Kirjoittaja Aihe: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!  (Luettu 25138 kertaa)

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #20 : 03.08.09 - klo:15.58 »
kyll timbba on varsin oikeassa taviskäyttäjän aatoksisen suhteen tänne kirjoittaessaan.
Kyll minäkin ihmettelisin ja 'riehuisin' jos ei mun distrolle olis esim FF 3.5.1 ja/tai openOffice 3.0.1 ja KDE 4.2.4 ja kohta 4.3:a, jne suoraan pakettivalikosta päivitettävissä.
Mutt onneks Sussu antaa aina heti tuoreeltaas ne repoista. ;) vaikk ei ne ihan virallisia officialeja olekaan. Mutt on ne sellasia yhteisön voimin tehtyjä, vakaita tuotoksia.
...ja oikeilla nimilläänkin vielä...
Tääkin on Firefox 3.5.1 eikä mikään omituinen hirohoko-jokohama-kumahutan... :D
« Viimeksi muokattu: 03.08.09 - klo:16.02 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Storck

  • Vieras
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #21 : 03.08.09 - klo:16.08 »
kyll timbba on varsin oikeassa taviskäyttäjän aatoksisen suhteen tänne kirjoittaessaan.
Kyll minäkin ihmettelisin ja 'riehuisin' jos ei mun distrolle olis esim FF 3.5.1 ja/tai openOffice 3.0.1 ja KDE 4.2.4 ja kohta 4.3:a, jne suoraan pakettivalikosta päivitettävissä.
Mutt onneks Sussu antaa aina heti tuoreeltaas ne repoista. ;) vaikk ei ne ihan virallisia officialeja olekaan. Mutt on ne sellasia yhteisön voimin tehtyjä, vakaita tuotoksia.
...ja oikeilla nimilläänkin vielä...
Tääkin on Firefox 3.5.1 eikä mikään omituinen hirohoko-jokohama-kumahutan... :D

Eikös "tavis"käyttäjä ole sellainen jolla on tietokone jolla hän tekee tiettyjä juttuja? Ei ole niin kiinnostunut "muotivirtauksista" eikä konee tehoista eikä koneen viilaamisesta???  Minun mielestä tuollainen suunnilleen on TAVISkäyttäjä.

Jos täällä kolme tai yksitoista huutaa uudempaa selainta niin ei sitä voi yleistää että "kaikki" haluaa. Ne jotka haluaa niin hakee ja asentaa ja siinä se.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #22 : 03.08.09 - klo:16.26 »
Eikös "tavis"käyttäjä ole sellainen jolla on tietokone jolla hän tekee tiettyjä juttuja? Ei ole niin kiinnostunut "muotivirtauksista" eikä konee tehoista eikä koneen viilaamisesta???  Minun mielestä tuollainen suunnilleen on TAVISkäyttäjä.

Jos täällä kolme tai yksitoista huutaa uudempaa selainta niin ei sitä voi yleistää että "kaikki" haluaa. Ne jotka haluaa niin hakee ja asentaa ja siinä se.

No joo.. en tiedä mikä sitten on oikea termi tuollaiselle käyttäjälle. Sanotaanko sitten että "tietokoneista-jotain-ymmärtävä", kun Linuxia uskaltaa koittaa :) Ei takerruta liikaa siihen..

Edit: Itse puhuin Linuxin taviskäyttäjistä/kokeilijoista..
« Viimeksi muokattu: 03.08.09 - klo:18.33 kirjoittanut timbba »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4004
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #23 : 03.08.09 - klo:17.50 »
Turha tosiaan puhua ”taviskäyttäjästä”, jos puhutaan sellaisesta, joka tietää ohjelman versionumerot. Todellinen taviskäyttäjä ei, kuten jo sanoin, tiedä edes käyttämänsä ohjelman nimeä.

On meinaan kokemusta sellaisen lauman kaitsemisesta, joka vain selasi ”internetillä” (ajoin myös ”Windowsilla” tai jopa ”Officella”) tai korkeintaan ”nakutti sitä kuvaketta siinä työpöydällä” yrittäessäni tivata, koskeeko ongelma Firefoxia vai IE:tä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #24 : 03.08.09 - klo:18.49 »
Joillekin näin, joillekin ei. Kuitenkin on olemassa sellainenkin massa, kuten SuperOscar mainitsi, että heille päivittäminen on addiktio. Tähän massaan kuuluvat eivät välttämättä tajua tuon taivaallista sovelluskehityksestä.

Oliko sille tuoreimmalle versiolla mitään muuta tarvetta kuin se versionumero?

Jos se versionumero on ainoa syy niin silloinhan kaikki olisi kunnossa jos vanhasta versiosta päivitettäisiin versionumero ja käännettäisiin kylmästi uusi julkaisu. Tässä vaiheessa voidaan tietysti kysyä onko tässä mitään järkeä koska tilanne ei ole oikeasti muuttunut millään tavalla.

Aina on hyvä muistaa että jos yhden jakelun julkaisupolitiikka ei miellytä niin vaihtoehtoja on tarjolla. Väärästä jakeluvalinnasta ei voi syyttää kuin itseään (tai jakelun suosittelijaa).
« Viimeksi muokattu: 03.08.09 - klo:18.51 kirjoittanut mgronber »

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #25 : 03.08.09 - klo:19.22 »
Joillekin näin, joillekin ei. Kuitenkin on olemassa sellainenkin massa, kuten SuperOscar mainitsi, että heille päivittäminen on addiktio. Tähän massaan kuuluvat eivät välttämättä tajua tuon taivaallista sovelluskehityksestä.

Oliko sille tuoreimmalle versiolla mitään muuta tarvetta kuin se versionumero?

Jos se versionumero on ainoa syy niin silloinhan kaikki olisi kunnossa jos vanhasta versiosta päivitettäisiin versionumero ja käännettäisiin kylmästi uusi julkaisu. Tässä vaiheessa voidaan tietysti kysyä onko tässä mitään järkeä koska tilanne ei ole oikeasti muuttunut millään tavalla.

Aina on hyvä muistaa että jos yhden jakelun julkaisupolitiikka ei miellytä niin vaihtoehtoja on tarjolla. Väärästä jakeluvalinnasta ei voi syyttää kuin itseään (tai jakelun suosittelijaa).


Ai että FF 3.0 feikattaisiin 3.5 versioksi? Ei sentään huijaamaan kannata alkaa :)

Itse haen tässä nyt ainoastaan sitä, että eikö tuota nörttimäistä ideologiaa voisi kenties muuttaa? Ei kai julkaisupolitiikka saa olla kiveen hakattu, jos inhimillisempiä ja käyttäjäystävällisempiä keinoja on olemassa. Useimmin suositeltu linux kun sattuu vaa olemaan Ubuntu, jota monet sitten ensimmäisenä kokeilevat.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #26 : 03.08.09 - klo:19.25 »
Huomautettakoon, että Mozilla etusivulla ainoa ladattavaksi tarjottu Firefox on nimenomaan versio 3.5. Lisäksi jos Windows-koneella klikkaa Firefoxin valikosta "hae päivityksiä", se ehdottaa asentamaan tuon version 3.5. Windows-käyttäjän näkökulmasta se vaikuttaa siis ihan tavalliselta päivitykseltä sinnä missä aiemmatkin.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #27 : 03.08.09 - klo:19.34 »
Oliko sille tuoreimmalle versiolla mitään muuta tarvetta kuin se versionumero?

Jos se versionumero on ainoa syy niin silloinhan kaikki olisi kunnossa jos vanhasta versiosta päivitettäisiin versionumero ja käännettäisiin kylmästi uusi julkaisu. Tässä vaiheessa voidaan tietysti kysyä onko tässä mitään järkeä koska tilanne ei ole oikeasti muuttunut millään tavalla.

Ai että FF 3.0 feikattaisiin 3.5 versioksi? Ei sentään huijaamaan kannata alkaa :)

Itse haen tässä nyt ainoastaan sitä, että eikö tuota nörttimäistä ideologiaa voisi kenties muuttaa?

Vielä toistaiseksi on jäänyt auki miksi se tuorein versio on aina pakko saada. Jos kysymys on pelkästä versionumerosta niin silloin riittää pelkän versionumeron päivittäminen vaikkei siinä mitään järkeä olekaan.

Lainaus
Useimmin suositeltu linux kun sattuu vaa olemaan Ubuntu, jota monet sitten ensimmäisenä kokeilevat.

Ja jos sen julkaisupolitiikka ei heitä miellytä niin he voivat kokeilla seuraavaksi jotakin muuta jakelua.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3934
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #28 : 03.08.09 - klo:21.01 »
http://www.mozilla-europe.org/fi/firefox/ lataa tuolta, pura sinne minne haluat. tee linkki firefoxiin ja sijoita se työpöydälle, sinulla on uusin firefox
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #29 : 03.08.09 - klo:21.04 »
Huomautettakoon, että Mozilla etusivulla ainoa ladattavaksi tarjottu Firefox on nimenomaan versio 3.5. Lisäksi jos Windows-koneella klikkaa Firefoxin valikosta "hae päivityksiä", se ehdottaa asentamaan tuon version 3.5. Windows-käyttäjän näkökulmasta se vaikuttaa siis ihan tavalliselta päivitykseltä sinnä missä aiemmatkin.


aivan - siis kyllä windowsille löytyy taviskäyttäjillekin sopiva päivitys, mutta Ubuntu/Canonical ei pidä samaa tarpeellisena omille käyttäjilleen...
Onneks Sussu on hoitanut tämänkin homman kiusallisen kutkuttelevasti kuntoon... ;)
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #30 : 03.08.09 - klo:22.09 »
http://www.mozilla-europe.org/fi/firefox/ lataa tuolta, pura sinne minne haluat. tee linkki firefoxiin ja sijoita se työpöydälle, sinulla on uusin firefox

9.10 repoissa tuo ff 3.5.1

Milläs nimellä se näkyy valikossa ;)
Sama versio on myös Jauntyssa.

Mutta ihmisiä kiukuttaa kun se nimi on jotain ihan muuta...
Vaikka selain on oikea.

Mistäs saatais Sussun yhteisö tekemään epävirallinen paketti ...

« Viimeksi muokattu: 03.08.09 - klo:22.12 kirjoittanut gdm »
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4004
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #31 : 03.08.09 - klo:22.18 »
Itse haen tässä nyt ainoastaan sitä, että eikö tuota nörttimäistä ideologiaa voisi kenties muuttaa?

Käytät kaiken aikaa termejä jotenkin kummasti päin... Nörttimäisyys tarkoittaa sinulle vakauteen panostamista, muille yleensä uusimpien versioiden pakonomaista asentamista. Vastaavasti tavis on muille ihmisille sellainen käyttäjä, joka käyttää konettaan versionumeroista ja ohjelmien nimistä piittaamatta ja tietämättäkin, sinulle taas sellainen, joka ilman ainuttakaan syytä, jonka ääneen osaisi lausua, haluaa koneelleen uusimmat ohjelmat (ilmeisesti käyttipä niitä tai ei).

Lainaus
Ei kai julkaisupolitiikka saa olla kiveen hakattu, jos inhimillisempiä ja käyttäjäystävällisempiä keinoja on olemassa.

Julkaisupolitiikan on nimenomaan oltava ”kiveen hakattu”, jotta siihen voi luottaa, ja tämä valittu on nimenomaan inhimillisin ja käyttäjäystävällisin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #32 : 03.08.09 - klo:22.49 »
jyll mun tietääkseni 3.5.x tuo lisää vakautta nimenomaan esim välilehtiensä eriyttämisenkin vuoksi/avulla
eikä se nopeutuminenkaan monia taviksiakaan kiusanne...

Sussun helmoista (repoista) löytyy muuten jo FF 3.5.2 ihan pakettihallinnasta päivitettäväksi
teretulemast 'kurkkimaan' - jos et vallan sopimattomaksi heittäydy... ;)
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #33 : 03.08.09 - klo:22.51 »
Sussun helmoista (repoista) löytyy muuten jo FF 3.5.2 ihan pakettihallinnasta päivitettäväksi
teretulemast 'kurkkimaan' - jos et vallan sopimattomaksi heittäydy... ;)

kuten toisessa ketjussa jo mainitsin, että hassu juttu ettei Mozillan sivuilta löydy mitään mainintaa tuollaisesta versiosta...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #34 : 03.08.09 - klo:23.23 »
Mitä sitten? Sussun repoista löytyy - tullee ehken aikanaan FF:nkin sivuilta saataville... ;)
kts uudelleen se Owdyn viesti: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=27666.msg216702#msg216702
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #35 : 04.08.09 - klo:01.00 »
No kysytääs että miksi itse käytät FF 3.5:sta? Oma vastauksesi on osittain vastaus, miksi monet muutkin haluaisivat käyttää.

minä käytän firefox 3.5:sta koska minun on syytä käyttää sitä. olen nörtti ja se tarkoittaa, että toisinaan minun pitää säätää. tavallaan se on pakollistakin, sillä joudun ammattini puolesta tietämään miten monet asiat toimivat ja varmistamaan, että omat juttuni toimivat niiden kanssa, ennen kuin ne ovat taviskäyttäjän saatavilla.

olen testannut sitä satunnaisesti myös ennen sen varsinaista julkistamista ja sitä kautta tiedän, että se ei todellakaan ollut oikea selain minulle, eikä se oolisi sitä vieläkään, ellen olisi poiminut netin kätköistä kehitysversiota käyttämästäni laajennuksesta. oletan myös, että taviskäyttäjä ei osaisi tehdä sitä, joten en pidä firefoxia valmiina taviskäyttäjälle, ellei tämä ole versionumeron vuoksi valmis tinkimään ominaisuuksista.

asennan muuten samasta syystä myös ubuntun versiot reilua kuukautta ennen niiden varsinaista julkistamista. nähdäkseni mitä uutta ne tuovat, miten niiden toiminta muuttuu ja testatakseni toimivatko omat kamani niiden kanssa. sen lisäksi, että siitä on hyötyä minulle työssäni, se auttaa minua myös vapaa-ajalla täällä foorumilla.

olkoon tuo sitten osasyy kaikille taviskäyttäjillekin asentaa kaikkea softaa, mielellään ennakkoon. tuleepahan ainakin bugiraportteja.

Miksi ylipäätään tehtäisiin uusia versioita, ellei niistä olisi käytännön hyötyä?

tulevaisuutta varten? jos selaimet eivät tue vaikkapa sitä video-tagia, ei sitä voida ottaa netissä laajamittaisesti käyttöön. tällä hetkellä valtaosa käytössä olevista selaimista ei tue sitä → sitä ei juurikaan käytetä jotain teknologiademoja lukuunottamatta. ei niin etteikö taviskäyttäjän sivuvalikomaan kuuluisi mtv3, veikkaus ja teknologiademot. javascriptin suoritusnopeuden parantuminen on toki tervetullutta, mutta koska suosituin selain on tuossa suhteessa kamalaa sontaa, ei javascriptinkään päälle pystytä vielä rakentamaan mitään järin raskasta. sitä paitsi firefox jää tuossa nopeudessa rutkasti esim. chromelle/chromiumille joten demoja varten sitä suoritusnopeutta saa ihan muista selaimista.

jahka kaikki selaimet ovat mukana ominaisuuksien suhteen, alkaa niistä olemaan jotain hyötyäkin.

Jos ajatellaan asiaa nörttimäisesti, niin ehkä tuolla päivittämisellä ei ole kriittistä tarvetta. Mutta jos ajatellaan taviskäyttäjän näkökulmasta, niin mainospuheet myyvät ja kun uusinta aina mainostetaan paremmaksi ja nopeammaksi, niin tottakai taviskäyttäjä tälläisen haluaa. Siinä on perustelua kerrakseen.

eli koska jotain mainostetaan, niin kaikkien on pakko ottaa se käyttöön vaikka se tarkoittaisi sitä, että distro tehdään käyttökelvottomaksi yrityksille sekä suuremmille oppilaitoksille ja yhteisöille? siis juuri niille tahoille joilta on edes mahdollista saada rahoitusta koko homman pyörittämiseen? distron taloudellinen pohja pitää murtaa jotta pari "taviskäyttäjää" olisi tyytyväisiä. kuulostaapa hyvältä.

Janne, sinä kuitenkin ajattelet asiaa liian nörttimäisesti / devaajien silmin ja minä pyrin tuomaan taviskäyttäjän näkökulmaa.

niin, minä tosiaan taidan miettiä asiaa sellaisen tahon näkökulmasta joka tuottaa softaa taviskäyttäjille ja myös niille joilla on pakonomainen tarve saada uusinta riippumatta siitä minkä hinnan siitä joutuu maksamaan.

Mutta tässä asiassa FF 3.5 on jo periaatteessa paketoitu eikä riippuvuusongelmia ole, vai onko tämä Shiretoko-paketti muka rikkonut jotain?

firefox 3.5 asentuu edelleen vanhan firefoxin rinnalle poistamatta mitään vanhaa. kaikki vanhaan nojaava toimii siis normaalisti. tilannetta jossa vanha poistetaan uuden asentamisen  jälkeen ei varmastikaan ole testattu kattavasti distron puolesta, koska resurssit ovat etupäässä seuraavan version kehityksessä ja siitä syystä sitä ei haluta virallisesti tukea.

itse asiassa aikataulujen ollessa mitä ovat, minä en ainakaan haluaisi tinkiä seuraavan version laadusta saati sitten poiketa suunnitellusta aikataulusta vain siksi, että vanhaan versioon koetettaisiin portata jotain uutta, ei kriittistä, softaa kesken syklin.

Ei taviskäyttäjä ymmärrä, että ei ole kriittistä tarvetta päivittää.

ei niin, taviskäyttäjän kannattaakin luottaa distron kasaajien asiantuntemukseen ja käyttää sitä minkä paketinhallinta antaa. tämä takaa päivityksen sujuvuuden sekä tietoturvapapaikkojen automaattisen asentumisen.

Kyse on kuitenkin niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin että: brändätä tuo paketti silleen, että kaikki sitä osaavat käyttää ja saavat haluamansa. Haluatko sinäkin oikeasti että toi FF 3.5 on Jauntyssa nimellä "Shiretoko"? Minusta parempi olisi että 3.0 = "Firefox 3.0" ja 3.5 = "Firefox 3.5".

tarkalleen ottaen shiretoko on mukana ainoastaan otsikkopalkissa ja menussa. itse binäärin nimi on firefox-3.5. se ei ole tuettu ja sikäli mozilla projektin käyttämä koodinimi sopii minusta sille mainiosti.

Jos noita ei osata erottaa toisistaan niin on kyllä ihme.

sattumoisin tuo paketti ei asennu vahingossa ja jos sen varta vasten asentaa, niin yleisesti ottaen olisi syytä tietää mitä olisi tekemässä.

minusta on hämmästyttävää miten pystyt jatkuvasti sekoittamaan tietokoneita tuntevan käyttäjän ja taviskäyttäjän ominaisuuksia keskenään ja kutsumaan tätä sekoitusta jatkuvasti taviskäyttäjäksi.

Eli linux-lasit pois ja aletaan ajatella taviskäyttäjän tavoin. Nämä Windowsiin kyllästyneet kokeilijat pitäisi saada jäämäänkiin. Ei saa antaa tunnetta, että "Eihän siihen saa edes FF3.5:sta.. Minä ainakin siirryn takaisin Windowsiin jos kerran vasta muutaman kuukauden päästä saa 3.5:sen". Haluan Linuxin yleistyvän ja kuitenkin Ubuntu on niitä ensimmäisiä distroja joita testataan..

jos siirtyminen on tuosta kiinni, niin minun puolestani saakin olla. linux ei ole, eikä toivottavasti koskaan tule olemaan, vaihtoehto windowsille olemalla täsmälleen samanlainen kuin windows, mutta eri nimellä. linux on erilainen, sen suunnittelulähtökohdat ovat erilaiset, sillä on oma historiansa ja sille on muodostunut useiden eri distrojen saatossa tapa toimia. jos käyttäjä ei ole valmis hyväksymään sitä, että toinen järjestelmä toimii toisella tavalla ja vieläpä opettelemaan tätä tapaa ja ymmärtämään sitä, minusta tällaisen käyttäjän on parasta pysyä siinä järjestelmässä jonka on oppinut tuntemaan ja jota pitää ainoana oikeana tapana toimia.

minusta versionumeron perässä juokseminen on vaan typerää ja sillä ei ole mitään tekemistä taviskäyttäjien kanssa. esim. minunkaan äitini ei edes tiedä mitä versiota selaimestaan käyttää enkä ole ihan varma tietääkö edes mitä selainta hän käyttää. se mitä jotkut virittelijänörtit haluavat on sitten toinen juttu, mutta heitä varten ubuntulla on tässäkin tapauksessa keino tarjota uutta versiota ja muilla distroilla voi sitten olla jotain muutakin tarjottavaa virittelijöille.

kun on gentoossa törmännyt erikoiseen toimintaan ja siihen, että tietyt paketit eivät yhtäkkiä käännykään/toimikaan ja on onnistunut ratkaisemaan ongelman pari vuorokautta kestäneellä käännösprojektilla, sitä oikeasti alkaa arvostamaan valmiiksi kasattuja kokonaisuuksia. mutta siihen asti... koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Janne

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #36 : 04.08.09 - klo:06.54 »
tulevaisuutta varten?
Niin joo tätä vakaata uusintaha ei voi antaa, kuin siinä tapauksessa jos on nörtti.

eli koska jotain mainostetaan, niin kaikkien on pakko ottaa se käyttöön vaikka se tarkoittaisi sitä, että distro tehdään käyttökelvottomaksi yrityksille sekä suuremmille oppilaitoksille ja yhteisöille? siis juuri niille tahoille joilta on edes mahdollista saada rahoitusta koko homman pyörittämiseen? distron taloudellinen pohja pitää murtaa jotta pari "taviskäyttäjää" olisi tyytyväisiä. kuulostaapa hyvältä.

Edelleen tarraudut tähän pakottamiseen, olen ehkä huonosti selittänyt omat toiveeni.. Itse olen hakenut sitä, että käyttäjällä olisi mahdollisuus asentaa manuaalisesti FF3.5 ja se voisi korvata 3.0:n oletusselaimena. Sopii minulle myös sekin vaihtoehto, että käyttäjä voisi asentaa 3.5:sen 3.0 rinnalle, kunhan nyt vain olisi mahdollisuus asentaa FF3.5! Vaan kun tätä mahdollisuutta ei anneta, vaikka puhutaan yleisimmästä linuxista. Tämä on käsittämätöntä.

firefox 3.5 asentuu edelleen vanhan firefoxin rinnalle poistamatta mitään vanhaa. kaikki vanhaan nojaava toimii siis normaalisti. tilannetta jossa vanha poistetaan uuden asentamisen  jälkeen ei varmastikaan ole testattu kattavasti distron puolesta, koska resurssit ovat etupäässä seuraavan version kehityksessä ja siitä syystä sitä ei haluta virallisesti tukea.

Tämän kaiken pystyy myös hoitaa silleen että FF 3.5 asentuu rinnalle, jos kerran se on Ubuntun toive. Mutta miksi Shiretoko eikä FF 3.5?

itse asiassa aikataulujen ollessa mitä ovat, minä en ainakaan haluaisi tinkiä seuraavan version laadusta saati sitten poiketa suunnitellusta aikataulusta vain siksi, että vanhaan versioon koetettaisiin portata jotain uutta, ei kriittistä, softaa kesken syklin.

Tästä päästäisiinkin ihan toiseen keskusteluun, mistä löytyy Ubuntun heikkouksista vieläkin heikompi kohta. Antaa sen nyt olla :)

ei niin, taviskäyttäjän kannattaakin luottaa distron kasaajien asiantuntemukseen ja käyttää sitä minkä paketinhallinta antaa. tämä takaa päivityksen sujuvuuden sekä tietoturvapapaikkojen automaattisen asentumisen.

Eli tavalliselle pulliaiselle ei saa tarjota uusinta vakaata selainta. Ne on vain nörteille.

tarkalleen ottaen shiretoko on mukana ainoastaan otsikkopalkissa ja menussa. itse binäärin nimi on firefox-3.5. se ei ole tuettu ja sikäli mozilla projektin käyttämä koodinimi sopii minusta sille mainiosti.

Juurikin tärkeimmissä paikoissa tuo Shiretoko näkyy ja myös ikoni on mitä on. Nämä ovat visuaalisesti ne kaksi tärkeintä asiaa millä tunnistetaan ohjelma. Uskon että jos laitettaisiin äänestys käyttäjien näkökulmasta, että kumpiko on parempi nimeämistapa "Shiretoko vaiko Firefox 3.5", niin olen aika varma että suurin osa olisi samaa mieltä minun kanssani.

sattumoisin tuo paketti ei asennu vahingossa ja jos sen varta vasten asentaa, niin yleisesti ottaen olisi syytä tietää mitä olisi tekemässä.

Ja sattumoisin kun sen asennat, niin olet huuli pyöreenä että "mitä ihmettä?"

minusta on hämmästyttävää miten pystyt jatkuvasti sekoittamaan tietokoneita tuntevan käyttäjän ja taviskäyttäjän ominaisuuksia keskenään ja kutsumaan tätä sekoitusta jatkuvasti taviskäyttäjäksi.

Tämän selitän paremmin lopussa kun SuperOscar sen mainitsi myös.

jos siirtyminen on tuosta kiinni, niin minun puolestani saakin olla. linux ei ole, eikä toivottavasti koskaan tule olemaan, vaihtoehto windowsille olemalla täsmälleen samanlainen kuin windows, mutta eri nimellä. linux on erilainen, sen suunnittelulähtökohdat ovat erilaiset, sillä on oma historiansa ja sille on muodostunut useiden eri distrojen saatossa tapa toimia. jos käyttäjä ei ole valmis hyväksymään sitä, että toinen järjestelmä toimii toisella tavalla ja vieläpä opettelemaan tätä tapaa ja ymmärtämään sitä, minusta tällaisen käyttäjän on parasta pysyä siinä järjestelmässä jonka on oppinut tuntemaan ja jota pitää ainoana oikeana tapana toimia.

Jos 72 miljoonaa kiinnostunutta on halunnut 3.5:sen Windowsille, niin se varmaan kertoo että halukkaita on Linuxin puolellakin. Tälle halukkuudelleko ei voi antaa vastakaikua? Kyllä linuxinkin luulisi olevan kiinnostunut ihmisen toiveista..

minusta versionumeron perässä juokseminen on vaan typerää ja sillä ei ole mitään tekemistä taviskäyttäjien kanssa. esim. minunkaan äitini ei edes tiedä mitä versiota selaimestaan käyttää enkä ole ihan varma tietääkö edes mitä selainta hän käyttää. se mitä jotkut virittelijänörtit haluavat on sitten toinen juttu, mutta heitä varten ubuntulla on tässäkin tapauksessa keino tarjota uutta versiota ja muilla distroilla voi sitten olla jotain muutakin tarjottavaa virittelijöille.

Tässä taas sotket tuon mun termistöni, jonka olen kyllä vähän huononlaisesti selittänyt. Mutta sen selitys tulee seuraavassa.

Käytät kaiken aikaa termejä jotenkin kummasti päin... Nörttimäisyys tarkoittaa sinulle vakauteen panostamista, muille yleensä uusimpien versioiden pakonomaista asentamista. Vastaavasti tavis on muille ihmisille sellainen käyttäjä, joka käyttää konettaan versionumeroista ja ohjelmien nimistä piittaamatta ja tietämättäkin, sinulle taas sellainen, joka ilman ainuttakaan syytä, jonka ääneen osaisi lausua, haluaa koneelleen uusimmat ohjelmat (ilmeisesti käyttipä niitä tai ei).

Sulle tuntuu nämä termistöt olevan se ainut merkittävä asia, joka on aika kummallista.

Mutta voinen selittää nämä termistöni.. Olen puhunut taviskäyttäjästä, mutta nimenomaan Linuxin taviskäyttäjästä. Tuolloin ihmisen täytyy jo jotain tietääkin tietokoneista, sillä tuskin Pihtiputaan mummo ensimmäisenä menee Ubuntun sivuille latailemaan ja sitten asentelemaan. Sotket varmaan Windows-maailman taviksiin, jotka ovat minun mielestäni eri kategoriassa.

Tuo nörttimäinen ajattelutapa oli vähän huonosti kyllä sanottu, kun viittaukset jäi laittamatta. Viittasin sillä juurikin tuohon Ubuntun selaimen julkaisupolitiikkaan:
Lainaus
* we only use official branding for our default browser (default for jaunty is 3.0)
* also we explicitly want both to be installable side by side and same branding would make them indistinguishable on your desktop
* another point to consider is that branding is part of top-level UI and changing (top-level) UI is not something we do in stable/security updates anyway

Tämä on nörttimäistä ajattelua, kun taas minä itse käyttäjän näkökulmasta voisin sanoa näin:
Lainaus
* every single web browser is branded
* by installing manually the newest firefox 3.5, it replaces the 3.0 and makes it default or the second option would be the possibility to install them both and distinguish them with names "Firefox 3.0" and "Firefox 3.5"

Ei käyttäjä ymmärrä alkuunkaan, että miksei Firefox 3.5 voida brändätä? Tämä on nörttimäistä ajattelua olla brändäämättä sitä.. ja käyttäjän kannalta idioottimaista!

Julkaisupolitiikan on nimenomaan oltava ”kiveen hakattu”, jotta siihen voi luottaa, ja tämä valittu on nimenomaan inhimillisin ja käyttäjäystävällisin.

Hmm.. Eli jos huomataan että paremminkin jotain voitaisiin tehdä, niin tapaa ei voi muuttaa kun se on joskus aikoinaan keksitty. Eihän tuossa ole mitään järkeä.. Yleistysesimerkki: Jos vaikka 100 metrin sprintteri huomaa, että nyt harjoittelussa voitaisiin tehdä jotain paremminkin, niin ei tätä saa muuttaa vaa hakataan päätä seinään?

Edit: Eikö näissä mun kirjoituksissa ole muka mitään perää? Jaken mielestä sentään, mutta kovasti tuntuu olevan myös vastaväittäjiä :) Se on oikeastaan siinä mielessä hyvä että saadaanpa ainakin keskustelua ;)
« Viimeksi muokattu: 04.08.09 - klo:07.30 kirjoittanut timbba »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #37 : 04.08.09 - klo:07.33 »
Minua ei suuremmin haittaa Shiretokon  (tai muun kehitysversion) nimi, kun olen muutenkin käyttänyt alfoja ja betoja vuosikaudet purkamalla ne työpöydän kansioon ja tekemällä niille käynnistimet.

Enemmän ottavat aivoon nuo viralliset Ubuntun brandaamat Firefoxit, joihin on lisätty milloin mitäkin tarpeetonta sälää, joka vain sotkee selaimen toimintoja. Muistuu mieleen ainakin suomenkielisen oikoluvun ongelmat, pariinkin otteeseen tapahtunut Mouse Gestures Redoxin rikkominen ja uusimpana Karmic Koalan Googlen pilaaminen.

Mutta kyllä jokaiselle käyttäjälle pitäisi antaa mahdollisuus asentaa halutessaan virallinenkin 3.5.* Firefox. Vaikkapa pelkästään sen takia, että tuo versio osaa palata Huuto-netissä oikeaan paikkaan sivua ilman lisäosia.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #38 : 04.08.09 - klo:08.41 »
Jauntyssakin tulee Canonicalilla lieviä ongelmia, jollei Ff 3.5.*:ttä oteta käyttöön. Jauntyn  tukihan jatkuu lokakuulle 2010, kun taas Mozillan Firefox 3.0.* tuki loppuu tammikuussa jo 2010.
Firefox 3.0.12 update now available :: The Mozilla Blog
Lainaus
Note: Firefox 3.0.x will be maintained with security and stability updates until January, 2010. All users are encouraged to upgrade to Firefox 3.5 by downloading it from firefox.com or by selecting “Check for Updates…” from the Help menu when using Firefox 3.0.12.

Kai tuota tiukkaa pitäytymistä vanhoihin versioihin kannattaisi miettiä uudemmankin kerran.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Miksi Shiretoko? eikä Firefox!
« Vastaus #39 : 04.08.09 - klo:10.56 »
ei niin, taviskäyttäjän kannattaakin luottaa distron kasaajien asiantuntemukseen ja käyttää sitä minkä paketinhallinta antaa. tämä takaa päivityksen sujuvuuden sekä tietoturvapapaikkojen automaattisen asentumisen.

Eli tavalliselle pulliaiselle ei saa tarjota uusinta vakaata selainta. Ne on vain nörteille.

Vieläkään et ole kertonut miksi tavallisen pulliaisen olisi pakko saada uusin versio.

Lainaus
Jos 72 miljoonaa kiinnostunutta on halunnut 3.5:sen Windowsille, niin se varmaan kertoo että halukkaita on Linuxin puolellakin. Tälle halukkuudelleko ei voi antaa vastakaikua? Kyllä linuxinkin luulisi olevan kiinnostunut ihmisen toiveista..

Se kertoo ainoastaan sen että 72 miljoonaa käyttäjää on vastannut myöntävästi Firefoxin esittämään päivityskysymykseen. Jos uuden version sijasta heille tarjottaisiin oletuksena pelkät tietoturvapäivitykset sisältävää versiota niin suurin osa tuosta käyttäjämäärästä todennäköisesti valitsisi sen (tai "valitsisi" koska eivät he kuitenkaan lue dialogin sisältöä paria ensimmäistä sanaa enempää).

Nykyisellä Windows-version päivityspolitiikalla päivittäminen on tietysti järkevää koska kukaan ei backporttaa tietoturvapäivityksiä vanhoihin Windows-versioihin. Näin käyttäjät pakotetaan siirtymään uudemman version käyttäjiksi vaikkei se tarjoaisikaan ominaisuuksien puolesta mitään välttämätöntä. Samalla osa (hieman edistyneempien) käyttäjien asentamista laajennuksista saattaa lakata toimimasta.

Lainaus
Sulle tuntuu nämä termistöt olevan se ainut merkittävä asia, joka on aika kummallista.

Asioista on vaikea keskustella jos toinen puhuu omenoista ja toinen appelsiineistä. Keskusteleminen on turhaa jos ei käytetä yhteistä terminologiaa.

Lainaus
Hmm.. Eli jos huomataan että paremminkin jotain voitaisiin tehdä, niin tapaa ei voi muuttaa kun se on joskus aikoinaan keksitty.

Kyllä tapoja voidaan muuttaa jos huomataan että jotakin voidaan tehdä paremmin. Ensiksi vain pitäisi keksiä miten asioita voitaisiin tehdä paremmin (eikä ainoastaan eri tavalla ilman selkeitä hyötyjä).