Kirjoittaja Aihe: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!  (Luettu 25140 kertaa)

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #40 : 04.08.09 - klo:11.07 »
Jauntyssakin tulee Canonicalilla lieviä ongelmia, jollei Ff 3.5.*:ttä oteta käyttöön. Jauntyn  tukihan jatkuu lokakuulle 2010, kun taas Mozillan Firefox 3.0.* tuki loppuu tammikuussa jo 2010.

Ongelmia voi tulla ainoastaan siinä tapauksessa että tuen lakkaamisen jälkeen löytyy merkittävä tietoturva-aukko jonka korjauksen backporttaus ei onnistu uudemmasta versiosta.

Toisaalta kuinka monen ohjelman Jauntyssä oleva versio on ohjelmavalmistajan puolelta tuettu lokakuulle 2010?

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #41 : 04.08.09 - klo:11.16 »


Mozilla tarjoaa turvapäivityksiä Firefox 3.0 -selaimeen tammikuuhun 2010 saakka. Kolme neljästä Firefox-käyttäjästä kuitenkin edelleen surffaa selaimen vanhemmalla 3.0-versiolla uuden 3.5-version sijaan.

Mozilla suosittelee, että Firefoxin 3.0-version käyttäjät päivittäisivät selaimensa versioon 3.5.


lisää aiheesta: http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article313819.ece
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #42 : 04.08.09 - klo:11.20 »
Vieläkään et ole kertonut miksi tavallisen pulliaisen olisi pakko saada uusin versio.

Eihän puhe olekaan pakosta, vaan vaihtoehdosta. Monet vaa yksinkertaisesti haluaa uudemman. En minäkään kysy, että miksi joku käyttäjä päivittää Ubuntunsa uusimpaan versioon, miksei voi käyttää 8.10 versiota? Ei nämä ole pakollisia, vaan vaihtoehtoja..

Se kertoo ainoastaan sen että 72 miljoonaa käyttäjää on vastannut myöntävästi Firefoxin esittämään päivityskysymykseen. Jos uuden version sijasta heille tarjottaisiin oletuksena pelkät tietoturvapäivitykset sisältävää versiota niin suurin osa tuosta käyttäjämäärästä todennäköisesti valitsisi sen (tai "valitsisi" koska eivät he kuitenkaan lue dialogin sisältöä paria ensimmäistä sanaa enempää).

Nykyisellä Windows-version päivityspolitiikalla päivittäminen on tietysti järkevää koska kukaan ei backporttaa tietoturvapäivityksiä vanhoihin Windows-versioihin. Näin käyttäjät pakotetaan siirtymään uudemman version käyttäjiksi vaikkei se tarjoaisikaan ominaisuuksien puolesta mitään välttämätöntä. Samalla osa (hieman edistyneempien) käyttäjien asentamista laajennuksista saattaa lakata toimimasta.

Jos olet asentanut 3.0 version Windowsiin, niin kyllä se automaattisesti päivittelee uusimpia tietoturvapäivityksiä tai ainakin kyselee, jos en nyt iha väärin muista. Uutukainen eli 3.5 ei tule oletuksena Windows-käyttäjälle suoraan 3.0 päälle, vaan hänen pitää manuaalisesti päivittää klikkaamalla "Hae päivityksiä". Muuten 3.0 versio vaa päivittyy itsestään uusimpaan eli olisi tällä hetkellä se 3.0.12. Näin muistelisin, korjatkaa mikäli olen väärässä.

Asioista on vaikea keskustella jos toinen puhuu omenoista ja toinen appelsiineistä. Keskusteleminen on turhaa jos ei käytetä yhteistä terminologiaa.

No jos vielä on epäselvyyksiä mitä hain noilla omilla terminologeilla, niin moderaattorit olkaa hyvät vain ja korjatkaa parempi terminologia viesteihini. Joskus vaan on vaikea keksiä oikeaa sanaa sille mitä tarkoittaa..
 

Kyllä tapoja voidaan muuttaa jos huomataan että jotakin voidaan tehdä paremmin. Ensiksi vain pitäisi keksiä miten asioita voitaisiin tehdä paremmin (eikä ainoastaan eri tavalla ilman selkeitä hyötyjä).

No kyllä minun ja monen muun mielestä Ubuntun selainjulkaisupolitiikka ei ole käyttäjäystävällisin... Olen melko varma siitä. Vai onko Shiretoko mielestäsi käyttäjäystävällisin tapa nimetä Firefox 3.5? Tässä ei nimittäin ole puhe hyödyistä vaan selkeydestä.

Edit: kirotusviheet
« Viimeksi muokattu: 04.08.09 - klo:11.23 kirjoittanut timbba »

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #43 : 04.08.09 - klo:11.35 »
Mozilla suosittelee, että Firefoxin 3.0-version käyttäjät päivittäisivät selaimensa versioon 3.5.

Mozillakin suosittelee, mutta Ubuntu se vaa ei anna edes mahdollisuutta :)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #44 : 04.08.09 - klo:11.43 »
Mozilla suosittelee, että Firefoxin 3.0-version käyttäjät päivittäisivät selaimensa versioon 3.5.

Mozillakin suosittelee, mutta Ubuntu se vaa ei anna edes mahdollisuutta :)

Antaa, ainoa ero on se nimi mikä näkyy valikossa.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #45 : 04.08.09 - klo:11.47 »
Antaa, ainoa ero on se nimi mikä näkyy valikossa.

No periaatteessa joo.. mutta tästähän tämä koko keskustelu sai alkunsa, jossa olen ehdottomasti edelleen sitä mieltä että Ubuntussa mennään käyttäjän kannalta ihan hakoteille.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #46 : 04.08.09 - klo:12.03 »
Antaa, ainoa ero on se nimi mikä näkyy valikossa.

No periaatteessa joo.. mutta tästähän tämä koko keskustelu sai alkunsa, jossa olen ehdottomasti edelleen sitä mieltä että Ubuntussa mennään käyttäjän kannalta ihan hakoteille.

mennäänkö, kun Ubuntu yrittää saada lisäosat toimimaan ennen kuin se paketoidaan virallisesti.
Nyt kun asentaa tuon FF-3.5 ei kaikki lisäosat välttämättä toimi, samalla tavalla kuin aikaisemmassa versiossa.

eiköhän Owdy tai Jake kohta kerro kuinka ne toimii Sussussa?
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #47 : 04.08.09 - klo:12.04 »
timbba tuota tyhjänjakkaamistasi on vähän vaikea ymmärtää kun siinä pohja on aika heikoilla. tuo firefoxin shiretoko on ollut repoista asennettavissa 3.1 versiosta lähtien, joten miten voit naama pokkana sanoa ettei ole vaihtoehtoa. kelleen joka osaa vähääkään synaptic:ia käyttää osaa rullata firefoxin kohdille ja lyödä täppiä ja painaa toteuta asennus. sulle näyttää olevan pakkomielteenä jankata tuosta shiretoko nimestä, se on se mikä se on ja so what. se että 3.5 ei ole vielä oletuksena, siihen on syynsä ja so what, kun se kuiten on asennettavissa.

Et ilmeisesti ymmärrä yhtään mitä ajan takaa. Onko se so what, jos Synapticista saa firefox-3.5 paketissa Shiretokon? Uskon että monelle ei ole so what.. Jankkaan sen takia, että miksei käyttäjää huomioida? Miksei miksei?

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #48 : 04.08.09 - klo:12.10 »
mennäänkö, kun Ubuntu yrittää saada lisäosat toimimaan ennen kuin se paketoidaan virallisesti.
Nyt kun asentaa tuon FF-3.5 ei kaikki lisäosat välttämättä toimi, samalla tavalla kuin aikaisemmassa versiossa.

eiköhän Owdy tai Jake kohta kerro kuinka ne toimii Sussussa?

Ei ubuntu voi tsekata jokaista lisäosaa, että toimiiko ne vai ei. Niitä on nimittäin maailma pullollaan...

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #49 : 04.08.09 - klo:12.11 »
Mutu-henkien taisto menossa? ;)

Mielestäni termi "peruskäyttäjä" voitaisiin unohtaa pikkuhiljaa. Sellaista kuin "peruskäyttäjä" ei edes ole olemassa. Tai on, vähän samassa mielessä kuin se kuuluisa "kunnon mies" jos naisilta kysyy.

Tiedän lukuisia "peruskäyttäjiä" jotka päivittävät aina uusimpaan vakaaseen, mutta yhtälailla tiedän "peruskäyttäjiä" jotka antavat distron hoitaa moiset puuhat. Ensimmäiset haluavat uusimman koska jossain digitodayssa lukee sellaisen ilmestyneen, toisia taas ei voisi vähempää kiinnostaa "as long as this works".

Tässä tapauksessa ei ole oikeata tai väärää tapaa toimia. Ubuntu ei toimi kuten timbba haluaa, tai sitten timbba ei toimi kuten ubuntu haluaa. Maailma on pullollaa distroja, ei muuta kuin siitä valitsemaan. Toimii ubuntu tässä suhteessa niin tai näin, aina tulee erimielisiä perusteluja, käyttäjiä kuitenkin kun rupeaa olemaan jo aika hemmetin paljon.

Itse en kaipaa tuoreinta vakaata tulikettua koska se ei tuo tullessaan mitään mistä välittäisin tuon taivaallista. Mielestäni uutta ja päivitettyä asennetaan vain ja ainostaan kun siihen on perusteltu syy. Tässä tapauksessa en löydä perustelua asentaa uusinta vakaata tulikettua. timbba ehkä löytää, mutta minkäs minä sille sitten mahdan.

Lainaus
Jankkaan sen takia, että miksei käyttäjää huomioida? Miksei miksei?

Käyttäjät huomioidaan ubuntun suhteen erittäin hyvin. Tässä kohtaa olet ehkä eriävää mieltä, mutta se ei tarkoita että olet kuitenkaan oikeassa. Pitäisi kait tehdä gallub muutaman miljoonan käyttäjän voimin että voisimme tietää paremmin?

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #50 : 04.08.09 - klo:12.17 »
Käyttäjät huomioidaan ubuntun suhteen erittäin hyvin. Tässä kohtaa olet ehkä eriävää mieltä, mutta se ei tarkoita että olet kuitenkaan oikeassa. Pitäisi kait tehdä gallub muutaman miljoonan käyttäjän voimin että voisimme tietää paremmin?

Tämä olisi erittäin hyvä idea. Olen melko varma että Shiretoko häviäisi kisan, jos nimeämisestä tehtäisiin gallup :)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #51 : 04.08.09 - klo:12.19 »
eiköhän Owdy tai Jake kohta kerro kuinka ne toimii Sussussa?
Ihan hyvin toimii, ainoa että silloin kun 3.5 julkaistiin joutui hieman odottelemaan että lisäosat päivittyivät joka on ihan luonnollista. Sitäkään ongelmaa ei ole enää. Tyytyväinen olen, selainkokemus on rivakampaa nykyisin, kyllä tämä nopeampi on. Olen tyytyväinen että distrostani öytyy Mozilla repo josta on aina uusimmat versiot saatavilla jos ne haluaa käyttöön ottaa.

Ubuntu- / Gnomeajoilta muistelisin että Firefox oli kiinteästi yhteydessä Gnomen toimintoihin jollain lailla, jolloin sen päivittäminen versioissa ylöspäin saattoi "hajottaakkin" jotain. Muistanko ihan väärin? Siinä mielessä tuon Ubuntun tavan saattaisi ymmärtääkkin. Itse käytän KDE 4.3:sta, joten tuo ei ainakaan ole mikään ongelma.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4004
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #52 : 04.08.09 - klo:12.43 »
Olen melko varma että Shiretoko häviäisi kisan, jos nimeämisestä tehtäisiin gallup :)

Jaa-a... Ketkähän olisivat gallupin otosavaruus? Ainakin erään yliopiston eräillä laitoksilla, missä pari vuotta sitten touhusin mikrotukena, käyttäjät eivät enimmäkseen tienneet selaimensa nykyistäkään nimeä saati että olisivat olleet kiinnostuneita jonkin uudenuutukaisen version koodinimestä.

Windowsista siirtyvän käyttäjän, niin tavis- kuin nörttikäyttäjänkin, olisi paras vain panna jäitä hattuun ja luopua huolestumasta päivityksistä. Kyllä järjestelmä ne hoitaa ihan automaagisesti.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #53 : 04.08.09 - klo:12.47 »
Jaa-a... Ketkähän olisivat gallupin otosavaruus? Ainakin erään yliopiston eräillä laitoksilla, missä pari vuotta sitten touhusin mikrotukena, käyttäjät eivät enimmäkseen tienneet selaimensa nykyistäkään nimeä saati että olisivat olleet kiinnostuneita jonkin uudenuutukaisen version koodinimestä.
Heh, toi on ihan totta :D

-Mikä sun selainversio on?
-versio? Mä oon nyt tääl internetissä ja tää ei toimi, mitä mä teen?
-niin mutta millä selaimella selaat sitä?
-öööh, mitä sä tarkotat?
-jne jne...

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #54 : 04.08.09 - klo:12.50 »
Jaa-a... Ketkähän olisivat gallupin otosavaruus? Ainakin erään yliopiston eräillä laitoksilla, missä pari vuotta sitten touhusin mikrotukena, käyttäjät eivät enimmäkseen tienneet selaimensa nykyistäkään nimeä saati että olisivat olleet kiinnostuneita jonkin uudenuutukaisen version koodinimestä.
Heh, toi on ihan totta :D

-Mikä sun selainversio on?
-versio? Mä oon nyt tääl internetissä ja tää ei toimi, mitä mä teen?
-niin mutta millä selaimella selaat sitä?
-öööh, mitä sä tarkotat?
-jne jne...

Toisaalta linuxissa käyttäjät ovat ylipäätään vähä tietävämpiä tietokoneista, kun ovat uskaltaneet sitä kokeilla.

Ja toisaalta ihmisille visuaalinen ärsyke on myös se minkä avulla selain käynnistetään. Ikoni ei Ubuntun paketissa ole kohdillaan ainakaan. Ihminen on voinut tottua klikkaamaan sitä Firefoxin kettu logoa, kuten isäni kotosalla.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #55 : 04.08.09 - klo:12.51 »
Toisaalta linuxissa käyttäjät ovat ylipäätään vähä tietävämpiä tietokoneista, kun ovat uskaltaneet sitä kokeilla.
Jolloin eivät olekkaan enää "taviskäyttäjiä" ;)

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #56 : 04.08.09 - klo:13.00 »
Vieläkään et ole kertonut miksi tavallisen pulliaisen olisi pakko saada uusin versio.

Eihän puhe olekaan pakosta, vaan vaihtoehdosta. Monet vaa yksinkertaisesti haluaa uudemman.

Mutta miksi he haluavat uudemman? Sille pitää olla jokin muukin syy kuin suurempi versionumero tai muuten koko hommassa ei ole mitään järkeä.

Lainaus
Ei nämä ole pakollisia, vaan vaihtoehtoja..

Jos puhutaan vaihtoehdoista niin mikä estää käyttämästä sellaista vaihtoehtoista jakelua jossa tuorein softa on aina saatavilla (ja oikealla nimellä)?

Lainaus
Jos olet asentanut 3.0 version Windowsiin, niin kyllä se automaattisesti päivittelee uusimpia tietoturvapäivityksiä tai ainakin kyselee, jos en nyt iha väärin muista. Uutukainen eli 3.5 ei tule oletuksena Windows-käyttäjälle suoraan 3.0 päälle, vaan hänen pitää manuaalisesti päivittää klikkaamalla "Hae päivityksiä". Muuten 3.0 versio vaa päivittyy itsestään uusimpaan eli olisi tällä hetkellä se 3.0.12. Näin muistelisin, korjatkaa mikäli olen väärässä.

Tähän en minäkään uskalla sanoa mitään. Voi olla että olin tuon suhteen väärässä.

Edelleen voidaan kuitenkin kyseenalaistaa noiden 72 miljoonan käyttäjän motiivit. Päivittivätkö he selkeän tarpeen vuoksi vai suuremman version vuoksi? Tiesivätkö he edes mitä merkittäviä muutoksia 3.0:n ja 3.5:n välillä on?

Lainaus
No kyllä minun ja monen muun mielestä Ubuntun selainjulkaisupolitiikka ei ole käyttäjäystävällisin... Olen melko varma siitä.

Ja monen muun mielestä *buntun julkaisupolitiikka on hyvä ja useilla muilla ei ole asiaan mitään kantaa. Jos *buntun selainjulkaisupolitiikka on huono niin eikö asia ratkeaisi yksinkertaisesti epävirallisella pakettilähteellä jossa tarjottaisiin versio 3.5 sinun haluamallasi tavalla paketoituna?

Lainaus
Vai onko Shiretoko mielestäsi käyttäjäystävällisin tapa nimetä Firefox 3.5? Tässä ei nimittäin ole puhe hyödyistä vaan selkeydestä.

Minä en ota kantaa tuohon nimeämiskäytäntöön. Minä kyseenalaistan koko Firefox 3.5 -version tarpeellisuuden :)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #57 : 04.08.09 - klo:13.04 »
Mutta miksi he haluavat uudemman? Sille pitää olla jokin muukin syy kuin suurempi versionumero tai muuten koko hommassa ei ole mitään järkeä.
Syitä voi lueskella tuolta http://www.mozilla-europe.org/fi/firefox/features/

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #58 : 04.08.09 - klo:13.08 »
Ja toisaalta ihmisille visuaalinen ärsyke on myös se minkä avulla selain käynnistetään. Ikoni ei Ubuntun paketissa ole kohdillaan ainakaan. Ihminen on voinut tottua klikkaamaan sitä Firefoxin kettu logoa, kuten isäni kotosalla.

Eikö IE:n ikoni olisi käyttäjän kannalta vielä parempi? Onhan se huomattavasti tunnetumpi kuin Firefoxin ikoni ;)

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #59 : 04.08.09 - klo:13.15 »
Mutta miksi he haluavat uudemman? Sille pitää olla jokin muukin syy kuin suurempi versionumero tai muuten koko hommassa ei ole mitään järkeä.
Syitä voi lueskella tuolta http://www.mozilla-europe.org/fi/firefox/features/

Olisit nyt samalla kertonut mitkä noista ominaisuuksista ovat keskivertokäyttäjälle niin tärkeitä että hänen on pakko saada uusi versio?

Minä olen sitä mieltä että jos käytetyn jakelun julkaisupolitiikka ei miellytä niin silloin on syytä harkita jakelun vaihtamista.