Oikeastaan, yllättäen Unity.
Päätin tänään kokeilla virtuaalikoneessa 11.10 versiota - tuontantokoneissa pysyy 10.10 64-bit kunnes on joku syy päivittää.
Ensimmäinen vaikutelma Unitystä:
"Miten tähän saa oikean tietokoneen käyttöliittymän ja pääsee eroon tästä tabletti-versiosta?"
Käyttötarpeet Ubuntu-koneissa minulla ovat aika yksinkertaiset:
- nopea käynnistys ohjelmille, joita käyttää koko ajan
- looginen tapa hakea niitä ohjelmia, joita käyttää harvemmin (Windows/XP-sekamelskaa olen sujuvasti oppinut 15-vuodessa vihaamaan)
- useamman työpöydän sujuva käyttö (tätä Windowsin puutetta olen jo oppinut syvästi inhoamaan)
- järkevä tapa hakea käytössä olevia ohjelmia aktiiviseksi (Windows List)
- koneet eivät minulla ole erityisen hitaita eivätkä nopeita vaan välillä AMD-Dual-Core ... AMD-hidas Dual-Core
Tarkemmin kun katsoo ja käyttää Unityä, niin:
- nykyiset näytöt ovat laajakulmaisia, joten periaatteessa on parempi että menuja on laidoilla eikä sekä ylhäällä että alhaalla
- aina käytettävät ohjelmat saa helposti vasemmalla olevaan paneeliin ja turhat saa sieltä yhtä helposti pois
- harvemmin käytettävät ohjelmat jäävät kuitenkin tämän ylimmäisen "Ubuntu-valinnan", tai mikä sen nimi nyt on, muistiin, joten onhan tämäkin sinänsä kätevä tapa hakea näitä ohjelmia. Siinä on Search vielä lisäksi, joka toiminee sekin. Tämä tapa ei ole Gnome-2:n "hierarkiaan perustuva logiikka", mutta onhan tämä "joku logiikka" kuitenkin.
Ensimäiseksi tulee mieleen se, että miksi esim. Firefoxin kuvakkeen tarvitsee olla noin 9-kertaa isompi kuin mitä ylänauhan hyvin toimiva kuvake on Gnome 2:ssa? Toisaalta - tämä vasen laita on myös tämä Windows-lista, joten sen vuoksi kuvakkeiden pitää olla isohkoja, jotta tämä vasen paneeli toimii. Lienee myös räätälöitävissä.
- ohjelmien menut tulevat aina ylänauhaan, joten ei sekään ole varsinaisesti "turhan panttina", mikä ensimmäiseksi tulee mieleen. Oikeastaan aika nerokas keksintö. Tämä vapauttaa pystysuuntaista tilaa.
- status-bar on dynaaminen useissa ohjelmissa, jolloin sekään ei ole koko aikaa syömässä pystysuuntaista tilaa - hyvä oivallus.
Onhan tässä tietysti vielä asioita hukassa, kuten "Connect To Server", mutta varmaan se jostakin löytyy. Myös systeemimonitorin kuvakkeet olisi hyvä saada johonkin näkyviin - ehkä saakin.