Kirjoittaja Aihe: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä  (Luettu 15373 kertaa)

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« : 31.10.10 - klo:10.21 »
Ei ole tarkoitus aloittaa mitään sotaa, jäi vain vaivaamaan tuo teksti "Häpetkö myöntää käyttäväsi Mandrivaa?" Olen itse käyttänyt Mandakea, vai miten se nyt kirjoitettiin, ihan hyvä oli sekin, samoin olen käyttänyt Susea, mutta ei minulle ole tullut mieleenkään kysymys, että häpeäisin jotenkin noiden käyttöä? Päin vastoin tunnen jonkin asteista ylpeyttä, että olen noitakin käyttänyt! Mistä tämä synkkä Ubuntulaisten haukkuminen johtuu? Onko siinä tätä? Löytyy tuolta samasta aihepiiristä! Itse olen tykästynyt Ubuntuun, mutta ei se tarkoita samaa, kuin papin aamen, vaan mielelläni minä kokeilen muitakin Linud distroja, kun minulla on siihen hommattuna kone, joka ei ole päivittäisessä käytössä, vaan voin leikkiä sillä. Nyt kun koneet on käytössä, on vaikea vaihtaa jatkuvasti eri distrojen välillä, kun pitäisi jatkuvasti myös sitten tallennella turvaan tiedostoja!

 "Kirjoittaja tarkkailija50 » 27 Marras 2009, 19:48

Mielenkiintoisaa sinällään että eilen luin Linux-today;sta ja lxer.comista blogikirjoituksen: "MIKSI JOKAINEN VIHAA UBUNTUA"

http://itmanagement.earthweb.com/featur ... Ubuntu.htm  motiiveiksi blogikirjoituksessa mainitaan mm. syytöstä nousukasmaisuudesta, Debianilta varastamisesta ja Linux-ruodusta lipeämisestä... jne..."


Vai suuresta hypettämisestä Ubuntun puolesta?

Re: Häpetkö myöntää käyttäväsi Mandrivaa?
Kirjoittaja Fri13 » 28 Touko 2008, 17:09

En ole yhtään häpeissäni mutta en myöskään ylimielisesti sitä kehu kuten Ubuntu jäsenet kehuskelevat omaa jakeluaan.
Jos joku kysyy mitä käytän niin vastaushan menee "Linuxia ja siitä Mandriva jakelua". Tietämätön jos kysyy että "Mikä Mandriva?" niin riittää että vastaa "Linux käyttöjärjestelmästä on useita eri jakeluja saatavilla, kuten windowsista on eri editioneja" ja se riittää niille.

Itse olen myös väsynyt tuohon Ubuntu hehkutukseen mutta itse sanoisin ongelman syynä olevan että nuoret Windows käyttäjät (rääpäleet) leikkivät haxoreita ja rupeavat käyttämään Ubuntua ja sitten hehkutetaan kuinka se on niin mahtava ja hieno "käyttöjärjestelmä" kun sen sai ilmaiseksi ja siinä "käyttöjärjestelmässä" on kaikki mitä tarvitsee ja kuinka ainutlaatuinen "käyttöjärjestelmä" se on, kun vertaavat sitä sitten vuoden 2001 GNU/Linux kokeiluun kun kokeilivat jotain Debiania tai Gentoota.

Mielestäni Mandriva käyttäjät ovat hillittyjä ja asiallisia, vähän kuin ranskalaiset, mutta jos liikaa solvataan niin tulikiven katkuista palautetta voi saada jos Ubuntulaiset liikaa yrittää hehkuttaa ominaisuuksilla mitkä on kaikissa jakeluissa, kun vielä heiltä itseltään puuttuu loistavat työkalut kuten Mandriva Control Center tarjoaa järjestelmän hallintaan!

Ehkä meidän täytyisi alkaa suunnittelemaan Mandriva julisteita, taustakuvia ja muita asioita yhdessä (hienoja jne) ja levittelemään PDF tiedostoina tietoa eri paikkoihin Mandrivasta. Kaiken tämän voi tehdä asiallisesti ja tyylikkäästi eikä tarvitse vajota samalle tasolle kuin Ubuntun käyttäjät .

Itse kokeilen lähes aina uusimmat Ubuntun ja Kubuntun ja aina tulee takaisin palattua Mandrivaan, kai se Ubuntu hehkutus pitää vain jättää niiden tietämättömien aiheeksi ja jatkaa itse tyytyväisenä paremman jakelun (ei käyttöjärjestelmän) käyttämistä.... Silti asialle pitäisi tehdä jotain että eivät ne tietämättömät pilaa oikeasti koko yhteisöä puhumalla parturia asioista mistä eivät tunnu tietävän.Profiili kde-look.org sivustolla:
http://kde-look.org/usermanager/search.php?username=Fri13&action=contents

Fri13
 
Viestit: 299
Liittynyt: 18 Loka 2007, 20:12
Paikkakunta: Kotka
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #1 : 31.10.10 - klo:10.59 »
Olen minäkin kokeillut Mandrivaa vajavaisilla taidoillani. Mitä häpeämistä siinä on. Näin aloittelijasta tuntuu naurettavalta eri jakeluiden kannattajien kiistat. Nytkin on toisella koneella openSUSE, mutta täytyy sanoa, että vaikeampi sitä on käyttää kuin Ubuntua. Taitaa suurin ero olla deb ja rmp väliset erot.

Vanhuksena ja huonosti tietotekniikkaa tuntevana ja kun lisätään vielä huono englannin taito, sanon, että Ubuntua on vaan helpointa käyttää. OpenSUSE ja varmaan Mandrivakin on tarkoitettu osaavammille käyttäjille. Hyvä näin, että kaikille on kaikkea. Se on Linuxin rikkaus.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #2 : 31.10.10 - klo:11.23 »
Oon pitkälti samoilla linjoilla ton Mandrake-kommentoijan kanssa, Fri13. Hän on alkanut kirjoitella ihan järkeviä kommentteja tänne Ubuntu-palstoillekin. (mm sudo:sta aikoinaan). ...vielä kun minäkin käytin silloista Mandrakea useammankin vuoden. Ja tykkäsin, kun sen dvd-levy-versiossa oli valmiina ne 'kielletyt' ajuritkin ja koodekit, jotka automatic käyttöön, eikä tarvinnut etsiskellä mistään. Kun joka tapauksessa halusin nauttia sujuvammasta videoiden katselusta ja musiikin kuuntelusta, ym.
Mutt sitt kun Mandrakella alkoi se rahoituspuolen tökkiminen ja kavereiden haaliminen toispuolelta maailmaa, niin minäkin aloin etsiä itselleni uutta sussua ja löysinkin tosta melkein naapurimaasta - Saksasta - oikein Sussun ja yhteiseloa on nyt riittänyt useita (8) vuosia, ainakin minun tyydytykseksi ...eiku tyytyväisyydeksi tai ...

Ubuntu ei vielä ainakaan kolahtanut niin paljon, muuta kuin tän hienon keskustelupalstansa osalta.
Tää on hieno, varsinkin kun täällä voi muutkin kirjoitella ja erilaisia mielipiteitäkin sallitaan ...ainakin joskus...

Mutt niinhän se on, ett jos ei paremmasta tiedä, niin moni kehuu omaansa ...Ubuntua tai muuta...
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #3 : 31.10.10 - klo:11.29 »
Nyt kun koneet on käytössä, on vaikea vaihtaa jatkuvasti eri distrojen välillä, kun pitäisi jatkuvasti myös sitten tallennella turvaan tiedostoja!

Ei suinkaan. Kunhan /home on omalla osiollaan, distroa voi vaihtaa vaikka päivittäin, jos vain motivaatiota siihen löytyy. Itse olenkin viime aikoina ajautunut distrokierteeseen, koska mikään kokeilemistani KDE-distroista ei oikein tunnu käytössä vakaalta tai muuten hyvältä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #4 : 31.10.10 - klo:11.46 »
Nyt kun koneet on käytössä, on vaikea vaihtaa jatkuvasti eri distrojen välillä, kun pitäisi jatkuvasti myös sitten tallennella turvaan tiedostoja!

Ei suinkaan. Kunhan /home on omalla osiollaan, distroa voi vaihtaa vaikka päivittäin, jos vain motivaatiota siihen löytyy. Itse olenkin viime aikoina ajautunut distrokierteeseen, koska mikään kokeilemistani KDE-distroista ei oikein tunnu käytössä vakaalta tai muuten hyvältä.

Voi olla, että on noin, mutta kun ja siksi, eli siis nimittäin, ei ole hanskassa niin hyvin nämä linuxit, että uskaltaisi niin kauheasti räpeltää? Yleensä olen tehnyt niin, että kaikki sileäksi ja mennään asennusohjelman tarjoaman vaihtoehdon mukaan, varmuuden vuoksi, ettei tulisi tehtyä jotain ääliömäistä mokaa, joita olen hyvin perehtynyt tekemään, ainakin kokemukseni mukaan onnistun aina jotain mokailemaan ja aika usein jopa tuolla valmiillakin asennusohjelmamenetelmällä  :-[
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #5 : 31.10.10 - klo:12.38 »
Ei suinkaan. Kunhan /home on omalla osiollaan, distroa voi vaihtaa vaikka päivittäin, jos vain motivaatiota siihen löytyy.

Antaisitko linkin, jossa on yksinkertaisesti selostettu, miten vanha /home jää paikoilleen, kun uutta jakelua tai versiota siitä asentaa.

Kyselen siksi linkkiä, kun osioinissa neuvominen ei kuulune tähän säikeeseen.
« Viimeksi muokattu: 31.10.10 - klo:12.40 kirjoittanut jusssi »

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #6 : 31.10.10 - klo:15.01 »
Tästä on oikein wikikii: http://wiki.ubuntu-fi.org/Kotihakemisto_omalla_osiolla
Oikein suositeltavaa ja turvallista, että käyttöjärjestelmä ja tärkeää dataa sisältävä home ovat eri osioilla, vaikka käyttistä ei jatkuvasti vaihtaisikaan. Jos joskus on pakko tehdä puhdas asennus, eipä tule hukattua omia tiedostoja.
Yksi hyvä tapa eri distrojen ja muiden käyttisten testailuun on virtuaalikone. Itse olen kokeillut (tyhmyyttäni) mm. Mandrivaa Virtualboxissa (ei se hassummalta vaikuttanut), jotkut pitävät VMVarea ylivoimaisena virtuaalikoneena, ja muitakin on. 

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #7 : 31.10.10 - klo:15.11 »
Kiitti linkistä. Täytyy joskus kokeilla jonkun sellaisen kanssa yhdessä, joka homman halitsee suvereenisti, meinaan minä kyllä saisin homman tuossa tyrittyä oikein kunnolla  :'(
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #8 : 31.10.10 - klo:15.19 »
Minusta vähän hölmöä sanoa, että olisi häpeä käyttää jotain jakelua. Minulla ei ole koneita ja aikaa kokeilla ja käyttää kaikkia haluamiani jakeluja. Tarvitsen kuitenkin jonkin, jolla tehdä niitä hommia, eikä yleensä myöskään palvelimella voi lähteä kokeilemaan mitä vain. Vanhoissa koneissa ei ole aina tehoa saada selville mihin jokin jakelu pystyy. Haluaisin kyllä kokeilla (ja mahdollisesti käyttää) Susea ja Mandrivaa sekä varsinkin Archia, mutta en ole siinne asti vielä päässyt. Voisi melkein ottaa ensi kesän (juu, siihen on aikaa) tavoitteeksi asennella yhdelle osiolle Arch. Jos tykkään siitä, niin saatan ottaa sen käyttöönkin. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

JayJay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #9 : 31.10.10 - klo:15.26 »
Joo, ei ole häpeä käyttää mitään - varsinkin jos sen perustelee jotenkin järkiperäisesti. Itselläni on  tällä hetkellä Fedora 13, koska se on osoittautunut melko luotettavaksi ja vakaaksi, mutta silti kehityksen terävimmässä kärjessä kulkevaksi filosofisesti avoimmuutta edistäväksi jakeluksi. Ei vaikein, muttei varmasti helpoinkaan jakelu.

Sitä ennen käytin Ubuntua, koska se oli silloin helpoimman jakelun maineessaa Windowsista siirtyjille.

Olen ajatellut Ubuntu Studion asentamista, koska sillä saa käsittääkseni helpoiten aikaan studiokäyttöön optimoidun kernelin, JACK:n, ajurit äänikorteille ja sitä myöden toimivan äänityslaitteiston.

Voisin häpeilemättä käyttää Windowsiakin, jos minulla olisi perusteet sitä käyttää, mutta kun ei ole. Pikemminkin päinvastoin - ja periaatteesta.

EDIT:
Fedora myös antaa paljon uutta yhteisölle ja tämä on yksi syy käyttää sitä.
« Viimeksi muokattu: 31.10.10 - klo:15.30 kirjoittanut JayJay »

fmatic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #10 : 31.10.10 - klo:15.59 »
Distro-sodat mielestäni ovat täysin turhia. Pääasia, että Linuxia käytetään. Ei niin väliä mikä kooste on koneella kunhan kokee itselleen sen sopivaksi. Olen käyttänyt Linuxia vuodesta 1995 ja ensimmäinen kooste oli Slackware. Sen jälkeen koneella on ollut monen moista koostetta. Jotkut kuten vaikkapa Fedora, SuSE, openSUSE, Slackware, Mandrake, Debian, Gentoo ja Mandriva ovat pysyneet koneessa pidemmän aikaa ja joskus taas on ollut hetkiä, että Linux on ollut kyllä koneella, mutta olen käyttänyt Windowsia, enkä missään välissä ole hävennyt mitään kokeilemaani Linux-koostetta tai mitään muutakaan käyttämääni käyttöjärjestelmää. Jokaisessa on ne omat hyvät ja huonot puolensa ja tietysti vankkumattomat fanipoikansa. Linux-käyttö on kohdallanni ollut pitkälti kausiluontoista niin kuin monet muutkin vuosien saatossa kokeilemani käyttöjärjestelmät kuten vaikkapa BeOS, OS/2 Warp 4 etc. Johonkin vaan jumahtaa pidemmäksi aikaa. Nyt on menossa Ubuntu-vaihe ja olen tähän varsin tyytyväinen.  

Distro-sodat taitaa olla sitä digipippelin kasvatuskisaa: "Mun joikkari on pidempi kuin sun" :)
Pistetäänpä vielä tähän lopuksi, että mikä sitten Linuxissa viehättää koosteesta riippumatta. Ehdottomasti se, että näinkin monen käyttövuoden jälkeen aina oppii jotain uutta.

« Viimeksi muokattu: 31.10.10 - klo:16.17 kirjoittanut fmatic »
fmatic
Pinguy OS 10.10.1  & android 2.2
RaivoGalleria & Twitter

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #11 : 31.10.10 - klo:16.17 »
Kiitti linkistä. Täytyy joskus kokeilla jonkun sellaisen kanssa yhdessä, joka homman halitsee suvereenisti, meinaan minä kyllä saisin homman tuossa tyrittyä oikein kunnolla  :'(
Helpoin tapa lienee, kun asentaa Ubuntua tyhjälle koneelle, valita "osioi itse" , ja tehdä siinä vaiheessa osiot ubuntulle, swapille ja homelle. Seuraavalla puhtaalla asennuksella sitten taas osioit itse, ja asennat käyttiksen (olkoon sitten uusi distro tai vain Ubuntun uusi versio) vanhan Ubuntun päälle puuttumatta (osioimatta) home-osioon.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #12 : 31.10.10 - klo:18.09 »
Joissakin säikeissä on täälläkin ollut moitteita siitä, että Ubuntua hehkutetaan liikaa ...

... voi olla, mutta missä ne säikeet täällä ovat? Olen huomannut vain normaalia innostuneisuutta silloin kun hommat pelittää. Varsinkaan muiden distrojen mollaaminen loistaa poissaolollaan - monillahan on allekirjoituksessakin maininnat muista distroista ja muiden distrojen parempia puolia on aina välillä esillä, silloin kun niiden paikka on. En ole huomannut kenenkään hermostuvan siitä, että jotakin muuta distroa kehutaan, mikä mielestäni on se oleellisin asia.

Vaikka Suomessa ei amerikkalaistyyliseen hehkutukseen mennäkään, niin ei kai keskustelupalstan sentään mikään mörkömaa tarvitse olla  ;D, Tyyliin : ... "Kyllähän Ubuntullakin pärjää, mutta on ne muut varmaan parempia kun niitä on kehitetty pidempään. En vain oikein osaa niitä muita käyttää, mutta kun täällä neuvovat, niin käytän tätä, vaikka ei kai tämä mikään hyvä ole." Joskus tuntuu että jotkut olisivat ehkä tyytyväisiä vain tällaisen sävyiseen mörköilyyn.  ;D ... no, olisihan se puhtaan suomalaiskansallista - riippuu tietysti maakunnasta :-).

Se, että pitääkö Canonicalia morkata vai kehua, ja jos niin millä perusteella, on tietysti oma kysymyksensä. Ubuntu-tuotteen tekninen sisältö on oma kysymyksensä. Mielestäni Ubuntua ei pidä myöskään morkata sillä perusteella, että pitää Canonicalia epärehellisenä yrityksenä - koska sehän on epärehellistä argumentointia (jollei perusteita mainitse).

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #13 : 31.10.10 - klo:19.04 »
Tuossa on kait yksi syy, johon moni takertuu, tuo Canonical? En vain ymmärrä mitä se vaikuttaa tavallisen taatelin tallaajan arkeen, jos herrat tappelee jossain, kenen piippi on isoin ja mistä hiiri pissii? Totta kait  Linux yhteistyön pitää kulkea, mutta ei se vaikuta siihen, jos joku on vaikka väsänyt toisten tekemästä hyvän paketin, ettenkö voisi sitä käyttää? Minä en puutu, kun en ymmärrä mikä tässä Canonicalia sotkussa muiden kanssa on kyseessä, minä vain käytän Ubuntua, niin kauan kun se ei ole rikollista toimintaa! Siksi olin melkoisen ihmeissäni kun luin Mandriven sivuilta noita tekstejä, että miten joku voisi hävetä oman käyttiksen käyttöä, ei mene jakeluun, ei sitten millään? Täällä kun katson, niin aika monta eri distroa on allekirjoituksissa ollut ja en kyllä ole huomannut minkäänlaista syyttelyä niitä kohti, ei edes Windowsin käyttäjiä ole pilkattu/ haukuttu, ohjeita kyllä on tullut, jopa Winowsin käyttöön?

Jos saan jonkun raadon hommattua tuolta kierätyskeskuksesta, meinaan raatona ne sinne on viety, vaikka näkyi olevan joukossa lähes yhtä tehokkaita koneita, kuin tämä, millä nyt kirjoittelen, niin laitan sen tuohon viereen ja sitten voin leikkiä sillä laitellen eri distroja ja kokeilla vähän jokaista vähän aikaa, että saisin paremman käsityksen näistä.  :P
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #14 : 31.10.10 - klo:19.08 »
...
Täällä kun katson, niin aika monta eri distroa on allekirjoituksissa ollut ja en kyllä ole huomannut minkäänlaista syyttelyä niitä kohti, ei edes Windowsin käyttäjiä ole pilkattu/ haukuttu, ohjeita kyllä on tullut, jopa Winowsin käyttöön?
...

Samaa mieltä - täällä ollaan poliittisesti korrekteja joskus jopa lievään kyllästymiseen saakka  ;D

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #15 : 31.10.10 - klo:19.19 »
...
Täällä kun katson, niin aika monta eri distroa on allekirjoituksissa ollut ja en kyllä ole huomannut minkäänlaista syyttelyä niitä kohti, ei edes Windowsin käyttäjiä ole pilkattu/ haukuttu, ohjeita kyllä on tullut, jopa Winowsin käyttöön?
...

Samaa mieltä - täällä ollaan poliittisesti korrekteja joskus jopa lievään kyllästymiseen saakka  ;D
No, eipä nyt vielä kyllästytä. Minkä tahansa Linuxin käyttö on sen verran harvinaista, että eiköhän pysytä samassa veneessä toistaiseksi. Ja suositellaan avoimen koodin ohjelmia windows-käyttäjille. :D

JayJay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #16 : 31.10.10 - klo:19.20 »
...kokeilla vähän jokaista vähän aikaa, että saisin paremman käsityksen näistä.  :P

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Jossain Wikipediassa oli muistaakseni listakin, josta näkee vähän eri jakeluita ja niiden ominaisuuksia sekä filosofioita - jos sillä on väliä.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions <- Tuossa on ainakin jonkinlaista listaa lontooksi.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #17 : 31.10.10 - klo:21.23 »
...kokeilla vähän jokaista vähän aikaa, että saisin paremman käsityksen näistä.  :P

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Jossain Wikipediassa oli muistaakseni listakin, josta näkee vähän eri jakeluita ja niiden ominaisuuksia sekä filosofioita - jos sillä on väliä.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions <- Tuossa on ainakin jonkinlaista listaa lontooksi.

Ja tässä ketjussa oli tuosta kokeilusta tarinaa. Itse tuon innoittamani kävin läpi kymmenkunta jakelua ja päädyin Mandriva-mutkan kautta lopulta Archiin.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #18 : 31.10.10 - klo:22.04 »
Pitihän se käydä Mandrivan foorumilla lukemassa ao juttu läpi. Tuttuja nimimerkkejä löytyi monta. Eiköhän sitä voida elää sovussa rinnakkain ja viedä avoimen koodin asiaa yhdessä eteenpäin kuten Vika/fiba sanoi. Mandrivassa ja Ubuntussa sykkii sisällä sama linux-sydän. terveisin Timo
ps. laatikosta löytyy mm Mandriva Spring 2009 live-CD, taitaa siellä olla jokin openSusekin ...
"Linux, made in Finland"

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Mandriva sivuilta kurkittua tekstiä
« Vastaus #19 : 01.11.10 - klo:07.49 »
...
Täällä kun katson, niin aika monta eri distroa on allekirjoituksissa ollut ja en kyllä ole huomannut minkäänlaista syyttelyä niitä kohti, ei edes Windowsin käyttäjiä ole pilkattu/ haukuttu, ohjeita kyllä on tullut, jopa Winowsin käyttöön?
...

Samaa mieltä - täällä ollaan poliittisesti korrekteja joskus jopa lievään kyllästymiseen saakka  ;D
No, eipä nyt vielä kyllästytä. Minkä tahansa Linuxin käyttö on sen verran harvinaista, että eiköhän pysytä samassa veneessä toistaiseksi. Ja suositellaan avoimen koodin ohjelmia windows-käyttäjille. :D

 ;D ... Eikun toi oli lähinnä off-topic-tyylinen heitto - tarkoitin, että Ubuntu/Linux-maailman hyviä puolia Windowsiin nähden ja Windowsin sijasta voisi joskus hehkuttaa enemmänkin  ;D ...  - mutta tämä on eri aihe.