Kirjoittaja Aihe: Kubuntu - not much progress???  (Luettu 6764 kertaa)

Senior

  • Vieras
Kubuntu - not much progress???
« : 09.11.09 - klo:10.42 »
http://ardchoille42.blogspot.com/2009/11/review-kde-one-year-later.html

Aika kovaa tekstiä uudesta Kubuntusta. Mitä mieltä muut ovat? Onko Kubuntu "vaarantamassa Linuxin maineen" niiden silmissä jotka mahdollisesti elämänsä ensimmäisen kerran kokeilisivat Linuxia Ubuntu-perheen KDE-versiolla?

Lainaus
" My opinion is that Kubuntu hasn't made much progress in a year. Can you imagine what a Windows user trying to migrate to Linux would think if Kubuntu 9.10 were the first environment they attempted to use? What would be their overall opinion of Linux?"

-Desktop nätti
-Hidas (" Networking - It's horribly slow.")
-Kate ---->Crash (" it crashed more than once while attempting to edit a simple text file in Kubuntu 9.10")
- pakettihallinta, Dolphin, Kgpg ----ongelmia riittää Ianin mukaan : " I click on its icon in the menu and nothing happened."

--------------------------------------

Kubuntua en ole asentanut, mutta myös Mandriva KDE 2010:ssä oli ainakin yksi hiiren kursoriin liittyvä bugi joka käytännössä pakotti kirjautumaan ulos (näppäimistöllä).

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #1 : 09.11.09 - klo:11.48 »
Pöh! :P

Minulla on Kubuntu 9.10 vakikäytössä kaikissa muissa työasemissani paitsi tässä nyt käyttämässäni miniläppärissä, jossa on Ubuntu Netbook Remix. Olen ollut vankasti KDE:n takana Linux-”urani” alusta saakka. Alkuun olin äärimmäisen skeptinen KDE 4:n suhteen, koska 4.0 ja 4.1 olivat niin kammottavan keskentekoisia, mutta Kubuntu 9.04:ssa tullut 4.2 vakuutti. 9.04:ssä oli vielä näytönpiirtoon liittyviä ongelmia eri ajureilla, mutta nekin katosivat 9.10:n ja KDE 4.3:n myötä.

Muitakin distroja olen kokeillut enkä ole ainoaankaan todella merkittävään eroon KDE-toteutusten välillä vielä törmännyt. Gnome taas ei vain käytössäni toimi, sen olen tässä Netbook Remix -käytön yhteydessä havainnut. Oikeaan työkäyttöön tarvitaan KDE.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #2 : 09.11.09 - klo:13.51 »
Gnome taas ei vain käytössäni toimi, sen olen tässä Netbook Remix -käytön yhteydessä havainnut.

Netbook Remix Launcher != GNOME

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #3 : 09.11.09 - klo:14.55 »
Mielestäni pakettien hallinnan voisi kehitellä vähän synaptic maisempaan suuntaan. Konquerin vois vaihtaa firefoxiin mutta siinähän ne olikin ei kubuntu pilaa eikä tule pilaamaan linuxin mainetta ehkäpä jo ensi versiossa nuokin ovat korjattu.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #4 : 09.11.09 - klo:15.15 »
Gnome taas ei vain käytössäni toimi, sen olen tässä Netbook Remix -käytön yhteydessä havainnut.

Netbook Remix Launcher != GNOME
Onhan Kubuntusta Netbook Remix versio, vai mitä meinaat?

Aiheesta niin mielestäni tuo uusin Kubuntu on parantunut laadullisesti, vaikka sitä en paljoa ole kerennytkään kokeilla. Silti jos lyhyelläkin kokeilulla homma tuntuu natsaavan paremmin kuin vanhassa niin... Kuka tämä Ian edes on, ihan normi käyttäjä vai joku "vaikutusvaltaisempi" linux jannu?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #5 : 09.11.09 - klo:15.17 »
Gnome taas ei vain käytössäni toimi, sen olen tässä Netbook Remix -käytön yhteydessä havainnut.

Netbook Remix Launcher != GNOME
Onhan Kubuntusta Netbook Remix versio, vai mitä meinaat?

SuperOscar valitteli GNOMEn toimivuutta Ubuntu Netbook Remixissä, mutta UNR:n käyttöliittymä ei ole tavallinen GNOME vaan Clutterin päälle rakennettu kyhäelmä, joka on erityisen buginen 9.10:ssä (ja käyttökelvoton, jos näytönohjaimen ajuri ei toimi kunnolla).

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #6 : 09.11.09 - klo:15.27 »
Onhan Kubuntusta Netbook Remix versio, vai mitä meinaat?

No pyhät pyssyt!!! Sitä en tiennytkään. Täytyy heti ruveta puuhaamaan vaihtoa.

SuperOscar valitteli GNOMEn toimivuutta Ubuntu Netbook Remixissä, mutta UNR:n käyttöliittymä ei ole tavallinen GNOME

En tarkoittanut niinkään sovellusten käynnistintä vaan koko kokonaisuutta. Esimerkiksi on mielestäni vakava rajoitus, ettei Gnomessa (ainakaan tietääkseni) voi pakottaa ikkunaa avautumaan tietylle virtuaalityöpöydälle tai tiettyyn paikkaan. Muutenhan kyseessä ovat ohjelmien erot: Amarok on 10 potenssiin jotain kertaa parempi multimediasoitin kuin Rytmilaatikko, mutta voihan sitä aina käyttää Gnomestakin käsin.

Muoks: Kubuntu Netbook Edition (ei ”Remix”) näkyy olevan vasta ”Technology Preview”. Ei sitä taida viitsiä oikeasti käytössä olevaan koneeseen panna.
« Viimeksi muokattu: 09.11.09 - klo:15.30 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kuutio

  • Vieras
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #7 : 09.11.09 - klo:15.54 »
Kyllähän mielipiteitä ja blogikirjoituksia maailmaan mahtuu, mutta minun on kyllä aika vaikea ottaa vakavasti jannua, joka ei näe mitään kehitystä kubuntu 8.10 (KDE4.1) ja 9.10 (KDE4.3) välissä, tai ehdottaa pokkana KDE 3.5.9:n palaamista. Mitäs siitä, ettei sitä kukaan enää kehitä eteenpäin.

Kaverin ongelmatkin tuntuu olevan pikemminkin omalla koneella tai korvien välissä, ainakaan itse kun en ole moisiin ongelmiin törmännyt. Jos esim. kate olisi oikeasti hanakka kaatumaan, veikkaisin että siitä olisi tullut luettua jostain muualtakin kuin yhdestä blogista.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #8 : 09.11.09 - klo:15.55 »
SuperOscar valitteli GNOMEn toimivuutta Ubuntu Netbook Remixissä, mutta UNR:n käyttöliittymä ei ole tavallinen GNOME vaan Clutterin päälle rakennettu kyhäelmä, joka on erityisen buginen 9.10:ssä (ja käyttökelvoton, jos näytönohjaimen ajuri ei toimi kunnolla).
Ah, aivan. Itsekään en kyllä pidä UNR:stä pätkääkään. Se on aika purkka viritys mielestäni.

Lainaus
Kaverin ongelmatkin tuntuu olevan pikemminkin omalla koneella tai korvien välissä, ainakaan itse kun en ole moisiin ongelmiin törmännyt. Jos esim. kate olisi oikeasti hanakka kaatumaan, veikkaisin että siitä olisi tullut luettua jostain muualtakin kuin yhdestä blogista.
Totta

*edit*
Se tosiaan näyttää olevan Kubuntu Netbook Edition, eikä Remix. Mun moka, luulin että siitäkin piti tulla virallisesti remix niminen.
« Viimeksi muokattu: 09.11.09 - klo:15.57 kirjoittanut qwertyy »

Storck

  • Vieras
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #9 : 09.11.09 - klo:15.57 »
UNR:n käyttöliittymä ei ole tavallinen GNOME vaan Clutterin päälle rakennettu kyhäelmä, joka on erityisen buginen 9.10:ssä (ja käyttökelvoton, jos näytönohjaimen ajuri ei toimi kunnolla).

Totta ja tuo hajosi matkan varrella, ehdin jo hehkuttaa tuota toimivaksi kun oli vielä alpha ja/tai beta. Eipä sittemmin toiminutkaan kun kehitys eteni.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #10 : 09.11.09 - klo:16.07 »
Minulla tämä Ubuntu Netbook Remix kyllä sinänsä toimii – ei kaatuiluja eikä muitakaan ongelmia. Tykkään jopa yksinkertaisesta mutta toimivasta sovelluskäynnistimestä. Hieman vain kaipaisin mahdollisuutta lisäsäätöihin. Onko tässä edes virtuaalityöpöytiä? Mistä niitä säädetään? Ne voisivat jo auttaa paljon tilanhallintaongelmaan, vaikkei ohjelmia saisikaan automaattisesti pakotetuksi jollekin työpöydistä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #11 : 09.11.09 - klo:16.42 »
KDE:n pahin puute on kotoistus ja toistaiseksi heikohkosti toimiva webkit tai KHTML.
Olen Kubuntussani KdE:n päivittänyt jo 4.3.3.
(Toivottavasti tuli sanottua selvästi näin possutaudissa)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #12 : 09.11.09 - klo:16.49 »
KDE:n pahin puute on kotoistus

Ei oikeastaan: KDE on hyvin pitkälle käännetty, mutta jostain syystä käännökset valuvat Kubuntuun aika hitaasti. Ehkä se on niitä haettuja Kubuntu-spesifisiä KDE:n vikoja? Puutteitakin käännöksessä toki on: esim. KMailia en tunnu saavan koskaan valmiiksi, kun uudempi versio jo tulee ja pakottaa aloittamaan taas alumpaa.
« Viimeksi muokattu: 09.11.09 - klo:16.52 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kuutio

  • Vieras
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #13 : 09.11.09 - klo:17.12 »
KDE:n pahin puute on kotoistus
Ei oikeastaan: KDE on hyvin pitkälle käännetty, mutta jostain syystä käännökset valuvat Kubuntuun aika hitaasti.
Pääsyyllinen taitaa olla se, ettei kubuntu käytä kde:n käännöksiä (ainakaan suoraan), vaan on tähän asti yrittänyt pärjätä Rosettan käännöksillä. Ja Rosettaa ei taas kukaan KDE:n kääntäjä halua käyttää, minkä ymmärrän ihan hyvin.

Tähän on suunniteltu parannusta tuleviin kubuntun versioihin, joissa nähtävästi siirrytään käyttämään niitä upstream-käännöksiä.
http://www.kubuntu.org/news/timelord

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #14 : 10.11.09 - klo:01.05 »
-Hidas (" Networking - It's horribly slow.")
Eikä oo. Gnome on paljon hitaampi.
-Kate ---->Crash (" it crashed more than once while attempting to edit a simple text file in Kubuntu 9.10")
Minulla Kate on toiminut vakaasti.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #15 : 10.11.09 - klo:01.07 »
Olen Kubuntussani KdE:n päivittänyt jo 4.3.3.
Kerropa, miten tuon KDE:n version saa päivitettyä Kubuntuun?

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #16 : 10.11.09 - klo:08.56 »
Olen Kubuntussani KdE:n päivittänyt jo 4.3.3.
Kerropa, miten tuon KDE:n version saa päivitettyä Kubuntuun?
http://www.kubuntu.org/news/kde-4.3.3
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #17 : 10.11.09 - klo:15.16 »
Minusta tämä Kubuntu 9.10 on parempi, kuin edellinen. Aukeaakin nopeammin, kuin Ubuntu 9.10. KPackageKit ei kylläkään pärjää yhtään Synapticille, ei ulkoasussa, eikä muutenkaan. Tuntuu siltä, että pitää tietää paketin nimi täsmälleen oikein, että sillä löytää yhtään mitään. Synapticilla sai kirjoitella vähän sinnepäin, niin se tarjosi vaihtoehtoja. Tämä nyt sellaisena äkki-mutuna. KMail on jotenkin ankean näköinen Evolutioniin verrattuna, mutta ainahan voi käyttää Thunderbirdiä. :)

Plasmoid -hommeli tuntuu kaatuvan herkästi, mutta eipä minulla muita varsinaisia ongelmia ole ollut, joten aika toimivan tuntuinen on.

Kyllä minä Kubuntu 9.10:llä pärjäisin pitemmänkin taipaleen.  :)

 


Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #18 : 10.11.09 - klo:15.41 »
Kertokaas mokkulan toimivuudesta.
Toimiiko heittämällä?
Onko edelleen helpompi vaihtaa sovellusta Knetworkmanager pois? vai miten sen yhteyden saa helpoiten?
Olen kokeillut Minttiä Susea kubuntua ja Ubuntua.
Ubuntu on tähän saakka ollut ainoa linux jossa se on toiminut riittävän helposti ja varmuudella. Tämä viimeinen 9.04 Ubuntusta epäonnistui sekin mokkulan kohdalla, vaikka parannusta onkin kuulemma tulossa.

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Vs: Kubuntu - not much progress???
« Vastaus #19 : 10.11.09 - klo:22.10 »
Pääsyyllinen taitaa olla se, ettei kubuntu käytä kde:n käännöksiä (ainakaan suoraan), vaan on tähän asti yrittänyt pärjätä Rosettan käännöksillä. Ja Rosettaa ei taas kukaan KDE:n kääntäjä halua käyttää, minkä ymmärrän ihan hyvin.

Tähän on suunniteltu parannusta tuleviin kubuntun versioihin, joissa nähtävästi siirrytään käyttämään niitä upstream-käännöksiä.
http://www.kubuntu.org/news/timelord

Kubuntun KDE-ohjelmien käännökset tulevat kyllä suoraan KDE:ltä, eikä niitä erikseen käännetä Ubuntun suomentajaryhmässä. Käännökset tulevat automaattisesti Launchpadiin käsittääkseni aina kun uusi KDE-ohjelman paketti laitetaan ohjelmalähteisiin, jolloin niitä voidaan tarvittaessa viimeistellä ennen julkaisua (tämä on se homma mitä kääntäjäryhmä tekee).

Kubuntu on toki ollut huonommin käännetty kuin Ubuntu johtuen lähinnä resurssipulasta, Ubuntun suomentajaryhmästä ei ole löytynyt tarpeeksi innokkaita KDE/Kubuntu-käyttäjiä viimeistelemään käännöksiä ja kääntämään aivan täysin kaikkia Kubuntu-spesifisiä ohjelmia. Lisäksi harmina on ollut jonkin verran merkkijonoja, joiden kääntäminen ei ole ollut mahdollista bugien takia (jonkun pitäisi aina potkia kehittäjiä korjaamaan näitä ongelmia).
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi