No ihan ensinnäkin on tuo ajuriasia.. Ei löydy kuskeja koskaan. Heti perään se että vaikka löytyisi soveltuvaiset ajurit niin sitten ei pelaa yhteys.
Et ole tainnut lukea ollenkaan noita monia ketjuja mokkulaongelmista?
Ensinnäkin: Sen systeemin toteutus on täysin mätä. Operaattorit mainostavat ja pakkomyyvät keskeneräistä tuotetta, jonka toimivuudesta eivät voi antaa mitään takeita. Ainoa tarkoitus on sitoa ihmiset kahden vuoden rahastukseen näennäisen halvoilla tarjouksilla, etteivät nämä vaihtaisi toiseen firmaan ja olisi aikaa (ehkä) rakentaa oma verkko valmiiksi.
Toiseksi: Itse laitteitten toimivuus eri ympäristöissä vaihtelee aivan liikaa, eikä niiden käyttöliittymille ole mitään standardia. Eihän edes Windowsissa voi yleensä vaihtaa mokkulaa lennosta toisenmerkkiseen, ilman että poistaa toisen mokkulan ohjelman ja ajurit ja putsaa rekisterit. Ubuntussa ym. toki käyttö on toki periaatteessa helpompaa, siis silloin kun mokkula ylipäänsä edes toimii.
On aivan älytöntä toivoa wlan-systeemin kuolemista. Sehän toimii erittäin hyvin ja laitteet ovat todella halpoja. Esim. omakotitalossa on paljon halvempaa ja joustavampaa käyttää langatonta verkkoa kuin langallista.
Mielipiteitähän on monenlaisia. itsellä ollut vuosia käytössä pda jossa "matkakaista" ja mukavammin se on toiminut kuin mikään muu ratkaisu, nyt hankin lisäksi mokkulan kun tarjosivat multisimiä ja mokkulaa sopuhintaan. Olen lukenut mokkulaongelmista olenhan itsekin vasta hankkinut mokkulan ja yleisesti mokkulaongelmat on ratkennut kun taas jos itse satut lukemaan wlan-ongelmathreadeja on ongelma jäänyt ratkaisematta. Jos ostaisin itselleni läppärin niin ainakin itse katsoisin mallin missä on 3G-modeemi sisäänrakennettuna mielummin kuin wlani-kikkare. Ja en edelleenkään vastusta sitä että on lähiverkko wlanilla kotona tai toimistossa, johdotuksia ei juuri tarvi ja tosiaan on se oma lähiverkko johon ei periaatteessa pitäisi olla muilla asiaa. Mulla on todennäköisesti ollut vaan väärät laitteet ja järjestelmät:
- Windws mobile 2003/5.0@Qtek 2020i
- Windows mobile 5.0->6.1@HTC TyTn
- Windows mobile6.1/Windows Vista/Ubuntu 8.04->10.04@HTC Shift.
- Windows Vista/Ubuntu 8.04->10.04 @ 64-bit AMD + koenig usb wlani adapteri
- Windows XP/Dellin wlan kikkareen sisältävä työläppäri
- Zyxelin wlan reititin
Kerran sain Shiftillä yhteyden mutta aivastin ja se katosi. Muissa laitteissa koko wlan sovitinta ei löytynyt. Ja kuitenkin kaikkia näitä laitteita yhdistää se että tökkää mokkulan kiinni tai puhelimen datayhteyden päälle ja alkaa surffaamaan.
Se on totta että mokkuloitten myyntitapa on vähintäänkin käsittämätön. Itselle jäi ainakin epäselväksi että saako laitteet palauttaa vaikka pakkaukset on avattu ja tosiaan inhottavaa olla 2 vuotta kytköksissä tiettyyn yritykseen jos vaikka joku tekee tuon ajanjakson aikana paremman tarjouksen.