Kirjoittaja Aihe: Canon Pixma MX300  (Luettu 20265 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Canon Pixma MX300
« : 29.06.09 - klo:18.29 »
Jep, kaikki on varmaankin ihan kyllästyneet Canon -tulostinongelmiin, mutkun tämä laite pitäisi toimia "perfectly" OpenPrinting databasen mukaan.
http://www.openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-PIXMA_MX300

Pitäisikö masiinan lähteä toimimaan sillä, että lataa/asentaa tuolta sivulta löytyvän x86 32 bit (DEB for LSB 3.1) -paketin? Sitä mielestäni yritin, paketinasentaja asensi sen, välillä pääte kysyi jotain, ja jotain minä vastasinkin, ja homma meni loppuun saakka. Ei vaan toimi. Kun tulostimen pistää päälle, niin kuva tulee kyllä palkkiin, mutta samantien puskee noottia, ettei ajuria löydy. En taida vaan osata...  ???

 


samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #1 : 29.06.09 - klo:18.50 »
itse painiskelen juuri samaisen laitteen skannaus ongelman kanssa, sain tulostamaan mutta skannaus ei vielä pelaa. laita tuo ajuri niin pelaa  tulostus   

Canon PIXMA MP150 - CUPS+Gutenprint v5.0.1 Simplified

Storck

  • Vieras
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #2 : 29.06.09 - klo:18.58 »
Itselläni HP:n monitoimilaite ja toimi kun laittoi piuhat kiinni. Skannaus ei tosin toimi koneen päällä olevasta napista, ei väliä kun toimii XSane-ohjelmalla muuten loistavasti.

Pointtina että oletko kokeillut kyseistä laitetta ilman mitään asennuksia (varsinkaan mistään nettisivuilta) ?

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #3 : 29.06.09 - klo:19.00 »
nyt toimii skannauskin, tosin vain sudolla mutta toimii kuitenkin. ei toimi ehdotetuilla ajureilla.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #4 : 29.06.09 - klo:19.08 »
itse painiskelen juuri samaisen laitteen skannaus ongelman kanssa, sain tulostamaan mutta skannaus ei vielä pelaa. laita tuo ajuri niin pelaa  tulostus   

Canon PIXMA MP150 - CUPS+Gutenprint v5.0.1 Simplified

Mikä niistä MP150:n ajureista on juuri tuo ajuri? Kun ei *köh* missään lukenut esim. Simplified...

Storck, en ole kokeillut ilman ladattuja ajureita. Yritin olla näppärä, ja asensin etukäteen ne.  :-\

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #5 : 29.06.09 - klo:19.11 »
sieltä ajurilistalta se pixma mp150.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #6 : 29.06.09 - klo:19.18 »
sieltä ajurilistalta se pixma mp150.

Ok, kokeillaan...

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #8 : 29.06.09 - klo:20.14 »
Nonni, nyt toimii ainaskin tulostus. Kohta kokeilen skannatakin... Hurjaa.  :o   :D

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #9 : 29.06.09 - klo:21.00 »
http://mp610.blogspot.com/2008/04/give-your-scanner-new-freshly-sane.html?showComment=1243552857061#c8607048340853577523
tossa sit ohjeet  skannerin ajureihin

Pitääkö minun tehdä kaikki, mitä tuolla sivulla lukee, että saa skannerin toimimaan...? 

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #10 : 30.06.09 - klo:12.13 »
http://mp610.blogspot.com/2008/04/give-your-scanner-new-freshly-sane.html?showComment=1243552857061#c8607048340853577523
tossa sit ohjeet  skannerin ajureihin

Pitääkö minun tehdä kaikki, mitä tuolla sivulla lukee, että saa skannerin toimimaan...? 

Joo-o, yli hilseen ampuu nuo ohjeet. Yritin värkätä, mutta pakko myöntää, etten ymmärrä puoliakaan...  :(

EDIT: Niin, englanninkieli ei ole ongelma, ihan muuten vaan en ymmärrä noita ohjeita. Terminologia ei ole hallussa kaikilta osin jne... "Joku pitäisi laittaa hakemistoon (mihin?), joku konfigurointitiedosto (?) ja otsikkotiedosto (?) pitäisi uudelleenluoda (täh?)" jne... Eväät loppui. Apua!  ;)

 
« Viimeksi muokattu: 30.06.09 - klo:16.43 kirjoittanut Eesaurus »

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #11 : 30.06.09 - klo:16.48 »
mulla meni kaikki muu hyvin paitsi se sääntöjen lisääminen  sinne /etc kansioon kun ei riitä oikeudet tiedoston luomiseen mutta ei sillä väliä kun skannaukset voi hoitaa pääkäyttäjänä. ja kyllä se koko lista on rykästävä läpi... :)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #12 : 30.06.09 - klo:17.57 »
ja kyllä se koko lista on rykästävä läpi... :)

Hienoa.  ;)

Jos joku haluaa jeesata sen ohjeen kanssa, niin enpä pistä hanttiin. Jonkinlaista rautalankaa tarvitaan, ja step by step -tyyppistä meininkiä.  :)

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #13 : 30.06.09 - klo:23.40 »
Scannereiden kanssa puuttuu alkuun ne Oikeudet ja Ryhmät aina säännöllisesti.

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #14 : 01.07.09 - klo:12.30 »
Scannereiden kanssa puuttuu alkuun ne Oikeudet ja Ryhmät aina säännöllisesti.

Terveisin Alpertti

Haluatko täsmentää? Mintin valikosta löysin "Käyttäjät ja ryhmät" -valikon, onko siitä kyse? Siellä oli "tulostimien määrittely" ruksattuna, skannerista ei mitään mainintaa.

Pääongelma lienee tämä ohje, jota en osaa käyttää: http://mp610.blogspot.com/2008/04/give-your-scanner-new-freshly-sane.html?showComment=1243552857061#c8607048340853577523

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #15 : 09.07.09 - klo:12.53 »
Tämä on edelleen auki...


Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #16 : 18.07.09 - klo:19.02 »
Alkaa pikkuhiljaa koetella hermoja tuo skanneri. Olen Mint -foorumillakin kiusannut ihmisiä, ja apuakin saanut, mutta ei tulosta. Olisiko mittään, jos joku vilkaisisi sitä "Give your scanner a new fresh SANE installation ..." -linkkiä ja tulkitsisi muutamia kohtia sieltä, kun en itse niitä ymmärrä...?

Olenhan toki edennyt hieman, ja minulla on jo kotikansiossa sane-backend -niminen kansio. Latasin sen ja pistin sinne. Liekö mennyt se(kään) oikein?   :D

Tässä linkki engl.-kieliseen keskusteluun Mint-foorumille, jonka siellä avasin: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=49&t=28769 Ei saa huomautella mahdollisista kielioppi- ym. virheistä!  >:( eikun ;D

nimimerkillä "Olisi se kiva joskus skannaillakin, vaikka pelkkä tulostaminenkin on keskimääräistä huissimpaa touhua". 

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #17 : 19.07.09 - klo:11.52 »
Monologiksi näyttää menevän, mutta yritetään nöyrästi vielä.

Uskoakseni olen tehnyt ohjeessa kerrotut asiat tähän asti. Ainakin pitäisi olla kaikki git-coret, git sanet, libusb-devit sun muut, koska kun yritän niitä asentaa, terminaali kertoo, että minulla on jo ne.

Eli tämä kohta (ainakin) on epäselvä:

Build SANE

Enter the directory sane-backends created after downloading GIT SANE.

The procedure is then “almost” classical, with a few points to take into account instead of running a trivial ./configure, make, make install.

According to your Linux distribution, you need to run the ./configure command with a set of parameters.

As it is not possible to cover here all existing distributions, details are given for Ubuntu and Mandriva, as samples.

For these 2 distributions:

    * Check first that the development libusb library is present and installed.

      On Mandriva, the rpm is called something like:

      libusb0.1_x-devel-...

      on Ubuntu, it is called: libusb-dev.

      Install the package, if not already installed.

      Be warned that if not installed, compilation will success, but the backend will not work, and no error message will be prompted!

    * Then, recreate the configure file and the headers files:

      $ autoconf
      $ autoheader

      This will recreate the configure file and all headers.

    * On both distributions, run the ./configure command like this:

      $ ./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc --localstatedir=/var

      This will choose /usr/lib/sane as SANE lib directory, /etc/sane.d as SANE config files dir, and /var/lock/sane as state directory: The ones that are used by Mandriva and Ubuntu.

      Check in the logs coming in the terminal window, at the end of the configure, that it will compile with usb support.

    * Then compile as usual

      $ make

      This will take ... a significative amount of time ... Can have a cup of coffee.

    * Install on Ubuntu

      $ sudo make install

    * Or install on Mandriva

      $ su
      # make install



Vikatikki

  • Vieras
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #18 : 19.07.09 - klo:13.25 »
Minä aloittaisin pakettienhallinnasta ja katsoisin, että libsane on asennettu. Pixman pitäisi toimia sillä ilman noita kehittelyversioita.
Jos xsane ei löydä skanneria, asenna synapticilla sane-utils -paketti.
Kirjoita päätteeseen sane-find-scanner .Pitäisi ainakin näkyä sillä, mutta minun vanha hp myös löytyi tuon käskyn jälkeen, kun käynnistin xsanen.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #19 : 19.07.09 - klo:13.58 »
Minä aloittaisin pakettienhallinnasta ja katsoisin, että libsane on asennettu. Pixman pitäisi toimia sillä ilman noita kehittelyversioita.
Jos xsane ei löydä skanneria, asenna synapticilla sane-utils -paketti.
Kirjoita päätteeseen sane-find-scanner .Pitäisi ainakin näkyä sillä, mutta minun vanha hp myös löytyi tuon käskyn jälkeen, kun käynnistin xsanen.

Libsane oli asennettu, tarkistin. Xsane ei löydä skanneria, ainoastaan Asus tv-korttini. Sane-utils oli myös asennettu, tarkistin senkin.

Koodia: [Valitse]
sane-find-scanner
antaa

# sane-find-scanner will now attempt to detect your scanner. If the
  # result is different from what you expected, first make sure your
  # scanner is powered up and properly connected to your computer.

  # No SCSI scanners found. If you expected something different, make sure that
  # you have loaded a kernel SCSI driver for your SCSI adapter.

found USB scanner (vendor=0x04a9, product=0x1727) at libusb:001:005
found USB scanner (vendor=0x0471, product=0x0815) at libusb:002:003
  # Your USB scanner was (probably) detected. It may or may not be supported by
  # SANE. Try scanimage -L and read the backend's manpage.

  # Not checking for parallel port scanners.

  # Most Scanners connected to the parallel port or other proprietary ports
  # can't be detected by this program.

  # You may want to run this program as root to find all devices. Once you
  # found the scanner devices, be sure to adjust access permissions as
  # necessary.


Koodia: [Valitse]
scanimage -L
antaa

device `v4l:/dev/video0' is a Noname ASUS P7131 4871 virtual device Se on se tv-kortti.  ::)

Juu, minäkin luulin, että tämän Pixman pitäisi toimia ilman maagisia loitsuja. Siksi sen ostin. HP olisi ollut varmempi valinta, mutta kun OpenPrinting oli sitä mieltä, että tämäkin toimii, niin mieluummin Canon, koska sen mustekasetit eivät ole törkeän hintaisia.