Nyt on kuvaaminen vähentynyt melko olemattomaksi. Fuji xpro1:llä kuvaan jos on lähipiirissä rippijuhlaa ym vastaavaa. Mukana kulkee välillä pokkari ja kännykässä jonkinmoinen kamera. Eli tahtoo sanoa että nyt olen hypännyt kameravarustelukierteestä pois. Tuo fuji on niin hyvä ettei paremmasta väliä, enkä osta tuohon muita objektiiveja ,35mm f1.4 riittää.
No NAS-purkkiin en ole vielä perehtynyt sikäli että miten ubuntun varmuuskopiointi onnistaa sinne. Siinähän tuota tilaa on 2X2 teraa joskin RAID 1 systeeminä nyt.
Piti oikein katsoa mikä se Fuji xpro1 on. Vaikuttaa hyvältä. Itsekin olen kaivannut vanhaa mekaanista järjestelmäkameraani. Jos saisi vastaavanlaisen diginä. Voisi napista kääntää suljinajan ja aukon renkaasta. Päivänvalossa f11 ja 1/125 oli hyvä lähtökohta. Joskus selvisi noin helposti... Nyt selataan valikoita..
Jos vähän kuvia, niin sopivalla kansiorakenteella pääsee pitkälle. Kannattaa suunnitella. Jos kuvia ei paljoa käsitellä jpg on ihan hyvä. Nykykamerat osaa valottaa kuvat aika oikein. Sellainen parin aukon väärinvalotus harvinaista. RAW tarjoaa paremmat mahdollisuudet valotuksen ja valkotasapainon korjailuun, mutta tuskin tarpeen rippikuvissa. Digikam on tutustumisen arvoinen.
http://www.digikam.org/. Itse pidän KDE työpöydästä, joten se on minun valintani. Mutta siinä on paljon riippuvuuksia. Kubuntu on siihen parempi alusta. DigiKamin postituslista on melko vilkas ja vastaukset tulee nopeasti. Kehitys on ollut reipasta. Darktablesta minulla ei ole kokemuksia. Siinä on vähemmän riippuvuuksia ja on kevyempi. Paljon käytetty ja varmasti silläkin tulee toimeen.
Jokaiselle muodostuu omat työtapansa. Itse poimin kameralaukusta mieluummin muistikortit kuin kannan kameran koneen viereen. Laiskana jätän jopa autoon jos muuta kannettavaa.. Sitten kuvat ekaksi väliaikaiskansioon. Epäonnistuneet ja turhat pois ja sitten siirto vasta digikamin hallitsemalle hakemistopuulle. Itselle tärkeetä nähdä kuvat heti isossa TV:ssä. Siinä samalla on helppo karsia turhat pois.
NAS systeemistä ei ole kokemusta. Jos siihen NAS purkkiin haluaa saman kansiorakenteen niin rsync on oiva siihen. Kopioi turvalliseti verkon yli ja sen voi pistää vaikka cronniin ajettavaksi. NAS levylle kannattaa tehdä kansio. Esim mkdir /mnt/NAS. Jos haluaa, että se liitetään automaattisesti niin lisätään NSA /etc/fstab tiedostoon. Googlella poimin esimerkin:
//IP-OF-YOUR-NAS/NAS-SHARE-NAME /SHARE-MOUNT-POINT smbfs username=USER-NAME-OF-NAS-USER,password=PASSWORD-OF-NAS-USER,uid=YOUR-UID-NUMBER,gid=YOUR-GID-NUMBER 0 0
tuo on hieman hankala...toinen esim
//192.168.1.100/Share /mnt/NAS smbfs username=vistaaja,password=Password,uid=1000,gid=1000 0 0
fstab tiedostoon tarvitaan root oikeudet eli sudo nano /etc/fstab
sudo mount -a ja liitos tulee voimaan. Muistaakseni samba on oletuksena Ubuntussa jos ei niin pitää asentaa ja käynnistää.
Muitakin tapoja tietysti on. Liittää mount komennolla, tiedosselaimella ja taitaa siihen nettiselaimella päästä myös. Ainakin KDE työpöydällä konqueror tuntuu osaavan vaikka mitä.