Kirjoittaja Aihe: LED-lamppu, kusetustako?  (Luettu 89541 kertaa)

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #100 : 07.12.13 - klo:11.39 »
Pieni oikaisu lienee paikallaan liittyen ledlamppuihin.  Itselläni on ollut niitä koekäytössä eri mallisina kymmenittäin melko pitkään.  

Tekniikasta

Jännitteen alennus on tyypillisesti toteutettu pienellä hakkurilla kaikissa ledlampuissa joita olen testannut.  Hakkuri on todella pienikokoinen, se on rakennettu lampun kannan (E14 !) sisälle.  Jos "hakkuri" ei ole tuttu niin toiminnaltaan se on laite jossa saapuva jännite tasasuunnataan, sen perässä on huomattavasti korkeammalla taajuudella toimiva oskillaattori joka pätkii virran muuntajalle.  Muuntaja voi olla erittäin pieni kooltaan silloin kuin taajuus on korkea eli siinä on koko asian ydin miksi sitä virtaa pätkitään korkealla taajuudella. Siksi tuota sovelletaan paikoissa jossa pitää saada erittäin kevyt mutta tehokas rakenne.

Iloa ja ongelmia

Ledlamput ovat tehokkaita kulutettuun energiaan nähden.  Valon sävy on valittavissa ja jotkut lamput antavat niin hyvää valoa sävyltään että valokuvatkin onnistuvat paremmin kuin odotin siinä valossa. Toisaalta itsestäni puhdas valkoinen tuntuu sisävalaistuksena kylmaltä sävyltään mikä johtuu varmaan pitkäaikaisesta tottumisesta hehkulampun aika poikkeavaan lämpimään sävyyn.  Luonnon vaalea on itsestäni ollut miellyttävämpi sisävalaistukseen kuin puhdas valkoinen (cool white) millä puolestaan valokuvat näyttäisi onnistuvan hyvin.  Sävyt ovat maku/tottumisasioita ja itse en ole mikään ammattikuvaaja joten soveltakaa omaa arviotanne !  Suuntaa / ideaa tuosta kuitenkin saa.

Lampputyyppejä mekaaniselta toteutukseltaan on pääosin kahta tyyppiä:  Ympärisäteilevät ja suuntaavat (="spotit").
Nuo ympärisäteilevät on usein toteutettu pintaliitosledeillä ja testaamani pienitehoiset mallit ovat olleet erittäin luotettavia. Isompi tehoisia en ole kokeillut mutta arvaan että ympärisäteilevissä ei ole samaa ongelmaa kuin spoteissa (lämmön keskittyminen pieneen tilaan).
Spoteissa tilanne on hieman toinen.   Niin kauan kuin teho on alhainen (~3w luokkaa)  suurin osa toimii ongelmitta melko pitkään mutta kun mennään teholuokkaan >=9w alkavat ongelmat.  Ledit lämmittävät spottia pieneltä alueelta jo siinä määrin että hakkuri alkaa säännönmukaisesti pettää.  Heikompilaatuisissa spoteissa 90 % päästänyt savun ulos jo ensimmäisen 2 tunnin aikana.  
Edelläolevan perusteella arvioisin että ympärisäteilevät ovat aika hyvällä mallillla, spoteissa on vielä kehitettävää.

Himmennettävyys:   Lampuista valmistetaan erikseen himmennettävät mallit.  En ole testannut himmennettävyyttä.
« Viimeksi muokattu: 07.12.13 - klo:11.50 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #101 : 07.12.13 - klo:12.18 »
Himmennettävyys:   Lampuista valmistetaan erikseen himmennettävät mallit.  En ole testannut himmennettävyyttä.
Eikö LEDin himmennys perustu siihen kuinka monta kertaa sekunnissa se syttyy? Eli onko himmenettävien lamppujen kannassa säädettävä ajastinpiiri?

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1556
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #102 : 07.12.13 - klo:19.02 »
Tuolla säikeen alussa kerroin kuvin ja sanoin ledivaloprojektistani. Sitä oli tarkoitus jatkaa, mutta on se vieläkin samassa vaiheessa. Paljon on tässä parin vuoden kuluessa kehitystäkin noissa po. ledilampuissa tullut. kestävyydessä, mallistossa ja käyttökelpoisuudessa. Ehkä kusetustakin on jo karsiintunut.

Kuten kerroin, tein terassile, keittiöön ja saunaan led-valaisimet. Saunassahan se lamppu on alle metrin päässä kiukaasta ja aika kuumassa paikassa, vaikkakin aika alhaalla. Parin kuukauden kuluttua valmistumisesta sammui saunalampusta yksi 3 ledin ryhmä. Muut siinä ovat edelleen ehjiä. Sekin sammunut ryhmä palaa ok. kylmänä, mutta kun sauna lämpenee ne alkavat ensin vilkuttaa ja sitten sammuvat. Olisi mahdollista ja aika helppoa vaihtaa se koko rivi tai pelkkä 3:n ryhmä, mutta testausmielessä (laiskuuttani) olen antanut olla.

Terassin ledivalo on pysynyt täysin kunnossa. On vaan ehkä hiukan kirkas, 3 metrin sijasta 2 tai 1,5 olisi riittänyt.

Keittiön lediketju sammui lokakuussa (2013) ja vika oli virtalähteessä. Siis kaksi vuotta ne toimivat keittiön jokapäiväistä käyttöä. Siinä led-ketjussa ei ole vikaa vieläkään. Aikoinaan tilasin ko. tarvikkeita riittävästi, jotta voin vioittuneet korjata. Myös asennuksen tein niin, että kaikkeen pääsee hyvin käsiksi, koska jotain tällaista aavistin. Uudella virtalähteellä valot tulivat kuntoon. Tavallisella, ei sähkömies, kuluttajalla tuo tietysti ottaisi päähän kyllä aikalailla.

Kun vioittunut virtalähde oli paiskattu ser-roskalaatikkoon odottamaan keräyspisteeseen siirtoa, ja siellä se näkyi vieläkin olevan, sain idean tehdä sille väkivaltaisen kuolemansyyn tutkimuksen. Purkki on alumiinia ja valettu muovimassaa täyteen. Kun alumiini oli kuorittu pois, näkyi musta savujälki, joka paljasti jo vikapaikan sijainnin. Myös paljastui valuun jäänyt ilmatasku, jossa muutamia jännitteisten osien törröttäviä kulmia luvattoman lähellä metallikuorta. Pieni huijauskin paljastui. Keltavihreä suojajohdin päättyi purkin sisäpuolelle, eikä ollut mihinkään kytketty. Se olisi pitänyt kytkeä muuntajan rautasydämeen, laitteen metallikuoreen ja häiriösuodattimen "keskipisteeseen". Tässä laitteessa on hakkurin jälkeen 12 V:n ferriittisydäminen muuntaja, tasasuuntaaja ja säätäjä. (Vielä halvemmaksi tulisi käyttämällä muuntajan sijaan pelkkää kuristinkäämiä hakkurin jälkeen. Tässä on muuntaja, jonka neljä kytkentäpistettä näkyvät piirilevyn foliopuolella. Kuristimella olisi vain kaksi napaa.) Vikapaikka selvisi vasta muovin vasaroinnin jälkeen. Päätransistori, joka hoitaa hakkurin virran katkomisen suurella taajuudella, oli tuhoutunut. Ylikuormitusta ei ole ollut, joten se on tuhoutunut huonouttaan. Kyseisen valmistajan suunnittelu, laadunvalvonta ja vastuuntunto ovat mielestäni kyseenalaisia. Nämä rakennusosat tulivat suoraan Kiinasta. Nykyään suorahankinta ei kannata, koska kotimaasta saa jo kohtuuhinnalla (toivottavasti) paremmin tarkastettua tavaraa.

Ruumiinavauksen kuvia liitteenä.

EDIT: Ei se palanut komponentti ollutkaan transistori, vaan kokonainen teho-MOSFET-mikropiiri. Kun sen rassasin pötikästä irti paljastui tyyppinumero 5L0380R, joka löytyy alldatasta seuraavasti:

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/53249/FAIRCHILD/5L0380R.html

Ykkössivulla selviää sisäkytkentä ja ulkonäkö ja kakkossivulla maksimiarvot, joita 800 voltin kestoisuus ja pulssitettu virta 12 A ja jatkuva virta 100 asteisena 2,1 A lienevät ne oleelliset. Mutta kun emme tiedä lähtöpiirin muuntajan muuntosuhdetta, emme tiedä sen ensiövirtaa, joten täytynee tarkastella tehoa. Käyttämäni ledinauha ottaa 0,4 A/metri ja sitä on 4 metriä, eli 1,6 A x 12 V = 19,2 W. Datalehti kertoo, että suurin sallittu häviöteho on 75 W 25°c lämpötilassa ja 0,6 W/°c siitä pois jos on kuumempi. Koskaan se palikka ei ihan sormia polttanut, siis alle 50°c se aina oli, joten siihen lämpöön laskien se kestäisi datalehden mukaan 60 W. Koko laitteellehan on sallittu 30 W kuormaa.

Kuolemansyy siis jää pimentoon. 800 V tuskin on ylittynyt. Virrat ja tehot ovat olleet selvästi maksimia alemmat. Faichild ei tee huonoa tavaraa. Ehkä tässä on vaan huonoa tuuria piirinvalmistuksen tasolla.

Muuten, nyt kun tuota vainajan kaksoisveljeä sen käydessä päältä koittelen, se kuumenee eniten juuri päätemuuntajan kohdalta, ei kytkinpiirin.
« Viimeksi muokattu: 07.12.13 - klo:22.09 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1556
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #103 : 07.12.13 - klo:19.47 »
Himmennettävyys:   Lampuista valmistetaan erikseen himmennettävät mallit.  En ole testannut himmennettävyyttä.
Eikö LEDin himmennys perustu siihen kuinka monta kertaa sekunnissa se syttyy? Eli onko himmenettävien lamppujen kannassa säädettävä ajastinpiiri?

Himmennys perustuu pulssinleveyden säätöön. Ei siihen montako kapaletta sekunnissa pulsseja on. Taajuus on vakio, mutta ledin valoaikaa/pimeäaikaa jokaisella jaksolla säädetään. Tehdään siis "päristin", joka sytyttää ja sammuttaa ledit niin nopeasti ettei silmä sitä huomaa, ja säädetään päristimen on/off ajallista suhdetta.  Jos valoaika on a ja sammuksissaoloaika on b niin a/b on ledien kirkkaus. Jos siis a = 1 ja b = 0 niin kirkkaus ei ole suinkaan ääretön vaan täysi kirkkaus (ja virta on täysi tasavirta). Jos a = 1 ja b = 1 niin kirkkaus ei ole yksi vaan puolikirkkaus (ja virta on symmetrinen sykkivä tasavirta). Jos a = 0 ja b = 1 niin 'kirkkaus' on pimeä (ja virta on nolla). Loput voi tuosta päätellä.

En ole huomannut myynnissä sellaista normaalikantaan vaihtokelpoista led-lamppua, joka olisi himmennettävä. Olen kyllä nähnyt led valojärjestelmän virtalähteitä, joissa on himmennysmahdollisuus.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1556
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #104 : 07.12.13 - klo:20.13 »
Tulikin mieleen että lähiaikoina kun olen tilaamassa 20€ oskilloskooppia, niin pitäisi tehdä pieni testi. Tarkoituksena olisi koodata mikrokontrolleri ohjattu järjestelmä joka kytkisi led lamppua päälle ja pois. Tämä järjestelmä testaisi automaattisesti kuinka monta kertaa led lampun voisi kytkeä päälle ja pois ja lukema jäisi muistiin ja näkyisi esim. lcd näytöllä. Samalla voisi tietysti oskilloskoopilla tutkailla millaisia jännitepiikkejä ledille tulee. Sähköturvallisuuteen lienee kuitenkin syytä perehtyä melko tarkasti varsinkin jos oskilloskoopilla alkaa värkkäämään.

Tuo työturvallisuus on tosiaan hyvä ottaa huomioon.
Koska tuota (230V) LED-lamppua ei ole suunniteltu kuin valaistus käyttöön ei aikomasi kaltaista mittaus tilannetta ole otettu lainkan huomioon valaisnta suunniteltaessa.

Valmiista LED lampuista ei ole saatavissa kytkentäkaavioita, joten kaikkeen on varauduttava mittausta suunnitelessa.
Mittaukset jokainen tekee omalla vastuullaan, niin terveytensä, kuin mittalaitteidn rikkonumisen uhalla.

Koska lähes aina nuo laitteet on "yleisvirta laitteita" eli vaihe voi olla melkein missä tahansa mitattavassa laitteessa pieni varovaisuus on paikallaan.

Miten vältät mittalaitteen, tai mitattavan kohteen rikkontumisen:
Koska oskiloskooppi (Perinteinen erillinen mittalaite) on lähes aina maadoitettu kannattaa tämä huomioida.
Maadoituksta seuraa, että skoopin toinen mittanapa on suoraan maassa kiinni.  Kun kytket mittapiuhan mitattavaan laitteeseen ja jos mittapiuhan maa ja laitteen maa ei ole sama kulkee mittapiuhan läpi mahdollissti todella suuria virtoja (pistorasiaryhmän suojaus normi 16A) jolloin on melkovarmaa, että mittalaitepiuha ja mitattava laite rikoontuu, samalla työturvallisuus vaarantuu.

Huonoin ja vaarallinen ratkaisu on katkaista mittalaitteen maaoitus. (esim eirillisellä adapterilla)
Tämä estää sulakkeen palamisen ja mitattavan laitteen rikkoontumisen, mutta
mittalaitteen rungossa on hyvin todennäköisesti TAPPAVAN SUURUINEN JÄNNITE.

Paras ratkaisu on käyttää suojaeroitusmuuntaja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojaerotusmuuntaja tässä yksi tuote
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=9547&osCsid=9k896ckvhsu9qoe2g5bhajs7u3
Hieman kallis ja turhan iso aikomaasi tarkoitukseen. Tuo on 140VA, kun sinulle riittäisi tuohon tarkoitukseen joku 10-20VA.
Tuolta olen tilannut, kun olen tarvinnut jotain erikoismuuntajia http://www.intertrafo.fi/
Googlaa, niin läydät varmasti jostain sopivamman muuntajan.
Suojaeroitusmuuntaja on ihan tavallinen muuntaja, jonka ensiön ja toision jännite on 230V, se suoja tulee siitä, että ensiö ja toisio on kunnolla eroitettu toisistaan. Jos teet suojaeroitusmuuntajan itse valmista muuntajasta, osta laadukas muuntaja.
Muuntaja jonka toiminnasta ei voi olla varma pahentaa vain tilannetta, sillä se luo vääränlaista turvallisuuden tunnetta.



Sitten on vielä muistettava sähköturvallisuusmääräykset. Suojaerotusta ei saa käyttää *Sähkölaitteiden korjausta ja testausta, siis jännitteellistä sähkötyötä, ei saa tehdä sellaisessa paikassa, jossa on läsnä maapotentiaali. Siis ei ainoatakaan maadoitettua pistorasiaa samassa huoneessa. Ei saa olla myöskään vesijohtoja eikä lämpöpattereita, vaikka niitä ei käyttötoimenpiteenä kosketeltaisikaan. Sähköpajojen työpaikat tehdään näin, mutta kotipaja on usein mahdotonta tehdä määräysten mukaiseksi suojaerotusperiaatteella *suojaerotus+maastaerotus periaatteella.

Siksi suosittelisin halvempaa ja käytännöllisempää tekniikkaa: vikavirtasuojakytkin. Sen vikavirta on niin pieni, että tapaturman vaaraa ei ole. Se on helppo rakentaa määräysten mukaiseksi. Ei maksa paljoa. Huonona puolena on sen laukeilu "turhan" takia. Kuitenkin tällöin on muistettava, että sähkölaitteita, etenkin verkkosähköihin kytkettyjä tutkittaessa mittalaitteella, mittaava piiri ei saa vaikuttaa mitattavaan piiriin millään tavalla. Jos siis vikavirta syntyy, ollaan tehty jo jokin periaatteellinen virhe, ja on syytä istua alas ja miettiä uudelleen mitä ollaan oikeasti tekemässä. *Vikavirtasuojakytkin ei laukea turhaan. Se mittaa vaihe- ja nollajohtimien virtoja. Jos ne poikkeavat toisistaan yli 30 mA se katkaisee jännitteen syötön, koska virtaa "vuotaa" jossain luvattomille teille enemmän kuin ihmisen sydämen kammiovärinään tarvitaan.

Lainaus
olen tilaamassa 20€ oskilloskooppia

Kannattaa pitää huoli, että oskilloskoopin mittapään sarjavastus on ainakin 1 megaohmi ja koestusjännite 1 kilovoltti. Muussa tapauksessa on pitäydyttävä vain paristokäyttöisen sähkömaailman tutkimisessa. Hyvänlaatuinen mittapää ei taida irrota 20€:lla.

EDIT: Tein täsmennyksiä* ja yliviivasin huolimattomuusvirheitäni.
« Viimeksi muokattu: 09.12.13 - klo:12.20 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #105 : 07.12.13 - klo:23.52 »
Kiitokset Ripa ja Hajakenttä infotuksesta. Oskilloskoopin toimintaan en ole vielä tutustunut, mutta voipi olla että sen jännitealue ei edes yllä riittävän korkealle. Tollasta olen hommaamassa: http://www.techsupplies.co.uk/epages/Store.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/Store.TechSupplies/Products/OSC001

Mittapäät: http://www.ebay.com/itm/2-X-100MHZ-Mini-Pro-High-Voltage-Oscilloscope-Probes-/321234728640?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item4acb14f6c0

En kovin vakavissani ole testiä vielä tekemässä, mutta jossain vaiheessa voi olla mahdollista, koska vastaavia testauksia on tullut pienemmällä jännitteellä joskus testattua.

Vikavirtasuojakytkin vaikuttaa erittäin pätevältä, koska tiedän että esim. kosteassa tilassa ne saattavat katkoa virtaa, joten sähköiskun vaara lienee aika minimaalinen. Joka tapauksessa missään omalla työpöydällä en aio tuota tehdä, vaan jossain turvallisessa tilassa jossa ei muita henkilöitä liiku. Eikä liene pahitteeksi laittaa jotain kumista tms. eristävää boxia jossa koko systeemi on. 230Voltin kanssa en ole juurikaan leikkinyt aikaisemmin, joten tällaiset varoittavat kommentit on aina hyödyksi. Joka tapauksessa lienee enemmän kuin tärkeää ennen ensimmäisen testirundin tekemistä laittaa kuvia eri foorumeille kytkentäkaavoineen jne.. ja kysellä vinkkejä. Ja muistakaa se, että en aio olla kovin lähellä kun käynnistän testin. Jatkoroikat on keksitty.

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #106 : 08.12.13 - klo:11.39 »
Hienon kortin olit löytänyt. Alkoi kiinnostaa itseäkin.
Tuo kortti soveltuu todella hyvin Oskilloskoopin toiminnan opiskeluun.
Olit nämemmä valinnut myös oikeat mittapäät laitteellesi.
Tuossa valitsemassasi tuotteessa on mukana myös Logigga analysaattori ja sille on paljon käyttöä kun värkkäilee kaikenlaista pientä. Jo tuo logikka-analysaattori tekee paketista ostamisen arvoisen.

Mutta aiheeseen: Mittapiuhoja ei saa suoraan kiinni korttiin (hyvä niin) tuo kortti pitää koteloida kunnolla (muovikotelo) ja koteloon sitten BNC- liittimet, joihin mittapiuhat saa kytkettyä. Kytkennässä noitten BNC- liittimien rinnalla oli RCA-liittimet. Ehkä hyvä ajatus, sillä usein joutuu tekemään mittapiuhoja jotain tiettyä mittausta varten (esin logikka-analysaattori) RCA- liittimet on halvempia ja helpompi "kolvailla" kasaan.

Sitten jotain rajoitteita tuosta kortista:
Mitta-alue, jännite. maksimi +24V/-24V ja 1:10 mittapäällä +/- 240V joten "verkkosähkö" laitteita en tuolla mittaisi. **)
Samoin pitää muistaa, että se mitaava tietokone (mielellään kannettava akkukäyttötilassa) tulee osaksi tuota mittausjärjestelmää / Oskilloskooppia.

Mutta minusta hieno laite ja soveltuu mainiosti omien LED- valaisimien pulssimuotojen mittaukseen.
Täkeää on vain omissa laitteissa laadukas virtalähde, jolla kytkennät eotetaan verkkovirrasta.
Niin ja kuten aina ennen mittausta mieti, mitä mittaat ja mitä ruudulla pitäisi näkyä.
Suurin työ tuossa skooppi hommassa on mittauksen suunnittelu ja tuloksen analysointi, mutta hauskaa on.
Onnea ja iloa uuden laitteesi parissa.

**) Edit: Lue käyttöohjeen varoitukset, sielä oli jotain tekstejä ihan punaisella.
Niin ja muista tuo verkkosähkön jännite 240V on tehollisarvo, huippujännitteet on paljon suuremmat
« Viimeksi muokattu: 08.12.13 - klo:12.10 kirjoittanut Ripa »

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1556
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #107 : 08.12.13 - klo:13.27 »
Kiitokset Ripa ja Hajakenttä infotuksesta. Oskilloskoopin toimintaan en ole vielä tutustunut, mutta voipi olla että sen jännitealue ei edes yllä riittävän korkealle. Tollasta olen hommaamassa: http://www.techsupplies.co.uk/epages/Store.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/Store.TechSupplies/Products/OSC001

Mittapäät: http://www.ebay.com/itm/2-X-100MHZ-Mini-Pro-High-Voltage-Oscilloscope-Probes-/321234728640?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item4acb14f6c0

En kovin vakavissani ole testiä vielä tekemässä, mutta jossain vaiheessa voi olla mahdollista, koska vastaavia testauksia on tullut pienemmällä jännitteellä joskus testattua.

Vikavirtasuojakytkin vaikuttaa erittäin pätevältä, koska tiedän että esim. kosteassa tilassa ne saattavat katkoa virtaa, joten sähköiskun vaara lienee aika minimaalinen. Joka tapauksessa missään omalla työpöydällä en aio tuota tehdä, vaan jossain turvallisessa tilassa jossa ei muita henkilöitä liiku. Eikä liene pahitteeksi laittaa jotain kumista tms. eristävää boxia jossa koko systeemi on. 230Voltin kanssa en ole juurikaan leikkinyt aikaisemmin, joten tällaiset varoittavat kommentit on aina hyödyksi. Joka tapauksessa lienee enemmän kuin tärkeää ennen ensimmäisen testirundin tekemistä laittaa kuvia eri foorumeille kytkentäkaavoineen jne.. ja kysellä vinkkejä. Ja muistakaa se, että en aio olla kovin lähellä kun käynnistän testin. Jatkoroikat on keksitty.

Jos on teräs työpöytä, niin katso, että on muovitulpat jalkojen putkien suissa. leikkaa jostain paksusta lattia muovimatosta pöydän kokoinen alusta. Palamaton olisi paras, mutta varaa jauhesammutin lähelle. Myös työpisteen lattialla saisi olla muovimatto. Jos teet paljon digitaalitekniikan töitä niin hanki oikeat puolijohtavat alustat lattialle ja pöydälle ja niihin maaliitäntä megaohmin vastuksen kautta.

Minulla on juuri tuollaisia mittapäitä. Kahdesta tilatusta toinen oli rikki. Niissä ei ole mitään merkintää koestusjännitteestä, joten ensin mittakytkentä valmiiksi, sitten sormet irti osista ja sitten vasta laite tulille ja kädet housuntaskuihin. Mittapään ja -johdon rakenne on asiallinen ja tukeva. Siinä on megaohmin suojavastus. Myöskin 1x ja 10x vaihtokytkin on proben kyljessä. Mittakoukun tupen saa vetämällä pois ja voi käyttää pelkkää mittapiikkiä tarkoissa paikoissa, mutta se piikki taipuu helposti. BNC-liitin on hyvää laatua ja sen tyvessä on kompensointitrimmeri suurtaajuuskompensointia varten. (Hyvässä oskilloskoopissa on kompensointijännite ulostulo, josta tulee täsmällistä sakara-aaltoa 5 voltin jännitteellä ja 1 megahertsin taajuudella. Siitä mitataan ja säädetään kompensointitrimmeri niin, että sakara-aalto on säännöllinen sakara. Muuten ei 1 MHz ja suuremman taajuisen aaltomuodon mittaamisessa ole mitään diagnostisuutta.)

Katsoin tuon skoopin tietoja pikaisesti. Ainakin sen logiikka-analysaattori ominaisuus on tuon rahan arvoinen. Skooppi taitaa olla pikemminkin pientajuusmittalaite, kilohertsialueelle, mutta vaikkapa musiikkilaitteille useimmiten riittävä, ja varsin hyvä opettelulaite mittaustekniikassa yleensä. Lieneekö tuolle Linux ohjelmistoa?

Ledivalaistuksen häiriöpiikit, kuten muidenkin sähkövehkeiden, vaativat vähintään 100 MHz:n oskilloskoopin. Paras olisi useamman kymmenen GHz:n spektrianalysaattori. Tuossa alussa näytin kuinka pyydystin 100 MHz:n Philipsillä (vanha ja täysin analoginen) 9,5 MHz:n häiriöpiikin aivan helposti. Ja mittapää oli juuri tämä em. Kun ammattilaiset uusivat kalustoaan voi näitä täysin käyttökelpoisia laitteita ostaa hyvin edullisesti tällaisiin kotiverstaisiin.

EDIT: Kirjoitusvirheitä korjasin.
« Viimeksi muokattu: 09.12.13 - klo:12.24 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1089
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #108 : 08.12.13 - klo:20.01 »
Sitten on vielä muistettava sähköturvallisuusmääräykset. Suojaerotusta ei saa käyttää sellaisessa paikassa, jossa on läsnä maapotentiaali.

Tuo olikin uutta. Tähän asti on esim. säiliötyöskentelyssä suojaerotus ollut ehdottomana vaatimuksena.

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #109 : 08.12.13 - klo:21.03 »
LED- lmppujen himmentäminen

Lainaus
En ole huomannut myynnissä sellaista normaalikantaan vaihtokelpoista led-lamppua, joka olisi himmennettävä. Olen kyllä nähnyt led valojärjestelmän virtalähteitä, joissa on himmennysmahdollisuus.

Juu ei ollut minullakaan mitään tietoa asiasta, mutta uteliaisuuttani Googlasin ja tämmöisen löysin:
http://www.ledtek.fi/Verkkokauppa/kanta-c-39_70.html

Osaisiko joku kertoa mikä tuo Transistorisäädin / takareunasäädin on?
http://www.ledtek.fi/Verkkokauppa/himmennin-240v-valkoinen-p-638.html

Olen aina luullut, että on ihan sama miten sitä sähköä muokkaa. Lopputulos > aaltomuoto ratkaisee toiminan.
Mistä se lamppu tietää onko sähköä pätkitty transistorilla, FET-illä, tyristorilla vai triakilla?

Edit: korjasin linkin
« Viimeksi muokattu: 08.12.13 - klo:21.14 kirjoittanut Ripa »

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #110 : 08.12.13 - klo:21.49 »
Takareunasäädin / Transistorisäädin
Taisin löytää vastauksen
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/9872/TMP.objres.952.pdf?sequence=2

Sivu24.
Triac ja tyristori säätää  etureunaa (siis etureunan kytkentähetkeä).
Tuo takareunasäädin toimii toisinpäin. Siis se säätää missä kohtaa (vaiheen) takareunaa suoritetaan poiskytkentä.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #111 : 08.12.13 - klo:22.23 »
Sitten on vielä muistettava sähköturvallisuusmääräykset. Suojaerotusta ei saa käyttää sellaisessa paikassa, jossa on läsnä maapotentiaali.

Tuo olikin uutta. Tähän asti on esim. säiliötyöskentelyssä suojaerotus ollut ehdottomana vaatimuksena.

Suojaerotus ja suojamaa on kaksi eri asiaa, tuossa ylempänä tarkoitettiin varmaankin suojamaata.

Suojaerotusta ja suojajännitettä käytetään vaarallisissa työympäristöissä.
73's de Kari OH2BNE

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1089
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #112 : 09.12.13 - klo:11.18 »
Sitten on vielä muistettava sähköturvallisuusmääräykset. Suojaerotusta ei saa käyttää sellaisessa paikassa, jossa on läsnä maapotentiaali.

Tuo olikin uutta. Tähän asti on esim. säiliötyöskentelyssä suojaerotus ollut ehdottomana vaatimuksena.

Suojaerotus ja suojamaa on kaksi eri asiaa, tuossa ylempänä tarkoitettiin varmaankin suojamaata.

Suojaerotusta ja suojajännitettä käytetään vaarallisissa työympäristöissä.


Niinpä taidettiin tarkoittaa. Otti vaan silmään ja tulipahan nyt oikaistua. Kirjoittaja voisi editoida tiedon. Kyseessä on kuitenkin todellinen turvallisuusasia.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1556
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #113 : 09.12.13 - klo:12.46 »
Sitten on vielä muistettava sähköturvallisuusmääräykset. Suojaerotusta ei saa käyttää sellaisessa paikassa, jossa on läsnä maapotentiaali.

Tuo olikin uutta. Tähän asti on esim. säiliötyöskentelyssä suojaerotus ollut ehdottomana vaatimuksena.

Aiheellinen huomautus. Kiitos siitä. Korjasin huolimattomasti heitettyä tekstiäni. :-[

Suojaerotusta käytetään nimenomaan ahtaissa johtavissa (metallisissa) tiloissa. Joskus jopa suojajännitettä, eli pientä jännitettä. Niissä tiloissa ei kuitenkaan tehdä sähkötöitä jännitteellisenä. Siis sähkölaitteiden korjausta ja testausta. Sellaisesta työstä on vielä eri määräykset, eikä suotta. Vaikka käytössä olisikin suojaerotettu käyttöjännite, siitä saa sähköiskun ihan samoin kuin muustakin sähköstä, jos koskee kahta pistettä samaan aikaan. Kun on kysymyksessä paja, jossa tehdään yhtä sun toista, voi käydä niin, että jonkin laitteen, vaikkapa mittalaitteen, jokin osa saa maakosketuksen. Tällöin tapaturmaan riittääkin jalat betonilattialla ja yhden pisteen sormikosketus "suojaerotettuun" piiriin. Siksi asiasta kerroin, etenkin jos joku tee-se-itse-mies, vaikkakin ammattipätevyyden vaatimuksia kunnioittaen, ihan pikkuisen sähkölaitteen sisäkaluja testaa, ja tämän luettuaan harhaisesti suojaerotukseen luottaa.

Vikavirtasuojakytkin on näistä syistä oikein hyvä vaihtoehto missä tahansa autotallipajassa, jossa saattaa vaikka sähkötyökalu työn melskeessä rikkoutua ja jännitteelliset osat paljastua.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1556
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #114 : 14.12.13 - klo:14.50 »
Erilaisista jännitteenalennuskeinoista ja tasasuuntauksesta on ollut myös juttua tuolla alussa. Tässä ohessa on esimerkki eräästä keinosta noihin molempiin. Muuntajalla tehdään suojajännite ja tasauuntaukseen käytetään ledejä itseään, ovathan ne diodeja. Kuvan jouluvalot eivät varsinainen valaisin olekaan, mutta samaa periaatetta käytettäneen myös valaisinsovelluksissa.

Kriittinen komponentti tässä tapauksessa on ainakin jännitteen alennin. Tässä hyvänlaatuisessa, tunnetun valmistajan tekemässä, valoketjussa on tukevan tuntuinen aito muuntaja 230/24 V. Sen päättelen murikan painosta.

Jos jännitteenalennin on aivan kevyt, melkein kuin ontto muovipurkki, siinä silloin lienee hakkuri, jos sitäkään. Pitkälle lediketjulle voidaan käyttää jopa suoraa verkkojännitettä sen kummemmin alentamatta. Sellainen varmaankin jo on vaarallinenkin, ja saattaa nykyisin olla markkinoilla siihen asti kunnes jää kiinni. En ole sellaisia kyllä nähnyt Suomessa, vielä. Hakkurivirtalähdettä en sinänsä huonona pidä lainkaan.

Tässä kuvan tapauksessa ledit on ryhmitelty sopiviin sarjarymiin ja niitä sitten rinnakkain niin, että molemmille puolijaksoille on suunnilleen saman verran kuormaa. Sen näkee siitä, että ketjulla on kolme johdinta rinnakkain ja aina välillä isompi kutistemuovilla suojattu vastusmurikka. Jos ketjusta yksi ledi palaa poikki, koko sen ledin sarja sammuu.

Jos tällaisia koristelamppuja, tai varsinkin valaisimia tällä tekniikalla, on runsaasti oleskeluympäristössä, saattaa epileptikoille ja migreenille herkille tulla oireita valon vilkkumisesta. Led todellakin aina sammuu toiselle puolijaksolle ja vielä vähän omallekin jaksolleen, kynnysjännitteensä vuoksi. Led siis vilkkuu 50 Hz:n taajuudella. Kun sitä tuuraa toinen ketjunpätkä sen toisen puolijakson ajan, niiden yhteinen vilkkuminen on 100 Hz. Tasavirtaa tuottavalla, hyvin tehdyllä, hakkuri-regulaattori, tai muuntaja-tasasuuntaaja-regulaattori yhdistelmällä, joko kondensaattori, tai kuristin hoitelee sen jaksojen välisen virransyötön. Hehkulampulla hehkulanka ei ehdi paljoa jäähtyä jaksojen välissä nollaylityksessä. Loisteputkilla sama asia on jo pitkään tehty putken sisäpinnan loisteaineella, vaihtelevalla menestyksellä.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #115 : 14.12.13 - klo:15.47 »
Lainaus
Tässä kuvan tapauksessa ledit on ryhmitelty sopiviin sarjarymiin ja niitä sitten rinnakkain niin, että molemmille puolijaksoille on suunnilleen saman verran kuormaa. Sen näkee siitä, että ketjulla on kolme johdinta rinnakkain ja aina välillä isompi kutistemuovilla suojattu vastusmurikka. Jos ketjusta yksi ledi palaa poikki, koko sen ledin sarja sammuu.

Jos tällaisia koristelamppuja, tai varsinkin valaisimia tällä tekniikalla, on runsaasti oleskeluympäristössä, saattaa epileptikoille ja migreenille herkille tulla oireita valon vilkkumisesta. Led todellakin aina sammuu toiselle puolijaksolle ja vielä vähän omallekin jaksolleen, kynnysjännitteensä vuoksi. Led siis vilkkuu 50 Hz:n taajuudella. Kun sitä tuuraa toinen ketjunpätkä sen toisen puolijakson ajan, niiden yhteinen vilkkuminen on 100 Hz. Tasavirtaa tuottavalla, hyvin tehdyllä, hakkuri-regulaattori, tai muuntaja-tasasuuntaaja-regulaattori yhdistelmällä, joko kondensaattori, tai kuristin hoitelee sen jaksojen välisen virransyötön. Hehkulampulla hehkulanka ei ehdi paljoa jäähtyä jaksojen välissä nollaylityksessä. Loisteputkilla sama asia on jo pitkään tehty putken sisäpinnan loisteaineella, vaihtelevalla menestyksellä.

Tuo migreenijuttu on monille täyttä totta, itse kuulun siihen porukkaan.
Joskus vuosia sitten, kun tietokoneissa oli viellä putkinäytöt (ja mulla halpa näyttö) minulla oli koululaisvalaisin näytön vieressä, jossa hehkulamppu. (hehkulampun valo pienensi välkkymisen vaikutusta)
Asetin sen vain "taustavaloksi" ilman sitä sain helposti migreenin pitemmpiaikaisesta tietokoneen käytöstä.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #116 : 15.12.13 - klo:00.42 »
Tasavirralla (esim. paristo) toimiva LED-lamppu ei vilku, toisin kuin vaihtovirralla toimivat valonlähteet (esim. hehkulamppu).

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #117 : 15.12.13 - klo:11.34 »
Nollapistekytkin on ihan hieno, mutta ei auta paljon jos sähkö näyttää jo muutenkin tällaiselle.

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #118 : 15.12.13 - klo:15.10 »
Pahalta näyttää.
Mikähän on mitta-asteikko?

Pari veikkausta noista häiriöistä.
Tuon sinijännitteen huipussa oleva "notkahdus" voisi johtua jostain hakkuri powerista (esim PC:n virtalähde)

Kun hakkuri rakennetaan siten, ensin tasasuunataan vaihtojännite ja sitten "pätkitään" sitä syntyy ongelma.
Tuontyyppiset teholähteet ottaa usein tehoa (kaiken tarvitsemansa tehon) verkosta vain jännitteen huippuarvoista.
Tämän takia kuormitus ei ole tasaista kuten moottoreilla (jääkaappi, kiertovesipumppu ym.) tai resistiivisillä kuormilla lämmitimet ja hehkulamput. Tuo, että verkosta "imaistaan" kaikki tarvittava teho vain huippuravosta saa aikaan tuon kaltaista "käppyrää" Häiriötä voi jonkinverran pienentää virtalähteen suunnitelulla, mutta nostaa tietty hintaa.

Sitten toi toinen isompi piikki(mutka) tossa sinikäyrän nousuosasa, jossain puolenvälin tietämissä.
Se näyttää ihan tavalliselta Tyristori / Triac säätimen häiriöltä.

Vähän sama juttu tuontyypiset säätimet ei kuormita verkkoa tasan, vaa kytkeytyvät päälle jollain tietyllä sinikäyrän jännitearvolla, nopea virranmuutos (säätimen kytkentähetki) aiheuttaa jännitemuutoksen verkossa.

Tuontyypisiä säätimiä ovat esim tavalliset valonsäätimet (hehkulamppu, halogeenivalaisimet) tai
pahimmassa tapauksessa lämmityksensäätö lattialämmitys, lämmityspatteri.
Mitä isompaa tehoa säädetään sitä isommat häiriöt verkkoon.

Häiriön ei tarvitse välttämättä olla peräisin omasta kämpästä, sen voi saada myös "lahjana" naapurin laitteesta.
« Viimeksi muokattu: 15.12.13 - klo:16.58 kirjoittanut Ripa »

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: LED-lamppu, huijaustako?
« Vastaus #119 : 15.12.13 - klo:17.41 »
Pahalta näyttää.
Mikähän on mitta-asteikko?

Nuo katko pisteviivat kulkee noin 320 voltin kohdalla. Tässä taas yksi hyvä syy siihen, miksi online upsit on vaan jees.

Toistaalta, myös normaalit PC:n virtalähteet on aika mahtavia nielemään melkein minkälaista vaan roskavirtaa ja tekemään siitä varsin kelvollista koneelle. Varsinkin silloin kun ne on reilusti ylitehoisia koneen tarpeeseen nähden.

Tämän takia monesti PC:n säköt on kytketty erikseen muusta käyttösähköstä toimistoilla tms. Mutta kotona se ei ole aina mahdollista. Joissain näytöissä ja vahvistimissa sitten nuo sähkön häiriöt alkavat tulemaan läpi. Mutta onneksi nykyiset laitteet on aika immuuneita tuollaiselle häiriölle, ja kuten todettu, monet laitteet myös aiheuttavat tuollaista häiriötä.

Mitä tuli muuten ledien himmentämiseen. Niin miten niin eivät ole himmennettäviä? Mulla on ihan perus hakkurin perässä sekä muutantajalla olevia ledejä, että ilman. Molemmat toimii himmentimen kanssa hyvin. Sitä en kyllä tiedä että miten hyvin ne oikeasti toimii jos jotain rupeaisi mittaamaan. Mutta himmennys toimii, häiriöistä mitä se aiheuttaa ja aiheuttaako mm. muutajaan hakkurivirtasyöttö jotain induktio virtapiikkejä (magneetto tyyliin), niin sitä en tiedä. Ei ole ledit, muutajat eikä himmentimet kärähtänyt, niin eikö se silloin toimi?

Sähkömoottoreiden kuorma ei muuten ole tasaista, varsinkin nyky pesukoneissa tuntuu edelleen olevan varsin alkeellisia moottorinohjaus syteemeitä. Tekevät myös moottoreista meluisia törkeän torque ripple takia. Tuokin yksi uusi Whirlpool murisee todella äkäsesti normaali pesun aikana em. syystä. Eikö noita moottoreita oikeasti voisi ohjata paremmin?
« Viimeksi muokattu: 15.12.13 - klo:17.55 kirjoittanut Sami Lehtinen »