En ole käyttänyt Kubuntua, joten en osaa siitä sanoa mitään. Mandakea ja Susea olen käyttänyt, joissa molemmissa oli KDE työpöytä systeemi. Pidin siitä, anteeksi vain siksi, kun se oli niin windowsmainen. En pitänyt tästä 8.04 sen Ubuntun Gnome teemasta, mutta 10.04 osui minuun, kuin nyrkki silmään, enkä edes tykkää muuten violetistä värinä? Eikä nytkään ole tarkoitus mitään vainoa kohdistaa mihinkään distroon, ei puolesta, eikä vastaan, vaan olin ihmeissäni näistä kirjoituksista joita Mandrivan sivuilta löysin.
Onko Canonical tehnyt väärin, tai laittomasti tehdessään Ubuntun ja laittanut sen jakeluun? Jos ajatellaan OpenGl ajatusmaailmaa, niin käsittäksen ei? Onko se toiminta ollut korretkia, niin ehkä kyllä, tai, kun en taustoja tiedä?
Onko Canonical tehnyt hallaa linuxin leviämiseen koteihin? Ei minusta, enneminkin päin vastoin, on edes auttanut markkinoinillaan useampaa uskaltamaan kokeilla linusta kotona.
Kun vielä on monen tasoisia tulijoita linux koneille, niin nekin pitää huomioida, jos ei ole tarkoitus pitää vain linusta nörttien ohjelmointiparatiisina? On henkilöitä, jotka ei pysty edes kuvaa kääntämään yksinkertaisellakaan kuvan käsittelyohjelmalla, vaikka olisi suomeksi käännetty, niin silloin pitää huomioida heidän tarpeensakin ja mikä vaatimustaso on kyseessä? Yksinkertainen simppeli työpöytä ja siihen tarvittavat kuvakkeet, riittää valtaosalle käyttäjiä. Olen ollut laittamassa windows koneita kuntoon ihmisillä, jotka ei osaa mennä edes resursien hallintaan, saati asentaa yksinkertaistakaan ohjelmaa koneelleen ja jos yrittävät, niin taatusti on kone solmussa sen jälkeen. Tämän tason käyttäjä ei kaipaa mitään koneen laittamisia, vaan on tyytyväinen, jos ei tarvitse muuta kuin hyväksyä päivitykset ja jatkaa surfailua ja sitäkään ei välttämättä tule kaikkien tehtyä, kun joutuu salasanan kirjoittamaan, hyväksyäkseen päivityksen.
Mandriva/ Mageija, vai millä nimellä se nyt on, on minulla seuraava kokeiltava (sen vuoksi sinne sivuille alunperin menininkin), kun saan sen toisen koneen tähän työpöydälle hommattua. Joten niiltäkn osin Free13 voi olla ihan tyytyväinen, ainakin minun suhteeni, vaikka kehun ja tykkään Ubuntun nykyisestä ulkonäöstä ja helppoudesta, niin kokeilen mielellään myös muita distroja.
Minulla on ollut 8 vuotta Xp, yhdellä ja samalla asennuksella ( sen verran jouduin tekemään uuden asennuksen, kun virtalähde hajosi ja sekoitti c aseman), joten suht kestävä se on ollut, nyt vain alkaa olemaan rikki. Olin äärettömän ennnakkoluuloinen Xp kohtaan ja en meinannut millään sitä asentaa, vaan työn takia oli pakko ottaa ja opiskella sitä. On siihen joutunut hommaamaan virustorjuntaa ja kaikenlaista muutakin softaa, että on saanut toimimaan näinkin kauan, mutta pääasiassa on toiminut kuitenkin ja työt olen saanut tehtyä.
Joten jos ajatellaan Ubuntua ovimattona uudelle käyttäjällle, niin OK, se saa olla sellainen ajatus sinulla, muta minulle se on ennemmin mielyttävä tapa tutustua Linuxiin ja jos sen jälkeen huomaa olevansa jotain vailla, niin miksi ei vaihtaisi johonkin toiseen, ei kait se ole kielettyä, kaikkia vain ei kiinnosta hakea uutta distroa, vaan tyytyy siihen, mikä tuntuu hyvältä hänelle, ja eikö se ole se peruskysymys, että tuntuu hyvältä itselle, eikä muille? Eli voi käyttää Ubuntua häpemättä sitä mageijalaisten silmissä?