Kirjoittaja Aihe: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle  (Luettu 7879 kertaa)

sammunut lamppu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
olen polttanut kyseisen järjestelmän levylle (dvd +r ja bd-rw) kun tökkään levyn koneeseen saan näkyviin ainoastaan kansion jossa ilmeisesti koko mint , mutta en tiedä onko siellä joku "nappi" mitä pitäisi klikata että lähtisi asentumaan ? pc,ssä ja läppärissä (ulkoinen soitin) , molemmissa , on ensisijainen eli ne ovat bootti asemia . olen yrittänyt seurata asennus ohjetta , levy sisään sammuta kone j.n.e mutta ei vaan onnistu . onko mahdollisest väärät levyt ? vai mikä menee päin satulasepän unelmaa ? vuosia sitten kun tein ensimmäisen kokeilun niin kaikki meni saamieni ohjeiden mukaan . missähän kohdassa teen virheen ? nyt apu kelpaisi , ja rautalangasta , paksusta !

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #1 : 14.07.14 - klo:15.09 »
1. Olethan polttanut levykuvan levykuvana etkä tiedostona? Ubuntun poltto-ohjetta voi soveltaa myös Mintiin http://wiki.ubuntu-fi.org/Levykuva

2. Kun poltto on onnistunut ja DVD:llä näkyy useita kansioita ja tiedostoja, jätä levy asemaan ja sammuta tietokone. Käynnistä kone sitten uudelleen ja toivo, että kone käynnistää Windowsin sijaan DVD:llä olevan Mintin. Jos kuitenkin päädyt Windowsiin, joutunet valitsemaan käynnistyksen aikana biosin käynnistysvalikosta (boot menu) oikean käynnistyslaitteen, joka on siis DVD-asema. Yleensä biosin käynnistysvalikon saa auki näppäimellä, joka mainitaan koneen käynnistyessä. Usein näppäin on Esc tai F8-F12.

sammunut lamppu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #2 : 14.07.14 - klo:15.18 »
ou jees . ensimmäinen virhe levyn poltto . nyt on etsittävä konsti polttaa image . kai se asennus onnistuu ulkoiselle kovalevylle ? kiitos ensimmäisen virheen korjauksesta . jatkoa seuraa .

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #3 : 14.07.14 - klo:15.41 »
ou jees . ensimmäinen virhe levyn poltto . nyt on etsittävä konsti polttaa image .

Linkittämässäni ohjeessa se on neuvottu Linuxille/*BSD:lle, OS X:lle ja Windowsille.

kai se asennus onnistuu ulkoiselle kovalevylle ?

Onnistuu, mutta käyttöjärjestelmä ja ohjelmat käynnistyvät jonkin verran hitaammin, jos välissä on USB 2.0 -väylä. USB 3.0 tai eSATA olisi parempi.

sammunut lamppu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #4 : 14.07.14 - klo:16.44 »
poltto ilmeisesti onnistui koska pystyn käyttämään mintiä levyltä mutta asentaminen ei onnistu ! koitin asentaa kunse pyöri livenä? ruudulla mutta meni niin hankalaksi että vanhan miehen ymmärrys loppui ! kun en enää halua tehdä isompia munauksia esim windowsin uudelleen asennuksia . asetin bootiasemaksi (varmuuden vuoksi) vielä erikseen bd-dvd soittimen .levy on soittimessa ja uudelleen käynnistyksen jälkeen kone käynnistyy windowsiin ! onko tämä oikeasti näin vaikeaa vai olenko minä vaikea ?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #5 : 14.07.14 - klo:17.01 »
poltto ilmeisesti onnistui koska pystyn käyttämään mintiä levyltä mutta asentaminen ei onnistu ! koitin asentaa kunse pyöri livenä? ruudulla mutta meni niin hankalaksi että vanhan miehen ymmärrys loppui !

Mikä kohta oli hankala?

Mintin (ja Ubuntun) asennus on nykyisin vähintään yhtä helppo kuin minkä tahansa käyttöjärjestelmän. Yleisestikin hankala vaihe käyttöjärjestelmien asennuksessa on kohdelevyn ja osioinnin valinnat, etenkin kun haluat nyt asentaa ulkoiselle levylle. Valitse siis kohdelevy erityisen huolellisesti.

kun en enää halua tehdä isompia munauksia esim windowsin uudelleen asennuksia . asetin bootiasemaksi (varmuuden vuoksi) vielä erikseen bd-dvd soittimen .levy on soittimessa ja uudelleen käynnistyksen jälkeen kone käynnistyy windowsiin ! onko tämä oikeasti näin vaikeaa vai olenko minä vaikea ?

Eli etkö enää saa asennuslevyä käynnistymään, vaikka se jo kertaalleen onnistui?

sammunut lamppu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #6 : 14.07.14 - klo:17.32 »
eli sain mintin toimimaan levyltä . mutta kun koitin asentaa sitä kohdasta asenna mint niin pääsin pari askelta ja sitten tuli ikkuna jossa kerrottiin että joku polku puuttuu ? kokeilin sieltä vetolaatikosta vaihtoehtoja vaan ei kelvannut . elikkä asennus ei onnistu . olen seurannut tekemisiäni (ohjetta) läppäriltä ja yrittänyt asenta pclle . ja tiedän että jotain en "näe" tai jotain teen väärin mutta!!!!!!!!
irrota käytössä olevat osiot , irrotin
juuritiedostojärjestelmää ei ole määritetty korjaa tämä osiointvalikossa , en osannut .
joku pirun konsti pitää olla että saisin sen asennettua suoraan levyltä ja ulkoiselle kovalevylle . kuten jo kerroin vuosia sitten se toimi niin kuin kerrotte , helposti .

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #7 : 14.07.14 - klo:19.18 »
eli sain mintin toimimaan levyltä . mutta kun koitin asentaa sitä kohdasta asenna mint niin pääsin pari askelta ja sitten tuli ikkuna jossa kerrottiin että joku polku puuttuu ?

Valitsitko alussa asennustyypiksi vaihtoehdon Jokin muu? Se tarkoittaa mukautettua osiointia, jolloin käyttäjän pitäisi tietää tarkalleen, mitä on tekemässä ja osata määritellä itse tarvittavat osiot, tiedostojärjestelmät ja liitospisteet. Jos ulkoinen levysi on tarkoitus pyhittää kokonaan Mintin käyttöön, tämä ei ole tarpeen vaan voit valita esimerkiksi vaihtoehdon Tyhjennä levy ja asenna Linux Mint. Seuraavassa vaiheessa pääset valitsemaan, mille levylle järjestelmä asennetaan. Siinä on sitten oltava tarkkana, että valitset ulkoisen levyn.
« Viimeksi muokattu: 14.07.14 - klo:19.20 kirjoittanut nm »

sammunut lamppu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #8 : 14.07.14 - klo:20.25 »
jaahas kitos lisätiedosta . nimittäin kiersin kaukaa kohdan jossa mainittiin , tyhjentää koko levyn , siis pitäisi valita kohta (se ensimmäinen) joka tyhjentää ja SITTEN tulee vasta kovalevyn valinta ? edelleenkin minua häiritsee miksei mint asennu suoraan levyltä ? mutta kiitos yritetään nyt tätä .

sammunut lamppu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #9 : 14.07.14 - klo:21.23 »
nonni nysse on momentus xt kovalevyllä piste . kovalevy on kiinni usb 3.0 telakassa . telakka on koko ajan ollut kiinni pc ssä .ja nyt myös läppärissä mutta kumpikaan ei löydä kovalevyä ! olen kokeillut etsiä sitä vähäisillä taidoillani vaan en löydä ! kun laitan telakkaan toisen irtokovalevyn niin se kyllä löytyy . asennus kyllä meni opasteiden mukaan siihen asti kun piti käynnistää uudelleen , sen jälkeen mint on ollut kadoksissa tai siis kovalevy .

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #10 : 15.07.14 - klo:00.06 »
edelleenkin minua häiritsee miksei mint asennu suoraan levyltä ? mutta kiitos yritetään nyt tätä .

Eikö se nyt asentunut suoraan levyltä? Vai tarkoitatko asennusta Windowsin sisällä Wubin kautta? Se ei ole koskaan ollut erityisen suositeltava vaihtoehto, eikä Mintin asennuslevyllä onneksi ole Wubia.

nonni nysse on momentus xt kovalevyllä piste . kovalevy on kiinni usb 3.0 telakassa . telakka on koko ajan ollut kiinni pc ssä .ja nyt myös läppärissä mutta kumpikaan ei löydä kovalevyä ! olen kokeillut etsiä sitä vähäisillä taidoillani vaan en löydä ! kun laitan telakkaan toisen irtokovalevyn niin se kyllä löytyy . asennus kyllä meni opasteiden mukaan siihen asti kun piti käynnistää uudelleen , sen jälkeen mint on ollut kadoksissa tai siis kovalevy .

Windows ei osaa lukea Linux-osioiden sisältöä, joten levy ei näy suoraan työpöydällä.

Seuraavaksi pitäisi saada kone käynnistymään USB-levyltä biosin boottijärjestystä säätämällä. Jotkut biosit eivät sitten halua lainkaan bootata USB 3.0 -laitteilta, jolloin homma voi mennä hankalaksi. Voisit kokeilla telakkaa myös USB 2.0 -portissa.
« Viimeksi muokattu: 15.07.14 - klo:00.09 kirjoittanut nm »

sammunut lamppu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #11 : 15.07.14 - klo:10.20 »
ei auttanut siirtäminen usb 2.0 porttiin . ja ei tosiaankaan asennu levyltä ei pc hen eikä läppäriin (dvd+r tdk) olen (yrittänyt) seurannut asennus ohjetta läppäristä kun asentanut mintiä .on sammuteltu , vaihdettu bootijärjestystä , eli kaikki mitä olen neuvoja saanut olen käyttänyt
nyt taitaa olla aika luovuttaa ! Kiitos kaikille auttaneille , virtuaali kahvit teille .

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: linux mint 17 qiana asennus ulkoiselle kovalevylle
« Vastaus #12 : 15.07.14 - klo:11.09 »
ei auttanut siirtäminen usb 2.0 porttiin . ja ei tosiaankaan asennu levyltä ei pc hen eikä läppäriin (dvd+r tdk)

Väitän, että se asentuu, mutta et onnistu boottaamaan asennettua järjestelmää Mintistä riippumattomien tekijöiden vuoksi. Ehkä telakka ja siinä oleva levy ei ehdi käynnistyä riittävän nopeasti koneen käynnistyessä.

Pöytäkoneen tapauksessa levyn voisi asentaa koneen sisälle SATA-väylään, niin onnistumismahdollisuudet kasvavat.