Kirjoittaja Aihe: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä  (Luettu 56696 kertaa)

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #40 : 29.11.09 - klo:08.17 »
Se toimii VirtualBoxissa ajetussa Jauntyssakin suoraan heittämällä ja yli kaksinkertaisella nopeudella (900 kbit/s - 1 Mbit/s) tähän 64-bittisen Mandrivan usb-modeswitch-viritykseen verrattuna - joka muuten siis muuten pelittää hyvin luotettavan tuntuisesti. Lieneekö uusissa kerneleissä (tai jossain asetustiedostoissa?) jotain pahasti pielessä mokkuloitten suhteen, siis muutenkin kuin tunnistuksen osalta? Annetaanko jossain asetuksissa modeemin maksiminopeudeksi joku 460 kbit/s, millaiseen arvoon jossakin netin syövereissä törmäsin?

Mä en kyllä sinun testeihinkään kovin luota, vaikka kovaan ääneen muita kritisoitki. Ylipäätään tuntuu aika hyvin pelaavaan Huawein mokkulat sen korjatun ytimen myötä päätellen siitä että keskustelu foorumilla asiasta on käynyt aika vähiksi.

Ja tästä viestistä käy ilmi että ajat niitä systeemeitä virtuaalisesti. Eihän se guest pääse rautaan suoraan kiinni ollenkaan vaan aina menee hostin kautta. Silloin ei voi olettaakkaan että kaikki toimii niinkuin pitää. Toisekseen se vapaa VirtualBox ei edes tue USB:tä, maksulliseen saa senkin. VMWare Player on ainoa ilmainen joka tukee.

Onko täällä foorumilla enää ketään muuta jolla ei pelaa Huawei E1762 Ubuntu 9.10:ssä kuin sinä?

Antti

Minä olen nyt asentanut Karmic Koalan eri kerneleillä ~15 kertaa uusiksi,nimenomaan kovalevylle, viimeksi eilen. Minne voin tulla sinulle näyttämään käytännössä, ettei Soneran kolme viikkoa sitten hommattu Huawei E1762 toimi lainkaan missään Ubuntu-versiossa ilman usb_modeswitchiä?

Minä aivan varmasti osaan testata asioita paremmin kuin erinäiset huhupuheisiin luottavat hevosmiesten tietotoimistot. En tiedä vieläkään maailmassa yhtään toista kaveria, joka buuttaa E1762 tikun sen omalta microSD:ltä joka ainut kerta suoraan nettiin.

Mikä tarkoitus tuolla typerällä paskanjauhamisella oikein on? Eikö teillä löydy edes lsusb komentoa koneesta, että voisimme puhua samoista mokkuloista?

EDIT: korjattu pari kirjoitusvirhettä. Asiaan liittyviä kirjoituksia:
salai: E1762 mokkula
salai: Minä olen käsittääkseni jonkinmoinen testaaja . . .
salai: Näin se homma vaan etenee.
salai: ei näköjään vaadi edes raketti-insinöörin tutkintoa ...

Tule uudestaan urputtamaan sitten kun osaat edes jotain.
« Viimeksi muokattu: 29.11.09 - klo:09.13 kirjoittanut salai »

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #41 : 29.11.09 - klo:09.31 »
Asus EEE PC 900 ja siinä Karmic 9.10, eikä Huawei E160E toimi kunnolla vieläkään, vaikka olen Synapticista ruksannut proposed-päivitykset ja asentanut uudemman kernel-patchin 2.6.31-15. Tein kuten mokkulasulkeissa neuvottiin. Huawein mokkula tunnistuu kuten aina ennenkin mokkulaksi (vaikka aseman kuvake tulee ärsyttävästi yhä työpöydälle), mutta Firefox ei löydä palvelinta renkkaamatta mokkulaa kiinni ja pois (jos silloinkaan). Samassa kokoonpanossa toimii hyvin Option Icon Globesurfer 7.2. Onneksi nyt edes se, sillä aiemmassa 9.04 Jauntyssa tukea ei ollut. Käytössä on Elisan perusmobiililaajakaista 384.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #42 : 29.11.09 - klo:10.50 »
Koko tämä mokkulahomma on riistäytynyt täysin käsistä. Osasyynä lienee mainosmiehet ja eräät spämmi-mokkulasulkeis-sivustot?

Sain eilen viimein lainaksi Saunalahden E169. Sitä ei saanut toimimaan  (siis edes tunnistumaan laitteena, XP:ssä*)) muuten kuin palauttamalla puoli vuotta vanhan levykuvan. Ilmeisesti Winukka oli pahasti loukkaantunut liiallisesta mokkuloitten vaihtamisesta/testaamisesta (Ohje mm: Mobiilinetin automaattinen käynnistys Windows XP:ssä)? Kotona ei kenttä (Saunalahti/Elisa) silti riittänyt edes kytkeytymiseen,

Kaverilla oli onneksi (piuha poikki?) ongelmia myös. Hänen XP:ssä E169 sai kyllä Saunalahdelta IP-osoitteen, mutta ei juuri muuta . Keskellä Tuusulaa (Hyrylä) pingaus oli luokkaa 600 - 700 ms eikä mikään nopeustesti edes aloittanut latausta. Samalla systeemillä parin kilometrin päässä (mutsilla maalla) oli viimeksi testatessa (Saunalahti prepaid) nopeus parhaimmillaan liki 3 Mbit/s
 
PS1. Onneksi oli se Soneran E1762 mukana. Sillä sai XP:ssäkin jatkuvan 1.25 Mbits/s yhteyden ja pystyi aamuyön katsomaan YouTubea ilman mitään pätkimistä, edes juoman tarjoilussa.  :D Toisaalta mutsin luona sillä liittymällä/mokkulalla ei käytännössä tee mitään muuta kuin lukee s-posteja.

PS2:*) Karmic Koalassa kyllä E169 tunnistuu joka kerta, mutta koskaan sillä ei saa yhteyttä millään SIM-kortilla. Eli vilahtaa vain sekunniksi se ilmoitus ennen katkaisua.  Kaikista testaamistani mokkuloista taitaa paras olla Linuxissa se E1762, jopa ilman niitä hevosmiesten tietotoimiston ö-kerneleitä. 
« Viimeksi muokattu: 29.11.09 - klo:11.00 kirjoittanut salai »

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #43 : 29.11.09 - klo:11.46 »
Ihmepröystäilyä ja muiden vähättelyä.. Eikö täällä ole tarkoitus auttaa eikä moittia muita?

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #44 : 29.11.09 - klo:12.10 »
Ihmepröystäilyä ja muiden vähättelyä.. Eikö täällä ole tarkoitus auttaa eikä moittia muita?

Voit aivan hyvin korjata, jos havaitset ohjeissani jotain vikaa. Nehän perustuvat kuitenkin vain yhden ihmisen (minun) melko laajoihin kokeiluihin. Onko toisaalta sinun ohjeistasi mokkuloihin liittyen ollut kenellekään mitään hyötyä?

Minusta on hieman omituista, että (anttu-t/crope ?) spämmäävät jatkuvasti yhtä mokkulasivustoa ilman mitään käytännön esimerkkejä tai ohjeita. Hyvä alku voisi olla esimerksi käyttää niitä lsusb-tunnisteita kauppanimikkeiden sijaan.

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #45 : 29.11.09 - klo:13.02 »
Teettipä turhaa työtä myös siptune mokkula ja saunalahden liittymä, tavallinen kännykästä revästy kortti suostu yhdistämään noin joka viidennellä yrittämällä ja prepaid ei ensinkään, eikä kukaan tullu kertomaan minulle että valitse operaattori luettelosta se elisa saunalahden siaan, pöljä. Tuota eräillä esiintynyttä toimimattomuutta E169 kanssa hieman ihmettelen, minulla on siitä kokemusta kolmen koneen kanssa joissa kaikissa 9.10, kerneli päivityksen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #46 : 29.11.09 - klo:13.15 »
Teettipä turhaa työtä myös siptune mokkula ja saunalahden liittymä, tavallinen kännykästä revästy kortti suostu yhdistämään noin joka viidennellä yrittämällä ja prepaid ei ensinkään, eikä kukaan tullu kertomaan minulle että valitse operaattori luettelosta se elisa saunalahden siaan, pöljä. Tuota eräillä esiintynyttä toimimattomuutta E169 kanssa hieman ihmettelen, minulla on siitä kokemusta kolmen koneen kanssa joissa kaikissa 9.10, kerneli päivityksen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.

Tuohon Saunalahden uusien prepaidien APN ongelmaan on moni hakannut päätään. Ne kortit kun käyttävät Elisan APN:ää Saunalahden sijasta ja missään mukanatulevissa lapuissa ei käsittääkseni asiaa kerrota - se lukee vain niiden weppisivulla. En oikein tiedä miten asia pitäisi Linuxiin korjata, lisätä listalle uusi asetus "Sanalahti/Elisa prepaid"?

Antti

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #47 : 29.11.09 - klo:13.28 »
Minusta on hieman omituista, että (anttu-t/crope ?) spämmäävät jatkuvasti yhtä mokkulasivustoa ilman mitään käytännön esimerkkejä tai ohjeita. Hyvä alku voisi olla esimerksi käyttää niitä lsusb-tunnisteita kauppanimikkeiden sijaan.

Minä olen yrittänyt kasata Ubuntu 9.10 osalta tietoja ja ohjeita asiasta Ubuntun wikiin, sinne saa muutkin päivittää mielellään. Minulla vaan ei ole ainuttakaan mokkulaa enkä aio auttamisen ilosta niitä ostaakkaan kasoittain, riittää että linuxtv.org:in projektiin pistän aikaa ja rahaa jo nykyisellään huomattavia määriä.

Ei niitä lsusb -tunnisteita pysty käyttämään koska monilla laitteilla on samoja tunnisteita. Toki mahdolliset USB ID:t olisi hyvä mainita, mutta en näe siinä suurta järkeä tällähetkellä kun näitä laitteita ei myydä laajasti brändättynä eri merkeillä. Toinen asia on esim. USB DigiTV-vastaanottimissa - niissä kun pienemmät kiinalaiset valmistajat käyttävät piirisarjan tekijän referenssi ID:tä säästääkseen (se USB ID:n rekisteröinti maksaa tuhansia taaloja).

Antti

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #48 : 29.11.09 - klo:13.29 »
Tämäkin foorumi on täynnä "asiantuntijoita", jotka antava "fiksuja" neuvoja:
AlbertRetro kielteli vaihtelemasta operaattoria,
Joka helkkarin neuvo täytyy kuitenkin itse kokeilla.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #49 : 29.11.09 - klo:13.51 »
Minulla vaan ei ole ainuttakaan mokkulaa enkä aio auttamisen ilosta niitä ostaakkaan kasoittain, riittää että linuxtv.org:in projektiin pistän aikaa ja rahaa jo nykyisellään huomattavia määriä
Antti

Minä en anna enää mitään arvoa teikäläisten neuvoille, jotka oman ilmoituksesi mukaan perustuvat pelkkiin huhuihin eivätkä omakohtaisiin kokemuksiin.

Minä olen luultavasti käyttänyt enemmän aikaani ja resurssejani testatakseni noita mokkuloita kuin sinä koskaan. Minä lainaan noita tuttavilta ja yritän parhaani mukaan ratkoa niihin liittyviä ongelmia ja kirjoitan myös kokemuksistani.

Mikä pakkomielle sinulla on yrittää päteä asioissa, joita et pysty tai halua itse edes testata?

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #50 : 29.11.09 - klo:14.02 »
Minulla vaan ei ole ainuttakaan mokkulaa enkä aio auttamisen ilosta niitä ostaakkaan kasoittain, riittää että linuxtv.org:in projektiin pistän aikaa ja rahaa jo nykyisellään huomattavia määriä
Antti

Minä en anna enää mitään arvoa teikäläisten neuvoille, jotka oman ilmoituksesi mukaan perustuvat pelkkiin huhuihin eivätkä omakohtaisiin kokemuksiin.

Minä olen luultavasti käyttänyt enemmän aikaani ja resurssejani testatakseni noita mokkuloita kuin sinä koskaan. Minä lainaan noita tuttavilta ja yritän parhaani mukaan ratkoa niihin liittyviä ongelmia ja kirjoitan myös kokemuksistani.

Mikä pakkomielle sinulla on yrittää päteä asioissa, joita et pysty tai halua itse edes testata?

Käytköhän nyt vähän liian kieroksilla. Jos vedettäs vähän happea tähän väliin ja jätetään nämä nokittelut puolin ja toisin. Arvosta työtä mitä anttu, albert, meikä, sinä itse ja moni muu tekee täällä auttaessa. Kokemuksella ja tietyillä perustiedoilla pystyy auttamaan vaikka ei jokaista laitetta olekkaan käsillä.

Ja toisekseen voisitko perehtyä ja raapustella pienen kuvauksen miten kaikki nämä asiat liittyvät toisiinsa. Mikä on minkäki ohjelman tarkoitus ja miten niitä ohjataan, esim. tuo modeswitch, komentaako sitä NetworkManager vai pitääkö sitä käsin aina avittaa. Tämä auttaisi muita hahmottamaan miten kaikki toimii, tai pitäisi toimia, ja suuntaa mistä ongelmia kannattaa lähteä ratkomaan.

Antti

Pertti.N

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #51 : 29.11.09 - klo:14.26 »
Jouduin siirtymään ubuntusta win 7 koska mokkula nopeus on huono ubuntussa. 1.5 vuotta tyytyväistä ubuntu käyttöä. V.....ttaa.

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #52 : 29.11.09 - klo:15.13 »
Jouduin siirtymään ubuntusta win 7 koska mokkula nopeus on huono ubuntussa. 1.5 vuotta tyytyväistä ubuntu käyttöä. V.....ttaa.

Voisitko tarkentaa hiukan. Ubuntu 9.04 toimi ja 9.10 oli hidas? Mikä mokkula?
Äkkiseltään tulee mieleen sellainen että mokkula on 2G verkossa koska 3G kentät on liian heikot. Joissakin mokkuloissa tämän näkee ledeistä. Toinen vaihtoehto on sitten ajurivika. Ei ollut ensimmäinen raportti nopeuksiin liittyen...

Antti

Pertti.N

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #53 : 29.11.09 - klo:15.27 »
Perjantaina vaihtui kiinteä yhteys acer 4810tz 3g läppäriin. Win 7 nopeus on keskiarvoltaan 1.7Mt  ja ubuntu 9.10 noin 0.7 Mt siirtonopeus.
xp ja vista on sama 1.7Mt nopeus. Omistan myös tikun jossa aivan sama homma, tikku on se soneran 1552 tai jotain. Yhteyttä kyllä molemmat otta aivan heittämällä, eikää
ongelmia ole kun nopeudessa.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #54 : 29.11.09 - klo:15.32 »
Käytköhän nyt vähän liian kieroksilla. Jos vedettäs vähän happea tähän väliin ja jätetään nämä nokittelut puolin ja toisin. Arvosta työtä mitä anttu, albert, meikä, sinä itse ja moni muu tekee täällä auttaessa. Kokemuksella ja tietyillä perustiedoilla pystyy auttamaan vaikka ei jokaista laitetta olekkaan käsillä.

Ja toisekseen voisitko perehtyä ja raapustella pienen kuvauksen miten kaikki nämä asiat liittyvät toisiinsa. Mikä on minkäki ohjelman tarkoitus ja miten niitä ohjataan, esim. tuo modeswitch, komentaako sitä NetworkManager vai pitääkö sitä käsin aina avittaa. Tämä auttaisi muita hahmottamaan miten kaikki toimii, tai pitäisi toimia, ja suuntaa mistä ongelmia kannattaa lähteä ratkomaan.

Antti

Minä olen täysin selvästi kertonut tavan, millä saan kaikissa Ubuntuissa (8.10 - 9.10) E1762 mokkulan toimimaan - kokemukset voivat tietysti vaihdella.

Oliko edellä antamissani linkeissä ehkä jotain mitä et täysin ymmärtänyt? Voin tietysti laittaa jakoon sellaisen iso-tiedoston, jolla asiaa voit testata. Mutta senkin käyttö vaatiii ehkä jonkinlaista osaamista,

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #55 : 29.11.09 - klo:21.42 »
Perjantaina vaihtui kiinteä yhteys acer 4810tz 3g läppäriin. Win 7 nopeus on keskiarvoltaan 1.7Mt  ja ubuntu 9.10 noin 0.7 Mt siirtonopeus.
xp ja vista on sama 1.7Mt nopeus. Omistan myös tikun jossa aivan sama homma, tikku on se soneran 1552 tai jotain. Yhteyttä kyllä molemmat otta aivan heittämällä, eikää
ongelmia ole kun nopeudessa.
Täällä samoja kokemuksia. Koskakohan mahtaa tulla korjaus tähän, 3,6 megasella pystyy lataamaan 20 kt/s 3G alueella.

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #56 : 29.11.09 - klo:21.45 »
Täällä samoja kokemuksia. Koskakohan mahtaa tulla korjaus tähän, 3,6 megasella pystyy lataamaan 20 kt/s 3G alueella.

Mikä malli? 20kt/sec vaikuttaa että on peräti EDGE päällä. Onko siinä mokkulassa mitään LEDiä josta näkee onko se 3G vai 2G?

Antti

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #57 : 29.11.09 - klo:21.48 »
Täällä samoja kokemuksia. Koskakohan mahtaa tulla korjaus tähän, 3,6 megasella pystyy lataamaan 20 kt/s 3G alueella.

Mikä malli? 20kt/sec vaikuttaa että on peräti EDGE päällä. Onko siinä mokkulassa mitään LEDiä josta näkee onko se 3G vai 2G?

Antti
Huawei E1552. lsusbissa näkyy E620:nä. Tikun valo on yleensä sininen, silloin tällöin vihreä. Vihreä on tietääkseni GPRS?

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #58 : 29.11.09 - klo:21.49 »
Täällä samoja kokemuksia. Koskakohan mahtaa tulla korjaus tähän, 3,6 megasella pystyy lataamaan 20 kt/s 3G alueella.

Mikä malli? 20kt/sec vaikuttaa että on peräti EDGE päällä. Onko siinä mokkulassa mitään LEDiä josta näkee onko se 3G vai 2G?

Antti
Huawei E1552. lsusbissa näkyy E620:nä. Tikun valo on yleensä sininen, silloin tällöin vihreä. Vihreä on tietääkseni GPRS?

Näin muistelisin. Kyllä se sinisellä tietenkin pitäisi nopeampi olla. Voitko ottaa sinisellä valolla speedtest.net testin ja laittaa linkin tulokseen tänne?

Antti

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Karu raportti mokkuloista 9.10:llä
« Vastaus #59 : 29.11.09 - klo:22.02 »
Ei ole nyt saatavilla tuota Soneraa, mutta Elisan Huawei E220 näyttäisi toimivan melkein täydellä nopeudella. (512 kb/s)