Missä on sanottu niin, että ainoa ja oikea tapa hoitaa asioita Linuxissa on tehdä ne komentorivillä?
ei se olekaan ainoa oikea tapa, mutta se nyt vaan sattuu olemaan nopein, tehokkain ja monipuolisin tapa. mikään ei estä esittelemästä graafisia työkaluja, mutta minusta komentorivin tahallinan piilottelu vain lisää aloittelijoiden pelkoa komentoriviä kohtaan.
Viitaten myös aiempaan Jannen viestiin ketjussa:
Jos et Janne ole kiinnostunut "klikkaa sitä" ohjeista, niin voisitko tehdä rinnalle komentoriviin perustuvat ohjeet? Sitten kukin voisi tehdän niin kuin tykkää. Ehdottelin tällaista periaatetta jo toisessakin ketjussa, jossa keskusteltiin kysymyksiin vastaamisesta.
Ajattelen, että myös Ubuntu voisi olla graafiselta käytettävyydeltään samaa tasoa kuin Windows tai Mac. Mikäli haluamme, että Linux leviää myös "tavallisten käyttäjien" työpöydille, niin mielestäni muuta tietä siihen ei ole, kun saada graafinen ympäristö toimimaan mahdollisimman hyvin ja kattavasti.
minusta sinä sekoitata koko ajan käytettävyyden ja käyttöjärjestelmän ylläpidon toisiinsa.
Minusta käytettävyys on sitä, ettei käyttöjärjestelmää tarvitse ylläpitää. Olen elänyt Wintoosani kanssa tekemättä sille mitään muuta kuin virta pois ja päälle, ja automaattiset päivitykset asennellut, ja hyvin pyyhkii... Sama menetelmä onnistuu jotenkuten ubuntullakin, joskaan kaikki hommat ei tunnu toimivan "suoraan".
Linuxin maine on edelleen sellainen, että sitä osaa käyttää vain asiaansa paneutunut "nörtti". Tämä mielikuva elää tiukassa ja sen vuoksi Linuxin eteneminen työpöytäkäyttöjärjestelmänä on ollut hidasta, vaikka tavalliset toimisto- ja kotirutiinit tekstinkäsittelyineen, sähköposteineen ja nettisurffailuineen onnistuu Linuxilla loistavasti.
minä olen sattumoisin vieläkin sitä mieltä, että mitään käyttöjärjestelmää ei ole mahdollista käyttää järkevästi ilman mitään kokemusta tietokoneista. ihmiset kuvittelevat windowsin olevan helppo, vain koske heille on opetettu windowsin käyttöä joko töissä tai koulussa. tietokone on monimutkainen laite ja sen toiminnan ymmärtäminen (edes pintapuoliseti sieltä graafisen käyttöliittymän takaa) vaatii opettelua ja monien eri käsitteiden ymmärtämistä. tästä syystä linuxille, joka taas sattumoisin on jotain ihan muuta kuin windows, asetetaan odotuksia jonka mukaan "helppokäyttöisyys" tarkoittaa tilnateen mukaan joko sitä, että opettelua ei tarvita tai, että toiminta on täsmälleen samanlaista kuin windowsissa. totuus on kuitenkin toinen.
Niin, valtaosa halua käyttää tietokonettaan välineenä, ei itsetarkoituksena. Valtaosalla ei ole aikaa valvoa yökaudet koneensä ääressä tutkimassa, etsimässä ja opettelemassa, vaan haluavat työntää rompun sisään ja alkaa pelata. Linuxissa houkuttaa ilmaisuus ja tietoturva, joista viime mainittu kyllä taitaa olla voimassa vaan niin kauan, kun Linux on vähemmistöjärjestelmä? Ilmaisuus ainakin minun suurin motiivini oli, köyhä kun olen, vaikka tässä yötäni valvonkin koneen ääressä, ja olen kiinnostunut oppimaan.
Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että monien asioiden hoitaminen on helpompaa komentoriviltä ja ohjeiden antaminen on näin monin kerroin helpompaa. Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, niin tämä ei vastaa useimpien ihmisten käsitystä siitä, miten nykyaikaista käyttöjärjestelmää käytetään.
niinpä. tämä tietysti johtuu siitä, että valtaosa ihmisistä ei tiedä paremmasta. asioita ei jakseta tai haluta opetella ja seurauksena hommat tehdään aina sitä mahdollisesti hitainta ja monimutkaisinta kautta, vain koska siihen on totuttu ja koska omissa mielikuvissa graafisuus tarkoittaa helppoutta.
tietysti aina voidaan väitellä siitä kumpi on oikeasti helppoa, käyttä työkalu jolla osaa heti tehdä jotain, mutta joka tuottaa tuloksia hitaasti vai työkalu jonka opettelu kestää hetken, mutta osaavissa käsissä tuotta tuloksia erittäin tehokkaasti.
Juuri tämän vuoksi olisi hyvä, jos ohjeet olisi sekä graafiseen, että komentoriviin. Kun alkaa ymmärtää ylipäänsä mitä on tekemässä, niin voi opetella komentorivin, kunhan oppii löytämään sen koneeltaan...
Komentoriviin liittyvät asiat ovat siis hyvinkin vieras tapa hahmottaa tietokoneen käyttöä ehdottomalle enemmistölle käyttäjistä. Jos haluamme saada näitä ihmisä myös Linuxin käyttäjäksi, niin lähestymistapaamme Linuxin käytön ohjeistamiseen ja kehittämiseen on muutettava enemmistön ymmärtämään suuntaan.
minusta valtaosa ihmisten ongelmista tietokoneiden kanssa (niitä on yhtä lailla windowsin ja mäkin kanssa, ihan tosi) johtuu siitä, että ihmiset eivät osaa eivätkä ole valmiita opettelemaan. näidenkö ihmisten suuntaan linuxia pitäisi kehittää?
minä olen tavallaan tyytyväinen siihen, että linuxilla on aavistuksen hankala maine. tämä siitä syystä, että linuxin kokeilijat ovat tämän vuoksi oikeasti useinmiten ihmisiä joita linux kiinnostaa sennkin uhalla, että he joutuisivat opettelemaan jotain ja vähemmistö on niitä jotka kuvittelevat sen olevan joku "superwindows" joka toimii samalla tavalla kuin kaikki mihin he ovat tottuneet mutta on vakaampi.
Nyt siis puhutaan siitä, halutaanko Linuxia levittää? Ja jos niin miksi? Jaksavatko innokkaat tehdä duunia laiskojen eteen loputtomasti? Mitä sitten kun Windowsin (hirmu)valta-asema on nujerrettu? Loppuuko motivaatio siihen? Jos ei haluta, niin jatkakaa entisellään, tai ottakaa pari askelta taaksepäin. Jos halutaan, niin on tehtävä asiat helpoiksi aloittaa, koska aloittaminen on aina vaikeinta. Itse en osaa Linuxia kehittää, enkä jaksa opetella, joten tämä ratkaisu on muiden käsissä.
Mitä tulee vakauteen, niin XP:ni ei ole kaatunut kertaakaan, Ubuntussa moni ohjelma on jäänyt jumittamaan. Varmaan johtuu juuri siitä, että minusta käyttöjärjestelmää ei kuulu säätää eikä huoltaa. Senkin ajan voi käyttää vaikka pallon potkimiseen.
Ei vaan. Kun minusta on kiva käyttää Linuxia ja vastustaa Msoftia ja opetella, kunhan vaan olisi yhtä hyvät edellytykset oppia, kuin Winukan oppikirjassa on: Kuva - ohje, kuva -ohje, kuva - ohje jne...