Itse en Ubuntua mihinkään 512MB muistiseen koneeseen tunkisi =) XP Vielä meneekin tollasella muistilla, mutta ei sekään nannaa ole.
Mutta Vistahan sitten taas ei kai edes asennu alle 1GB muistilla =) Eikä silläkään määrällä vielä mikään vistassa toimi.
Omien kokemusten mukaan Ubuntut menee XP:n ja Vistan väliin tehon tarpeiltaan. Mun pääkoneessa (P-M Aikakauden läppäri) mulla on akkukesto ja käytännön nopeus yksi tärkeistä kriteereistä. Joten siksi XP. XP:llä saan edelleen koneesta eniten irti. Jonkun kuppasen virustorjunnan käyttäminen toki lähentäisi XP:tä Ubuntun kanssa, mutta onneksi moinen ei ole tarpeen.
Winkku Seiska mulla oli testissä tossa mun lähes vastaavassa kakkoskoneessa, ja niukasti se oli nopeampi kuin Ubuntu, mutta kuitenkin hitaampi kuin XP. Akkukesto hävisi myös hiukan XP:lle koska en saanut prossun voltteja säädettyä, kuten en saanut ubuntussakaan.
Kunhan tässä rikastun niin täytyy koneita päivittää, mutta jos molemmat läppärit haluaa päivittää tuoreempaan vastaavaan mallisarjaan, niin rahaa uppoa aika paljon mun budjetille. Mutta pakkohan tässä on päivittää, koska rupeaa ikä jo koneissa painamaan (just rupes näytön taustavalo jo punertamaan tässä pääkoneessa). Sitten joskus kun se rikastuminen on tapahtunut ja on kaksi T61p (14") käytössä niin tarttee taas kaikki käyttikset testata uusiksi. XP:stä varmaan silloin luovun ja seiska tulee pääkoneeseen ja uusin Ubuntu tuohon kakkoskoneeseen. Pöytäkoneen hävitän lopullisesti, koska se on turha.