Äänestys

mikä on paras käyttöjärjestelmä?

Ubuntu Linux
39 (78%)
Suse Linux
2 (4%)
Macintosh
9 (18%)

Äänestäjiä yhteensä: 46

Kirjoittaja Aihe: paras käyttis?  (Luettu 21830 kertaa)

nustart

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
    • keskustelu
paras käyttis?
« : 11.09.05 - klo:13.04 »
mikä on paras käyttöjärjestelmä?
-----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.keskustelu.us tarjoaa avoimen keskusteluareenan

lil_penquin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #1 : 11.09.05 - klo:14.16 »
Vähän turha kysely koska vastausmahdollisuuksia on kovin vähän,  onko macintosh muka käyttöjärjestelmä  ???

Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #2 : 11.09.05 - klo:14.26 »
Vähän turha kysely koska vastausmahdollisuuksia on kovin vähän,  onko macintosh muka käyttöjärjestelmä  ???
Ei, mutta Mac OS on käyttis... Ja muutenkin joo tää on vähän turha ketju, syitä en nyt viitsi alkaa luettelemaan...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #3 : 11.09.05 - klo:15.32 »
Ei, mutta Mac OS on käyttis...

juu, ja sitäkin on useampaa erilaista, vaikka oletan tietysti, että tässä tarkoitettiin OsX:ää.

Ja muutenkin joo tää on vähän turha ketju, syitä en nyt viitsi alkaa luettelemaan...

aavistuksen juu, esim. ubuntu ja SUSE ovat sama käyttöjärjestelmä (==linux), mutta eri distribuutio.
Janne

ViPiFi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #4 : 11.09.05 - klo:17.54 »
Kyllähän paras on Wintowsin 3.11.
Kaikki muut vaan tuoneet karkkipaperia tyhjien kuorien ympärille.
Kunhan Nethack toimii niin muulla niin väliä ole  ::)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #5 : 11.09.05 - klo:18.53 »
Kyllähän paras on Wintowsin 3.11.

paitsi, että sekään ei ole käyttis vaan käyttöliittymä, aivan kuten gnome, kde, openbox, jne. mutta se varmaan olikoin jo tiedossa.
Janne

torax

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #6 : 11.09.05 - klo:23.57 »
Se nyt riippuu aika lailla siitä mistä roikkuu.

Kannettavassa max osx 10.3.9 ja olen erittäin tyytyväinen toimivuuteen.

Pöytäkoneessa linux ja serverissä linux, koska tykkään säätää koneella. Tosin taas olen iloinen että macci on aina toimintakunnossa :)

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: paras käyttis?
« Vastaus #7 : 12.09.05 - klo:21.42 »
Heh - minusta "paras käyttis" on pitkälle makuasia [jos unohdetaan win-turva-aukot].

Se, mitä koneella tekee tai haluaa tehdä ratkaisee eniten ... itse olen mieltynyt reilun kuukauden jälkeen Ubuntu Linuxiin, etten ole wintoosaa käyttänyt kuin joitain kuvia skannatessani -> siinä [XP] ei sitten juuri olekaan muuta asennettuna :) ... etsiskelin aikani ajuria ja ajauduin sivulle, missä skannerini oli osastossa "Not supported", eli koneessa on sitten ainakin toistaiseksi myös w.

Jos joskus innostun hankkimaan uudemman skannerin, sen tulee ehdottomasti olla 101% Linux-yhteensopiva. Pikkuisen mieltä raastaa, että skannatessa wintoosaan -> kuvien tallennus USB-palikalle -> boottaus Ubuntuun ja töihin ... no, köyhän on oltava nöyrä, kuten vanha viidakon sanonta mainitsee.

Muuten - onko kellään tämän vahingossalukevalla tietoa Ubuntun kanssa yhteensopivista WLAN-vermeistä ? Lähin tukiasema on näköetäisyydellä, joten olen harkinnut vakain tuumin -> työnantajani tarjoaa myös ilmaisen yhteyden ! Sitten tosin ei kannata juurikaan vierailla ns. rietta-alan sivuilla, näkyvät lokissa ja luulevat minusta, hurskaasta ja yksinkertaisesta miehestä, vaikka mitä.

Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #8 : 13.09.05 - klo:15.12 »
Muuten - onko kellään tämän vahingossalukevalla tietoa Ubuntun kanssa yhteensopivista WLAN-vermeistä ? Lähin tukiasema on näköetäisyydellä, joten olen harkinnut vakain tuumin -> työnantajani tarjoaa myös ilmaisen yhteyden ! Sitten tosin ei kannata juurikaan vierailla ns. rietta-alan sivuilla, näkyvät lokissa ja luulevat minusta, hurskaasta ja yksinkertaisesta miehestä, vaikka mitä.
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsWirelessNetworkCards

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: paras käyttis?
« Vastaus #9 : 13.09.05 - klo:16.10 »
Muuten - onko kellään tämän vahingossalukevalla tietoa Ubuntun kanssa yhteensopivista WLAN-vermeistä ? Lähin tukiasema on näköetäisyydellä, joten olen harkinnut vakain tuumin -> työnantajani tarjoaa myös ilmaisen yhteyden ! Sitten tosin ei kannata juurikaan vierailla ns. rietta-alan sivuilla, näkyvät lokissa ja luulevat minusta, hurskaasta ja yksinkertaisesta miehestä, vaikka mitä.
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsWirelessNetworkCards

Kiitos ja kumarrus - Aakku tackar och pockar :)

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #10 : 14.09.05 - klo:11.15 »
Niin kyllähän tuo Macin Tiikeri vakuuttaa ja näyttää hyvältä.  :D

Mutta tällainen perverssi luonne käyttää silti Linuxia. Osittain siksi että tuo tiikeri-eläin ei oikein sovi mun tietokoneeseeni.
Tässäpä toisaalta Macin toiminnan ja vakauden salaisuus. Eli sitten kun Ubuntuakin myydään valmiiksi asennettuna koneessa joka on rakennettu ihan sitä varten ja lisälaitteet valitaan toiminnallisuuden perusteella, niin a vot.
Tuossapa oiva markkinarako.

Mikko

Mikko Saarinen

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #11 : 14.09.05 - klo:11.48 »
Niin kyllähän tuo Macin Tiikeri vakuuttaa ja näyttää hyvältä.  :D

Mutta tällainen perverssi luonne käyttää silti Linuxia. Osittain siksi että tuo tiikeri-eläin ei oikein sovi mun tietokoneeseeni.
Tässäpä toisaalta Macin toiminnan ja vakauden salaisuus. Eli sitten kun Ubuntuakin myydään valmiiksi asennettuna koneessa joka on rakennettu ihan sitä varten ja lisälaitteet valitaan toiminnallisuuden perusteella, niin a vot.
Tuossapa oiva markkinarako.

Mikko

Oliskohan HP Ubuntu juurikin tuollainen ?


slux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #12 : 14.09.05 - klo:14.10 »
Tuossapa oiva markkinarako.

Markkinaraon koko vaan arveluttaa vaikka jotain tällaista olen myöskin kovasti mietiskellyt, mitenköhän mahtaisi ostajia riittää?

Tuohon langattomaan vielä kommentoisin, että suosittelen lämpimästi Ralinkin RT25xx -sarjaa jos 802.11g -kortti olisi kiikarissa. Veikkaan että on ainoa tuon luokan kortti jonka ajurit valmistaja on itse julkaissut GPL:n alaisena kokonaisuudessaan ja itselläni on ollut PCI-mallinen käytössä nyt tauotta 113 päivää, erittäin hyvin tuntuu toimivan. Ainoa miinus siitä, että ajurin saattaa joutua itse kääntämään, en tiedä onko sitä vieläkään saatu ytimeen vakiovarusteeksi.

Nähdäkseni varsinkin 802.11g korttien kanssa toimivan yksilön metsästäminen saattaa aiheuttaa pieniä ongelmia jos etsii vaikka prism54-ajurin kanssa toimivaa ja esimerkiksi madwifi-ajurista on osa suljettuna. 802.11b on sitten helpompi, mutta niissäkin on tietysti ajurien laadun kanssa eroja, kaikki eivät tue iwconfig komentoja tai ovat muuten vain hieman puutteellisia toteutuksia...

incidence

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
    • ^^
Re: paras käyttis?
« Vastaus #13 : 18.09.05 - klo:11.39 »
Omassa koneessani pyöri Gentoo 2003 joulusta saakka assemblyyn asti, assemblyssä asensinkin Ubuntun Hoary jakeluversion :)
"Serverissä" (200MHz Pentium), siinä pyörii kolmatta vuotta FreeBSD
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire"
—Rei Ayanami

<quote>
Cost of windows XP PRO on 7000 computers - 1,600,000$
Cost of Linux on 7000 computers - Priceless (and free)
</quote>

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #14 : 28.09.05 - klo:20.44 »
Tässäpä toisaalta Macin toiminnan ja vakauden salaisuus. Eli sitten kun Ubuntuakin myydään valmiiksi asennettuna koneessa joka on rakennettu ihan sitä varten ja lisälaitteet valitaan toiminnallisuuden perusteella, niin a vot.
Onhan tuo käynyt mielessä, pistäisi firman pystyyn, valitsisi kasan sopivia komponentteja ja myisi linux-pc:itä valmiiksi kasattuina ja säädettyinä. Sen verran kyllästyneitä ihmiset alkaa kuitenkin olla nykyään Windowsin turvattomuuteen ja jatkuviin ongelmiin, että tuollaiset koneet voisivat käydä ihan hyvinkin kaupaksi. Varsinkin kun keskivertokäyttäjä ei kuitenkaan kaipaa muuta kuin koneen jolla voi surffata netissä, käyttää toimisto-ohjelmia ja ehkä kuunnella musiikkia. Mielellään mahdollisimman helposti ja huolettomasti. Tuollaisessa käytössä valmiiksi asennettu Linux sopii vaikka täysin tietokoneita tuntemattomalle henkilölle.

Firmaa varten kai saisi jonkinverran starttirahaakin että pääsisi alkuun mutta eipä musta taida kuitenkaan olla yrittäjäksi. Ei oikein markkinointi ja talousasiat ole ominta alaani.. Mutta hyvä jos HP sentään alkaa tuollaisa kasata. Toivottavasti myös onnistuu, niin ehkä laite- ja ohjelmistovalmistajatkin alkavat jatkossa huomioida Linuxia enemmän.
42

fipeso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #15 : 02.10.05 - klo:23.18 »
Lasten koneeseen olis kiva pistää Linuxi, mutta kun Muumi yms. pelit vaativat win98.

Omassa koneessa oli Ubuntu kunnet taas halusin pelata erästä online peliä, ja se vaatii myös windowsin.

"serverillä" sitten pyörii Ubuntu. Mutta sitä räplään niin harvoin, etten edes itse muista miten sitä käytetään  :(

Uskoisin että yli 80% koti käyttöön myydyistä PC koneista toimii myös pelikoneena, joka siis rajoittaa Linux PC:n ostaja kuntaa. Työpaikalla syntyisi taas paniikki, jos sieltä poistettaisin Office. Käyttäjät sai jo slagin kun Office 97 tuli, eikä vanhalla officella enään saanut asiakkaiden liitteitä auki.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #16 : 03.10.05 - klo:00.12 »
Käyttäjät sai jo slagin kun Office 97 tuli, eikä vanhalla officella enään saanut asiakkaiden liitteitä auki.

tässäpä taas argumentti avointen ja standardien tiedostoformaattien puolesta.
Janne

hks

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Re: paras käyttis?
« Vastaus #17 : 03.10.05 - klo:09.23 »
Olen aikasemmin ollut töissä liki kymmemenvuotta mikrotukena normaalille office etc tauhkalle, nykyiseellään ainakin tämän hoaryn mukana tullut oo + soikko on jo käyttömukavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan aivan officen vastaava. Ainut sen vika on ettei se ole office..
./toni

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: paras käyttis?
« Vastaus #18 : 03.10.05 - klo:10.39 »
Ensinnäkin äänestykseen liittyen: paras käyttis on tietty Ubuntu asennettuna Macintoshiin...

Työpaikalla syntyisi taas paniikki, jos sieltä poistettaisin Office. Käyttäjät sai jo slagin kun Office 97 tuli, eikä vanhalla officella enään saanut asiakkaiden liitteitä auki.

Kyllä tietty vaihtelee työpaikoittain, jonkin verran on jo kuulunut tuota OOo-siirtymistä tapahtuneen, ja 2.0-version myötä mahdollisuuksia aukenee taas ihan uudella tavalla. Omalla työpaikalla taas käyttöjärjestelmistä käytetään pelkästään Debian GNU/Linuxia ja vähän Ubuntua.

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Re: paras käyttis?
« Vastaus #19 : 16.10.05 - klo:23.14 »
Joo!

Vastasin juuri ystävälleni kysymykseen et miksi OS kiinnostaa enemmän kuin Windows ja (vaikka tässä edelleen Win 98 käytänkin) niin vastasin että se on fiilis kysymys.
Joten mun todelliset vaihtoehdot tulevaisuudessa on Apple MacIntosh Powerbook ja OS tiger ja Ubuntu siihen rinnalla tai D-code kannettava ilman käyttistä ja Ubuntun asennus siihen (onkohan joku kokeillut?).


 :D Ubuntu
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com