Miksi ollaan hiljaa? Yksi syy saattaa hyvinkin olla, että kukaan ei tiedä vastausta. Toinen yleinen syy on, että kenelläkään ei satu olemaan laitteistoa, jota kysymys koskee. Tällöin auttaminen on kertaluokkaa vaikeampaa, kun voi ainoastaan hakukoneilla hakea, minkä kysyjä voi itsekin tehdä, mutta lisäksi kokeilla löytämiään neuvoja. Itsekin vastailen täällä lähinnä Huawei Mokkula E169:ää koskeviin kysymyksiin, koska minulla sattuu sellainen olemaan ja koska olen sen virittämiseen perehtynyt.
Yksinkertaisetkin asiat ovat usein vaikeita. Kysyin pari päivää sitten äänenvoimakkuuden säätämisestä, mutta en saanut vielä vastausta. Näyttää siltä, että en tule saamaankaan. Ehkä joskus seuraavien kymmenen vuoden aikana törmään sattumalta vastaukseen.
Kukaan ei voi kuitenkaan tässä tapauksessa auttaa, jos et anna edes näitä tietoja:
1) Mikä Linux (kysymykseen saa vastauksen komennolla uname -a)
2) Mikä Ubuntu (järjestelmä->Tietoja Ubuntusta)
3) Mikä kännykkä (esimerkiksi nokialaisissa *#0000# kertoo aika tarkkaan mikä niistä tuhansista nokialaisista malleista on nyt kyseessä).
Minun tapauksessani vastaus kysymykseen on, että kännykässäni (Nokia 6060) ei ole sinihammasta, kaapeliliitäntää, infraa eikä mitään muutakaan tapaa kommunikoida kompuutterin kanssa. Tämänkin selvittämiseen menee foorumilla helposti monta päivää.