Kirjoittaja Aihe: Canon Pixma MX300  (Luettu 20266 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #40 : 20.07.09 - klo:15.24 »
Kuuluuko tuossa olla välilyönti cd:n jälkeen?
Koodia: [Valitse]
cd /etc/udev/rules.d

No, välilyönnillä antoi
/etc/udev/rules.d $

ja ilman välilyöntiä sanoi, ettei tiedostoa tai hakemistoa löydy.

Tätä komentoa pääte ei edes tunnistanut:
Koodia: [Valitse]
sudo vim 40-permissions.rules
Readme... Joo, arvasin tämän menevän siihen, että pitää ohjeita ruveta lukemaan!  ;D

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #41 : 20.07.09 - klo:16.01 »
Lainaus
Tätä komentoa pääte ei edes tunnistanut:
Koodia:

sudo vim 40-permissions.rules
Eipä näytä olevan siinä kansiossa enää Jauntyssa tuollaista tiedostoa, Hardyssa on; katsoin Nautiluksella molemmista. Siis komennon tunnisti pääte, mutta editoitava tiedosto puuttuu! Samasta asiasta ymmärtääkseni puhuu linkkaamani Sanen sivu
Lainaus
USB ACCESS METHODS

       For accessing USB devices, the USB library libusb is used.  There  used
       to  exist  another  method  to  access  USB devices: the kernel scanner
       driver. The kernel scanner driver method is deprecated and shouldn't be
       used  anymore.  It  may be removed from SANE at any time. In Linux, the
       kernel scanner driver has been removed in the 2.6.* kernel series. Only
       libusb access is documented in this manual page.



gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #42 : 20.07.09 - klo:17.03 »
Tarkista mistä tiedosto löytyy
Koodia: [Valitse]
locate permissions.rulesVai löytyykö ollenkaan

Suuri osa on siirtynyt /lib/udev/rules.d/ hakemistoon.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #43 : 20.07.09 - klo:17.21 »
Tarkista mistä tiedosto löytyy
Koodia: [Valitse]
locate permissions.rulesVai löytyykö ollenkaan

Suuri osa on siirtynyt /lib/udev/rules.d/ hakemistoon.
Molemmissa kansioissa on erinumeroisia permissions.rules-tiedostoja, mutta tältä osin vanhasta keskustelusta lainattu ohje on vanhentunut.
Kuten linkaamallani ja osin lainaamallani sivulla: http://www.sane-project.org/man/sane-usb.5.html
kerrotaan 2.6*-kernelistä lähtien pitäisikin säätää /dev/bus/usb-kansio(i)ssa olevan 00*-nimisen tiedoston oikeuksia,
eikä kernelin skanneriajuria.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #44 : 20.07.09 - klo:18.50 »
Ihan vaan tähän väliin huikkaan, että täällä seurataan silmä kovana tilanteen kehittymistä.

Kävi miten kävi, niin arvostan apuanne kovasti.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #45 : 21.07.09 - klo:17.53 »
Heti hiljeni, kun kävin kiittelemään.  :)

Nyt sitä apua ja sassiin senkin laiskurit!!!  :D x100

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #46 : 22.07.09 - klo:21.27 »
Poistuin netin ulottuvilta ja olen  edelleen  jonkin aikaa poissa.Pieni  yhteenveto tähän asti tapahtuneesta:
Skanneri löytyi sane-find-scanner-komennollla
Lainaus
found USB scanner (vendor=0x04a9 [Canon], product=0x1727 [MX300 series]) at libusb:001:004
Koeskannaus onnistui scanimagella komentoriviltä
Lainaus
Koodia:

scanimage >image.pnm

joka teki kotikansioon image.pnm -nimisen tiedoston. Onko tämä edistystä?   Smiley
Silti Xsane ei löydä skanneria ja normaali skannaus ei onnistu.(toimiiko muuten gimpin kautta?)
Luulen, että ongelma ratkeaisi usb-portin oikeuksien määrittämisellä.
Pitäisi toimia graafisesti selaimella pääkäyttäjän oikeuksilla
Koodia: [Valitse]
gksudo nautilusklikkaa hiiren oikealla /dev/bus/usb-kansiossa olevaa 001, 002 tai todennäköisimmin  004-tiedostoa, valitse ominaisuudet ja sieltä oikeudet. Rootilla pitäisi olla luku- ja kirjoitusoikeudet, minulla muilla on lukuoikeudet. Jos sulla muilla ei mitään, muuta lukuoikeuksiksi.
Ellei tämä auta, loppuivat minun evääni, ja toivon asiantuntijoilta apua. Mielestäni pakko toimia, kun kerran komentoriviltä skannaa jotain!

Edt. Edellä oleva on siis yhdistelmä omaa järkeilyäni ja tulkintaani aikaisemmin mainitsemastani sanen manuaalisivusta
Lainaus
The permissions for the device files used by libusb  must  be  adjusted
       for  user  access. Otherwise only root can use SANE devices. For Linux,
       the devices are located in /proc/bus/usb/ or in  /dev/bus/usb,  if  you
       use  udev.  There  are directories named e.g. "001" (the bus name) con-
       taining files "001", "002" etc. (the device files).  The  right  device
       files can be found out by running scanimage -L as root. Setting permis-
       sions with "chmod" is not permanent, however. They will be reset  after
       reboot or replugging the scanner.
Koska minulle englannin kieli on melko vieras enkä tietokoneasioista paljon ymmärrä, on parempi, että itse luet tuon ohjeen ja sovellat sitä. Siinähän on myös maininta mahdollisesta ristiriidasta  kernelin skanneriohjauksen ja libusb:n välillä.
« Viimeksi muokattu: 22.07.09 - klo:22.04 kirjoittanut Vikatikki »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #47 : 22.07.09 - klo:22.01 »
Silti Xsane ei löydä skanneria ja normaali skannaus ei onnistu.(toimiiko muuten gimpin kautta?)
Luulen, että ongelma ratkeaisi usb-portin oikeuksien määrittämisellä.
Pitäisi toimia graafisesti selaimella pääkäyttäjän oikeuksilla
Koodia: [Valitse]
gksudo nautilusklikkaa hiiren oikealla /dev/bus/usb-kansiossa olevaa 001, 002 tai todennäköisimmin  004-tiedostoa, valitse ominaisuudet ja sieltä oikeudet. Rootilla pitäisi olla luku- ja kirjoitusoikeudet, minulla muilla on lukuoikeudet. Jos sulla muilla ei mitään, muuta lukuoikeuksiksi.
Ellei tämä auta, loppuivat minun evääni, ja toivon asiantuntijoilta apua. Mielestäni pakko toimia, kun kerran komentoriviltä skannaa jotain!

Juu, siis jos tarkoitat avata Xsane Gimpin kautta, niin kyllä se aukeaakin, mutta skanneria ei löydy.

Usb -kansiossa oli vain 001- ja 002 -kansiot. Molemmissa kansioissa oli "muilla" 'avaa tiedostoja' -oikeudet.

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #48 : 22.07.09 - klo:22.09 »
Kuten edellisessä viestissä sanoin, minun eväät on syöty.

ps. onko saned-paketti asennettu? En tiedä auttaako, tuli vain mieleen. Periaatteessa pitäisi koskea vain komentorivikäyttöä (mulla on myös saned-niminen ryhmä käyttäjissä)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #49 : 22.07.09 - klo:22.35 »
Kuten edellisessä viestissä sanoin, minun eväät on syöty.

ps. onko saned-paketti asennettu? En tiedä auttaako, tuli vain mieleen. Periaatteessa pitäisi koskea vain komentorivikäyttöä (mulla on myös saned-niminen ryhmä käyttäjissä)

Saned? Synaptic ei tunne sellaista.

Joo, kyllä tässä omatkin kärsivällisyys-eväät alkaa olla pikkuhiljaa syötynä. Realismin nimissä oletinkin, että jotain voi joutua tuon laitteen kanssa vääntämään, mutta en ihan odottanut tällaista. Kiitos kuitenkin sinulle. 

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #50 : 23.07.09 - klo:11.59 »
Onko homma ihan 'no can do'...? Luovutanko jo?  :-\

Joku paikallinen guru voisi tulla kaffepalkalla käymään.  ;)

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #51 : 23.07.09 - klo:12.58 »
Googlepa tuntee...
http://www.sane-project.org/man/saned.1.html
Lueppas sieltä.
Vikatikki vois selventää lisää...

Ystävällisin terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #52 : 23.07.09 - klo:17.39 »
Googlepa tuntee...
http://www.sane-project.org/man/saned.1.html
Lueppas sieltä.
Vikatikki vois selventää lisää...

Ystävällisin terveisin Alpertti

Jep, Vikatikkiä odotellessa...

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #53 : 23.07.09 - klo:17.50 »
Tällaista löytyi googlella: http://mp610.blogspot.com/2008/04/give-your-scanner-new-freshly-sane.html
Ilmeisesti Canon myös tarjoaa laitteelle ajuria, oletko sitä kokeillut asentaa.

Entä onko mahdollisuutta kokeilla, toimiiko laite 9.10 livelevyn kanssa?
(alpha3 julkaistaan tänään, asennusta en silti vielä suosittele.)
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #54 : 23.07.09 - klo:18.50 »
Tällaista löytyi googlella: http://mp610.blogspot.com/2008/04/give-your-scanner-new-freshly-sane.html
Ilmeisesti Canon myös tarjoaa laitteelle ajuria, oletko sitä kokeillut asentaa.

Entä onko mahdollisuutta kokeilla, toimiiko laite 9.10 livelevyn kanssa?
(alpha3 julkaistaan tänään, asennusta en silti vielä suosittele.)


Tuo linkki on tämän ketjun etusivulla. ;) Olen ihan halukas kokeilemaan sitäkin, jos vain joku jaksaisi neuvoa muutamissa kohdissa. Joku tosin taisi olla sitäkin mieltä, ettei noita vippaskonsteja kenties kannattaisi tai tarvitsisi käyttää. Asiasta puhuttiin tämän ketjun sivulla 2. ;)

Laitteessa on Pixma MP150:n ajuri, josta joku vinkkasi myöskin tässä ketjussa. Ja sillä tulostus ja kopiointi toimivatkin hyvin. MX300 -ajurilla ei toiminut mikään. Ei kai Canon tarjoa ajureita Linuxiin...? Ainakaan sivuillaan ei ollut mitään tarjolla, kun äsken tsekkasin.

9.10 livelevyllä voin kokeilla. Laitankin lataukseen...ei siinä mitään häviä.

Hiton pienestähän tämä tuntuisi sinänsä olevan kiinni, jos on enää kyse jostakin usb -oikeuksista. Mutta lienee visaisempi homma sitten se.  ???

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #55 : 23.07.09 - klo:19.32 »
Eräs väitti sanen uudelleenasennuksen auttavan.
Mene ja tiedä. Voisko olla joku konffiongelma joka ei vain kertalaakista valmistu?
Tai sitten ne halvatun oikeusropleemit.

Ystävällisin terveisin Alpertti

JK:
Lainaus
sane-pixma - SANE backend for Canon PIXMA MP series
http://www.sane-project.org/man/sane-pixma.5.html

Lainaus
PIXMA MX300    USB    0x04a9/0x1727    Good    Flatbed and ADF scan. All resolutions supported (up to 600DPI)
http://www.sane-project.org/lists/sane-mfgs-cvs.html#Z-CANON
« Viimeksi muokattu: 23.07.09 - klo:19.49 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #56 : 23.07.09 - klo:22.40 »
Eräs väitti sanen uudelleenasennuksen auttavan.
Mene ja tiedä. Voisko olla joku konffiongelma joka ei vain kertalaakista valmistu?
Tai sitten ne halvatun oikeusropleemit.

Ystävällisin terveisin Alpertti

JK:
Lainaus
sane-pixma - SANE backend for Canon PIXMA MP series
http://www.sane-project.org/man/sane-pixma.5.html

Lainaus
PIXMA MX300    USB    0x04a9/0x1727    Good    Flatbed and ADF scan. All resolutions supported (up to 600DPI)
http://www.sane-project.org/lists/sane-mfgs-cvs.html#Z-CANON

Kokeilin poistaa ja asentaa sanen uudelleen, synapticilla. Ei tulosta.

Nuo linkit vaikuttivat mielenkiintoisilta, mutta pakko sanoa, että pointti taisi jäädä avautumatta. Ei tainnut siellä olla ainakaan mitään ladattavaa. Eksyin kylläkin sieltä linkkien kautta muuallekin, ja kaikkea ladattavaakin löysin, mutta en hoksannut mitään kuitenkaan ottaa.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #57 : 24.07.09 - klo:11.45 »
Kuulkaas. Kokeilin juuri Ubuntu 9.10 livelevyä, ja Canon toimi kaikkinensa ihan heittämällä! Mitään muuta ei tarvinnut tehdä, kuin valita avautuvasta ikkunasta ajuri tulostimelle, sama, kuin ennenkin. Xsanekin löysi skannerin ilman mitään loitsuja, ja skannaus myös onnistui käytännössä.  8)

En taida jaksaa enää vääntää skanneriasiassa Mint Glorian kanssa, vaan hoitelen skannaukset tällä livelevyllä. Pääasiahan, eli tulostus toimii jo muutenkin. Sitten Mintinkin seuraavassa versiossa homma lienee hansikkaassa.

Tietysti 9.10 Ubuntu olisi hyvä vaihtoehto myös, sitten kun se julkaistaan virallisesti.

Kiitos kaikille osallistuneille!

« Viimeksi muokattu: 24.07.09 - klo:11.54 kirjoittanut Eesaurus »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #58 : 24.07.09 - klo:16.13 »
Noh, sen verran tästä vielä, että saapikos niitä pop uppeja mitenkään pois, missä järjestelmä ilmoittaa, ettei tulostimelle ole ajuria? Joka kerta, kun Canonin aukaisee, niin puskee puolenkymmentä pop uppia esiin.

Muuten kyllä toimii hienosti. Ja kyse on nyt siis Ubuntu 9.10:stä.

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Canon Pixma MX300
« Vastaus #59 : 30.07.09 - klo:22.13 »
Onittelut oikeasta ratkaisusta!
[off topicic]>
Lainaus
Jep, Vikatikkiä odotellessa...
Lainaus
Vikatikki vois selventää lisää...
No, ei todellakaan!
Tämä on Vikatikin paluu; ja taas on saatavissa "täältä sinnepäin"-tyyppisiä arvauksia viattomien ihmisten kiusaksi.
Erehdyin tyhmyyttäni puuttumaan tähän Eesauruksen ongelmaan, koska itse hankin uuden skannerin (epson) ja luulin, että homma on ihan simppeli ( Epsoniin laitoin usbijohdon ja virtapiuhan kiinni; ja skannasin ensimmäiset koekuvat tosta noin vaan, ilman mitään ajuri- ym.ongelmia.)
Asensin kuitenkin (synapticilla)  libsane-extras-paketin, koska xsane tunnisti skannerin väärällä nimellä. En kuitenkaan huomannut toimininallista parannusta uudellaa ajurilla; kaikki toimi vanhallakin "out off the box". Tästä kokemuksesta riemastuneena luulin olevani "asiantuntija" Linuxin skanneriasioissa, ja vastailin omaan hämärään tapaani. Pyydän anteeksi mahdollisia harhaan johtamisia; mutta tämähän on keskuustelupalsta eikä mikään virallinen tuki.
Lainaus
En taida jaksaa enää vääntää skanneriasiassa Mint Glorian kanssa, vaan hoitelen skannaukset tällä livelevyllä
Kaksi mahdollisutta(oikeast paljon enemmämmän): joko skannaat livelevyllä (muutama kuukausi ja 9.10 on uusin stable) tai pävität jo nyt karmiciin. [Ai, niin sullahan on Mint, eli seuraavaaan ehdotukseen]
Tai sit teet minun ohjeen(tämä siis uusi ohje kohti perikatoa) mukaan vaikeuksia pelkäämättä. Eli asennat Sunin Virtuualboxin (Sunin suljettu hanskaa usbit), johon laitat U9.10:n ; ja skannaat sillä.
Siis sitä varten ,ettei tarvitse sammuttaa ja käynnisttää konetta skannauksen takia.
Minulla on hienoja kokemuksia Ubuntu Hardysta ja virtualboxista. Esim. Epson (4990) toimii mainiosti Hardyn päällä pyörivässä Virtualboxissa toimivassa Jauntyssa. (Epäselvä lause: mikä tässä nyt viittaa mihinkin? Ei voi auttaa, olen nyt nauttinut matkatuliaisia melko reippaasti.) Muistaakseni Virtualboxin asennuksessa oli jotain vaikeuksia, mutta toisaalta sen ohje on tosi hyvä. Jopa minä englantia osaamatta selvisin sitä noudattamalla.<[off topic]
Oikeusongelmiin on usein tällä palstalla kehotettu luomaan uusi käyttäjä, saattaa sillä olla oikeudet käyttää laitteita.
« Viimeksi muokattu: 30.07.09 - klo:22.18 kirjoittanut Vikatikki »