koneenrohjoon.

Haluan myös täsmentää, että tässä ei ole tarkoitus aloittaa mitään sanasotaa, tai hyökätä mitenkään ketjun aloittajaa vastaan. Tässä on enemmänkin omia ajatuksia aiheesta yleisesti. Tarkoitus on lähinnä painottaa sitä, että Ubuntu ei ole mikään ihmeidentekijä ja loppuviimeksi Ubuntu on usein riippuvainen täysin ulkopuolisten tajojen kiinnostuksesta/panostuksesta Linuxia kohtaan.

Niin kauan kuin tietokonemaailma pyörii Windowsin "valta-aseman", suljettujen tiedostomuotojen, koodekkien ja patenttikiemuroiden ympärillä Linux ja Ubuntu on pitkälti muiden armoilla. Siihen nähden Ubuntu on mielestäni tehnyt hienoa työtä ja kuten maailmalta on huomattavissa, se on jo omalla panostuksellaan onnistunut kasvattamaan Ubuntun ja Linuxin käyttöä peruskäyttäjien keskuudessa ja osaltaan herättänyt suurempien valmistajien (esim. Dell) ja joidenkin palveluidentarjoajien (Steam) mielenkiinnon Ubuntua ja Linuxia kohtaan ja toisaalta käännyttänyt onnistuneesti monenmonta Windows käyttäjää Ubuntun ja Linuxin pariin. Nämä eivät ole huonoja saavutuksia, eivätkä todellakaan onnistu käyttöjärjestelmältä joka on yleisesti ottaen huono tai menessä rappiolle.
« Viimeksi muokattu: 14.07.12 - klo:17.02 kirjoittanut CoReD »
Asus Maximux IV Hero | i5-4670K | Thermalright Archon SB-E | 2x4GB RipjawsX | GTX 970 4GB  | Samsung 128GB 840 Pro | Kingston 480GB SSDNow V300 | 2TB WD Green | Fractal Design Define R4 | Seasonic G-550 | Creative Sound Blaster Z |  Asus PB278Q | Win 8.1