Kirjoittaja Aihe: Debianin asennuksesta.  (Luettu 7329 kertaa)

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Debianin asennuksesta.
« : 23.11.10 - klo:07.37 »
Eli olisi pari kysymystä:

1.Mikä debianin versio kannattaa valita.
2.Onnistuuko asennus Ubuntun poistamalla ja wintoosan säilyttämällä, jos ubuntu on levyllä sda0 ja windown levyllä sda1.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #1 : 23.11.10 - klo:08.18 »
1.Mikä debianin versio kannattaa valita.
Squeeze
2.Onnistuuko asennus Ubuntun poistamalla ja wintoosan säilyttämällä, jos ubuntu on levyllä sda0 ja windown levyllä sda1.
Onnistuu, mutta tarkista osiointinumerointi.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #2 : 23.11.10 - klo:12.34 »
1.Mikä debianin versio kannattaa valita.
Squeeze

Minä olisin kyllä aina ensimmäiseksi suosittelemassa vakaata versiota. Tosin Squeeze eli 6.0 on nyt niin lähellä vakaaksi julistamista – se tapahtuu todennäköisesti päivänä minä hyvänsä –, että mrl586:n ehdotus hyväksyttäneen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #3 : 23.11.10 - klo:16.35 »
Jos nyt olen siis ymmärtänyt oikein debianista on ns. vakaita ja vähemmän vakaita versioita, jos asennan vakaan voinko helpohkosti päivittää epävakaaseen.

HUOM: myös toimivaan järjestelmään toisin kuin ubuntu.

ja vielä sellaista että pitääkö se Grub konffia jälkikäteen jos haluan poistaa ubuntun, ja pitää win ja debian.

Edit: ja millaiset tuet niissä versioissa on, ajallisesti.
« Viimeksi muokattu: 23.11.10 - klo:16.37 kirjoittanut milan »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #4 : 23.11.10 - klo:16.49 »
Jos nyt olen siis ymmärtänyt oikein debianista on ns. vakaita ja vähemmän vakaita versioita, jos asennan vakaan voinko helpohkosti päivittää epävakaaseen.

Noin päin kai onnistuu, toisin päin voi olla vaikeampaa (koska monessa tapauksessa pitäisi päivittää vanhempiin versioihin). Käsittääkseni vaaditaan /etc/apt/sources.list-tiedoston (tai mahdollisten /etc/apt/sources.list.d-kansion tiedostojen) päivittäminen niin, että esim. sanan stable (vakaa) tilalle vaihtaa sid (epävakaa), jonka jälkeen ajetaan pääkäyttäjäoikeuksin ”apt-get update; apt-get dist-upgrade”.

Lainaus
HUOM: myös toimivaan järjestelmään toisin kuin ubuntu.

Noinhan se periaatteessa Ubuntussakin tapahtuu.

Lainaus
ja vielä sellaista että pitääkö se Grub konffia jälkikäteen jos haluan poistaa ubuntun, ja pitää win ja debian.

En oikein tajunnut, mitä kysyt, mutta yleensä asennusohjelma asentaa Grubin, jonka jälkeen mahdollisesti sitä voi joutua käsin puukottamaan, jollei kaikki mennyt, kuten itse haluaa.

Lainaus
Edit: ja millaiset tuet niissä versioissa on, ajallisesti.

Debiania tuetaan hyvin pitkään. Täsmällistä aikarajaa ei taida olla, vai löytääkö joku tiedon?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #5 : 23.11.10 - klo:17.11 »
Minä olisin kyllä aina ensimmäiseksi suosittelemassa vakaata versiota. Tosin Squeeze eli 6.0 on nyt niin lähellä vakaaksi julistamista – se tapahtuu todennäköisesti päivänä minä hyvänsä –, että mrl586:n ehdotus hyväksyttäneen.

Debianissa vakaaksi julistaminen on hyvin pitkä prosessi ja se on oikeasti vakaa silloin. Villi veikkaus on että debianin vakaassa versiossa on 3 vuotta vanhemmat versiot kuin ubuntun vakaassa versiossa.

Debianissahan branchit on stable (vakaa), testing (testaus) ja unstable (epävakaa). Itse vielä kun käytin debiania menin käytin monesti unstable-versiota, ja hyvin sekin toimi...
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #6 : 23.11.10 - klo:20.49 »
Minulla on Squeeze ajossa, eikä ongelmia. Suosittelen tuoreempien ohjelmaversioiden ja uudemman kernelin vuoksi.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #7 : 24.11.10 - klo:14.52 »
Tuo kysymys Grubista oli hieman aiheeton.

Minkälainen osiointi olisi hyvä 500gb-levylle, siis paljonko pitää jäädä muualle kuin homelle.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #8 : 24.11.10 - klo:15.55 »
Minkälainen osiointi olisi hyvä 500gb-levylle, siis paljonko pitää jäädä muualle kuin homelle.

Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta. Mutta jos lähdetään siitä, paljonko juurihakemisto tilaa tarvitsee, 20 Gt on minusta jo täysin tarpeeksi: olen taannoin saanut esim. Mythbuntun hyvin sopimaan 6 Gt kiintolevylle. Väliaikaistiedostoja varastoiva /var voi tosin joskus esim. DVD:itä polttaessa tosin kasvaa yli äyräiden, joten jos harrastat sellaista, pane 10 Gt lisää.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #9 : 24.11.10 - klo:19.03 »
Minulla on Squeeze ajossa, eikä ongelmia. Suosittelen tuoreempien ohjelmaversioiden ja uudemman kernelin vuoksi.

Onko joitain erityisiä etuja, noin jokapäiväisessä käytössä?

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #10 : 24.11.10 - klo:19.47 »
Minulla on Squeeze ajossa, eikä ongelmia. Suosittelen tuoreempien ohjelmaversioiden ja uudemman kernelin vuoksi.

Onko joitain erityisiä etuja, noin jokapäiväisessä käytössä?


Tarvitsisin kai uudehkon vesion, pari peliä vaatii linuxin vuodelta 2010.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #11 : 24.11.10 - klo:21.18 »
Tuo kysymys Grubista oli hieman aiheeton.

Minkälainen osiointi olisi hyvä 500gb-levylle, siis paljonko pitää jäädä muualle kuin homelle.


Monenlaista vastausta on tuohopn annettu.
Itse noudatan kaavaa:
 / n. 10 - 20 Gb
swap 1 - 2 Gb
loput /home
Poistuu taka vasemmalle - - -

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #12 : 25.11.10 - klo:08.17 »
Laittelen varmuuden vuoksi sen 30gb, ei ole levytila mitenkään kortilla.

debian.ogrgin lataussivulla on jotain manintaa beta-versiosta, tarkoittaako tuo siis että squeeze on testattava jakeluversio.
« Viimeksi muokattu: 25.11.10 - klo:08.21 kirjoittanut milan »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #13 : 25.11.10 - klo:08.30 »
Tarvitsisin kai uudehkon vesion, pari peliä vaatii linuxin vuodelta 2010.
Tarkoitetaankohan tuolla kerneliä, kirjastoja vai mitä ? Tuolla kriteerillä varovasti arvioiden kyllä ainoastaan Debian unstable tai Ubuntu 10.04/10.10, tms. todella tämänvuotinen tulee kysymykseen.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #14 : 25.11.10 - klo:12.02 »
Laittelen varmuuden vuoksi sen 30gb, ei ole levytila mitenkään kortilla.

Se on tietysti itsestä kiinni, mutta minulla on 20 Gt juuriosio myös pöytäkoneessa, jossa on 2,25 teraa (1,5 Tt + 750 Gt levyt) levytilaa :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #15 : 02.12.10 - klo:08.29 »
Pitääkö tuohon kääntää kerneli uudestaan että saa kaikki prosessoriytimet käyttöön.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #16 : 02.12.10 - klo:10.09 »
Pitääkö tuohon kääntää kerneli uudestaan että saa kaikki prosessoriytimet käyttöön.

Onko sellaisiakin jakeluja vielä? Ei, kyllä ainakin 6.0 beta 1, jota kokeilen pöytäkoneelle juuri eilen, löysi välittömästi kaikki kolme ydintä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #17 : 02.12.10 - klo:11.05 »
Lainaus
Väliaikaistiedostoja varastoiva /var voi tosin joskus esim. DVD:itä polttaessa tosin kasvaa yli äyräiden

Hups,  ei tullut mieleenikään tuo. Laitoin juuri 5 G kokoisen juuren (/) yhteen koneeseen ja homen (/home) erikseen.  Täytyy korjata tuo juuri minimi 10 G kokoiseksi.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #18 : 02.12.10 - klo:12.00 »
Hups,  ei tullut mieleenikään tuo. Laitoin juuri 5 G kokoisen juuren (/) yhteen koneeseen ja homen (/home) erikseen.  Täytyy korjata tuo juuri minimi 10 G kokoiseksi.

Toinen vaihtoehto on tietenkin asettaa poltto-ohjelman väliaikaiskansio jonnekin muualle, jos mahdollista. (Ainakin K3b:ssa on mahdollista, esim. Braseroa en ole käyttänyt enkä siis tiedä.)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Debianin asennuksesta.
« Vastaus #19 : 02.12.10 - klo:12.15 »
Pitääkö tuohon kääntää kerneli uudestaan että saa kaikki prosessoriytimet käyttöön.
Onko sellaisiakin jakeluja vielä?
On, esimerkiksi Gentoo.