Testailen juuri tuota Mint 13:sta MATE-työpöydällä. Se on yksinkertainen ja siisti, mikä aluksi lupasi hyvää. Nyt täytyy kuitenkin sanoa, että olen pettynyt. Aikaisempaan LTS:ään pohjautuvaan Mint 9:iin. verrattuna ominaisuuksia on rikki tai jopa toimintoja puuttuu.
Bluetooth-applet ei toimi lainkaan. Ratkaisuna on asentaa blueman. Tämä vielä menisi, mutta sitten huomasin pahemman puutteen: koska harrastan valokuvausta, niin minun pitää ehdottomasti saada värinhallinta käyttöön. Niinpä asensin sitten gnome-color-manager -paketin (mate-color-manager -nimellä ei löytynyt). Eipä tullut näkyviin mihinkään eikä löytynyt edes tuota gcm-settings -ohjelmaa, jotta olisi voinut käynnistää sen käsin. Vaihtoehtona olisi asentaa argyllin päällä toimiva dispcalGUI, mutta nämä pari oleellista puutetta pitävät minut toistaiseksi Mint 9:ssä. Se on erittäin hyvin toimiva jakelu edelleen, mutta ohjelmat alkavat olla vanhoja ja joutuu lisäämään repoja tai kääntämään päälle uusia paketteja. No, tähän on jo totuttu.
Mate on joku forkki Gnome 2:sta ja nyt repoissa on tarjolla paketteja molempiin, ja nämä eivät toimi keskenään... Tällainen mielikuva minulle tuli. Joskus kuitenkin on pakko päivittää. Edellä mainitut puutteet pistävät tosissaan harkitsemaan tulevaa jakelua. Ubuntu olisi tietty kiva, mutta hieman vierastan tuota Unityä. Xubuntu olisi yksi vaihtoehto. Tällä hetkellä testaukseen menee Debian Squeeze.