Kirjoittaja Aihe: EU näytti voimansa  (Luettu 6471 kertaa)

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
EU näytti voimansa
« : 16.12.09 - klo:21.29 »
Otsikko oli sarkasmia perustuen juttuun http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article358463.ece?s=r&wtm=tietoviikko/-16122009.



Jonkin selaimen vapauttaminen yhdelle markkina-alueelle ei ratkaise sitä ongelmaa, missä IT-ala on tällä hetkellä. Jatkuva markkinoiden keskittyminen vähentää kilpailua ja markkinoilla olevaa tarjontaa. Tämä rajoittaa kuluttajien ja yritysten/organisaatioiden valinnanmahdollisuuksia, jolloin IT:stä saatava arvo muuttuu täysin yksittäisestä, markkinoita dominoivasta yrityksestä riippuvaiseksi, jota se toki nyt jo hyvin pitkälle on.

Ratkaisu tämän purkamiseen on olemassa, mutta mitkään selainvaihtoehdot eivät tätä tee. Lähinnä EU:n mahtikäsky tarjota lisää selaimia vaihtoehdoksi on huono vitsi kilpailun lisäämiseksi.

Jotta oikeaa kilpailua syntyisi, olisi tarjottava tasapuoliset mahdollisuudet avoimiin rajapintoihin yhteensopivuuden kehittämiseksi kilpailijoiden tuotteille. Tämäkään ei riitä, koska jakeluverkosto on myös keskittynyt, jolloin kilpailevilla tuotteilla on ylivoimaisen suuri markkinakynnys ylitettävänään. Viitteitäkin tästä on olemassa, esimerkiksi julkisen hankintalain mukaan julkisen sektorin IT-toimijat kilpailuttavat yhden ohjelmistovalmistajan tuotteita eri jakelijoilta sen sijaan, että kilpailuttaisivat ratkaisuja jakelijoiden sijasta.

Vai olenko pohdinnoissani aivan väärässä?
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #1 : 16.12.09 - klo:22.41 »
Juuri tuolla IRC:n puolella mietin että eikö olisi parasta, jos käyttöjärjestelmää asennettaessa saisi itse valita asennettavat ohjelmat ja niistä oletusohjelmat? Windowsia asennettaessa Microsoftin omat tuotteet voisivat olla hieman korostettuja, koska kyseessä on kuitenkin Microsoftin käyttöjärjestelmäkin ;)
Ubuntukin ottanut hieman mallia microsoftin puolelta, kun "mainostaa" tuotteita asennuksen aikana, jota käyttäjä ei välttämättä halua käyttää ::)

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #2 : 16.12.09 - klo:23.01 »
Mielestäni on naurettavaa että Microsoft joutuu tekemään moisia muutoksia. Windows on Microsoftin tekemä käyttöjärjestelmä niin eiköhän se itsestäänselvyys, että jos Microsoft on myös tehnyt selaimen niin se on oletuksena asennettuna? IE:n poisto on hyvä juttu, mutta tää EU:n valintaikkuna on jotain niin hyödytöntä. Ne jotka on hiffannut että Firefox/Safari/Chrome on parempi he tulisivat kuitenkin asentamaan sen IE:n päälle, kun taas ne joille on aivan se ja sama mitä selainta käyttää, valitsevat tietysti IE:n koska "sitähä me ollaan käytetty aina".

Lapsellista käyttäytymistä Mozillalta kun menee marmattamaan johonkin EU:n kilpailuvirastoon, että ku meidän tuote ei menesty koska yritys joka on tehnyt käyttöjärjestelmän ja käyttää oma tekemää selainta siinä pilaa heidän markkinaosuutensa.
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #3 : 16.12.09 - klo:23.10 »
Ubuntukin ottanut hieman mallia microsoftin puolelta, kun "mainostaa" tuotteita asennuksen aikana, jota käyttäjä ei välttämättä halua käyttää ::)
Mainostaa on huono sana tähän asiayhteyteen, mieluummin käyttäisin sanaa "ohjastaa". Kun sinä ensimmäistä kertaa tupsahdat Windows-maailmasta Linuxin kanssa leikkimään, voi sormi mennä hyvin nopeasti suuhun kun ei tiedä mitä milläkin ohjelmalla voi tehdä.
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #4 : 16.12.09 - klo:23.45 »
Ubuntukin ottanut hieman mallia microsoftin puolelta, kun "mainostaa" tuotteita asennuksen aikana, jota käyttäjä ei välttämättä halua käyttää ::)
Mainostaa on huono sana tähän asiayhteyteen, mieluummin käyttäisin sanaa "ohjastaa". Kun sinä ensimmäistä kertaa tupsahdat Windows-maailmasta Linuxin kanssa leikkimään, voi sormi mennä hyvin nopeasti suuhun kun ei tiedä mitä milläkin ohjelmalla voi tehdä.

Itse hämmästyin noista asennuksen aika olevista "mainoksista". Erot olivat radikaalisia Ubuntun ja Windowsin asennuksen "mainokset".

Windowsien asennuksen aikana aina jankataan samoja asioita.
- Helppoa
- Säästää aikaa
- Turvallinen
Eli ei mitään oleelista. Enemmänkin hypetystä.

Ubuntu 9.10:ssa oli ajatellut hyvin uusia käyttäjiä. Asennuksen aikana esiteltiin ohjelmia ja kerrottiin mitä niillä voi tehdä.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #5 : 16.12.09 - klo:23.46 »
Lainaus
Mikäli Microsoft ei noudata komission kanssa tekemäänsä sopimusta, yhtiö voi joutua maksamaan rangaistuksena jopa kymmenen prosenttia yhtiön maailmanlaajuisesta liikevaihdosta.

EU:n tarkoitus on selvä ja ilmeisesti pienimuotoinen hameen alle isku yhdysvaltojen lakeja vastaan. eipä tuo mun elämää kuitenkaan pahenna vaikka mokoma markkinatalouslaki onkin tullut
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #6 : 17.12.09 - klo:00.12 »
Olen kyllä Mippen kanssa samaa mieltä, itse en todellakaan kaipaa ainoatakaan ylimääräistä asennuksen aikana tehtävää ylimääräistä kysymystä. Sitäpaitsi poweruser voi tuon kyseisen ongelman kiertää kuitenkin tarvittaessa nliten avulla, jättää vaikka kokonaan sen IE:n pois ja laittaa koneen asentamaan vaikka sitten se Firefox.

Lainsäädännöllisesti on tietysti ihan jees, että pyritään välttämään kaikkia kartelleja/monopoleja sehän on tietysti ihan selkeä tavoite, mutta tässä tapauksessa ammutaan taas hyttystä tykillä. Niin kuin aina oikeusasioissa tuuppaa olemaan  ::)

Moiman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #7 : 17.12.09 - klo:12.29 »
Ennen kiistaaa Redmondissa: "Heh onneksi meidän ei tarvitse enään pistää dollariakaan IE:n kehitykseen"
Kiistan jälkeen: "Voi ei joudumme tekemään oikesti jotain hyvää"

syväpaahto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #8 : 17.12.09 - klo:18.56 »
Eiköhän muiden selainten käyttöä vesitetä mahdollisimman paljon ja tungeta joka väliin ilmoitus IE:n ylivertaisuudesta ja siitä miten sen käyttöä niin suositellaan.

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #9 : 17.12.09 - klo:23.26 »
Hei ja tervehdys lämmin!

Vaikka ulkona on -20 astetta ja risat!

Itse olen sitä mieltä että pienikin askel siihen suuntaan että selkeää monopolia vastustetaan muutenkin kuin käyttämällä linux-distroja on sentään askel oikeaan suuntaan. ;D

Eli minä itse aikanaan hyppäsin linux (eli omassa tapauksessani Ubuntu) maailmaan juuri vapauden takia mutta se että Microsoftia näpäytetään edes jollain tavalla myös ns. viralliselta puolelta on minusta erittäin hyvä juttu! Jollei tuota askelta olisi otettu mikään ei siinä maailmassa (windows) muuttuisi. :D

Tarvittiinhan aikanaan orjuuden lakkauttamiseen rohkeiden kapinallisten lisäksi edistyksellistä lainsäädäntöä! ::)

valoisin terveisin junnuh Ubuntu 9.10 64 bit onnellinen käyttäjä
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

Storck

  • Vieras
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #10 : 17.12.09 - klo:23.49 »

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #11 : 18.12.09 - klo:08.35 »
Lapsellista käyttäytymistä Mozillalta kun menee marmattamaan johonkin EU:n kilpailuvirastoon, että ku meidän tuote ei menesty koska yritys joka on tehnyt käyttöjärjestelmän ja käyttää oma tekemää selainta siinä pilaa heidän markkinaosuutensa.

Et oikein ilmeisesti ymmärrä tilannetta, jos toteat ettei Mozilla tuote menesty? Mitä Firefox on sitten tehnyt, jos ei menestynyt?
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #12 : 18.12.09 - klo:08.58 »
Ei Mippe kyllä missään ole väittänyt, että Mozilla ei olisi menestynyt, vaan tuohan oli ihan kannanotto heidän tekemään valitukseen.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3411
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #13 : 18.12.09 - klo:11.15 »
Itse olen sitä mieltä että pienikin askel siihen suuntaan että selkeää monopolia vastustetaan muutenkin kuin käyttämällä linux-distroja on sentään askel oikeaan suuntaan. ;D

Eli minä itse aikanaan hyppäsin linux (eli omassa tapauksessani Ubuntu) maailmaan juuri vapauden takia mutta se että Microsoftia näpäytetään edes jollain tavalla myös ns. viralliselta puolelta on minusta erittäin hyvä juttu! Jollei tuota askelta olisi otettu mikään ei siinä maailmassa (windows) muuttuisi. :D

Tarvittiinhan aikanaan orjuuden lakkauttamiseen rohkeiden kapinallisten lisäksi edistyksellistä lainsäädäntöä! ::)

Olen samoilla linjoilla. Periaatteessa kaikki sellainen, mikä saa mahdollisesti suuret massatkin ymmärtämään, ettei se Windows ole ainoa käyttöjärjestelmä tai ettei IE ole ainoa selain on minusta plussaa.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #14 : 18.12.09 - klo:12.12 »
Itse olen sitä mieltä että pienikin askel siihen suuntaan että selkeää monopolia vastustetaan muutenkin kuin käyttämällä linux-distroja on sentään askel oikeaan suuntaan. ;D

Eli minä itse aikanaan hyppäsin linux (eli omassa tapauksessani Ubuntu) maailmaan juuri vapauden takia mutta se että Microsoftia näpäytetään edes jollain tavalla myös ns. viralliselta puolelta on minusta erittäin hyvä juttu! Jollei tuota askelta olisi otettu mikään ei siinä maailmassa (windows) muuttuisi. :D

Tarvittiinhan aikanaan orjuuden lakkauttamiseen rohkeiden kapinallisten lisäksi edistyksellistä lainsäädäntöä! ::)

Olen samoilla linjoilla. Periaatteessa kaikki sellainen, mikä saa mahdollisesti suuret massatkin ymmärtämään, ettei se Windows ole ainoa käyttöjärjestelmä tai ettei IE ole ainoa selain on minusta plussaa.

luulen, että 90% windowsin käyttäjistäkin osaa asentaa itselleen firefoxin paikaamaan IE:tä
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #15 : 18.12.09 - klo:12.29 »
Lapsellista käyttäytymistä Mozillalta kun menee marmattamaan johonkin EU:n kilpailuvirastoon, että ku meidän tuote ei menesty koska yritys joka on tehnyt käyttöjärjestelmän ja käyttää oma tekemää selainta siinä pilaa heidän markkinaosuutensa.

Olisiko antaa lähdettä mistä käy ilmi että Mozilla on marmattanut EU:n kilpailuvirastoon?

Uutisen mukaan "EU:n ajama selainkiista sai alkunsa siitä, kun norjalainen selainvalmistaja Opera kanteli komissiolle Windows-käyttöjärjestelmän ja Internet Explorer -nettiselaimen yhteensitomisesta."

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #16 : 18.12.09 - klo:13.02 »
luulen, että 90% windowsin käyttäjistäkin osaa asentaa itselleen firefoxin paikaamaan IE:tä

Luulen, että 90 % Windowsin käyttäjistä ei edes tiedä, mikä on Firefox. Lähipiirissäni kukaan ei saa selainta käyntiin koneellani, kun työpöydällä ei ole sinistä e-kirjainta, joka tarkoittaa siis internettiä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3411
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #17 : 18.12.09 - klo:13.22 »
luulen, että 90% windowsin käyttäjistäkin osaa asentaa itselleen firefoxin paikaamaan IE:tä

Luulen, että 90 % Windowsin käyttäjistä ei edes tiedä, mikä on Firefox. Lähipiirissäni kukaan ei saa selainta käyntiin koneellani, kun työpöydällä ei ole sinistä e-kirjainta, joka tarkoittaa siis internettiä.

Joo, kyllä tämä ilmiö on yllättävän yleinen. Tiiä noista prosenteista, mutta ei varmasti ainakaan Jakke77 osunut oikeaan.   

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #18 : 18.12.09 - klo:14.00 »
luulen, että 90% windowsin käyttäjistäkin osaa asentaa itselleen firefoxin paikaamaan IE:tä

Luulen, että 90 % Windowsin käyttäjistä ei edes tiedä, mikä on Firefox. Lähipiirissäni kukaan ei saa selainta käyntiin koneellani, kun työpöydällä ei ole sinistä e-kirjainta, joka tarkoittaa siis internettiä.
Täältä taas löytyy tuttavia joista oikeastaan kaikkien winukka koneilta löytyy Firefox, mutta jos varovaisesti ottaa asian esille, niin perusteluna tulee tietoturvallisuus ja "kaikki muutkin käyttää sitä" tyyppiset kommentit. Jos mainitsee, että esim. Opera on selaimena ihan jees myös, niin poikkeuksetta saa vastauksen, että ei ole kyseisestä selaimesta koskaan kuullutkaan.

Tuollaisen aika erikoisen huomion minä olen tehnyt. Firefox on ikään kuin myynyt itsensä kaikille winukkaa käyttäville tutuilleni :)

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: EU näytti voimansa
« Vastaus #19 : 18.12.09 - klo:14.44 »
Lapsellista käyttäytymistä Mozillalta kun menee marmattamaan johonkin EU:n kilpailuvirastoon, että ku meidän tuote ei menesty koska yritys joka on tehnyt käyttöjärjestelmän ja käyttää oma tekemää selainta siinä pilaa heidän markkinaosuutensa.

Olisiko antaa lähdettä mistä käy ilmi että Mozilla on marmattanut EU:n kilpailuvirastoon?

Uutisen mukaan "EU:n ajama selainkiista sai alkunsa siitä, kun norjalainen selainvalmistaja Opera kanteli komissiolle Windows-käyttöjärjestelmän ja Internet Explorer -nettiselaimen yhteensitomisesta."
http://news.techworld.com/sme/3205809/opera-mozilla-and-google-respond-to-microsoft-browser-ballot/
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi