Kirjoittaja Aihe: Epiphany - GNOME Web-selain  (Luettu 17076 kertaa)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #40 : 23.11.07 - klo:15.45 »
Minäkin kaipailen niitä lomaketietoja. Jos jollakin on asiaan ratkaisu ilmoittakoon sen heti :D
Enkä ilmoita, kerrankin olen kanssasi eri mieltä (taitaa olla ihan ekakerta) ;D
Minen tosiaankaan kaipaa selaimeen mitään ihmeen lomaketietoja.
Ja siitä Epihany just on hyvä että moisia turhakkeita ei ole, no saishan ne tietty olla asetuksin säädettävissä...
Tosin edelleen, pelkästään fonttien takia käytän Firefoxia, se on vaan selkeesti siistimpi.
Minusta tuo on todella hyödyllinen ominaisuus. Jos olet kirjoittanut esim. sähköpostiosoitteesi lomakenttään, niin seuraavan kerran ku kirjoitat sitä lomakenttään, ehdottaa selain sitä täydennettäväksi.
alias vililikku

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4186
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #41 : 23.11.07 - klo:17.23 »
Minusta tuo on todella hyödyllinen ominaisuus. Jos olet kirjoittanut esim. sähköpostiosoitteesi lomakenttään, niin seuraavan kerran ku kirjoitat sitä lomakenttään, ehdottaa selain sitä täydennettäväksi.
Kerrankin meillä on erilaiset mieltymykset, minusta tuo on siis lähinnä raivostuttava omituisuus. Kuten on kaikenlainen muukin maaginen ehdottelu, mitä nämä "yleiskoneet" nykyisin pyrkivät harrastamaan. Osaan, jaksan ja ehdin kyllä kirjoittaa sähköpostiosoitteeni ihan ite. ;) Siksipä esim Firefoxissa ko. lomakkemuisti on poiskytkettynä, muuten se sylkee silmille jatkuvasti, ihan turha, ja jopa äärimäisen häiritsevä. vrt vaikkapa chatti. Kuka haluaa sanoa samaa asiaa kahdesti? ;D
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Juuso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #42 : 23.11.07 - klo:20.07 »
Laiska kun olen, niin en osaa luopuakkaan niistä  ::) Kumma homma muuten raimo, mulla on kaikissa selaimissa terävät fontit, epiphanyssä ja firefoxissa on täysin samallaiset. Operassakaan ei ole huonot.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4186
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #43 : 23.11.07 - klo:20.23 »
Laiska kun olen, niin en osaa luopuakkaan niistä  ::) Kumma homma muuten raimo, mulla on kaikissa selaimissa terävät fontit, epiphanyssä ja firefoxissa on täysin samallaiset. Operassakaan ei ole huonot.
Heitäpäs kuvatuksia, niin vertailen omiini. Minulla tosiaan Epiphanyn ja Firefoksin fontit eroaa toisistaan aika selkeästi, kuten voi ko. kuvista kukin todeta. En minä sitten tiedä mistä se johtuu, mutta noin kumminkin on.
Enkä mitään kummallisia säätöjä ole tehnyt.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Juuso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #44 : 23.11.07 - klo:21.15 »
Firefox
Epiphany
Opera

Tuosta huomaa aika hyvin mitenkä terävät fontit minulla on. Tosin käytössä on lcd näyttö joka vaikuttaa oleellisesti. Joskus tuolla epiphanyllä joitenkin sivujen (esim. googlen) fontit näkyvät pienemmällä, mutta nekin saa helposti suurennettua ja se vielä jättää sen muistiinkin niin ei tarvitse joka kerta erikseen.

Mutta tuolla fontti asetuksissa minulla oli feistyssä käytössä osapikselinen pehmennys (LCD:t), mutta tuon päivityksen myötä fontit menivät ihan boldatuiksi ja otin käyttöön tuon Paras kontrasti ja fontit olivat entisellään.

Tuossa verkkokaupasta ostetussa koneessa taas on xubuntu ja putkinäyttö, niin siinä on ihmeen boldatut fontit koko xubuntussa, firefoxista puhumattakaan.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4186
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #45 : 23.11.07 - klo:21.44 »
Tuosta huomaa aika hyvin mitenkä terävät fontit minulla on
Jep, kiitos! Nyt tiedän että minulla on joku asia piipillään, kunhan vain keksisi mikä se on, lähes epätoivoista... :)
Noissa kuvissasi Firefoxin ja Epiphanyn fontit on todellakin hyvät molemmat .. ja samanlaiset, Opera hiukan "sumeilee". Kun taas minulla "sumeilee" aika paljonkin sekä Opera että Epiphany. No pitää koittaa pähkäillä.

edit: No sinähän sen jo sanoit kun tarkemmin luin. Eli System -> Preferences -> Appearance -> Fonts - täppä kohtaan Best contrast ja alkoi näkymään Epiphanyn fontit yhtä hyvinä kuin Firefoxissakin, tosin hiukan on kokoeroa, mutta sillä nyt ei ole mitään väliä. Samoin Operan fontit parani huikeasti.
Kiitos! ;)

edit2: nyt mulla ei sitten ole mitään syytä olla käyttämättä Epiphanyä, ja onhan tämä keveämpi ja nopeampi, hiukan.
Tai no siis Firefoxin Firebug-lisäosa on hommissani ihan välttämätön, joten ei Epiphany täysin repoa syrjäytä, mutta arkisurfailuissa hyvinkin.
« Viimeksi muokattu: 23.11.07 - klo:22.20 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #46 : 23.11.07 - klo:23.02 »
Tuosta huomaa aika hyvin mitenkä terävät fontit minulla on. Tosin käytössä on lcd näyttö joka vaikuttaa oleellisesti.

Eikä huomaa, samanlaista pikselimössöä.  :( Se taas johtuu minun näytöstäni ja matroxista.


Mutta tuolla fontti asetuksissa minulla oli feistyssä käytössä osapikselinen pehmennys (LCD:t), mutta tuon päivityksen myötä fontit menivät ihan boldatuiksi ja otin käyttöön tuon Paras kontrasti ja fontit olivat entisellään.

Täytyy kokeilla esim. "paras kontrasti" -asetusta.


Tuossa verkkokaupasta ostetussa koneessa taas on xubuntu ja putkinäyttö, niin siinä on ihmeen boldatut fontit koko xubuntussa, firefoxista puhumattakaan.

Ibm:n 21" putkinäyttö oli parempi kuin tämä nykyinen. Kokeilin jokin aika sitten windowsia. Löysin näytönohjaimelle uudet ajurit, vasta nyt on oikea kuvasuhde. Sitten kun minulla riittää intoa säätää konetta, niin kokeilen taas dvi-kaapelia. Olisikohan matrox tehnyt mitään asian hyväksi.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #47 : 24.11.07 - klo:12.40 »
Humm, vaikka Operan fani olenkin, niin täytyy sanoa että ei se kyllä Linuxeissa vakaimmasta päästä ole JOS pitää Flashia ja Javaa käytössä.
Kun disabloi Flashin niin kaatuilut loppuvat, mutta Flash päällä heittelee satunnaisesti voltteja.

Flash </3.

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #48 : 25.11.07 - klo:11.32 »
Humm, vaikka Operan fani olenkin, niin täytyy sanoa että ei se kyllä Linuxeissa vakaimmasta päästä ole JOS pitää Flashia ja Javaa käytössä.
Kun disabloi Flashin niin kaatuilut loppuvat, mutta Flash päällä heittelee satunnaisesti voltteja.
Sama vika Firefoxissa ja Epiphanyssä. Joten eipä siitä selainta voi syyttää.

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #49 : 10.12.07 - klo:14.38 »
Mitenhän tässä Epiphanyssa saa laitettua niin että avaa kaikki linkit uuteen välilehteen eikä avaa kokonaan uutta ikkunaa? En löytäny mistään valikosta semmosta asetusta.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4186
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #50 : 10.12.07 - klo:15.22 »
Mitenhän tässä Epiphanyssa saa laitettua niin että avaa kaikki linkit uuteen välilehteen eikä avaa kokonaan uutta ikkunaa? En löytäny mistään valikosta semmosta asetusta.
Tietääkseni ei vielä mitenkään, muuten kuin pidät CTRL-näpläintä painettuna kun avaat linkin.
Toivottavasti moinen asetus on tulossa (muistan jostain lukeneeni että olisi tulossa).
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #51 : 10.12.07 - klo:15.32 »
Mitenhän tässä Epiphanyssa saa laitettua niin että avaa kaikki linkit uuteen välilehteen eikä avaa kokonaan uutta ikkunaa? En löytäny mistään valikosta semmosta asetusta.

Onnistuukohan hiiren keskinapilla/rullalla?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4186
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #52 : 10.12.07 - klo:16.09 »
Onnistuukohan hiiren keskinapilla/rullalla?
No sillähän se just onnistuu, mitenkä en ole tuota älynnyt? Kiitos! ;)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #53 : 10.12.07 - klo:16.48 »
Joo noilla kyllä onnistuu, mutta ajattelin vaan että saakohan samaan tapaan kuin firefoxissa ja operassa avautumaan suoraan välilehteen.

pienipallo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #54 : 15.12.07 - klo:20.42 »
^En ainakaan itse ole vielä onnistunut. Silleen hassua että kun klikkaan linkkejä esim Lifereasta tai Pidginistä, ne saa kyllä laitettua aukeamaan uuteen välilehteen.


Aloin käyttämään Epiphanya nyt noin viikko sitten pääselaimenani ja ihan tyytyväinen olen (paitsi että tuo välilehti homma vähän kyrpii). Itseasiassa kun viimeksi avasin Firefoxin teki mieli samantien sulkea kyseinen ohjelma ja palata takaisin Epiphanyyn. No välillä on vähän ikävä "Web Developer" -addonnia, mutta kyllä se siitä.

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #55 : 17.12.07 - klo:00.30 »
Asensin eilen webkitiä käyttävän version Epiphanysta näiden ohjeiden mukaisesti, ja täytyy sanoa että selaimen käynnistyminen on tosi nopea (alle 2s arviolta, niin selain on auki). Ensiksi sivut eivät näyttäneet yhtään siltä miltä pitäisi, mutta sitten tuli ilmoitus päivityksestä, ja repolasta valui uusi versio libwebkitgtk:sta jonka jälkeen tämä ongelma korjaantui. Itse selain muutoin tuntuu kaatuilevan, eikä sitä voi käyttää juurikaan siksi muuhun kuin kokeiluun. Muutama seikka myös jäi mietityttämään tuosta, niistä kysynki lisää seuraavaksi.

Kun repoista löytyy tuo libwebkitgtk paketti, niin eikö tosiaan repoista asennettu epiphany-browser osaa käyttää tuota webkit moottoria? Mikäli ei, niin on kyllä todella harmi, etenkin kun epiphany extensions paketti haluaa mukaansa juuri repoista saatavan version epiphanysta. Miksei nuo extensionitkin saisi käsin sitten asennettua, mutta eipä tässä viitsi kaikkea alkaa säätämään käsin, mikäli toisinkin voisi saada. :) Tokihan tämä tulee aikanaan myös valmiina versiona uunista ulos, mutta eri asia onkin, onko silloin selaimena jo konqueror KDE4:n myötä, jota pitää vähintään kokeilla.
Linux: Be root
Windows: Reboot

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #56 : 20.12.07 - klo:01.51 »
Täälläkin on vaihdettu pois Firefoxista. Kääntyminen Epiphanyn käyttäjäksi tapahtui oikeastaan vahingossa. Firefoxissa tuppasi aina olemaan 20-30 välilehteä avoinna ja siksi käynnistyminen oli tuskaisan hidasta - varsinkin kun toisinaan kaatumisten vuoksi tuli tarpeettomiakin käynnistyksiä. Epiphany oli aiemmin vain varaselaimena, jota käytin kun jotain piti tarkistaa netistä nopeasti, eikä firefox ollut auki syystä tai toisesta. Sitten tuli huomattua, miten kätevä Epiphany on - no nonsense - ei mitään ylimääräistä hässäkkää. Ja onhan se silmälle iloksi, kun selainkin näyttää Clearlooksille.

Oletusulkoasu ja työkalupalkkien järjestely on (gnomemaisen) väljä, etten sanoisi kömpelö ja tilaa hukkaava. Käytän nettiselainta aina maksimoidussa ikkunassa (tai kokoruututilassa) ja jokainen veppisivuilta hukattu pikseli ärsyttää. Sen jälkeen kun järjestelin palkit ja pienensin ikonit Laterixin ruutukaappauksen tyyliin, on ulkoasukin ollut aivan kohdallaan.

Tabien käsittelyssä eniten harmittaa se, että selain ei anna palauttetta, kun linkin avaa uuteen tabiin, joka syntyy tabirivistön ulkopuolelle. Tämä on ilmeisesti hankala  toteuttaa gtk+:ssa. Tabejakin saisi näkyä kerralla enemmän kuin 8. Erittäin mukavaa on, että auki olevat tabit tallentuvat ja aukeavat GNOME:n istunnon mukana - kun ei sulje selainta erikseen.

Epiphanyn kehittäminen on käsittääkseni varsin aktiivista muutenkin kuin sen webkit enginen ympärillä. Jos olen oikein ymmärtänyt, Hardyyn Epiphany paketoidaan Gecko 1.9:n kanssa, mutta Webkit-porttaus on vielä niin keskeneräinen, että ainakaan tällä hetkellä se ei ole universeen kelpaavassa kunnossa. Uutena ominaisuutena tulee mm. kuvien esikatselu tiedostodialogiin, mikä on FF:ssakin ollut yksi pahoista puutteista. Muuten yksi juttu, joka todistaa selainten läheisestä sukulaisuudesta keskenään vielä tällä hetkellä, lyökääpä osoiteriville:  :D
Koodia: [Valitse]
chrome://browser/content/browser.xul
« Viimeksi muokattu: 20.12.07 - klo:22.01 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

jonssoni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Epiphany - GNOME Web-selain
« Vastaus #57 : 07.03.08 - klo:08.38 »
DNA Mokkulan ja Epiphanyn kanssa täällä päin ongelmia.

Elikkäs....vaikka Vodafonen ohjelmalla on luotu yhteys nettiin (ja netti toimii) niin Epiphany ei tunnista koneen olevan netissä. Eli aina kun Epiphanyn käynnistää selain on yhteydettömässä tilassa. (täytyy muuttaa tiedosto --> ruksi pois).
Ärsyttävä ongelma, olisiko mitään korjausehdotusta?