No kysytääs että miksi itse käytät FF 3.5:sta? Oma vastauksesi on osittain vastaus, miksi monet muutkin haluaisivat käyttää.
minä käytän firefox 3.5:sta koska minun on syytä käyttää sitä. olen nörtti ja se tarkoittaa, että toisinaan minun pitää säätää. tavallaan se on pakollistakin, sillä joudun ammattini puolesta tietämään miten monet asiat toimivat ja varmistamaan, että omat juttuni toimivat niiden kanssa, ennen kuin ne ovat taviskäyttäjän saatavilla.
olen testannut sitä satunnaisesti myös ennen sen varsinaista julkistamista ja sitä kautta tiedän, että se ei todellakaan ollut oikea selain minulle, eikä se oolisi sitä vieläkään, ellen olisi poiminut netin kätköistä kehitysversiota käyttämästäni laajennuksesta. oletan myös, että taviskäyttäjä ei osaisi tehdä sitä, joten en pidä firefoxia valmiina taviskäyttäjälle, ellei tämä ole versionumeron vuoksi valmis tinkimään ominaisuuksista.
asennan muuten samasta syystä myös ubuntun versiot reilua kuukautta ennen niiden varsinaista julkistamista. nähdäkseni mitä uutta ne tuovat, miten niiden toiminta muuttuu ja testatakseni toimivatko omat kamani niiden kanssa. sen lisäksi, että siitä on hyötyä minulle työssäni, se auttaa minua myös vapaa-ajalla täällä foorumilla.
olkoon tuo sitten osasyy kaikille taviskäyttäjillekin asentaa kaikkea softaa, mielellään ennakkoon. tuleepahan ainakin bugiraportteja.
Miksi ylipäätään tehtäisiin uusia versioita, ellei niistä olisi käytännön hyötyä?
tulevaisuutta varten? jos selaimet eivät tue vaikkapa sitä video-tagia, ei sitä voida ottaa netissä laajamittaisesti käyttöön. tällä hetkellä valtaosa käytössä olevista selaimista ei tue sitä → sitä ei juurikaan käytetä jotain teknologiademoja lukuunottamatta. ei niin etteikö taviskäyttäjän sivuvalikomaan kuuluisi mtv3, veikkaus ja teknologiademot. javascriptin suoritusnopeuden parantuminen on toki tervetullutta, mutta koska suosituin selain on tuossa suhteessa kamalaa sontaa, ei javascriptinkään päälle pystytä vielä rakentamaan mitään järin raskasta. sitä paitsi firefox jää tuossa nopeudessa rutkasti esim. chromelle/chromiumille joten demoja varten sitä suoritusnopeutta saa ihan muista selaimista.
jahka kaikki selaimet ovat mukana ominaisuuksien suhteen, alkaa niistä olemaan jotain hyötyäkin.
Jos ajatellaan asiaa nörttimäisesti, niin ehkä tuolla päivittämisellä ei ole kriittistä tarvetta. Mutta jos ajatellaan taviskäyttäjän näkökulmasta, niin mainospuheet myyvät ja kun uusinta aina mainostetaan paremmaksi ja nopeammaksi, niin tottakai taviskäyttäjä tälläisen haluaa. Siinä on perustelua kerrakseen.
eli koska jotain mainostetaan, niin kaikkien on pakko ottaa se käyttöön vaikka se tarkoittaisi sitä, että distro tehdään käyttökelvottomaksi yrityksille sekä suuremmille oppilaitoksille ja yhteisöille? siis juuri niille tahoille joilta on edes mahdollista saada rahoitusta koko homman pyörittämiseen? distron taloudellinen pohja pitää murtaa jotta pari "taviskäyttäjää" olisi tyytyväisiä. kuulostaapa hyvältä.
Janne, sinä kuitenkin ajattelet asiaa liian nörttimäisesti / devaajien silmin ja minä pyrin tuomaan taviskäyttäjän näkökulmaa.
niin, minä tosiaan taidan miettiä asiaa sellaisen tahon näkökulmasta joka tuottaa softaa taviskäyttäjille ja myös niille joilla on pakonomainen tarve saada uusinta riippumatta siitä minkä hinnan siitä joutuu maksamaan.
Mutta tässä asiassa FF 3.5 on jo periaatteessa paketoitu eikä riippuvuusongelmia ole, vai onko tämä Shiretoko-paketti muka rikkonut jotain?
firefox 3.5 asentuu edelleen vanhan firefoxin rinnalle poistamatta mitään vanhaa. kaikki vanhaan nojaava toimii siis normaalisti. tilannetta jossa vanha poistetaan uuden asentamisen jälkeen ei varmastikaan ole testattu kattavasti distron puolesta, koska resurssit ovat etupäässä seuraavan version kehityksessä ja siitä syystä sitä ei haluta virallisesti tukea.
itse asiassa aikataulujen ollessa mitä ovat, minä en ainakaan haluaisi tinkiä seuraavan version laadusta saati sitten poiketa suunnitellusta aikataulusta vain siksi, että vanhaan versioon koetettaisiin portata jotain uutta, ei kriittistä, softaa kesken syklin.
Ei taviskäyttäjä ymmärrä, että ei ole kriittistä tarvetta päivittää.
ei niin, taviskäyttäjän kannattaakin luottaa distron kasaajien asiantuntemukseen ja käyttää sitä minkä paketinhallinta antaa. tämä takaa päivityksen sujuvuuden sekä tietoturvapapaikkojen automaattisen asentumisen.
Kyse on kuitenkin niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin että: brändätä tuo paketti silleen, että kaikki sitä osaavat käyttää ja saavat haluamansa. Haluatko sinäkin oikeasti että toi FF 3.5 on Jauntyssa nimellä "Shiretoko"? Minusta parempi olisi että 3.0 = "Firefox 3.0" ja 3.5 = "Firefox 3.5".
tarkalleen ottaen shiretoko on mukana ainoastaan otsikkopalkissa ja menussa. itse binäärin nimi on firefox-3.5. se ei ole tuettu ja sikäli mozilla projektin käyttämä koodinimi sopii minusta sille mainiosti.
Jos noita ei osata erottaa toisistaan niin on kyllä ihme.
sattumoisin tuo paketti ei asennu vahingossa ja jos sen varta vasten asentaa, niin yleisesti ottaen olisi syytä tietää mitä olisi tekemässä.
minusta on hämmästyttävää miten pystyt jatkuvasti sekoittamaan tietokoneita tuntevan käyttäjän ja taviskäyttäjän ominaisuuksia keskenään ja kutsumaan tätä sekoitusta jatkuvasti taviskäyttäjäksi.
Eli linux-lasit pois ja aletaan ajatella taviskäyttäjän tavoin. Nämä Windowsiin kyllästyneet kokeilijat pitäisi saada jäämäänkiin. Ei saa antaa tunnetta, että "Eihän siihen saa edes FF3.5:sta.. Minä ainakin siirryn takaisin Windowsiin jos kerran vasta muutaman kuukauden päästä saa 3.5:sen". Haluan Linuxin yleistyvän ja kuitenkin Ubuntu on niitä ensimmäisiä distroja joita testataan..
jos siirtyminen on tuosta kiinni, niin minun puolestani saakin olla. linux ei ole, eikä toivottavasti koskaan tule olemaan, vaihtoehto windowsille olemalla täsmälleen samanlainen kuin windows, mutta eri nimellä. linux on erilainen, sen suunnittelulähtökohdat ovat erilaiset, sillä on oma historiansa ja sille on muodostunut useiden eri distrojen saatossa tapa toimia. jos käyttäjä ei ole valmis hyväksymään sitä, että toinen järjestelmä toimii toisella tavalla ja vieläpä opettelemaan tätä tapaa ja ymmärtämään sitä, minusta tällaisen käyttäjän on parasta pysyä siinä järjestelmässä jonka on oppinut tuntemaan ja jota pitää ainoana oikeana tapana toimia.
minusta versionumeron perässä juokseminen on vaan typerää ja sillä ei ole mitään tekemistä taviskäyttäjien kanssa. esim. minunkaan äitini ei edes tiedä mitä versiota selaimestaan käyttää enkä ole ihan varma tietääkö edes mitä selainta hän käyttää. se mitä jotkut virittelijänörtit haluavat on sitten toinen juttu, mutta heitä varten ubuntulla on tässäkin tapauksessa keino tarjota uutta versiota ja muilla distroilla voi sitten olla jotain muutakin tarjottavaa virittelijöille.
kun on gentoossa törmännyt erikoiseen toimintaan ja siihen, että tietyt paketit eivät yhtäkkiä käännykään/toimikaan ja on onnistunut ratkaisemaan ongelman pari vuorokautta kestäneellä käännösprojektilla, sitä oikeasti alkaa arvostamaan valmiiksi kasattuja kokonaisuuksia. mutta siihen asti... koirat haukkuu ja karavaani kulkee.