Kirjoittaja Aihe: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?  (Luettu 5130 kertaa)

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« : 20.10.11 - klo:09.20 »
Ei voi mitään - Unity on Ocelotissakin yksinkertaisesti huono ja vaihtoehtoja on haettava. Seuraava Ubuntu on LTS, joten ei voi kuin toivoa että Canonical tekisi järkeviä ratkaisuja asian suhteen. Miten voidaan suunnitella sellainen perustoiminto kuin aktiivisen ikkunan vaihto niin huonosti?

Noh, Xubuntulla on nyt menty pari edellistä relua (11.04, 11.10), mutta toisaalta huvittaisi myös olla kehityksessä mukana. Tulin ensimmäistä kertaa koittaneeksi Gnome Shelliä (Fedora 16b live) ja yllätyksekseni tämä paljon parjattu työpöytähän oli lupaavan oloinen. Ainakin se oli hemmetisti käytettävämpi perustoiminnoissa kuin Unity.

1) Gnome Shell kokemuksia Ocelotissa - onko vakaa ja toimii luotettavasti?
2) Kuinkahan olisi mahdollista työstää kasaan Ubuntu jossa olisi vain Gnome Shell ja fallback - Unity olisi turhaa painolastia kyydissä?

juyli

  • Vieras
Vs: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« Vastaus #1 : 20.10.11 - klo:12.44 »
1) Gnome Shell kokemuksia Ocelotissa - onko vakaa ja toimii luotettavasti?

Äkkiäkös tuota testaa: http://packages.ubuntu.com/oneiric/gnome-shell
Fedora-käyttäjänähän tuo olisi tutumpi. Olen kovasti koittanut opetella koneenkäytön ihan uusiksi näiden virtaviivaisten työpöytien vaatimuksien vuoksi. Tosin välillä on ihan pakko käynnistää XFCE4 vanhasta tottumuksesta.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« Vastaus #2 : 20.10.11 - klo:16.58 »
Käytössä Ubuntu Studio 11.10, Gnome Classic ja Gnome ( No effects ) ovat vaihtoehtoina kirjautumisikkunassa, kuten myös XFCE. Tuntuvat Gnomet toimivan hyvin.

-Koivukoski1

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Vs: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« Vastaus #3 : 20.10.11 - klo:20.21 »
Noniin, laitoin sitten vielä kerran Ubuntun x-pikkuveljen tilalle. Onneksi USB-tikulta SSD:lle asennus kestää noin 5 minuuttia. Sitten gnome-shell sisään ja tästähän saatiin ihan käyttökelpoinen jakelu, vaikka aluksi tunteet vaihtelivat tuskan ja epätoivon välillä.

Suosittelen lämpimästi kaikille Unityn vaihtamista tähän.

pelko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« Vastaus #4 : 21.10.11 - klo:14.36 »
Olen ljpp:n kanssa melko samaa mieltä Unitystä.

Siispä yritin asentaa Gnome-shelliä. Mutta ei, kirjautumisikkunasta kun valitsee Gnomen niin käynnistyy ihan tavalliseen Gnomeen, kaikki muutkin käynnistää tämän paitsi Ubuntu ja Ubuntu 2D, joista aukeaa Unity.

Mikäs tässä?

Bularthip

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« Vastaus #5 : 21.10.11 - klo:15.51 »
Itse käyttäisin Gnomea oikein mielelläni mutta ku multa löytyy AMD ATI kortti ja 11.8 Ajureilla Gnome 3.0 ei wörki, niin en halua sitä käyttää.

Yritin jo asentaa 11.9 ajurit, mutta tökki siihen kun en saanut kunnolla poistettua aikaisempia 11.8 (alkuperäiset automaattiset ATIn ajurit) niin en sitten noita uusiakaan voinut asentaa.

Jos vain toimisi näillä ajureilla, varmasti käyttäisin Gnomea.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« Vastaus #6 : 21.10.11 - klo:19.22 »
Siispä yritin asentaa Gnome-shelliä. Mutta ei, kirjautumisikkunasta kun valitsee Gnomen niin käynnistyy ihan tavalliseen Gnomeen, kaikki muutkin käynnistää tämän paitsi Ubuntu ja Ubuntu 2D, joista aukeaa Unity.

Mikäs tässä?

Itse asensin Gnome Shellin tämän "ohjeen" mukaan, http://www.omgubuntu.co.uk/2011/10/gnome-shell-ubuntu-11-10-guide/ ja toimii ihan hyvin. Kokeiltuani palasin tosin aika äkkiä takaisin Unityyn, en ollut kotonani Shellissä. Mitään viiltävää analyysia en pysty asiasta vääntämään, mutta joku käytettävyydessä tökki. Voi olla, että ajan kanssa jne...mutta se jää nähtäväksi.

LK

  • Vieras
Vs: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« Vastaus #7 : 31.10.11 - klo:19.57 »
Molempia nyt kokeillut ja muutamia huomioita.

Unityn tapa yhdistää valikkopalkki yläpalkkiin on yksinkertaisesti loistava idea, yksi turha rivi pois - enemmän tilaa sisällölle. Unityssä on joitakin bugeja jotka aiheuttavat kaatumisia eri ohjelmien välillä. Esimerkiksi firefoxin kanssa olen tälläistä havainnut, gnome-shellin kanssa en.

Gnome-Shellin tapa esittää avoinna olevat ohjelmistot dashin kautta on myös hyvä, eikä visuaalisesti raskas. Mielestäni parempi kuin unityn tapa. Gnome shellistä puuttuu sammutusnappi, jonka saa ALTilla esiin. Pienennysnapit puuttuu, mutta ainahan ikkunaruudun saa tuplaklikillä kokonaiseksi ja pois.

Molemmat ovat läppärissäni ihan yhtä nopeita, ei tahmaa. Eli, jos nämä eivät muutu graafisesti kovin raskaiksi niin minun mielestäni ollaan oikeassa suunnassa.

Työpöydän kuvakkeet, raskaat valikkorakenteet, niin 90-lukua ja aina pitää muokata. Uudet tuulet puhaltaa työpöytäympäristöissä. Molemmissa on tuo sovellushaku mikä on erittäin tervetullutta. Molemmissa voi laittaa usein käyttämiään sovelluksia suosikkeihin. Esimerkiksi eukolla on selain, writer ja laskin, siinä 90% sen käyttämistä sovelluksista.

Eihän tässä kohta enää hiirtä tarvita ollenkaan, kosketusnäyttöjä läppäreihinkin?


lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« Vastaus #8 : 08.11.11 - klo:21.55 »
Pienennysnapit puuttuu, mutta ainahan ikkunaruudun saa tuplaklikillä kokonaiseksi ja pois


Gnome-shellissä ikkunat saa pienennettyä ja suurennettua kun hiiren vasemmalla napilla heittää ikkunan yläreunasta ylös tai alas.

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« Vastaus #9 : 09.11.11 - klo:05.31 »
Pienenys painikkeet saa kyllä takaisin vaikka asentamalla advanced settings ja säätämällä sillä. Tosin nyt kun olen tottunut tähän niin olen myös huomannut että empä niitä oikeastaan tarvikaan.
« Viimeksi muokattu: 09.11.11 - klo:05.35 kirjoittanut I Svärd »

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: 11.10 Ocelot ja Gnome Shell kokemuksia?
« Vastaus #10 : 09.11.11 - klo:10.00 »
Pienenys painikkeet saa kyllä takaisin vaikka asentamalla advanced settings ja säätämällä sillä. Tosin nyt kun olen tottunut tähän niin olen myös huomannut että empä niitä oikeastaan tarvikaan.

Mun mielestä tätä gnome-shelliä on turhaan haukuttu. Mitä enemmän käyttää sitä enemmän pitää. Ja tässä on varmaan tulevaisuutta ajateltu tabletteja ja kosketusnäyttöjä.