Vai kritiikkiä
, tässä muutamia asioita jotka Ubuntua käyttäessä ovat ärsyttäneet. Nämä eivät ole välttämättä Ubuntun ongelmia vaan yhden käyttäjän omassa pääkopassaan tuntemia asioita. Tarkennuksena vielä, että käytän itse vain ja ainoastaan Ubuntua, itselläni ei ole muita käyttöjärjestelmiä. Käyttökokemusta on todella monista ja eksoottisistakin käyttöjärjestelmistä enkä ole minkään käyttöjärjestelmän ehdoton kannattaja.
1. Työpöytäympäristöä ei ole standardoitu tarpeeksi ja saatavilla oleva softa on toisinaan todella kirjavaa. Copy paste ei välttämättä toimi, tai softa on aivan karsean näköinen ja hankala käyttää. Huonoista softista voisi mainita esimerkkinä vaikkapa XQF:n. Se toimii kyllä, mutta on aika ankea käyttää ja käyttöliittymä on pahasti vanhentunut. Softien mukana ei tule välttämättä kunnollisia helppejä vaan kaikki pitää opetella "from scratch".
2. Ubuntussa ei ole tarpeeksi innovatiivisia sovelluksia jotka tekisivät Ubuntusta ylivoimaisen. Mukana on toki joitain hienoja innovaatioita, mutta silti se jokin puuttuu. Tämän hetken Ubuntun taso on mielestäni kuitenkin riittävä ja tyydyn siihen.
3. Suomen karttoja ei saa ollenkaan (Genimapin karttoja). Yleensäkin kaupallisen softan puute on minusta ongelma vaikka se onkin osalle open source yhteisöä peikko. Pidän kuitenkin oikeutenani olla oikeistolainen jolla on vasemmistolaisia ajatuksia :-).
4. Bugit jotka olisi voinut taklata kunnollisella testauksella. Esimerkiksi: Joskus kun sammuttaa koneen ja vaikkapa Evolution sattuu jäämään toiseen workspaceen ja sinne ilmaantuu joku messagebox, jää Gnome jumiin eikä hiirellä pysty tekemään enää mitään asian hyväksi. Pikanäppäimiä en ole kokeillut (ctrl + alt + nuolinäppäimet). Ainoa mitä voi tehdä on tappaa gnome väkivaltaisesti ctrl + alt + backspace yhdistelmällä.
5. Picasa, hieno softa mutta miksi hemmetissä se piti tehdä Winen päälle ¤%&%""¤!
6. D-Link G520+ open source ajurit, aargh ...
7. Ubuntua ei ole vielä suomennettu 100%
(joo, olen tehdyt asialle jotain, koska olen osallistunut käännöstyöhön aika paljonkin)
8. Cedega on lähinnä huono vitsi, ennemmin natiiveja linux pelejä kiitos.
9. Lapsille on heikosti tarjontaa Ubuntussa.