Virtualdubin korvikkeeksi sopii avidemux.
Kiitoksia! Tarjontaa on niin valtavasti, että vaikeinta onkin löytää se sopivin ohjelma, ettei suotta pyöritä liian massiivista ohjelmaa (vertaa photoshopilla rajaa kuvaa pienemmäksi jne.) Winen kautta Virtualdub toimi epävakaasti ja kaato jopa Linuxini ensimmäistä kertaa. Se teki sen 2-3 krt, niin olen melko varma, että kaatuminen johtui Wine+Virtualdub käytöstä. Näyttö oli musta ja vain hiiri näkyi siinä. Siitä tilasta ei päässyt pois, kuin "väkivaltaisella" sammuttamisella, power nappia pohjassa ~5 s.
Nettitikku toimii niin kehnosti, että päivitykset ei aina asennu ekalla kertaa. Ne, mitä Linux ehdottaa oma-alotteisesti.
Asensin tämän ylimmäisen. Todella mainio editointiohjelma videotiedostoille. Tuo on todella paljon yksinkertaisempi, kuin Virtualdub. Siihen sai olla etsimässä ties mitä xvid ja divx jne kodekkeja. Avidemux pyysi asentamaan jotain (listalla 2. ylimmäinen "sovellus"), ensimmäisen videon editoinnin aikana. Itse asensin vain listan ylimmäisen sovelluksen. Jos teen jotain erikoisempaa, tai vastaan tulee harvinaisemmin pakattu tiedostomuoto, niin sitten se varmaan pyytää taas asentamaan, jonkin sovelluksen tuolta listalta? Siitä hyvä, ettei niitä tarvitse netistä etsiä ja arpoa, niin kuin Virtualdubilla joutui tekemään, aina kun tuli uusi pakkaus-kodekki.
Itse ohjeman Käyttäminen on niin helppoa, että sen oppii n. 20 sekunnissa. Rajataan noilla keltaisilla painikkeilla haluamansa alueen (start ja end) ja sitten tallentaa videon, Ctrl+S (valitut kohdat näkyvät aikajanalla "hakasten" välissä. Juuri sellainen ohjelma, mitä etsin!
Nyt olisi kiikareissa sellainen ohjelmaa, millä voisin editoida musiikkia samaan tapaan. Windowsin puolella esim. SoundForge 6.0 (kuva) oli mainio softa, jos halusi vaikka vaimentaa tasaisesti biisin lopun (fade out -komento). Poistaa tai koventaa äänen tasoa (normalize), nauhoittaa in-put kaapelilla linjatasoista musiikkia vinyylisoittimelta läppärille jne.. Siis aivan perus editointia, ei soundin muokkaamista.
Tähän tapaan:
Wiki tarjoaa sellaisen listan erilaisia
editoimis-ohjelmia, että oikein hirvittää.. Olisiko suosituksia, mikä olisi sopivin, tuollaiseen kevyeen musiikin editoimiseen ja nauhoittamiseen?
Pst.. Mikäs olisi mahdollisimman lähellä Windowsin Paint -ohjelmaa.