Kirjoittaja Aihe: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä  (Luettu 11734 kertaa)

Eugen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« : 28.10.07 - klo:22.35 »
Olen joskus nuorempana oppinut lataamaan ohjelman Wintoosaan ja käynnistämään sen sekä jopa käyttämään sitä.  Ubuntu ei toimi samoin, joten oppaat ja tämä sivusto on käytössä ollut. Oppi vaan ei mene perille! Eihän se Linuxin vika ole, jos käyttäjä on tyhmä. Olisi vain hienoa, jos tyhmätkin käyttäjät voisivat käyttää Linuxia.
Olen oppinut käyttämään Lisää/Poista-ohjelmaa ja Pakettien hallinta-ohjelmaa, mutta kun yritin ottaa käyttöön SQL.Ledger-ohjelmaa, taidot loppuu. Oppaista oli se apu, että sain sen ladattua koneelle. Pakettien hallinta väittää sen olevan koneella, mutta en vaan löydä sitä mistään. Ohjelman käyttöönotto on varmaan niillä englannin kielisillä sivuilla, joita en lue. Joten olkoon. En sitä kuitenkaan osaisi käyttää, kun on englannin kielinen.
Ubuntua mä käytän edelleen vain nettisurffaukseen ja Mahjongin peluuseen. Muussa Wini menee kirkkaasti ohi  :P.
Turha hosua - perille pääsee kuitenkin
XP, Ubuntu ja vielä pitkään siinä järjestyksessä

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Ubuntun käyttäjänä
« Vastaus #1 : 28.10.07 - klo:22.54 »
En tiedä tarkoitusperiäsi, mutta olisi ehkä syytä miettiä otsikon aihetta uudelleen mikäli haluat mahdollisen ratkaisun ongelmiisi. Mielipiteitä on toki monia.

Muuten tämä menee samaan sarjaan: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6621.msg47404#msg47404
« Viimeksi muokattu: 28.10.07 - klo:23.05 kirjoittanut audi »
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #2 : 28.10.07 - klo:22.57 »
Et siis sen vertaa kattonu, ett mihin asensit sen... painoit vaan nappia ...oikein Jes-mies ;-)

niin voi tuntumat olla kovin vastakkaisia.
Mä jouduin just pari tuntia sitt taisteleen uuden Avastin laittamisen kanssa Vistaan.
Pitäis olla varsin triviaali homma, mutt ku löysin mielestäni sopivan paikan eli C:\programs\ja se Avastin hakemiisto mikä nyt olikaan nimeltään, niin eihän sitä saanu poistettua vaikka kuinka annoin pääkäyttäjän tunnusen. Sanoi vain, ett 96 tiedostoo hävitän eikä tehny muuta ku pyysi uudelleen ja uudelleen tunnusta ku tarvi aina vaan lisää oikeuksia. Eikä auttanu vaikka kirjauduin koneeseenkin pääkäyttäjänä, ei.
Piti löytää joku vallan muu paikka ja tällätä sinne ruksi, jotta sai ko Avastin vanhentuneen version poistettua ja ladattua uuden tilalle.
Tunti siinä vierähti voimakkaasti kiroillen per&$@le!

Ja on se Vista niin saakelin raskas ohjelma. Toki siinä koneessa on vain 1 G muistia, mutt niin on mun toisessa linux-koneessanikin. Ja se on lisäks jo neljä vuotta vanha, mutt pirusti paljon nopeempi uusimmilla linux-versioilla (Kubuntu ja OpenSuse) vaikk tossa Sussussa on CompiFusionkin efekteineen käytössä.

XP:hen asti wintoosakin oli vielä käytettävissä oleva, mutt toi Vista on kyll aivan hastala vista -versio ...aivan persiistä!
En voi suositella sitä kellekään, joka joutuu sen ja siihen asenteleen lisöohjelmia.
« Viimeksi muokattu: 28.10.07 - klo:23.04 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #3 : 28.10.07 - klo:22.58 »
Jättäisitkö uuden autosi käyttämättä, jos et osaisi heti käyttää sen radiota ? Jos ne parikymmentä tuhatta pakettia, jotka Synaptic tarjoaa eivät riitä, ei ole ylimaallista opetella tarrapallon asennusta. Digipoksinkin käyttönkin lienet oppinut. Ei ne winkkarissakaan asiat ole auenneet ilman opettelua.

Näin ammattilaisen näkökulmasta Buntu kyllä hakkaa XP:n 7-1,
Helpompi ylläpito (kaikki päivitykset normaalisti samalla työkalulla ja automaattisesti haluttaessa),
surfausturvallisuus (ei oletuksena portteja auki, XP:ssä 7),
käyttöjärjestelmän ilmaisuus ja kieliriipumattomuus (XP vaatii samankieliset paikat),
sovellusten ilmaisuus ja valinnanvara,
standardin mukaiset dokumenttimuodot (DOC:it ei ole yhteensopivia aina edes keskenään),
paremmat tehot (kun ei tarvitse pyörittää ylimääräisiä tietoturvaohjelmia).
ja pääkäyttäjä hallitsee järjestelmää, ei M$

Xp:n plussa tulee harvinaisten ammattiohjelmien tarjonnasta, joskin joidenkin vaatimus toiminnasta vain pääkäyttäjänä on pitkä miinus. 

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Ubuntun käyttäjänä
« Vastaus #4 : 28.10.07 - klo:23.04 »
paremmat tehot (kun ei tarvitse pyörittää ylimääräisiä tietoturvaohjelmia).

En tiedä asiasta tarkemmin (mitään), mutta tuntuisi siltä että tämän lisäksi linux osaisi käyttää muistia paremmin kuin windows.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Sahtor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 155
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #5 : 29.10.07 - klo:00.32 »
http://packages.ubuntu.com/cgi-bin/search_contents.pl?searchmode=filelist&word=sql-ledger&version=gutsy&arch=all

Tuolla on lista asennetuista tiedostoista. Ensimmäiset 2 luultavasti osoittavat webbiserverille URLin jossa loput tiedostot sijaitsevat.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #6 : 29.10.07 - klo:02.04 »
Olisi vain hienoa, jos tyhmätkin käyttäjät voisivat käyttää Linuxia.

Kyllä he voivat käyttää Linuxia, mutta heitä ei pidä päästää koneen ylläpitäjiksi...

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #7 : 29.10.07 - klo:08.36 »
Ubuntua mä käytän edelleen vain nettisurffaukseen ja Mahjongin peluuseen. Muussa Wini menee kirkkaasti ohi  :P.

No hyvä, että olet löytänyt itsellesi hyvän käyttöjärjestelmän. Käytä sitä. Tiesitkö muuten, että myös windowsilla voi surffata netissä ja pelata mahjongia?

arijoutsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #8 : 29.10.07 - klo:08.46 »
Tietenkin kun Linuxia käytetään, niin aina voi ottaa päätteen/konsolin/terminaalin käyttöön. Kirjoittaa vaan ohjelman nimen, niin ei tarvitse ihmetellä missä se lymyää. Tämä toimii vain jos on asennettu paketinhallinnasta.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #9 : 29.10.07 - klo:09.35 »
Kirjoittaa vaan ohjelman nimen, niin ei tarvitse ihmetellä missä se lymyää. Tämä toimii vain jos on asennettu paketinhallinnasta.

Kyllä se toimii itse asennettujenkin ohjelmien kanssa. Sen sijaan tässä kysyjän tapauksessa tuo tuskin toimii vaikka ohjelma onkin asennettu paketinhallinnan kautta. Kyseessä on nimittäin selainpohjaisella käyttöliittymällä varustettu ohjelma.

arijoutsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #10 : 29.10.07 - klo:10.11 »
Kirjoittaa vaan ohjelman nimen, niin ei tarvitse ihmetellä missä se lymyää. Tämä toimii vain jos on asennettu paketinhallinnasta.

Kyllä se toimii itse asennettujenkin ohjelmien kanssa. Sen sijaan tässä kysyjän tapauksessa tuo tuskin toimii vaikka ohjelma onkin asennettu paketinhallinnan kautta. Kyseessä on nimittäin selainpohjaisella käyttöliittymällä varustettu ohjelma.

OK, kiitos korjauksesta.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #11 : 29.10.07 - klo:10.37 »
pysy hyvä ihminen wintoosan käyttäjänä! minä ja moni muu täällä käytämme mielellämme linuxia.
tottahan se on että välillä tulee hankalia asioita eteen eikä oikein ymmärrä, mutta ratkaisu tuntuu löytyvän kovin usein ja vieläpä ilmaiseksi ja laillisin keinoin.
löydät varmasti jonkun paremman kohteen kertoa M$ ihastuksestasi kuin Ubuntu foorumi.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #12 : 29.10.07 - klo:10.42 »
Nooh, kyllä se siitä :)

Eli ei siinä mitään vikaa ole, että käyttää windowssia niiltä osin kun tarvitsee, mutta hienoa että käytät Ubuntua edes surffailuun ja mahjongin pelaamiseen :) Ehkä Ubuntu ja sinun osaaminen kehittyvät ajan myötä ja voit siirtyä kokopäiväiseksi Ubuntun käyttäjäksi.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #13 : 29.10.07 - klo:11.24 »
Ehkäpä riittää sitten nämä feed the troll vastaukset :)

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #14 : 29.10.07 - klo:16.53 »
Olen joskus nuorempana oppinut lataamaan ohjelman Wintoosaan ja käynnistämään sen sekä jopa käyttämään sitä.  Ubuntu ei toimi samoin, joten oppaat ja tämä sivusto on käytössä ollut. Oppi vaan ei mene perille! Eihän se Linuxin vika ole, jos käyttäjä on tyhmä. Olisi vain hienoa, jos tyhmätkin käyttäjät voisivat käyttää Linuxia.
Varmasti voi tyhmäkin Linuxia käyttää. Oikeastaan mieluummin tyhmän käyttäjän Linux-koneen eteen laittaa, sillä Linux-konetta on mielestäni huomattavasti vaikeampi vahingossa sotkea.

Koneen ylläpito on sitten asia erikseen. Tietokoneet ovat monimutkaisia vempaimia, ja vaikka Windowsin saakin valmiiksi asennettuna ja käyttövalmiina, voi esimerkiksi kaapatuista Windows-koneista koostuvien bottiverkkojen koosta päätellä, ettei se ihan kaikilta näytä senkään ylläpito sujuvan.
Lainaus
Olen oppinut käyttämään Lisää/Poista-ohjelmaa ja Pakettien hallinta-ohjelmaa, mutta kun yritin ottaa käyttöön SQL.Ledger-ohjelmaa, taidot loppuu. Oppaista oli se apu, että sain sen ladattua koneelle. Pakettien hallinta väittää sen olevan koneella, mutta en vaan löydä sitä mistään.
Juuri tuota kannatta ohjelmien asentamiseen käyttää. Monet ohjelmat asentavat mukanaan kuvakkeen Ubuntun valikoihin, jolloin ne saa sieltä käyntiin. Toiset ohjelmat eivät sitä tee, mutta yleensä ne saa käyntiin vaikka päätteestä kirjoittamalla ohjelman nimen pienellä sinne. Sitten on joitain vielä vaikeampiakin tapauksia, mutta peruskäyttäjille suunnatuissa ohjelmissa ei tietääkseni tällainen ole kovin tavallista. Poikkeuksia varmaan hakemalla löytää, mutta kyllä niitä huonoja Windows-ohjelmia on myös aika paljon niiden hyvien lisäksi.
Lainaus
Ohjelman käyttöönotto on varmaan niillä englannin kielisillä sivuilla, joita en lue. Joten olkoon. En sitä kuitenkaan osaisi käyttää, kun on englannin kielinen.
Ohjelmien mukana tulee yleensä ohjeet. Niitä kannattaa lukea. Ohjeet valitettavasti ovat useimmiten englanniksi, koska se on usein ainoa kieli, mitä kaikki ohjelman kehittäjät osaavat käyttää. Lisäksi englanninkielistä ohjetta osaa lukea paljon suurempi joukko ihmisiä kuin suomenkielistä. Varsinkin teknisemmistä, ei-peruskäyttäjälle suunnatuista ohjelmista, joissa ohjeita voi olla satoja tai tuhansia sivuja, on hyvin työlästä ja harvinaista tehdä suomenkielistä ohjetta.

Englanninkielisiä ohjelmia ja ohjeita pyritään mahdollisuuksien mukaan kääntämään suomeksi, mutta kaikkia ei millään onnistuta kääntämään, ellei vapaaehtoisia kääntäjiä tai käännöstyön rahoittajia ilmaannu jostain huomattavasti nykyistä enemmän.

Englannin, kuten kielten yleensäkin, opettelu siis kannattaa. Itselläni englannin oppimista vauhditti huomattavasti ohjelman käyttöohjeen tavaaminen sanakirjan kanssa. Kielten opiskelu on kuitenkin valitettavan aikaaviepää, mutta apua voi myös kysyä täältä foorumilta. Jos asiallisesti esittää ongelmansa ja pyytää kohteliaasti apua, saattaa joku kertoa ihan suomeksi, miten kyseistä ohjelmaa käytetään.
Lainaus
Ubuntua mä käytän edelleen vain nettisurffaukseen ja Mahjongin peluuseen. Muussa Wini menee kirkkaasti ohi  :P.
Itselläni on oikeastaan toisinpäin, sillä Windowsia käyttäisin ainoastaan pelaamiseen, mikäli minulla koko Windowsia olisi. Muussa GNU/Linux menee kirkkaasti ohi :P.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #15 : 29.10.07 - klo:22.51 »
Eipä se vaikeata ole. Olet vain niin tottunut siihen wintikkaan, että yrität ne pienimmätkin "vaikeudet" etsiä ja niistä teet härkäsen.

Itsellä wintikka on pelaamiseen, ja jos olen pelannut niin kyllä sitten yleensä se winukka päälle jää. Mutta jos ei ollut peluu suunnitelmissa menee aina grubi ubuntun suuntaan.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Eugen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #16 : 31.10.07 - klo:21.16 »
Sainpahan taas korvilleni  ;D. Yritän tässä vastata lyhyesti.
Audi - En hauku Buntua huonoksi, vaan itseäni tyhmäksi. Sen vuoksi joudun käyttämään vielä pitkään Winiä.
Jake - Tää jes-mies katsoi kyllä mihin kansioon latasi ja kansio löytyy, mutta ohjelma ei. Eli en saa sitä käyntiin. Mä oon sun kanssas samaa mieltä Hastala Vistasta. Mun koneisiin se ei tuu.
Jallu59 - En jättäis autoa käyttämättä vaan vaihtaisin radion  8). Järjestelmien paremmuudesta en rupea kinaamaan.
mgronber - Silloinhan Linuxista tulee kalliimpi kuin Wini  :o.
muep - Sepä se. Tyhmän laittais Linuxin eteen, mutta se pitäisi olla valmiina. Jos sen tilaa kaupasta kaikilla herkuilla, hinta voi yllättää  :-\. Sit siellä bottiverkoissa on ollut myös Linuxeja. Mut joo kiitettävästi olen näiltä sivuilta apua saanut. Englantia en rupea kuitenkaan enää tän ikäsenä (yli 50) alkeista asti opettelemaan. Koulussa ei mun aikana vielä opetettu. Winissä on ollu se FI-etu. Minäkin olen voinut rakentaa omat koneeni. Ongelmia ei ole ollut muutamaa troijalaista lukuun ottamatta. No, kone tyhjäksi ja ohjelmat sisään.

Muutama vuosi sitten ostin Best-Linuxin jota ei saatu edes liikkeessä koneelle (se vasta olikin kallis). Pari vuotta sitten sain postista Ubuntun ja laitoin sen XP:n rinnalle vaimon ja mun läppärille. Pikku hiljaa olen opetellut käyttöä. Tänä vuonna laitoin omaan läppäriin ja yhteen työkoneeseen Feistyn. Kyllä minäkin ehkä vielä opin, vaikken sitä längvitsiä väännäkkään.
Turha hosua - perille pääsee kuitenkin
XP, Ubuntu ja vielä pitkään siinä järjestyksessä

hyt1n

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #17 : 31.10.07 - klo:21.34 »
Tuo englannin kielen taito on valitettavasti melkeinpä pakollista linuxien kanssa touhutessa. Itse en asenna omia koneitani  koskaan suomenkielisiksi kun jostain syystä minua ärsyttää suunnattomasti sekakieliset valikot jne. Toinen juttu on se että suomenkieliset termit eivät ole oikein tuttuja ja luontevia. Suomenkielinen Paint Shop Pro X oli jotenkin omituinen kokemus, koska kuvankäsittelyn termit ja työkalujen nimitykset on paljon tutumpia englanniksi. Ongelmatapauksissa apua on hankala löytää kun kaikki ohjeet koskee melkein 99%:sti lontoon murteella olevia versioita.

Tosin XP:n kanssa tulee kyllä aika nopeasti eteen tilanne jossa juuri siitä haluamastani ohjelmasta ei saa kotimaista kieliversiota, joten enkkua on aika hankala vältellä ylipäätään tieteiskoneiden parissa.

Ostin muuten itsekin joskus v. 2000 Best linuxin, jota en saanut asentumaan koneelleni millään ilveellä.
Vähän harmitti, vaikkei se niin kallis ollutkaan.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #18 : 31.10.07 - klo:21.34 »
Sit siellä bottiverkoissa on ollut myös Linuxeja.
Tiedoksi: kyseessä ovat silloin olleet huonosti hoidetut, eli turvapaivittämättä jääneet apache-palvelimet. Apachen reiät on paikattu vuosia sitten, joten vain täysin välinpitämätön ylläpito on mahdollistanut väärinkäytön. Onneksi niitä oli ainakin viimeksi uutisoidussa tapaukasessa oli vain noin kymmenen,
Lainaus
Kyllä minäkin ehkä vielä opin, vaikken sitä längvitsiä väännäkkään.
Oikea asenne tuossa kohtaa, itse opin viime kesänä differentiaaliyhtälöt ja nyt kanssani korkeakouluopintoja harjoittaa yksi 60-vuotiaskin. Ja isäukkoni (70v) ja appivanhempani (67 & 64v) ovat tulleet toimeen Ubuntujensa kanssa jo toista vuotta ;D Ja appivanhemmat eivät osaa kumpikaan englantia.

T:Jallu59
nyt 48v.
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Taas yksi syy pysyä Wintoosan käyttäjänä
« Vastaus #19 : 31.10.07 - klo:23.06 »
Sainpahan taas korvilleni  ;D.

Viikon inforuutu:
Suurin osa linux forumeilla kirjoittavat ovat tyytyväisiä linux käyttäjiä ja hyvin moni myös inhoaa jossain määrin microsoftia ja windowsia. Vaikka ihan ideologisistakin syistä. Jos menet mihin tahansa linux forumille ja uhkailet siirtyä windows käyttäjäksi, jos hommat ei linuxissa ala toimimaan, niin ei kannata odottaa ylistävää/ystävällistä vastaanottoa linux yhteisöön.

Kannattaa muistaa, että kaikki forumilla kirjoittavat tekevät tätä ilmaiseksi ja auttavat ihmisiä ilmaiseksi linux ongelmissa. Itse autan mielummin heitä, jotka oikeasti haluavat oppia käyttämään linuxia, kuin heitä jotka uhkaavat luovuttaa heti jos homma ei pelitä. Ei tätä linuxia kuitenkaan pakko ole käyttää.

Linux-forumit/yhteisöt eivät ole maksullisia tukipalveluja.