Omien kokemusten mukaan Ubuntut menee XP:n ja Vistan väliin tehon tarpeiltaan.
Aika... erikoislaatuinen kokemus. Itse olen monesti huomannut, että Ubuntu live-CD:ltäkin käynnistettynä hakkaa XP:n 7–0 nopeudessa. XP voi heti perusasennuksen jälkeen olla nopea, mutta jo muutamaa kuukautta myöhemmin tilanne on toinen. Puhumattakaan tietysti siitä, että pakollinen virusväijy vaatisi yleensä kokonaan oman ytimen
No tän koneen (jolla nyt kirjoitan) nykyinen asennus on vasta reilun vuoden vanha (kun vaihdoin kiintolevyä), mutta sitä edellinen taisi olla 4 tai 3v vanha. En sitten tiedä missä vaiheessa tuo "hidastuminen" olisi pitänyt alkaa. En kyllä muutenkaan ehdon tahdon viitsi käyttistä rikkoa, kun tän koneen pitää olla käyttökunnossa aina kun tarvitaan.
Virustorjunnalla en viitsi konettani kiusata, joten moista ei ole asennettuna eikä siitä siis ei ole haittaa. Mutta siinä olet tosiaan oikeassa, että virustorjunnat on aika vittumaisen raskaita herkimmilleen säädettynä. Varsinkin mulla olis, jos käyttäsin kun kerta aika paljon erilaisia tiedostoja käy koneella päivän mittaan.