Miten onnistuisi vaihto windowsin puolelta ubuntuun kun harrastuksena on valokuvaus..?
Terve Episodi.
Olen itsekin aktiivinen valokuvailija.
Aika hyvän setin saat käyttämällä arkistointiin ja general managementtiin
Digikamia, ja vaativaan kuvakohtaiseen retusointiin Gimppiä.
Digikami löytyy suoraan repoista, ja Lucidilla ollaan nyt tuoreimmassa versiossa 1.2.
Digikamilla saat organisoitua kuvasi ja albumit. (Digikamissa jokainen albumi = oma kansio järjestelmänhallinnassa).
Mikäli kuvissasi on jo aikaisemmin metadat kunnossa, Digikami tunnistaa ne suoraan, ja luo tagit automaattisesti digikamin tietokantaan. (esim minulla kun tuon vanhoja CS3n Bridgellä arkistoituja kuvia tekee Digikam itsellensä automaattisesti tagit kuvien mukana tulleiden perusteella)
Digikami tunnistaa myös suurimman osan nykyjärkkäreiden RAWeista. Tarkka lista löytyy Digikamin valikoista, mutta ollaan menossa tällä hetkellä 1dMkIII ja D3s tasolla aikajanassa. Muistaakseni esim Olyn PENejä ei ollut vielä tuettu, mutta en usko sen kestävän kauaa.
Tällä ohjelmalla onnistuu perustoiminnot, kuvakoon piennennykset, allekirjoitukset kuviin, exiffien muokkaukset yms.
Vaativampaan käyttöön, voi rawit avata suoraan UFRaw-plugarilla varustettuun Gimpiin, missä onnistuu about samat jutut kuin fotarillakin. Itse olen onnistunut käyttämään suht pienellä vaivalla Gimppiä Photarin CS3n jälkeen.
Dikikamista onnistuu myös kuvien vienti suoraan nettigallerioihin, flikkeriin ja yleisimpiin sosiaalsiin medioihin.
Siihen, miten koneesi riittää saa kokeneemmat sen katsoa, luulen, että kiinnostavin komponentti on näytönohjain, mikä aiheuttaa suurimman osan Linukan ihmeellisyyksistä. Tehojen puolesta on kone ok. Itse käpistelen kuvia ihan yhen ytimen läppärillä ja 2Gb keskusmuistilla (en tiiä mihin sitäkään tarvitaan, kun en ole koskaan nähnyt muistinkulutuksen nousevan yli 450Mb
).