Eiköhän kuitenkin olisi myönnettävä että "Pertti Tavalliselle" Windows on se vaihtoehto 1 ja sitten voidaan keskustella muista vaihtoehdoista. Olen melko kauan harjoitellut näiden hupikalujen käyttöä, sanoisinko sieltä alusta lähtien, mutta toki myönnän että munat ovat olleet aina kanoja etevämpiä.
Olen myös havainnut että ostipa vaikka "Kipukoukun", onnitellaan onnistuneesta valinnasta ja olisi hyvä jos tuo PT myös tuntisi osuneensa oikeaan tyrkätessään uutukaiseen koneeseensa Ubuntun asennuslevyn, tai ainakin sen jälkeen kun kone boottaa ensi kertaa Ubuntuun, mutta kuten tiedämme, aina ei kaikki olekaan niin helppoa...
Olisin kuitenkin tohtinut myötäillä ystäväämme rhinoa, eli maailma ei ole aivan niin mustavalkoinen kuin jotkut antaa olettaa. Ymmärrän myös sen että tälläkin foorumilla epäilijä ja kritisoija on ns. kivi kengässä ja olisi hyvä saada jeppe hiljenemään.
Kuitenkin kaikki ne jotka ovat Wastustajaa käyttäneet jokusen kymmenen vuotta ymmärtävät ettei kaikki "MicroShit"-jutut välttämättä ole yhteneviä totuuden kanssa, mutta näistähän on turha vääntää kättä, ei ne sillä ratkea. Kuten olen jo kertonut aloitin Linux-kokemukset vuosituhannen alussa IT-linuxilla, eli suomennetulla Red Hatilla ja ongelmia piisasi. Olen myös myöntänyt aivan objektiivisesti että on toki menty eteenpäin PT n käytettävyydessä tässäkin jakelussa, mutta vieläkin PT n on helpompi pärjätä Wastustajan kanssa, toki se johtuu siitä että maailma nyt vain on Wastustajan, vieläkin...
Entä sitten nämä pääasialliset "vertailut", joilla todistamme olevamme oikealla asialla? Eihän niillä ole mitään merkitystä PT lle, ei PT tä kiinnosta yhtään jos se Ubuntu nyhertää jotain digikuvaa vaikka maailman tappiin, kun samaa se tekee Wastustajakin, mutta kellä riittää tupakkaa ja kahvia sitä odotella niiltä vanhoilta koneilta, toista se oli silloin kun olimme reilusti merkkipohjalla...
Kuten on jo tullut ilmi, mielestäni olisi tehokkaampaa markkinointia jos halutaan levittää tätä ilosanomaa kaikelle kansalle, että ei sitä lapsellista vertailua tai ns. mollaamista harjoitettaisi, tosin miksihän ilmaista tavaraa sitten olisikaan markkinoitava. Eli ymmärrettävää on tuo "omenakauppiaiden" räksytys, nehän tekee imaista mainosta (tai haittaa) sille kuka liekään joka omistaa omenatarhan...
Olen nyt käyttänyt reilun 2 vuotta Vistaa ja sitä ennen kaikkia edellisiä versioita, eikä niiden kanssa ole ollut merkittäviä ongelmiaJoskus muistikampa rikkoi järjestelmää että joutui käyttämään Wastustajan komentotulkkia ja kerran on joutunut XPn asentamaan uusiksi kun liittymän mukana tullut virusohjelma sekoitti systeemin niin totaalisesti...
Nyt on pari kuukautta mennyt Ubuntun parissa ja jopa hieman ulkoistanutkin asennuksia. Sanoisin kuitenkin ettei se PTlle ole niin helppoa, eikä kaikki oikein jeesaa vieläkään, mutta muutama "mummo" kapeammalla repertuaarilla pärjäilee siedettävästi. Mutta ei tässä mitään, ei ole tullut mieleenkään alkaa moittimaa Ubuntua kenellekään, hinta-laatusuhde on kohdallaan ja omalla koneella voi tuota "virittelyä" harrastella huvikseen tai haasteena, kuten silloin alkuaan otin sen Puhahatun käyttöön, mutta se kävi sitten liian haastavaksi...
Mutta, jos ajatellaan tasavertaisia vaihtoehtoja PT lle, niin tämä täytyisi olla valmiina koneella tai asentua todella käyttövalmiina, eli ei enää siinä vaiheessa etsimään apuja muutamiin perusasioihinkin...