Hienoa pojat! Ei ole viime aikoina ollut kunnon sotia täällä foorumilla . -- Luulisi meidän, Linuxin käyttäjien, olevan avarakatseista ja suvaitsevaista väkeä.
Anteeksi mitä? Haluatko osoittaa missä täällä on käyty "sotaa"? Eikö tällä foorumilla saa käydä dialogia vai mikä se ongelma oikein on? Voisit ihan oikeasti vaikka suorilla lainauksilla koitta selittää mitä ajat takaa, koska itse en ainakaan sellaiseen ole pyrkinyt ja tunnen itseni loukatuksi. Oma käsitykseni sodasta on jota kuinkin
tälläinen ja jos kerta puhutaan suvaitsevaisuudesta niin voisitko suvaita myös muunlaista keskustelua kuin juuri sitä mistä juuri itse satut pitämään. Kiitos.
Sikäli verrannollinen, että käyttöliittymän ns. vanhanaikaisuus ei välttämättä tarkoita etteikö sillä olisi käyttäjiä ja käyttöä.
Itse en pidä MATE:n ongelmaan sen käyttöliittymää vaan sitä mitä se on. Se on ruma forkkaus (ei versio historiaa jne), jolla on vähän kehittäjiä joilla ei ole syvällistä ymmärrystä siitä koodista, jota he käsittelevät. Ongelmat vain pahenevat kun kehitys siirtyy pelkästä ylläpidosta uusiin ominaisuuksiin. Syntyy väkisin bugeja ja turvallisuus ongelmia, joita ei enää pystytä ratkomaan. Samalla kaikki työ menee hukkaan, koska on päätetty että ei tehdä yhteistyötä upstreamin kanssa vaan mennää omia teitään. Gnome 3 muokkaaminen sellaiseksi, että se mielyttää 2.32 ihastuneita vaatii huomattavasti vähemmän resursseja kuin kokonaisen työpöytäympäristön ylläpito ja tähän esimerkiksi Cinnamon pyrkii ja siitä kaikki hyötyy.
Jos haluaa käyttää Gnome 2.32 niin itse suosittelisin käytämään jakelua, joka sitä tukee (esimerkiksi Fuduntu, CentOS, RHEL...), koska se saa turvallisuus päivityksiä ja mahdollisesti bugi korjauksia vielä vähiintään kymmenen vuotta.
Yleisesti ottaen uusista käyttöliittymistä puhuminen menee ohi tämän aiheen. En kuitenkaan koe ongelman olevan lähellekkään niin suuri kuin miksi sitä paisutetaan. Monet tykkäävät niistä ja monet ei. Kaikki, mukaan lukien minä, eivät pidä "perinteisiä" käyttöliittymiä tavallisten tietokoneiden käyttöliittymäkehityksen huippuna. Uusien asioiden kokeilu ja jopa jonkun toimivan rikkominen on välttämätöntä kehityksen kannalta.