Parhaiten toimiva Ubuntu versio tähän päivään mennessä. DVD-asemakin alkoi toimimaan, vaikka niin kovasti väitettiin asemassa vian olevan. Semassa tai Ubuntussa anyway. Mitään ohjelmaa en oo saanut kaadettua tässä. Automaatinen kirjautuminen judassin päälle saamine kestää, ja kestää. Eikä se aina auetessa mahdu kunnolla ruutuun. Kaikki muut ohjelmat ja toiminnot on toiminut todella mallikkaasti. NeroLinuxin sain jumitettua 3 tunnin CD kopionnin jälkeen. Ohjelma kiinni, päälle ja taas toimi. Ei kyllä ole Ubuntun vakkari ohjelma, mutta silti.
Pulseaudio ja Firefox 3 beta tuotti alussa V******sen tunnetta, mutta FF3 on toiminut nyt ihan OK. Ei kuiteskaan, niin kuin ennen (FF2), mutta silti. Pulsea en ole kokeillut, ALSA hoitaa hommansa mallikkaasti. Itse asiassa Ubuntu on istunut tässä koneessa aina parhaiten ( Verrattuna Distrowatch suosituimmat) Ja omiin käyttö tottumuksiin. Yleensä äänikortti on tuottanut ongelmaa muissa. oSussussa ääni sekä kuva tuotti ongelmaa. (Uusinta en ole kokeillut) Kehuttu on mutta niin oli edellisetkin versiot. Pitää joskus testata
openSuSe:lla Ääntä ei saanut ulos mitenkään. No osaamattomuutta varmaankin "klik klik meiningiä kohtaan?" Sama homma kuvassa. Värisi kuva, niin että vesi alkoi valumaan silmistä, ei pettymyksestä, kuin silmät ei vaan värinää kestänyt/kestä. Säätöjä löytyi, mutta en osannut niitä ilmeisesti käyttää. Älkää nyt luulko että inhoan oSussua tai jotain sinne päin, päin vastoin, erittäin hyvä distro ja kiinnostava.
Jokaiselle löytyy sopiva distro ja myös koneelle sopiva, jos ei muuten niin konetta muokkaamalla. Laite valmistajat vois ottaa itseään niskasta kiinni. Itselle se toimivin on ollut tähän päivään asti Ubuntu. Vai pitäiskö sekottua massaan" ja sanoa Bugibuntu. No jos ei sittenkään, kun pilanimeään ei oo ansainnut. (Distro kateutta tuo on. Kun mun käyttämä distro on parempi kuin se sun meininkiä:) )
Eli ei ollut pettymys itselleni ainakaa Ubuntu 8.04. Olen erittäin tyytyväinen toimintaan. Mainitsemistani pikku vioista huolimatta.