Olin hankkeessa mukana pitkään, mutta lopetin hankkeen käytännössä olleena kuopattuna. Sivustohan ei ole enää edes netissä.
Sivustopohja oli jo syntyessään vanhanaikainen ja ei vastannut nykypäivän normeja. Sen päälle oli vaikeaa kehittää mitään, varsinkin kun kukaan ei tuntunut tietävän mistään mitään ja tunnuksiakin sai odotella pitkään. Lopetin hankkeessa epäselvyyksien ja toimimattomuuden takia. En edes tiennyt, mihin työni johtaa ja tullaanko sitä koskaan julkaisemaan.
Kokemukseni mukaan Ubuntu Suomella ei ole resursseja täysimittaisen, nykypäivän standardit täyttävän ja samalla Canonicalin järjestelmien kanssa yhteensopivan verkkosivuston tuottamiseen itsenäisesti ainakaan tällä koordinoinnilla ja hallinnolla.
Korostan, että hanke on erittäin kiireellinen ja merkittävä, sillä nykyinen Ubuntu Suomen sivusto antaa erittäin virheellisen (vanhanaikainen, tekninen) kuvan Ubuntusta. Sivusto vanhanaikaisen olemuksen lisäksi myös sisältää pahasti vanhentunutta tietoa ja käyttöjärjestelmän esittely on puutteellista. Ohjaankin itse potentiaalisia Ubuntuun vaihtajia kansainväliselle ubuntu.com-sivustolle.
Olen valmis liittymään projektiin uudelleen ja antaa sille täyden panokseni, jos se aloitetaan täysin puhtaalta pöydältä ja uudella visiolla, kaiken vanhan unohtaen. Lisäksi hankkeelle tulisi nimetä selvä työryhmä ja vetäjä(t), tavoitteet ja aikataulu. Viime kerta osoitti, että ilman kunnollista organisointia hankkeesta ei koskaan tule mitään.
Ottaisin itse pohjaksi kansainvälisen ubuntu.com-sivuston (Canonical voinee järjestää samanlaisen sivuston Drupalit yms. meille, jolloin siihen voi tehdä pieniä muokkauksia ja suomennostyön?). Vaihtoehtoisesti voidaan lähteä kehittämään omaa sivustoa, mutten pidä sitä realistisena vaihtoehtona viime kertaisten kokemusten pohjalta.