Myönnän, ei hajuakaan krunnerista, ainakaan nimensä perusteella. Vai sitä valikkoako tarkoitat? Jos, niin en miellä sitä juurikaan dashin tapaisena... Itse en ole törmännyt missään samanlaiseen kokonaisuuteen, kuin dash on. Yksittäisiä samoja ominaisuuksia löytyy kyllä vähän sieltä ja täältä, muttei saman tyyppistä kokonaisuutta.
Krunner on se hakukenttä, joka KDE:ssä pomppaa esiin kun painaa (oletuksena) alt+f2, tämä tarjoaa tuloksina käyttäjän näppäilyjen perusteella ohjelmat, yhteystiedot, sähköpostit, tiedostohaut, kansiot, youtube videot, wikipedian, kirjanmerkit, kalenterimerkinnät, google-käännökset, karttakohteet, päätekomennot, avoinna olevat ikkunat, aktiviteetit yms. riippuen siitä mitä "runner"eita on asennettuna ja konffattuna käyttöön (unityn dashissa noita käsittääkseni kutsutaan "linsseiksi" [eng. lens]).
Ahaa, okei. Ihan hyvältä vaikuttaa sekin. Olen itsekin KDE:tä käyttänyt, mutta en ole ikinä siihen kunnolla juurtunut, ja siksi en sen hienouksiin ole kunnolla tutustunut. Myönnetään.
Tässä on varmaan vähän sellaista, että ne, jotka mieltävät Unityn hienoksi ja mahtavaksi, ylipäätään hyväksi, niin löytävät sen hyvät puolet, kun taas esim. KDE- tai Gnome -käyttäjät niiden hyvät puolet. Yksinkertaisesti lähinnä siksi, että jaksaa käyttää ko. systeemiä pitempään. Eli fiilis ratkaisee näissäkin asioissa loppupeleissä aika paljon. Henkilökohtaisesti koen Unityn hienoksi ja pääpiirteittäin erittäin hyväksi järjestelmäksi. Asiaan vaikuttaa sekin, että arvostan Canonicalin rohkeutta tehdä noin iso muutos, ja oman näköisensä käyttöjärjestelmä, joka ei suoranaisesti muistuta mitään toista järjestelmää.
LISÄYS: Korjailin pahimmat sohlaukset ja aivopierut. Puhelimella kun kirjoittelee, niin...
LISÄYS2: Tämä juupas-eipäs -hommeli meinaa lähteä uudelle kierrokselle, enkä aio enää itse siihen osallistua. Sanon vain, että jos ei Unityyn ole fiilistä, niin älä käytä sitä. Mutta älä myöskään esitä kummallisia ja virheellisiä väittämiä sen huonoudesta, jos et ole siihen tarpeeksi hyvin tutustunut, etkä vain osaa.
Parannettavaa siinä(kin) on, niin kuin kaikissa muissakin systeemeissä.