Toki ymmärrän, että auto hyvin tärkeä syrjäseuduilla, mutta onko se aidosta niin vai ovatko ihmiset vain jättäneet vaatimatta julkisen liikenteen Suomenlaajuista parantamista?
Kyllä se on aidosti niin. Minä en edes asu kovin syrjässä vaikka olenkin Kehä kolmen ulkopuolella. Tästä huolimatta julkinen liikenne tuskin kykenee tarjoamaan minulle mielekästä vaihtoehtoa nykytilanteessa. En siis usko että paremmin tuettukaan julkinen liikenne kykenisi olemaan vaihtoehto oikeille syrjäseuduille.
Nyt ihmisillä on mukavempi keino liikkua ja ei tarvitse elää aikataulujen orjana tai kuunnella ärsyttävien teinien kitinää koko matkaa.
Joillakin ihmisillä aikataulut voivat myös olla tiukempia kuin toisilla.
Tosiasia on ettei ihmisiä kiinnosta yhtään julkisen liikenteen parantaminen, koska sitten ei ole yhtään hyvää syytä jättää ostamatta sitä uutta farmaria perheelle.
Kyllä niitä syitä löytyy senkin jälkeen. Logistiikka tulee ensimmäisenä mieleen. Isä, äiti, kaksi lasta joista toinen vuoden ja toinen kolme vuotta, yksi koira, yksi kissa ja matkatavarat. Matkakohteena lomamökki tai sukulaiset yli 150 km:n päässä.
Toisena logistisena esimerkkinä voisi olla vaikka uuden television ostaminen. Kotiinkuljetuspalvelu on vaihtoehto omalle autolle mutta mikäli kyseinen kotiinkuljetus on ainoa sille suunnalle niin kotiinkuljetuspalvelu ajaa isommalla autolla täsmälleen yhtä paljon (25 km suuntaansa, oikeilla syrjäseuduilla pidempi) kuin mitä perhe ajaisi omalla uudella ja ympäristöystävällisemmällä farmarillaan.
Jos ei ole rahaa tukea julkista liikennettä ei ole varaa perustaa lisää linjoja sinne syrjäseudulle.
Rahaa ei saada kerättyä niin paljon että syrjäseudulle pystyttäisiin perustamaan riittävän tehokas julkisen liikenteen verkosto. Korjaa toki jos olen väärässä mutta minulla on mielikuva että nykyistäkin julkista liikennettä joudutaan jatkuvasti tukemaan eli se ei olisi edes tällä hetkellä kannattavaa vaikka syrjäseudut ovat käytännössä sen ulkopuolella.
Ei ole varaa rakenta tuulivoimaloita
Tuulivoima onkin se kaikista fiksuin energiamuoto: pilaa maiseman eikä tarjoa sähköä kulutushuippuina eli tyyninä pakkaspäivinä.
Ja toisekseen autoveron laskeminen on paha virhe.
Jos nyt oletetaan että uudistus alentaa uusien vähän kuluttavien autojen hintoja niin ei se välttämättä ole kovin paha asia. Minusta ei ole kovin ympäristöystävällistä ajaa autolla joka syö öljyä yhtä paljon kuin bensaa.
Kaiken saastuttavan ja yksityiseen käyttöön tarkoitetun vempeleen verotus tulisi nostaa pilviin.
Kaikki kodinelektroniikka?
Mutta me emme eläkään maailmassa, jossa ihmiset päättäisivät asioista vaan yhtiöden sanelemassa orjalaitoksessa. perunat luonnosta kunhan pääsee aamulla laittaan penkin lämmittimen päälle webaston lämmittämään citymaasturiin ja suunnata kohti ruuhkia.
Yhtiötkö sanelevat että yksittäinen ihminen haluaa päästä webaston lämmittämään citymaasturiin? Eikö se olekaan hänen oma päätöksensä?
(Toisaalta ei se mikään ihme ole että ihmiset ostavat citymaastureita kun tieverkon kunto on mitä on. Jos autoilijoiden maksamat verot palautettaisiin tieverkon kunnossapitoon niin teillä ajamiseen ei tarvitsisi maasturia.)