Kirjoittaja Aihe: Musiikintuotanto Linuxilla  (Luettu 126577 kertaa)

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #40 : 28.02.12 - klo:12.17 »
Musiikinteko/mediatuotanto- ja yleiskäyttöympäristöt on mullakin erikseen. Aika moni ammattilainen tekee tuohon tyyliin järjestelmästä riippumatta: eli erillisillä osioilla on _täysin_ erilliset järjestelmät, joiden välillä bootataan, jolloin ei edes teoriassa mikään pääse sotkemaan mitään (paitsi tietenkin rautamuutokset, mutta sehän on asia erikseen).

Periaatteessa jos ostan uuden koneen viihdekäyttöön, niin joustan vaatimuksistani. Mutta jos käytän nykyistä ainoata konettani esim. yleiseen musiikinkuunteluun, niin inspiraation iskiessä koneen pitää olla heti valmis tuotantoon. Tämä on erittäin tärkeää, fiilis katoaa säätäessä. Varsinkin joku uudelleenkäynnistys on vanhanaikainen idea, josta pitäisi pyrkiä eroon. Haluamani on täysin mahdollista esim. OSX:llä.

AV Linuxin ydin on ollut tyydyttävä. FW-laitteita mulla ei ole, joten niistä en voi sanoa. Stackit on ilmeisesti aiheuttaneet joillekuille ongelmia viime aikoina.

AV Linux vaikutti kyllä kivalta, mutta se ei käy, koska se ei ole distro. Tai onhan silläkin mahdollisuus, jos säätäisi ihan pirusti. Minusta tuo stackin vaihto uuteen oli osoitus Linux-maailman yhteisen vision puuttumisesta. Juuri, kun ffado saadaan valmiiksi, mikä on hemmetin hieno juttu sinällään, alkaa sekoilu stackien kanssa, mikä romuttaa yleisen toimivuuden kuukausiksi, jopa vuosiksi. Esim. Arch linuxin pakettivarastosta löytyvä RT-ydin on vanhalla stackillä!! Sattumalta minulla oli tarvetta käyttää Alesis Multimix -mikseriä, mikä vaati uusimman ffadon kääntämisen, enkä siis voinut käyttää RT-ydintä.

ffado-mixeristä en tiedä, mutta dbus-palvelujen käynnistäminen automaattisesti Archissa on mahdollista. Se tosin pitää säätää manuaalisesti. Miksikö? No juuri siksi kun Arch on semmoinen järjestelmä, ja sen käyttäjät juuri sitä haluaa :D
KDE- tai Gnome-työpöytä tarjoaa helpotusta taustapalvelujen käynnistämiseen, mutta siinä käynnistyy sitten helposti vähän kaikenlaista.

Juu tämä ei liene suuri ongelma, ihmettelen vain, että mikä senkin lopulta aiheuttaa, että Ubuntussa asentuu Ffado-ikoni ja napista se käynnistyy, ja Archissa ei asennu ikonia eikä napista käynnisty. Kai se syyttävä sormi osoittaa Archin paketoijiin, huolimatonta/välinpitämätöntä. Tämä ei ole todellakaan oikea paikka itkeä tuosta asiasta, Ubuntussa se on muistaakseni aina toiminut oikein.

Tähän vaikuttaa 1) äänikorttisi 2) jackin säädöt 3) korkeampi voima (mikäli joku sellaisiin uskoo. Minä tarkistaisin kohdat 1) ja 2) ennen mystisten rituaalien suorittamista.)

Eniten tähän tuntuu vaikuttavan 4) ohjelmistoversiot. Nimittäin ongelmia on syntynyt ajan kuluessa. Oli aika, jolloin minulla ei ollut tällä peruskäytölläni Archin perusytimellä yhtään Xrunia. Ehkä onkin kyse vain ja ainoastaan uudesta fw-stackista?

Suoraan lennosta ei pysty vaihtamaan. Mulla hoituu Jackin uudelleenkäynnistyksen kanssa ongelmitta. Onko sulla äänikortin ajureissa jotain pulmaa, vai mitä ihmettä? Ja siksi toisekseen: ei sitä näytteenottotaajuutta myötäänsä pitäisi olla tarvetta rumpatakaan. Vaikka sehän on sitten jokaisen oma asia miten usein sitä vaihtaa, mut sanoinpa kuitenkin...

Video on tyypillisesti 48kHz ja audio 44.1kHz. Joko vaihdetaan äänikortista taajuutta, tai konvertoidaan. Ilmeisesti esim. VLC ei tajua konvertoinnista mitään, vaan soittaa äänikorttiin nähden väärällä taajuudella, samoin MPD. Pulseaudio ilmeisesti konvertoi, mutta millä koodilla?

En ole tuollaista mute-nappia löytänyt. Muita ärsyttäviä bugeja kylläkin. Ubuntun Ardouriin en luota, vaan lataan suoraan valmiin paketin Ardour.orgista. Ainakaan kolmosversiotahan ei tarvi kääntääkään kun se on binääripaketti. Kivaa. Bugeja on silti edelleen, mut hei: onhan niitä Pro Toolsissakin.

Ilmeisesti se bugi on korjattu.

Oon testaillu vähän Cadencea (http://kxstudio.sourceforge.net/KXStudio:Applications) ja vaikutti siistiltä. Tosin omaan käyttööni ei toiminut oikein kunnolla - ainakaan toistaiseksi. Buginen siis. Siinä kuitenkin nuo siltaukset on helposti olemassa (joskin bugisesti mutta helposti). Spotifyä pyöritän Winen päällä (missä on omat ongelmansa) ja wine kytkeytyy Jackiin. Toimii mainiosti aina kun kerran vuodessa sitä käytän viisi minuuttia.

Pulseaudio -> Jack pitää korjata kunnolla ja sen pitää toimia kaikilla suoraan. Ei siihen tulisi tarvita mitään erillisiä ohjelmia. Teen tästä bugireportin heti, kun saan ytimen kuntoon.

Tietysti tässä voi kysyä, et onko varmasti hyvä idea yhdistää viihdekäyttö ja musanteko samaan järjestelmään?

Tottakai! Ei viihdekäyttö saa olla vaikeampaa kuin musiikin tuotanto. Tällä hetkellä se on. Vaikka tekisin koneestani ihan vain viihdekäyttökoneen, vaatisin äänikorttini takia ihan samoja asioita.

Ja tuollaisenko haluaisit suuremmin virittelemättä toimimaan? Huh. No mutta kyllä se aika lähelle pitäisi onnistuakin, jos vain Jackin asetukset ja äänikortin ajurit on kohdillaan. Huom, jos. Minullahan ei mpd:stä tietysti kokemusta ole, ja kysynkin et onko varmasti hyvä idea yhdistää se yleis/viihdekäyttö ja musanteko samaan järjestelmään?

Tämäkin on ongelmistani kevyemmästä päästä. Ja tällä hetkellä Archin puolella asiaan liittyy bugeja, joita ei ennen ole ollut. Kai se täytyy vain korjata bugit ja jäädyttää järjestelmä.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #41 : 29.02.12 - klo:03.22 »
Minusta tuo stackin vaihto uuteen oli osoitus Linux-maailman yhteisen vision puuttumisesta. Juuri, kun ffado saadaan valmiiksi, mikä on hemmetin hieno juttu sinällään, alkaa sekoilu stackien kanssa, mikä romuttaa yleisen toimivuuden kuukausiksi, jopa vuosiksi. Esim. Arch linuxin pakettivarastosta löytyvä RT-ydin on vanhalla stackillä!! Sattumalta minulla oli tarvetta käyttää Alesis Multimix -mikseriä, mikä vaati uusimman ffadon kääntämisen, enkä siis voinut käyttää RT-ydintä.
Jos tarvitset johonkin uudempaa stackia, käännä rt-ydin itse! Archissa ytimen kääntö on erittäin helppoa.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #42 : 29.02.12 - klo:10.48 »
Muuta huomattavaa kun kasaat musiikkituotantokonetta:  FireWire: n kahden erilaisen stack: in lisäksi löytyy kaksi erilaista Jack -versiota:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=40314.msg312885#msg312885

Jotkut softat olettavat Jack2: n olevan käytössä.

Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #43 : 29.02.12 - klo:11.53 »
Jos tarvitset johonkin uudempaa stackia, käännä rt-ydin itse! Archissa ytimen kääntö on erittäin helppoa.
Juu, tuo oli vain esimerkki siitä, miten tuossa asiassa ollaan edistytty.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #44 : 05.03.12 - klo:12.22 »
Semmoinen tuli mieleen, että testasitko jo KX Studion repoja? Nimittäin jotkut käyttää Ubuntua musantuotantoon ja viihteeseen ristiin asentamalla ylimääräisiä pakettivarastoja, joista saa softista uudempia/toimivampia versioita.

http://kxstudio.sourceforge.net/KXStudio:Repositories

Ehkä joku täällä tietää muitakin hyviä pakettivarastoja, joita voi kokeilla (varovaisuutta tämän kanssa!)
Ainakin Autostatic 3000 tekee musaa Ubuntulla, joten luulis hänen PPA:ssaan olevan käyttökelpoista materiaalia: https://launchpad.net/~autostatic/+archive/ppa/+packages

AutoStatic taas ainakin jossain vaiheessa käytti Tango Studion kerneliä: http://tangostudio.tuxfamily.org/en/apt-repository

En ole näistä repoista mitään testannut, joten älä usko minua liiaksi.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #45 : 07.03.12 - klo:14.02 »
Minulla oli jossain vaiheessa pikaisesti testissä  KXStudion varastot. Ihan OK vaikutelma oli silloin, mutta halusin rakentaa systeemin alusta asti uudelleen ja siirryin (takaisin) Archiin.

Ainakin KXStudion varastoissa on suoraan myös nvidian ajurit, ja RT-ydin. Hirveän uusia versioita ei näytä olevan saatavilla, kuinkahan toimiva on 2.6.38.8 -ytimen uusi fw-stack? Käsittääkseni uudessa stackissa oli audiokäyttöä haittaavia bugeja vielä about noihin aikoihin... Voihan sitä käyttää vanhaa fw-stackia, mutta sitten pitää unohtaa uusimmat ffadot ja uusimmat tuetut laitteet. Eikö?

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #46 : 10.05.12 - klo:23.02 »
Archin puolella perus rt-ydin ei enää käynnistynyt enkä jaksanut enää käännellä joka välissä uutta ydintä vaihdellessani nvidian ja nouveaun välillä, joten siirryin takaisin Ubuntuun, 12.04.

Vaan kxstudion plugarivarasto ei ole tarpeeksi suuri, sieltä puuttuu plugareita joita vanhat sessioni tarvitsevat. Miten ubuntustudion 12.04 varastot saisi käyttöön perus-ubuntussa?

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #47 : 11.05.12 - klo:17.05 »
Noniin, päätin sitten asentaa ubuntustudio 12.04:n... Lyhyen käyttöajan jälkeen olen erittäin vaikuttunut. Xruneja on tullut vain ohjelmien käynnistyksien yhteydessä, pulseaudio->jack tuntuu toimivan, ja nvidian ajuritkin löytyy.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #48 : 11.05.12 - klo:21.36 »
Laitoitko Low-latency ytimen. Taitaa auttaa jonkun verran xruneihin.
Harmi, ettei UbuntuSudiossa ole Calfin uusia plugareita. Joku aika sitten, yritin asennella, mutta tuli ongelmia Jackin ja Phonicin valille.
t. Koivukoski1

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #49 : 11.05.12 - klo:21.57 »
Saitte uteliaisuuteni heräämään ja tein asennus Ubuntu Studio 12.04 DVD: n joka näkyy olevan myös "live".  Jotain taisi lievästi epäonnistua kun kun sekä "live" yritys että asennusyritys päättyvät BusyBox v1.18.5 -vaiheeseen, (initramfs) Unable to find a medium containing a live file system. Merkillistä.

Edit:  Luulin jo tiputtaneeni väärän version vaan ei, kyllä tämä on oikea  :-[
Onkohan tälle jotain "alternate" installeria ?
« Viimeksi muokattu: 11.05.12 - klo:22.32 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #50 : 12.05.12 - klo:00.04 »
Laitoitko Low-latency ytimen. Taitaa auttaa jonkun verran xruneihin.
Harmi, ettei UbuntuSudiossa ole Calfin uusia plugareita. Joku aika sitten, yritin asennella, mutta tuli ongelmia Jackin ja Phonicin valille.
t. Koivukoski1
Ubuntustudion vakioytimellä mennään, eli 3.2.0-23-lowlatency-pae #31-Ubuntu SMP PREEMPT

Vaihdoin myös 32-bittiseen, ehkä sillä on jotain vaikutusta johonkin.
« Viimeksi muokattu: 12.05.12 - klo:00.10 kirjoittanut planetisti »

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #51 : 12.05.12 - klo:00.05 »
Saitte uteliaisuuteni heräämään ja tein asennus Ubuntu Studio 12.04 DVD: n joka näkyy olevan myös "live".  Jotain taisi lievästi epäonnistua kun kun sekä "live" yritys että asennusyritys päättyvät BusyBox v1.18.5 -vaiheeseen, (initramfs) Unable to find a medium containing a live file system. Merkillistä.

Edit:  Luulin jo tiputtaneeni väärän version vaan ei, kyllä tämä on oikea  :-[
Onkohan tälle jotain "alternate" installeria ?
En osaa auttaa, itse asensin usb-tikulta. Pirun nopeaa ja minulla nuo usb-asennukset ovat aina onnistuneet.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #52 : 12.05.12 - klo:16.50 »
Poistin koneesta USB3-kortin ja 4-porttisen kamerakortin ja Ubuntu Studio 12.04 asennus yllättäin onnistui.  Tuo korttien poisto perustui havaintoon "Device descriptor read/64 error -110" virheiden jonosta ilmeisesti usbiin liittyen.
Jotain tässä vielä on, hiiri ja näppis olivat hukassa ensimmäisellä yrityksellä, toisella toimivat mutta työpöytä meni jotenkin sekaisin.  Vaatinee lisätutkailua, olisi hauskaa nähdä tuo 12.o4 Studio tositoimissa.
Koneella entuudestaan käynnistysmenussa olevat muut versiot (Natty Studio, Mint LMDE) toimivat ok.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

jeepster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
    • Juhani Kellosalon kotisivut
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #53 : 17.05.12 - klo:13.36 »
Hyvää helatorstaita!

Olen käyttänyt Ubuntu 10.04:n minimaalisen asennuksen päälle rakennettua studiojärjestelmää, jossa työpöytäympäristönä on AVLinuxin tapaan LXDE. Kirjoitin rakennelmastani selostuksen muusikoiden.net-sivustolle:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=136394&o=240

Tällä tavalla rakennettu Ubuntu vastannee Arch-studiota, siinä on kaikki mitä tarvitaan, muttei mitään liikaa. Latensseissa olen päässyt parin millisekunnin lukemiin, vaikka olen käyttänyt muiden muassa raskaita Windows-liitännäisiä wineasion ja VstHostin kautta. Tein tällä studio-Linuxillani CD-levyn, jolta on poimittu joitakin kappaleita myspace-sivulleni:

http://www.myspace.com/jkbellforest

Systeemi vaatii jonkin verran vaivaa, mutta toimii vakaasti ja sähäkästi. 2.6.31-rt on vaikuttanut hyvältä ja epäröin, kannattaako siirtyä rakentamaan samaa systeemiä 12.04:ään. KXStudion ja TangoStudion pakettivarastoista on saanut toistaiseksi ohjelmista riittävän tuoreet versiot käyttöön.


planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #54 : 12.12.12 - klo:20.55 »
Asensin Ubuntu 12.10 sekä kxstudion omaan käyttöön soveltuvasti.

Nyt alkaa homma toimimaan. Nvidian ajuri 304.43 on melkein poistanut Xrunit, pulseaudio->jack on ollut vakaa, Ardour 3 beta5 on hyvin käytettävissä ja uusia LV2 plugareita on ilmestynyt, esim.

https://github.com/nicklan/drmr/wiki

Mihin sitä Hydrogenia enää tarttee, häh?

Ytimenä toimii 3.5.0-18-lowlatency #18-Ubuntu SMP PREEMPT. Olen oppinut sen, että RT-ytimiä ei tarvita, vaan RT-ominaisuudet ovat kaikissa moderneissa ytimissä  'rtirq' -skriptin myötä. Itselläni homma ei ole niin millisekunnin tarkkaa.

KXStudiolla on oma näkemys audio-ohjelmien sessionhallinnasta, mutta koska haluan käyttää gnomea ja unityä niin en ainakaan vielä ole Cadenceen ja Claudiaan liiemmin tutustunut.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #55 : 13.12.12 - klo:00.29 »
Mukava kuulla, että homma toimii! Kiinnostavaa myöskin se, että olet uskaltautunut yhdistämään äänituotantojärjestelmän ja normikäytön! Minulla ne ovat edelleen erillään, ja toimivat kyllä ongelmitta.

Olen kovasti haaveillut KXStudion asentamisesta, ja ehkä teenkin sen tässä lähiaikoina kunhan aikaa löytyy. Järjestelmä kiinnostaa kovasti!

Ardour 3 beta5 on hyvin käytettävissä ja uusia LV2 plugareita on ilmestynyt, esim.

https://github.com/nicklan/drmr/wiki

Mihin sitä Hydrogenia enää tarttee, häh?
Uudet LV2-pluginit innostavat suuresti. Ardour 3:sta ilmestyi äskettäin jo vakaakin versio, ja odotan innolla, pääsisinkö lopultakin tekemään elektronista musiikkia freezaamatta raitoja koko ajan kovon täytteeksi tai kirjoittamatta BASH-skriptejä ja käynnistämättä kaatuilevia ohjelmia uudelleen ja uudelleen.

KXStudiolla on oma näkemys audio-ohjelmien sessionhallinnasta, mutta koska haluan käyttää gnomea ja unityä niin en ainakaan vielä ole Cadenceen ja Claudiaan liiemmin tutustunut.
Cadence ja Claudia ymmärtääkseni toimivat ainakin Unityn päällä hyvin. Ilmeisesti FalkTX on suunnilleen ainoa Linux Audio -kehittäjä, joka on toteuttanut softiinsa tuen uusille indicator appleteille sun muille. QJackCtl ei taida tukea niitä vieläkään...
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #56 : 13.12.12 - klo:11.48 »
Mukava kuulla, että homma toimii! Kiinnostavaa myöskin se, että olet uskaltautunut yhdistämään äänituotantojärjestelmän ja normikäytön! Minulla ne ovat edelleen erillään, ja toimivat kyllä ongelmitta.

Olen modernien käyttöliittymien ystävä. Mielestäni Linuxin vahvuus on siinä, että se muokkautuu käyttäjänsä työtapoihin ("workflow" on hyvä sana). Sen takia en halua tehdä musiikintuotantokoneesta erillistä, minimalistista systeemiä, vaan haluan, että koneen käyttö pysyy samanlaisena eri tilanteissa ja mahdollisimman sulavana.

Lainaus
Uudet LV2-pluginit innostavat suuresti. Ardour 3:sta ilmestyi äskettäin jo vakaakin versio, ja odotan innolla, pääsisinkö lopultakin tekemään elektronista musiikkia freezaamatta raitoja koko ajan kovon täytteeksi tai kirjoittamatta BASH-skriptejä ja käynnistämättä kaatuilevia ohjelmia uudelleen ja uudelleen.

Itse pyrin siihen, etten käynnistä mitään muuta, kuin Ardourin. Itse asiassa tämä onnistuu jo, esim. Linuxsamplerin LV2-plugari toimii automaagisesti. En ymmärrä, miksi kaiken pitäisi olla niin modulaarista. Onhan se kivan näköistä, että vaikka qjackctl:lla voi kytkeä mitä vain mihin vain, mutta en minä niitä kytkentöjä oikeasti halua itse tehdä.

Lainaus
Cadence ja Claudia ymmärtääkseni toimivat ainakin Unityn päällä hyvin. Ilmeisesti FalkTX on suunnilleen ainoa Linux Audio -kehittäjä, joka on toteuttanut softiinsa tuen uusille indicator appleteille sun muille. QJackCtl ei taida tukea niitä vieläkään...

Cadence ei käynnisty, valittaa GTK-symboleista. Qjackctl ei toimi täysin, sillä tray-ikoni ei toimi. Mutta se ei haittaa, sillä pyrin pääsemään eroon kaikesta tuosta, Ardourilla pystyy tekemään kaikki kytkennät ja se muistaa ne.

Oikeastaan tarvitsisin vain seuraavaa:
1. jackd (sekä pulse->jack) käynnistyisi bootin yhteydessä automaattisesti
2. jackin periodin ja näytteenottotaajuuden muuttaminen lennossa (tämä voi olla vaikea...)
3. pulse->jackin kytkeminen päälle/pois yhdellä napilla (jos joskus täytyy maksimoida suorituskyky)

Ykkösen saa ainakin qjackctl:n avulla, onkohan muita metodeja? Kolmonen on käytännössä komennot "killall pulseaudio" sekä "pulse-jack" (kxstudion skripti). Kakkonen voi olla mahdoton vielä pitkän aikaa, sillä se riippuu minulla täysin ffadon ominaisuuksista.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #57 : 19.12.12 - klo:23.24 »
Itse pyrin siihen, etten käynnistä mitään muuta, kuin Ardourin. Itse asiassa tämä onnistuu jo, esim. Linuxsamplerin LV2-plugari toimii automaagisesti.
Toimii vai? Kun minä testasin AV Linux vitosessa viime keväänä, niin se plugin ei muistanut ollenkaan ladattua LinuxSampler -sessiota, vaan aina piti uudelleen erikseen ladata LinuxSampleriin oikeat instrumentit. Olisi kyllä kiva, jos tuo minullakin alkaisi hiljalleen pelittää.

Qjackctl ei toimi täysin, sillä tray-ikoni ei toimi.
Joo, johtuu siitä, että Unity ei enää tue perinteisiä tray-ikoneja, vaan ohjelmien pitäisi käyttää uusia Indicator appletteja. Ruin pitäisi siis lisätä QJackCtl:ään tuki Indicator appletille. (Pari Ubuntu-versiota sitten ainakin oli vielä mahdollista dconfin rekisteriä muokkaamalla saada noi vanhat tray-ikonit näkyviin. En tiedä onko vieläkin mahdollista.)

Oikeastaan tarvitsisin vain seuraavaa:
1. jackd (sekä pulse->jack) käynnistyisi bootin yhteydessä automaattisesti
2. jackin periodin ja näytteenottotaajuuden muuttaminen lennossa (tämä voi olla vaikea...)
3. pulse->jackin kytkeminen päälle/pois yhdellä napilla (jos joskus täytyy maksimoida suorituskyky)
Tota ykköstä ei kannata toteuttaa bootin yhteydessä, vaan ennemmin vaikka sisäänkirjautumisen yhteydessä. Sehän onnistuu lisäämällä käynnistettäviin sovelluksiin simppeli oneliner (tyyliin jackd && pulse-jack-bridge)

Kakkosesta: periodin säätäminen lennossa on ihan mahdollista. Näytteenottotaajuuden säätäminen lennossa taas ei ole. Se edellyttää aina Jackin uudelleenkäynnistyksen. Samahan on myös Pro Toolsissa, joten näytteenottotaajuuden muuttaminen on selkeesti homma, jota varten pitää äänijärjestelmä käynnistää uudelleen. Jos haluat muutta period sizeä, niin se tehdään Ardourin valikosta latency-säädöllä: http://ardour.org/node/1313

Toi pulse/jack käynnistys ja sammutus vois toimia vaikka simppeleillä skripteillä, jotka on laitettu työpöydälle. Ehkä löytyis myös joku softa, jolla saat listan skriptejä indicator applettiin? Ja ainahan voit myös laittaa jonkin näppäinkomennon, joka ajaa tietyn skriptin. Jos sulla on koneessa erikoisnäppäimiä, niin kannattaa harkita ohjelmoivansa niihin :)
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

2-mieli-FI-poliisi

  • Vieras
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #58 : 22.12.12 - klo:17.16 »
Eli, jos "oikoluin ketjua oikein" niin tarve olisi:

Ohjelmavalikkon "Ääni ja Video" valikkoon lisättävä "Editorit" alavalikko, josta löytyvät (muun lisäksi) asennetut A/V Pro-työkalut, joiden käynnistymisen yhteydessä ajetaan automaattisesti tarvittavat scriptit ja siirrytään alasajon kautta vaikka RT moodiin sekä ladataan tarvittavat Jaska ja PulseMainio sydeemit käyttöön (ja päinvastoin).

Lisäksi, jos RT:n marginaali on jo 0,3ms niin eiköhän virheen korjaus onnistu parhaiten lisäämällä singnaaleihin digitaalinen nanosekunnin mittainen "kantoaaltopulsaattori", jolla "tahdit ja värähtelyharmoniat" hiotaan matemaattisesti valon nopeuden synkronisaation tasolla kohdilleen.

Lopputulos, eli biisi voi olla "kaikesta vaivannäöstä" huolimatta edelleen täyttä tuubaa, jota ei jaksa 30s kauempaa kuunnella! Tai luodaan räkäpunkin särösaundeillekin matemaattinen malli, jolla biisit menevät vielä kaupaksi?

Tämä kaikki on tehty jo moneen kertaan muissa yhteyksissä, mutta mikä on linuxin vastaus? Paljon on himmailtu, ainakin omasta mielestäni.

PS. Planetistilla hatun noston arvoinen säikeen kuljetus!
« Viimeksi muokattu: 22.12.12 - klo:17.19 kirjoittanut 2-mieli-FI-poliisi »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #59 : 25.12.12 - klo:12.40 »
Eli, jos "oikoluin ketjua oikein" niin tarve olisi:

Ohjelmavalikkon "Ääni ja Video" valikkoon lisättävä "Editorit" alavalikko, josta löytyvät (muun lisäksi) asennetut A/V Pro-työkalut, joiden käynnistymisen yhteydessä ajetaan automaattisesti tarvittavat scriptit ja siirrytään alasajon kautta vaikka RT moodiin sekä ladataan tarvittavat Jaska ja PulseMainio sydeemit käyttöön (ja päinvastoin).
Ei Unityssä ole ohjelmavalikkoa. Muilta osin en ymmärtänyt postauksestasi oikein mitään.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org