Tässä on yksi pieni ongelma lisää. JOKA ITSEASIASSA ON MASSIIVINEN.
Eli mozilla tarjoaa ainoastaan 32bittisiä käännöksiä!
Se vasta meneekin aloittelijalle mielenkiintoiseksi, kun aletaan dpkg -x:llä purkamaan netistä ladattuja 32bit kirjastopaketteja ja sitten aletaan siirtämään *.so tiedosto juurikin sinne oikeaan paikkaan eikä esim päälle.
Täysin kaikesta pihalla olevan henkilön on turha jakaa tietämättömyyttään muille, ainakaan kovaan ääneen HUUTAMALLA. Ota puusilmä käteesi ja katso:
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/latest-mozilla-central/Kaiken hyvän lisäksi se näyttää ulkonäöltään oksennukselta. Eli pitää taas lähteä metsästämään 32bittistä silmänruokaa...
En minä näet mitään oleellista eroa eroa 64-bittisessä Intrepid Ibexissä Ubuntun toimittaman ja Mozilla version välillä, ne pyörivät tässä nimittäin rinnakkain.
Miten testasin (tällä kertaa):
1. Asensin 64-bittisen Ibexin tikulle (koska käytän yleensä 32-bittistä), aikaa meni 2min20s
2. Buuttasin 64-bittisen version usb-tikulta, käynnistin Ubuntun Firefoxin, hain sillä uusimman 64-bittisen yöllisen version ja purin sen työpöydälle.
3. Käynnistin uuden Miinakentän konsolista komennolla
/home/ubuntu/Desktop/firefox -P -no-remote
4. Minulla pyörii tässä nyt yhtäaikaa kaksi 64-bittistä Firefoxia:
Ibexin versio:
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.0.3) Gecko/2008101315 Ubuntu/8.10 (intrepid) Firefox/3.0.3 - Build ID: 2008101315
Mozillan:
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.9.1b2pre) Gecko/20081107 Minefield/3.1b2pre - Build ID: 20081107015834
Aikaa tuohon kului n. 15 minuuttia kaikkinensa.
Eikä tuo minun kokemusteni mukaan sotke normaaliakaan systeemiä millään tavalla. Vaikka vastaankin Miinakentän kysymykseen, että käytetäänkö sitä oletusselaimena, ei se kuitenkaan käynnisty pelkällä komennolla "firefox".
Firefoxin profiilista pitää tietysti olla varmuuskopio, mutta sellainenhan pitää olla muutenkin.