Äänestys

Mikä ikkunamanageri käytössä?

Gnome
272 (72.9%)
KDE
72 (19.3%)
Joku muu
29 (7.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 344

Kirjoittaja Aihe: Gnome vai KDE  (Luettu 155008 kertaa)

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #240 : 31.10.06 - klo:19.09 »
Tuon äskeisen asian vierestä se, että nautiluksessa on erittäin inhottavasti piilotettu mahdollisuus kirjoitella sijaintiriville siis pitää ikäänkuin sokkona vaikka näppäillä tuo /....  Ehkäpä vaan pidän tiedosto-ja internetselaimen symbioosista  ;D, sillä vaatimuksiini kuuluu nykyisin tiedostoselaimelle myös välilehdet.  Tietysti voi olla hermoja raastavaa  jos Konqueror katuu n+1 välilehden kanssa, kun jokin kpart-sovellus kaatuu (onneksi kaatumisten hallinta löytyy).

Samaten esim. evincellä en ole onnistunut aukaisemaan suoraan internetosoitetta tosin kuin Kpdf:llä ei muuta kuin sijainti ja se on siinä.

Vaadinko liikaa   ::)  ???
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #241 : 31.10.06 - klo:19.37 »
Voiko Gnomessa käyttää Konqueror:ia ja miten sen saa Gnomeen?  ???
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #242 : 31.10.06 - klo:19.44 »
Tuon äskeisen asian vierestä se, että nautiluksessa on erittäin inhottavasti piilotettu mahdollisuus kirjoitella sijaintiriville siis pitää ikäänkuin sokkona vaikka näppäillä tuo /....  Ehkäpä vaan pidän tiedosto-ja internetselaimen symbioosista  ;D, sillä vaatimuksiini kuuluu nykyisin tiedostoselaimelle myös välilehdet.  Tietysti voi olla hermoja raastavaa  jos Konqueror katuu n+1 välilehden kanssa, kun jokin kpart-sovellus kaatuu (onneksi kaatumisten hallinta löytyy).

Samaten esim. evincellä en ole onnistunut aukaisemaan suoraan internetosoitetta tosin kuin Kpdf:llä ei muuta kuin sijainti ja se on siinä.

GNOME 2.16:ssa on nykyisin browser-tilassa nappi, millä saa tekstikentän näkyviin jos haluaa sijainnin kirjoitella. Spatial-tilassa sitä ei kyllä ole, mutta saa näkyville CTRL+L (mikä ehkä "inhottavasti piilotettu").
Testasin Evincellä, niin osasi kyllä aukaista suoraan osoitteesta PDF:n, kun valitsi vain File->Open ja pisti kenttään osoitteen.

Välilehtiä ei kyllä ole...

Vaadinko liikaa   ::)  ???

Heh, sen verran pitääkin vaatia mihin on tottunut ja mitkä ovat hyviksi ominaisuuksiksi todennut :). Joskus on kuitenkin hyvä muistaa, että työpöydillä on erillaiset lähestymistavat asioiden ratkaisemiseksi. Itse toivon ja odotan, että työpöydät irrottautuisivat Windows/OSX kopioinnista, vaikka tietty hyvät ominaisuudet on syytä lainata ;).

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #243 : 31.10.06 - klo:19.56 »
nautiluksessa on erittäin inhottavasti piilotettu mahdollisuus kirjoitella sijaintiriville siis pitää ikäänkuin sokkona vaikka näppäillä tuo /.... 

Vaadinko liikaa   ::)  ???

Minäkin vastaan, vaikka Qwerty jo vastasi!

Eihän sitä minusta mitenkään ole piilotettu?
Menusta View -> Location Bar ja siinä on ja pysyy jos niin haluaa.

Tuosta kuvassa ko. rivin vasemmalla puolella näkyvästä lehtiö-napista (outo ikoni sinänsä)
saa sitten ne "hakemistopainikkeet" ko. rivin tilalle.

Se että ko riviä ei tarvitse pitää näkyvänä, vaan se ilmenee kun kirjoittaa / -merkin on minusta loistava keksintö.
Perustelen poikkeavan mielipiteeni sillä että ko. riviä ei aina tarvi, joten sen ei tarvi aina olla näkyvänäkään.
Ja kun sitä sitten tarvii se ilmenee heti kun lyö / -merkin. Ja tosiaan, menustakin se löytyy.
 
En sinänsä Nautilusta(kaan) käytä, nyt olen kokeillut kun Edgy tuli, ja olen joutunut toteamaan että sehän
toimii siedettävästi ja kohtuu kevyestikin, ja on ihan kivan näköinenkin.

Evincestä en sano mitään, kun olen käyttänyt viimeaikoina vain Xpdf:ää (se on hyvä, siis Xpdf).
Mutta pitääpä sekin Evince sitten nyt oitis kokeeksi asentaa.

Ei, et missään nimessä vaadi liikaa. :)

ps. KDE on aivan liian "karkki", ja sen tietty "Windowsmaisuus" on minusta luotaantyöntävää, en tykkää siitä yhtään. Uusin Gnome sensijaan on tosimakee, minusta. ;)


eeh, no se kuva jäi pois kun tää voorumi tökkii.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 31.10.06 - klo:20.16 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #244 : 31.10.06 - klo:20.19 »
ps. KDE on aivan liian "karkki", ja sen tietty "Windowsmaisuus" on minusta luotaantyöntävää, en tykkää siitä yhtään.

Mielestäni tuo on syynä siihen, että monet linuxiin/*ubuntuun siirtyneet pitävät Gnomesta enemmän. Se on tarpeeksi erilainen, jotta vanhat (piintyneet -, huonot -, Windows-) tavat karsiutuvat jo kättelyssä.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #245 : 31.10.06 - klo:21.02 »

GNOME 2.16:ssa on nykyisin browser-tilassa nappi, millä saa tekstikentän näkyviin jos haluaa sijainnin kirjoitella. Spatial-tilassa sitä ei kyllä ole, mutta saa näkyville CTRL+L (mikä ehkä "inhottavasti piilotettu").
Testasin Evincellä, niin osasi kyllä aukaista suoraan osoitteesta PDF:n, kun valitsi vain File->Open ja pisti kenttään osoitteen.

Välilehtiä ei kyllä ole...


No johan oli "paukku". Itse olin kahlannut kaikki valikot silloin, kuin vielä Gnomea käyttelin tuon ominaisuuden löytämiseksi (vai oliko sitä sitten siis aikaisemmissa?)  ::).

Siitä KDE:n windowsmaisuudesta sen verran, että mielestäni käytän sitä aivan erilaisesti kuin windowsin-työpöytää. Hassua sinäänsä, että itse pidän Gnomea helpompana paatuneelle Windows-käyttäjälle. Lisäksi tuo Nautilus on kuin windowsin explorer eli kun tapat sen menetät työpöydän (kunnes se nopeasti käynnistyy uudelleen; menenköhän jo liian pitkälle :-\ näin oudosta näkökulmasta lähestyen...) Konquerorin upotusominaisuudet loksauttivat leukani auki siis tuntui todella toimivalta ja tuoreelta idealta nimenomaan tiedostoselauksessa. KDE:tä voi mielestäni ainakin muokata GNOMEA helpommin (ei ole mielestäni kovinkaan windowsmaista).  Tässä siis olisi vähän poikkeavaa näkökulmaa  ;) Ja karkista sen verran että tuo oletusteema Crystal SVG on kaamea (jos tuota nyt karkiksi laskette)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #246 : 31.10.06 - klo:21.12 »
No johan oli "paukku". Itse olin kahlannut kaikki valikot silloin, kuin vielä Gnomea käyttelin tuon ominaisuuden löytämiseksi (vai oliko sitä sitten siis aikaisemmissa?)  ::).

on se ollut olemassa jo ties kuinka kauan, en itse asiassa edes muista koska sitä ei olisi ollut. se on kieltämättä hitusen piilossa kuten muutkin shortcutit :( ja halutessaan sen saa konffattua oletuksenakin näkyviin, mutta olen itse pitänyt enemmän siit oletusvaihtoehdosta.
Janne

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #247 : 01.11.06 - klo:12.01 »
Evincestä en sano mitään, kun olen käyttänyt viimeaikoina vain Xpdf:ää (se on hyvä, siis Xpdf).
Mutta pitääpä sekin Evince sitten nyt oitis kokeeksi asentaa.
Olipas se jo asennettuna, et vain muistanut että asensit sen! :)

Testisession jälkeen joudun taas toteamaan että älkääpä käyttäkö tyhjämerkkejä tiedostonimissä.
Ei pitäisi käyttää kotona, ja erityisesti ei pidä käyttää internetissä.

Eli näin: Evince:n menusta File -> Open, ja siihen riville sitten halutun dokumentin URL
(Enter ei toimi, vaan pitää painaa Open-painiketta = pikkubugi, mutta varsin häiritsevä sellainen).

Esimerkiksi tämä (sinänsä mainio dokumentti) ei aukea netistä Evincellä
http://ubuntu-fi.org/files/Alkuun%20Ubuntun%20kanssa.pdf

Kun taas tämä aukeaa nätisti: http://www.education.gov.yk.ca/pdf/pdf-test.pdf
Kuten myös tämä: http://www.bliley.net/XTAL/PDF_Instructions/Test_File.pdf
Ja kaikki muutkin joissa ei välilyöntejä tiedostonimissä ole.

Kun tuon "Alkuun Ubuntun kanssa.pdf tiedoston imuroi kotiin vaikka wget:llä, ja avaa näin:
evince Alkuun\ Ubuntun\ kanssa.pdf se aukeaa hienosti. (huomaa lisätyt \ -merkit)
evince "Alkuun Ubuntun kanssa.pdf" toimii myöskin (huomaa lisätyt " -merkit)
Ilman noiden merkkien lisäämistä internetistä haettu tiedosto ei aukea ollenkaan:
evince Alkuun Ubuntun kanssa.pdf ei siis toimi, vaan avaa 3 Evince:ä, koska tiedostonimiä on sen mielestä 3.
Peruskauraa kokeneelle, mutta aloittelijalle EI ole, joten välilyönnit tiedostonimistä pois, kiitos. :)

Mutta netistä siis ei aukea vaan ja Evince jopa kaatuu seuraavaa tiedostoa avattaessa.
(ihan sama mitä tiedostoa yrittää avata, aina kaatuu).

Käytännössä homma johtuu ilmeisesti siitä, että Evince ei osaa muuntaa %20 merkkiä \[välilyönti] -merkeiksi.
Tai vaihtoehtoisesti sen URL-(de)koodaus ei toimi oikein...

Bugihan se on että se ei osaa käsitellä tiedotonimiä joissa on %20 tai tyhjä,
ja etenkin se on bugi että se sitten kaatuu (häviää tyystin maisemista) ko. operaation jälkeen.
Mutta silti jälleen yksi esimerkki siitä että erikoismerkkejä tms. välilyöntejä ei pidä käyttää, etenkin kun niiden käyttämiseen ei mitään oikeaa tarvetta ole.

Anteeksi, tämä ei liittynyt aiheeseen mitenkään, kai? :)
Yritän paikata tuota lipsumistani sillä toteamuksella että tosiaan,
Gnomen asetukset saisivat olla monipuolisemmat, mutta jotenkin näidenkin kanssa tulee kyllä toimeen.
Ja gconf-editor komennolla löytyy kaikenlaisia juttuja, mutta enemmin saisi olla helposti käsillä olevaa "säätövaraa".
« Viimeksi muokattu: 01.11.06 - klo:12.20 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #248 : 01.11.06 - klo:18.40 »
Evincestä en sano mitään, kun olen käyttänyt viimeaikoina vain Xpdf:ää (se on hyvä, siis Xpdf).
Mutta pitääpä sekin Evince sitten nyt oitis kokeeksi asentaa.
Olipas se jo asennettuna, et vain muistanut että asensit sen! :)

tähän ihan triviatietona, että evince käyttää taustalla poppler-kirjastoa joka on sattumoisin sukua xpdf:lle. tosin nykyisin sen osaa paljon muutakin.

Kun tuon "Alkuun Ubuntun kanssa.pdf tiedoston imuroi kotiin vaikka wget:llä, ja avaa näin:
evince Alkuun\ Ubuntun\ kanssa.pdf se aukeaa hienosti. (huomaa lisätyt \ -merkit)
evince "Alkuun Ubuntun kanssa.pdf" toimii myöskin (huomaa lisätyt " -merkit)
Ilman noiden merkkien lisäämistä internetistä haettu tiedosto ei aukea ollenkaan:
evince Alkuun Ubuntun kanssa.pdf ei siis toimi, vaan avaa 3 Evince:ä, koska tiedostonimiä on sen mielestä 3.
Peruskauraa kokeneelle, mutta aloittelijalle EI ole, joten välilyönnit tiedostonimistä pois, kiitos. :)

no, minä en välitä vaikka tiedostonnimissä olisikin välilyöntejä. aloittelija avaa ne kuitenkin graafisen kälin kautta kliksuttelemalla ja vähänkin komentoriviä osaava käyttää tabitäydennystä, jolloin tiedoston nimissä olevilla merkeillä ei juurikaan ole väliä.

toki tuo pätee kaikkiin komentoriviltä annettaviin parametreihin kaikilla ohjelmilla.


Mutta netistä siis ei aukea vaan ja Evince jopa kaatuu seuraavaa tiedostoa avattaessa.
(ihan sama mitä tiedostoa yrittää avata, aina kaatuu).

netistä en ole koskaan osannut edes ajatella avaavani tiedostoa suoraan, yleensä minulla on selain jonka linkistä saan lukijan aukai ihan vaan klikkaamalla. no, tiedä vaikka tuo olisi kätevääkin, en ole vaan koskaan itse osannut kyseistä ominaisuutta kaivata. mikä lukija sitten avaa dokumentit netistä?

tosin softan ei pitäisi kaatua missään tilanteessa ja tässä tilanteessa kaatuminen on aika helppo toistaa. joko pistit bugiraporttia vai onko sellainen jo olemassa?
Janne

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #249 : 01.11.06 - klo:19.27 »
netistä en ole koskaan osannut edes ajatella avaavani tiedostoa suoraan, yleensä minulla on selain jonka linkistä saan lukijan aukai ihan vaan klikkaamalla. no, tiedä vaikka tuo olisi kätevääkin, en ole vaan koskaan itse osannut kyseistä ominaisuutta kaivata. mikä lukija sitten avaa dokumentit netistä?

tosin softan ei pitäisi kaatua missään tilanteessa ja tässä tilanteessa kaatuminen on aika helppo toistaa. joko pistit bugiraporttia vai onko sellainen jo olemassa?

Juu, en minäkään ole kaivannut (ei ole tullut edes mieleen että se toimisi noin), mutta nyt arvelin kokeilla kun UbunTux moista omituisuutta kaipaili ja sanoi että se ei Evince:ssä toimi.
No se toimii kyllä, jos tiedostonimi on kelvollinen.

Jep, on raportteja jo, vaikkapa tuossa: http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=366045

Mielestäni niitä välilyöntejä ei kuitenkaan kannattaisi käyttää, koska ne todellakin voivat aiheuttavat ongelmia.

Ilmeisesti Kpdf avaa sujuvasti ko. tiedostot netistä, ja nyt tuli todennettua että niin avaa myös Evince, ainakin tämä uusin Evince. ;)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #250 : 01.11.06 - klo:22.13 »
joo nyt kuin kun tuo nautiluksen "piilotettu" ominaisuus löytyi en epäillytkään etteikö pdf aukeaisi suoraan netistä. En edes epäillyt alunperinkään sitä ettenkö saisi sitä sillä komentorivin kautta auki siis graafisesti epäillytti ;)
Dapperissa tuo kpdf tuntui olevan aika tahmean tuntuinen kevyillä asetuksillakin, mutta ei enää Edgyssä. Siitä siis evincen käyttö.
Ihan mielenkiinnosta pidän Gnomea tässä KDE:n rinnalla. Ubuntun Gnome tuntuu olevan aika paljon Ubuntulle mukautetumpi kuin KDE, mutta ero tuntuisi kavenevan erityisesti Edgy viittaisi tähän.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #251 : 01.11.06 - klo:23.26 »
Täh?

moonstone

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #252 : 03.11.06 - klo:14.46 »
Tänään testattu taas KDE:tä.

Kyllä se on paljon nopeampi piirtämään ikkunat ja toimii jouhevammin kuin GNOME. Yksi juttu on KDE:ssä jonka vuoksi teki mieli taas heivata se hevon kuuseen ja se on se ihmeen pomppiva pikkuikoni kun käynnistää jonkun ohjelman  >:(

Voisin kokeillakkin tuota KDE:tä pitempään jos joku auttaisi minua tekemään siitä enemmän GNOME:n näköisen. Eli palkit ylös ja alas sekä samat toiminnot näkyviin. Sain tehtyä kyllä yhden toisen palkin ylös, mutta sen kokoa ei voinut muuttaa vaan se pysyi 48 pixelin koossa. Sitten kaikki nuo turhat karkit pois.

ceoran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #253 : 03.11.06 - klo:14.57 »
Tänään testattu taas KDE:tä.

Kyllä se on paljon nopeampi piirtämään ikkunat ja toimii jouhevammin kuin GNOME. Yksi juttu on KDE:ssä jonka vuoksi teki mieli taas heivata se hevon kuuseen ja se on se ihmeen pomppiva pikkuikoni kun käynnistää jonkun ohjelman  >:(

Voisin kokeillakkin tuota KDE:tä pitempään jos joku auttaisi minua tekemään siitä enemmän GNOME:n näköisen. Eli palkit ylös ja alas sekä samat toiminnot näkyviin. Sain tehtyä kyllä yhden toisen palkin ylös, mutta sen kokoa ei voinut muuttaa vaan se pysyi 48 pixelin koossa. Sitten kaikki nuo turhat karkit pois.

No kyllähän tuon kursorin latauskuvakkeen luulisi saavan vaihdettua ainakin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #254 : 03.11.06 - klo:16.02 »
Yksi juttu on KDE:ssä jonka vuoksi teki mieli taas heivata se hevon kuuseen ja se on se ihmeen pomppiva pikkuikoni kun käynnistää jonkun ohjelman  >:(

Sehän on just hieno!  :D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #255 : 03.11.06 - klo:18.47 »
TYksi juttu on KDE:ssä jonka vuoksi teki mieli taas heivata se hevon kuuseen ja se on se ihmeen pomppiva pikkuikoni kun käynnistää jonkun ohjelman  >:(
Sen saa pois.

hetku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #256 : 01.01.07 - klo:22.57 »
Miten pomppivan pikkuikonin saa pois?

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #257 : 01.01.07 - klo:23.06 »
Kcontrol -> ulkonäkö ja teemat -> käynnistyksen ilmaisu

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #258 : 03.01.07 - klo:14.19 »
Voisin kokeillakkin tuota KDE:tä pitempään jos joku auttaisi minua tekemään siitä enemmän GNOME:n näköisen. Eli palkit ylös ja alas sekä samat toiminnot näkyviin. Sain tehtyä kyllä yhden toisen palkin ylös, mutta sen kokoa ei voinut muuttaa vaan se pysyi 48 pixelin koossa. Sitten kaikki nuo turhat karkit pois.
Jep, itekkin pidän enemmän Gnomen palkkien asetteluista, mutta muuten enemmän KDE:stä. KDE:ssä tuo on onneksi todella helppo toteuttaa.
Katso vaikka http://www.suuronen.org/gnome-kde.png
Tuossa on tosin palkit toiste päin kuin Gnomessa, mutta eipä ole mikään ongelma laittaa niitä toiste päinkään. Ja eikö tuota palkin kokoakin voi säätää aika paljon?

fly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 265
    • Profiili
    • o_O
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #259 : 03.01.07 - klo:18.12 »
täällä on englanniks opas miten tehdä kubuntusta kuin ubuntu / kde:stä kuin gnome.