Kiitoksia vastanneille. Ilmeisesti en osaa vaatia tarpeeksi Ubuntulta, koska olen enemmän, kuin tyytyväinen tämän hetkiseen toimivuuteen, vaikka asennus onkin WUBI-asennus, Windowsin alle.
Varmaan päädyn sellaiseen ratkaisuun, että poistelen Windowsista kaiken mahdollisen Lisää/poista -sovelluksella ja eheytän C-aseman tai vastaavasti asennan Vistan uudelleen, Nyt tuli muuten mieleen, että ei tämä uudelleen asentaminen taidakaan onnistua, ilman että Ubuntukin on asennettava uudelleen? Toisaalta koneen "säätäminen" on ihan mukavaa puuhaa ja tollein tulisi ainakin Ubuntu asennettua "oikein" ja C-asemakin olisi timmissä kunnossa. Viimeisestä Vistan asennuksesta on jo kohta vuosi aikaa ja turhia ohjelmia on paljon, enkä ole eheyttänyt asemaa jne.
Vielä en ole niin kokenut käyttäjä, että osaisin varmasti noiden wiki-ohjeiden perusteella asentaa Ubuntun, eikä se ole vielä pakollista. Ubuntu toimii hyvin, vielä kun keksi, että mistä näkee Ubuntun käytössä olevan levytilan. D-aseman vapaan tilan näen, kun painan D-aseman ikonia tiedostoselaimen oikean puoleisessa ikkunassa. Kyllähän Valtsu tuossa antoi hyvät linkit, mutta kun niistä ei ollut yksikään asia tuttu entuudestaan, niin on pieni kynnys alkaa tuohon operaation. Jos tosiaan saisin ne Vistan asennuslevyt poltettua, niin silloinhan asiassa ei olisi mitään riskiä.
Noh, ehkäpä mä tässä sitten asennan Vistan uudelleen ja siihen ne aivan välttämättömimmät ohjelmat. Mieluummin asentaisin XP:n, mutta se ei taida onnistua lisenssien puolesta. Minulla on kyllä ostettu XP, Fujitsu-Siemens läppäri, mutta noi lisenssit ovat käsittääkseni konekohtaisia. XP saisi olla jo ilmainen. Niin, sitten kun Vista on asennettu, niin pääseen tälle foorumille ja wikiin, ja asentelen ihan ohjeiden mukaan, USB-tikulta. Ehtona vain on, että koneen käynnistyessä saa valita käyttöjärjestelmän, koska tätä läppäriä käyttää aina välillä sellaiset ihmiset, ketkä eivät ole Linuxia käyttäneet ja muutenkin, niin vielä tarvitsen sen Windowsin, henkiseksi tueksi.