Kirjoittaja Aihe: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä  (Luettu 11736 kertaa)

Eugen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #20 : 01.11.07 - klo:15.49 »

Viikon inforuutu:
Suurin osa linux forumeilla kirjoittavat ovat tyytyväisiä linux käyttäjiä ja hyvin moni myös inhoaa jossain määrin microsoftia ja windowsia. Vaikka ihan ideologisistakin syistä. Jos menet mihin tahansa linux forumille ja uhkailet siirtyä windows käyttäjäksi, jos hommat ei linuxissa ala toimimaan, niin ei kannata odottaa ylistävää/ystävällistä vastaanottoa linux yhteisöön.
Just tollanen fanaattisuus mua yleensä ärsyttääkin. Tuollainen (mee v...uun täältä ja käytä Winiä) suhtautuminen ei tosiaankaan edesauta Ubuntun jakelua. Ei Linuxi sen ihmeellisempi käyttis oo ku mikään muukaan. Jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa.
En ole uhkaillut mitään, vaan kerroin pysyväni Wintoosassa, koska en osaa vielä käyttää Linuxia. Kannattaisi lukea mitä kirjoitetaan, ennen vastaamista. Usein olisi myös hyvä AJATELLA mitä siihen on kirjoitettu.

Kannattaa muistaa, että kaikki forumilla kirjoittavat tekevät tätä ilmaiseksi ja auttavat ihmisiä ilmaiseksi linux ongelmissa. Itse autan mielummin heitä, jotka oikeasti haluavat oppia käyttämään linuxia, kuin heitä jotka uhkaavat luovuttaa heti jos homma ei pelitä. Ei tätä linuxia kuitenkaan pakko ole käyttää.

Linux-forumit/yhteisöt eivät ole maksullisia tukipalveluja.
Toki muistan ja toivotan jaksamista meidän älykääpiöiden neuvomisessa. Jos tätä foorumia ei olisi, tuskin minäkään olisin edes yrittänyt käyttää Ubuntua. Sen vuoksi Linuxia voi vielä sanoa ilmaiseksi. Aiempi kokeiluni ei tosiaankaan ollut ilmainen, vaan paljon kalliimpi kuin XP. Eikä edes koskaan toiminut.
Turha hosua - perille pääsee kuitenkin
XP, Ubuntu ja vielä pitkään siinä järjestyksessä

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #21 : 01.11.07 - klo:16.37 »
Just tollanen fanaattisuus mua yleensä ärsyttääkin. Tuollainen (mee v...uun täältä ja käytä Winiä) suhtautuminen ei tosiaankaan edesauta Ubuntun jakelua.

Monet linux käyttäjät oikeasti uskovat, että linux ja monet open source ohjelmat ovat erittäin hyviä ja niissä on paljon etuja mitä ei joissain muissa järjestelmissä ole. Ja tämä pitääkin monissa tapauksissa paikkansa. Se, mikä ihmisiä ärsyttää on, että joku tulee windows maailmasta ja kyllästyy heti kun se ei toimikaan samalla tapaa kuin windows(en syytä nyt sinua). Se, että linux ei toimi kuten windows on hyvä asia. Se on tehty niin tarkoituksella. Siksi moni reagoi noihin windows käyttäjiin siten, että "jos tahdot käyttää windowsia niin käytä".

Yleinen microsoft viha linux käyttäjien keskuudessa taas johtuu hyvin pitkälle Microsoftin toimintapolitiikasta. Microsoftia on tuntunut viimeisen kymmenen vuoden aikana kiinnostavan enemmän miten säilytetään monopoliasema kuin, että miten tehdään hyvä käyttöjärjestelmä. Tulos onkin jo kaupan hyllyillä -> windows vista.

Lainaus
En ole uhkaillut mitään, vaan kerroin pysyväni Wintoosassa, koska en osaa vielä käyttää Linuxia.

Eikä tässä ainakaan omasta mielestäni ole mitään pahaa.

Lainaus
Kannattaisi lukea mitä kirjoitetaan, ennen vastaamista. Usein olisi myös hyvä AJATELLA mitä siihen on kirjoitettu.

En tiedä oliko tämä kommentti tarkoitettu nimenomaan minulle, mutta yleisesti sanon, että forumeille tosiaan voi kirjoittaa kuka tahansa mitä tahansa. Tottakai on hyvä ajatella mitä toinen on kirjoittanut ja ajatella mitä itse kirjoittaa, mutta totuus on, että kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Täällä ei hyvistä ajatuksista ja neuvoista makseta kenellekään mitään. Uskon silti että 99% kirjoittajista oikeasti kirjoittavat ja auttavat muita oman henkilökohtaisen parhaan kykynsä mukaan. Itse olen saanut paljon hyvää neuvoa eri linux-forumeilta.
« Viimeksi muokattu: 01.11.07 - klo:16.45 kirjoittanut Stanner »

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #22 : 01.11.07 - klo:21.37 »

En ole uhkaillut mitään, vaan kerroin pysyväni Wintoosassa, koska en osaa vielä käyttää Linuxia. Kannattaisi lukea mitä kirjoitetaan, ennen vastaamista. Usein olisi myös hyvä AJATELLA mitä siihen on kirjoitettu. 

Jep.

Kerrot pysyväsi Windowsissa, koska et osaa käyttää Linuxia.

Tästä seuraa, että:
-> Et opi käyttämään Linuxia (koska et käytä sitä)
-> Et tule vaihtamaan Linuxiin.

Menikö pieleen?

Mutta aito ongelma Linuxiin siirtymisessä on usein varsin heikko ohjelmien dokumentaatio ja varsinkin puutteelliset suomennokset Onneksi myös suomeksi löytyy jotain, kuten jo pitkälle käännetty Debian-referenssi, tutut wikit jne. Tuohon debian-manuaaliin kannattaa tutustua!

Kirjakaupoista löytyy myös suomeksi painettua tavaraa. Valitettavasti monet fanaattiset linux-käyttäjät pitävät suomentamista tarpeettomana, samoin kuin koodarit ohjelmien käyttöohjeiden kirjoittamista.

Eugen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #23 : 02.11.07 - klo:19.32 »
Jep.

Kerrot pysyväsi Windowsissa, koska et osaa käyttää Linuxia.

Tästä seuraa, että:
-> Et opi käyttämään Linuxia (koska et käytä sitä)
-> Et tule vaihtamaan Linuxiin.

Menikö pieleen?
Ei ja joo. Käytän XP:tä pääasiassa, mutta harjoittelen kokoajan Buntun käyttöä. Täydellistä siirtymistä Linuksiin tai mihinkään muuhunkaan käyttikseen en lupaa.

Mutta aito ongelma Linuxiin siirtymisessä on usein varsin heikko ohjelmien dokumentaatio ja varsinkin puutteelliset suomennokset Onneksi myös suomeksi löytyy jotain, kuten jo pitkälle käännetty Debian-referenssi, tutut wikit jne. Tuohon debian-manuaaliin kannattaa tutustua!
Wiki on ollu kovassa käytössä, lähes puhki jo kulunut. Tosin nekin ohjeet tuntuvat joskus liian vaikeilta. Kirjoittajat ovat varmasti käyttäneet Linuxia jo kehdossa ja ohjeesta jää "itsestään selvyyksiä" pois.

Kirjakaupoista löytyy myös suomeksi painettua tavaraa. Valitettavasti monet fanaattiset linux-käyttäjät pitävät suomentamista tarpeettomana, samoin kuin koodarit ohjelmien käyttöohjeiden kirjoittamista.
Tähän olen ikävä kyllä törmännyt. Guruille ohjeet ovat selviä, mutta tällainen rautalankaväki ei saa ohjelmaa toimimaan niillä vihjeillä. Pääkäyttäjäksi pitää siis pyytää Guru. Kukahan sitä hommaa rupeaa tekemään ilmaiseksi. Taitaa Linuk$i olla kohta kalliimpi, kuin MS.
Turha hosua - perille pääsee kuitenkin
XP, Ubuntu ja vielä pitkään siinä järjestyksessä

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #24 : 02.11.07 - klo:23.28 »
Pääkäyttäjäksi pitää siis pyytää Guru. Kukahan sitä hommaa rupeaa tekemään ilmaiseksi. Taitaa Linuk$i olla kohta kalliimpi, kuin MS.
Kyllä ja ei. Jos ei osaa, kannattaa pyytä joku auttamaan, tai opetella itse. Minä, 14 vuotias nassikka en tiedä oikeastaan (tai muista) mitään Windowsista ja siitä miten sitä käytetään. Ohjelmien asennus on säälittävän vaikeaa, se hidastu kuukauden käytön jälkeen jne. Minusta Linuxit (distrot) on hyviä, riittävän yksinkertaisia, monipuolisi ja hyviä. ;)
Lisäksi yhteisöllisyys on tässä se juttu. Jos joku pyytää apua, tai pyytää vaikka vähän huonostikin, häntä autetaan ja kysytään lisätietoja. Mutta, jos joku alkaa 'uhkailemaan' vaihtamalla Windowsiin, niin avunannot vähenenvät huomattavasti. Siitä tulee semmonen fiilis auttajalle, ettei se kysyjä halua oikeasti oppia.
alias vililikku

kale66

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #25 : 02.11.07 - klo:23.48 »
Enemmän Asmo Koskisen tyylisiä neuvojia foorumille, eli opettajia

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Ubuntun käyttäjänä
« Vastaus #26 : 03.11.07 - klo:14.27 »
Enemmän Asmo Koskisen tyylisiä neuvojia foorumille, eli opettajia

Silloin oppisimme kirjoittamaan oikein pilkut ja pisteet.  ;)
« Viimeksi muokattu: 03.11.07 - klo:14.53 kirjoittanut audi »
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #27 : 03.11.07 - klo:14.56 »
Tietty hirveästi vaikuttaa myös se, että tahtooko käyttäjä käyttää vain konettaan vai tahtooko hän oikeasti opetella käyttämään linuxia.

Jos tahtoo vain käyttää konettaan ja tulee windows-maailmasta, niin voisi olla ihan hyvä valita distroksi joku muu kuin perus-ubuntu. KDE työpöydässä on enemmän säädettävää valikoissa, joten se voi tuntua helpommalta, koska siihen on tottunut windowsissa. Myös joissakin distroissa on erilaisia hallintatyökaluja enemmän(esim opensuse, mandriva), jotka voivat helpottaa koneen käyttämistä, jos on tottunut windowsiin. Itse vain pidän noiden distrojen huonona puolena sitä, ettei silloin oikeasti opi käyttämään linuxia. Toisaalta, jos se ei ole tarkoituskaan, niin eipä sillä mitään väliä. Pääasiahan on silloin, että saa koneellaan käytettyä niitä ohjelmia mitä tahtoo. Muidenkin linux distrojen kokeileminen on kuitenkin sallittua.

Itsellänikin tällä hetkellä testikäytössä opensuse(normaalisti käytän kubuntua) ja vaikuttaa varsin pätevältä paketilta. Itse vaan en tarvitsisi noin suurta määrää hallintatyökaluja, koska osaan säätää ne jo muualtakin. Joten ne vievät vain turhaa tilaa.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #28 : 03.11.07 - klo:15.33 »
Myös joissakin distroissa on erilaisia hallintatyökaluja enemmän(esim opensuse, mandriva), jotka voivat helpottaa koneen käyttämistä, jos on tottunut windowsiin. Itse vain pidän noiden distrojen huonona puolena sitä, ettei silloin oikeasti opi käyttämään linuxia.

Omituinen väite.

Ehkäpä kaikkien, jotka haluavat "oikeasti" oppia käyttämään linuxia, pitää sitten käyttää Slackwarea tai Gentoota? Ubuntuahan pidetään myös helppokäyttöisenä jakeluna verrattuna esim. Debianiin.
« Viimeksi muokattu: 03.11.07 - klo:15.39 kirjoittanut MikkoJP »

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #29 : 03.11.07 - klo:16.16 »
Myös joissakin distroissa on erilaisia hallintatyökaluja enemmän(esim opensuse, mandriva), jotka voivat helpottaa koneen käyttämistä, jos on tottunut windowsiin. Itse vain pidän noiden distrojen huonona puolena sitä, ettei silloin oikeasti opi käyttämään linuxia.

Omituinen väite.

Ehkäpä kaikkien, jotka haluavat "oikeasti" oppia käyttämään linuxia, pitää sitten käyttää Slackwarea tai Gentoota? Ubuntuahan pidetään myös helppokäyttöisenä jakeluna verrattuna esim. Debianiin.

Mitä ihmettä? Kaikkien aloittelijoidenhan pitää aloittaa Linux from the Scratchillä! [/sarcasm]

Mielestäni on ihan hyvä, että on graafisia apuvälineitä, jotka helpottavat aloittelijoiden elämää. Ei olisi mummonkaan (teoreettinen sellainen) helppo alkaa internetissä surffailla, jos joutuisi kaiken alusta asti säätämään konsolissa (ei kokemusta koneista ollenkaan, ei edes win-koneista).

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #30 : 03.11.07 - klo:16.32 »
Myös joissakin distroissa on erilaisia hallintatyökaluja enemmän(esim opensuse, mandriva), jotka voivat helpottaa koneen käyttämistä, jos on tottunut windowsiin. Itse vain pidän noiden distrojen huonona puolena sitä, ettei silloin oikeasti opi käyttämään linuxia.

Omituinen väite.

Ehkäpä kaikkien, jotka haluavat "oikeasti" oppia käyttämään linuxia, pitää sitten käyttää Slackwarea tai Gentoota? Ubuntuahan pidetään myös helppokäyttöisenä jakeluna verrattuna esim. Debianiin.

Tarkoitin lähinnä sitä, että jos on tottunut käyttämään jotain distroa ja sen hallintatyökaluja, niin sitten kun vastaan tuleekin linux jossa ei kyseistä hallintatyökalua ole, niin menee helpolla sormi suuhun. Jos taas opettelee säätämään asiat vaikka konffitiedostoista/konsolista, niin ei mene niin helpolla sormi suuhun distroa vaihdettaessa.

Mutta tietenkään ei aloittelijan tarvitse aloittaa gentoosta, jos ei itse näin halua. Ja hyvät hallintatyökalut omaava distro voi olla pehmeämpi lasku linuxmaailmaan varsinkin, jos on tottunut windowsiin. Siitä voi aina siirtyä enemmän ja enemmän sinne konsoliin ja pinnan alle tutkimaan.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #31 : 03.11.07 - klo:18.01 »
Ja hyvät hallintatyökalut omaava distro voi olla pehmeämpi lasku linuxmaailmaan varsinkin, jos on tottunut windowsiin. Siitä voi aina siirtyä enemmän ja enemmän sinne konsoliin ja pinnan alle tutkimaan.

Mielestäni nykyaikaisessa jakelussa pitäisi olla hyvät hallintatyökalut esimerkiksi peruspalomuurien käyttöön ottamiseksi. Suse, Fedora ja Mandriva ovat olleet tältä osin vuosia edellä Ubuntua, Debiania ja Slackwarea. Yli kuuden vuoden yksinomaisen linuxin työpöytäkäytönkään jälkeen en ole viitsinyt opetella komentoriviltä säätämään iptablesia -- mielestäni Ubuntun ja Debianin työkalut tarkoitusta varten ovat varsin kummallisia.
« Viimeksi muokattu: 03.11.07 - klo:18.04 kirjoittanut MikkoJP »

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #32 : 03.11.07 - klo:18.17 »
Minua ihmetyttää se, ettei Ubuntun mukana asennu komentorivirajoittuneille sopivaa ohjelmaa automaattiseen datan / järjestelmän varmuuskopiointiin. Luulisi, että sellainen olisi helppo tehdä olemassa olevien työkalujen päälle (rsync jne.). Pakettivarastoista löytyy kyllä esimerkiksi Simple Backup, mutta se on jotenkin keskeneräisen oloinen. Hardyn piirustusten perusteella asiaan ei ole heti tulossa parannusta.  :-[ 
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #33 : 03.11.07 - klo:18.33 »
Minua ihmetyttää se, ettei Ubuntun mukana asennu komentorivirajoittuneille sopivaa ohjelmaa automaattiseen datan / järjestelmän varmuuskopiointiin. Luulisi, että sellainen olisi helppo tehdä olemassa olevien työkalujen päälle (rsync jne.). Pakettivarastoista löytyy kyllä esimerkiksi Simple Backup, mutta se on jotenkin keskeneräisen oloinen. Hardyn piirustusten perusteella asiaan ei ole heti tulossa parannusta.  :-[ 

Löytyy grsync. Sitä en tiedä onko juuri sellainen  kuin tarkoitit?

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #34 : 03.11.07 - klo:18.38 »
No sinnepäin. Tarkoitin sitä, että Ubuntun mukana saisi tulla pitkälle hiottu, tumpelokäyttäjällekin sopiva ohjelma. Ruutukaappausten perusteella en ole ihan varma onko grsync sellainen.
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

hyt1n

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #35 : 04.11.07 - klo:20.55 »
Veikkaan että n. 95%:lle käyttäjistä on aivan sama mikä käyttöjärjestelmä koneessa on, kunhan sillä saa ne hommat tehtyä mitä tarvitsee. Se, että joku on jo niin valveutunut että on alkanut tutkailemaan mahdollisuutta siirtyä Windowsista Linuxiin, on jo osoitus keskimääräistä kyvykkäämmästä henkilöstä. Siis ainakin minun mielestäni.
Ja muistakaa että on hyvin paljon sellaisia ihmisiä jotka eivät halua mihinkään asioihin muutosta. Sen kerran kun he ovat oppineet suunnilleen hoitamaan asiansa windowsilla, ihan turha ehdotellakaan että mitä jos koittaisitkin tuota. Taustakuvan vaihto saa jo pasmat sekaisin. Kerran minulla oli työkaverina sellainen hemmo jolta meni pakki sekaisin ja yöunet pilalle jos töissä oli tiedossa jotain normaalista poikkeavaa tai uuden oppimista. Jostain tulikin mieleeni että joku lääkäri oli joskus kuulemma todenut että ~90% ihmisistä on uskomattoman typeriä...

Minä olen asentanut kymmeniä eri linux jakeluita omalle koneelleni, koska tykkään testailla ja kokeilla eri distroja. Jotkut linuxit on lähteneet koneeltani vartissa, joitakin olen sitten käytellyt suht tyytyväisenä pidempään. Välillä on ollut kausia että olen ajellut vain XP:llä kun ei ole jaksanut kiinnostua jostakin säätämisestä. Tiedän hyvin miltä tuntuu turhautuminen kun ei parin tunnin yritys-ja-erehdys kokeilujenkaan jälkeen saa esim. langatonta verkkokorttia toimimaan. Joissakin distroissa on ollut ihan ihmeellisiä puutteita, esim. vanhat suset asentui hyvin, ja 10.0-10.1 versiot ei tunnistaneet koko kovalevyä, ja uusi taas toimii...

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #36 : 05.11.07 - klo:10.10 »
Minua ihmetyttää se, ettei Ubuntun mukana asennu komentorivirajoittuneille sopivaa ohjelmaa automaattiseen datan / järjestelmän varmuuskopiointiin.

Kubuntun mukana tulee Keep jonka uskoisin olevan riittävän helppokäyttöinen. Sen pohjalla käyttämä ohjelma on rdiff-backup.

idiootti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #37 : 20.01.08 - klo:01.02 »
Taas yksi syy pysyä linuxissa: en enään osaa käyttää windowsia. Siihen ei meinaan paljoa mene, että oppii linuxin käytön, ja unohtaa miten ne vähän kehittyneemmät asiat tehdään windowsilla. Ja kun on tässä tilanteessa, huomaa kuinka tyhmästi asioita windowsissa tehdään.

Mutta ei sovi linux kaikille, ihan niin kuin windows ei sovi minulle. Onneksi vaihtoehtoja on monia, windows, monen monta linuxia, amiga, os x, unix ja ym.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #38 : 24.01.08 - klo:10.56 »
Kohdallani saattaa olla tulevaisuudessa edessä Ubuntusta pois vaihtaminen(jos löytyy vastaava hyvä deb-pohjainen 64bit distro) koska kehitys tuntuu vievän liian pelkistettyyn ja siten yhä vaikeammin itse-hallittavaan distroon(poispäin debian-tyylisestä yksinkertaisesta hallinnasta). Alunperin debianin vaivaton konffaaminen oli se syy miksi pitäydyin kys. distrossa.

Hmm... paluu Debianiin lienee edessä  ;)