Kirjoittaja Aihe: linux-osion pienennys jotta saa lisää tilaa windowsille  (Luettu 2500 kertaa)

epic tuff

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
heipä hei kaikki.

ongelmakseni on muodostunut levytila. minun pitäisi pienentää linux mintin osiota , jotta saisin lisää tilaa windowsille. kuinka tämä onnistuu ilman, että käyttiksille tarvitsee tehdä mitään. windows ei tunnista linux-osiota, joten tämä täytyy tehdä kaiketi linuxin puolella.

p.s. onko oikealla alueella ja uskon tämän käyvän tänne, kun ubuntu ja mint ovat melkein sama-asia ja mintin suomifoorumi on aika kuollut :(


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: linux-osion pienennys jotta saa lisää tilaa windowsille
« Vastaus #2 : 30.11.10 - klo:20.35 »
Se ei onnistu, jos muutettavat osiot ovat liitettyinä ja niitä ei voi irrottaa, jos ne ovat käytössä. Siksi tarvitset sopivan LiveCD:n (asennuslevy käy hyvin). Käynnistä siltä ja käytä joko Levytyökalua tai GPartedia. Muista varmuuskopioida!

Veljeni sotki omat osionsa jotenkin muutellessaan niiden kokoja tällä viikolla. En tiedä miten hän siinä onnistui (itse en ole). En myöskään tiedä mitä ohjelmaa hän käytti, itse teen tuollaiset lähes poikkeuksetta GPartedilla (melkein vaihe kerrallaan, eli painelen useasti toteuta-nappia), mutta luultavasti molemmissa työkaluissa on taustalla sama ohjelma.

Lisää ohjeita pitäisi löytyä täältä haulla ja GPartedilla on kyllä käyttöohjeetkin (tuskin kuitenkaan suomeksi). Jos ei muuten, niin sitten voi kysellä lisää. :)

Muokkaus: Nah. Storck laittoikin linkin aiempaan ketjuun, mutta enpä kehtaa hyvää viestiä /dev/null:iinkaan laittaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: linux-osion pienennys jotta saa lisää tilaa windowsille
« Vastaus #3 : 30.11.10 - klo:20.56 »
heipä hei kaikki.

ongelmakseni on muodostunut levytila. minun pitäisi pienentää linux mintin osiota , jotta saisin lisää tilaa windowsille. kuinka tämä onnistuu ilman, että käyttiksille tarvitsee tehdä mitään. windows ei tunnista linux-osiota, joten tämä täytyy tehdä kaiketi linuxin puolella.

p.s. onko oikealla alueella ja uskon tämän käyvän tänne, kun ubuntu ja mint ovat melkein sama-asia ja mintin suomifoorumi on aika kuollut :(

Windowsille saa lisätilaa myös pienentämällä virtuaalimuistin kokoa sekä palautuspisteiden viemää kokoa.
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: linux-osion pienennys jotta saa lisää tilaa windowsille
« Vastaus #4 : 01.12.10 - klo:06.17 »
Windowsille saa lisätilaa myös pienentämällä virtuaalimuistin kokoa sekä palautuspisteiden viemää kokoa.

Tämä on totta. Itselläni oli vaimon eräässä läppärissä Vista aikoinaan ja päätin kokeilla laittaa sille dual bootin. Vista vaa haukkas melkoisesti tilaa ja syy oli juurikin nämä palautuspisteet (läppärin ainoalta 120GB partitiolta Vista käytti 65gb, joista yli 40GB oli palautustiedostoja).

Tässä vanha ketju aiheeseen:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=29572.0

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: linux-osion pienennys jotta saa lisää tilaa windowsille
« Vastaus #5 : 01.12.10 - klo:13.58 »
Olen viime viikkoina käytellyt Gparted -ohjelmaa aika tiuhaan kun olen siivonnut koneita uuteen järjestykseen.   Gparted on aika kätevä moneen asiaan. Itselläni on myös Gparted Live jonka tiputin .iso tiedostona ja poltin CD: lle:

http://gparted.sourceforge.net/download.php  

Mitään erityistä etua tuon Live -version käytöstä ei ole paitsi että 0.7 versiossa on korjattu vika joka sai Gparted: in (0.63 ?) lopettamaan itsensä yht'äkkiä.  Tuo osaa myös kopioida osion paikasta toiseen mikä ei toiminut vanhemman pään Gparted -ohjelmissa.

Itse varon Gparted: in kanssa lähinnä yhtä operaatiota:  Ehjän, käytössä jo olleen osion vasemman reunan siirtoa.  Lopputulos epävarma ja tuo on itselläni ollut ainut yllättävä tapa saada hävitettyä osion sisältö. Jos haluan siirtää osion vasenta reunaa niin käytän mieluummin kopiointia ja niin teinkin toisessa tapauksessa menestyksellisesti.  Kun tavarat on jo kloonattu toiseen paikkaan niin osiolle saa tapahtua mitä vaan.

Varoitus otsikkoon liittyen:  Jos osiot ovat niin että joudut muuttamaan vasemman reunan paikkaa niin valmistaudu uudelleen asennukseen + datat häipyvät (tai käytä Gparted-kopiointitoimintoa sen sijaan että siirrät osion vasenta reunaa).
« Viimeksi muokattu: 01.12.10 - klo:14.06 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.