Kirjoittaja Aihe: Fedora 8  (Luettu 28065 kertaa)

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #60 : 20.12.07 - klo:22.40 »
Mielenkiintoisia + ja - Fedoran vuodesta 2007
Looking back at the last Fedora year

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Fedora 8
« Vastaus #61 : 25.12.07 - klo:14.56 »
--- 8< --- *snip* ja vähän lisää *snip*

Microsoftin puolella sitä kokonaisuutta kutsutaan käyttöjärjestelmäksi koska melkein jokainen osa on liimattu kerneliin saakka kiinni.

Tämä onkin mielenkiintoinen tieto. "melkein jokainen osa" tarkoitat mitä? Mistä tämmöinen fakta on saatu?

Internetistä ;-)

Onhan näitä EU ja monet muut tahot (tutkijat, yritykset, hakkerit ja jopa microsoft) selventäneet mitä on windowsin kernelissä kiinni. Kuten Windows Media Player, Internet Explorer ja Explorer. Noita ei irti koneesta saa ja MS piti valmistaa Edition N että saatiin WMP irti vaikka sitä ei myydä missään. Eihän nyt jokaiseen osaan kuulu ihan kaikkea, saahan sieltä esim pasianssin ja teksturin irti jos haluaa mutta saako selaimen ja wmp soittimen ym vastaavia? 1.5Gb windowsin kerneli sisältää sellaista mitä ei kernelin todellakaan kuulu hoitaa. Tämähän tulee muuttumaan seuraavassa windows versiossa missä kerneli tulee olemaan Linuxin kaltainen ja käyttöjärjestelmä tulee varmaankin olemaan aika puhtaasti oma osuutensa yhdestä suuresta kokonaisuudesta niin että koko järjestelmä pysyy helposti turvallisena, kuten kilpailijoilla kun esimerkiksi Gnomea ei ole sidottu käyttöjärjestelmään mitenkään.

tmp

  • Vieras

moonstone

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #63 : 06.01.08 - klo:19.45 »
Asensin Fedora 8 jakelun toiselle koneelleni, joka on HP nx7300. Asennus piti käynnistää noapic nolapic ja acpi=off parametreillä, jotta edes pääsin kumpaankaan asentimeen (graafiseen tai merkkipohjaiseen). Asennuksen jälkeen kyseisiä parametrejä ei kuitenkaan enää tarvinnut. HP näyttää tekevän hyviä läppäreitä, kun jokaikinen kannettavan ominaisuus kuten, lepo- ja keskeytystilat toimivat täydellisesti.

Graafinen pakettienhallintasovellus (pirut) on hiukan karu verrattuna vaikka synaptic-ohjelmaan, mutta en minä muutenkaan sitä käytä vaan hoidan päivittämisen ja ohjelmien asennuksen päätteeltä käsin yum:lla.

Ainut miinus oli voikon puuttuminen OpenOffice.org sovellukselle, mutta onneksi voikon kotisivun kautta löysin linkit rpm paketteihin, joiden jälkeen oikolukukin on OpenOfficen käytettävissä :)

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #64 : 06.01.08 - klo:20.05 »
Graafinen pakettienhallintasovellus (pirut) on hiukan karu verrattuna vaikka synaptic-ohjelmaan, mutta en minä muutenkaan sitä käytä vaan hoidan päivittämisen ja ohjelmien asennuksen päätteeltä käsin yum:lla.

Karu ja _hidas_. Käsin minäkin kaiken hoidan. Kannattaa asennella joitain yum-plugareita (yum list 'yum-*') kuten 'yum-fastestmirror'

Mutta PackageKit pitäisi korvata tuon tulevaisuudessa. Mahdollisesti myös muissa distroissa...

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #65 : 07.01.08 - klo:11.55 »
« Viimeksi muokattu: 07.01.08 - klo:11.56 kirjoittanut tmp »

tmp

  • Vieras

moonstone

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #67 : 08.01.08 - klo:22.29 »
Hmm.. olikohan minulle tullut kämmi asennuksessa, kun Fedora ei liitä cd tai dvd levyjä niitä asemaan laitettaessa? Lisäsin fstab:iin rivit /dev/sr0 laitteelle ja sen jälkeen lähtivät toimimaan oikein. En tiedä onko tuo "oikea tapa" mutta saas nähdä kun perehdyn asiaan enemmän.

Ubuntussa näyttää olevan fstab tiedostossa oma rivinsä cd/dvd asemalle...

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #68 : 08.01.08 - klo:23.04 »
Hmm.. olikohan minulle tullut kämmi asennuksessa, kun Fedora ei liitä cd tai dvd levyjä niitä asemaan laitettaessa? Lisäsin fstab:iin rivit /dev/sr0 laitteelle ja sen jälkeen lähtivät toimimaan oikein. En tiedä onko tuo "oikea tapa" mutta saas nähdä kun perehdyn asiaan enemmän.

Ubuntussa näyttää olevan fstab tiedostossa oma rivinsä cd/dvd asemalle...

Minulle ei ole ko. riviä Fedorassa ja CD/DVD asemat toimivat ok, joten kyse on jostain muusta.
Preferences -> Hardware -> Removable Driver and Media. Ruksit ok?
Voit katsoa myös, että taphtuuko DBUS:n kautta mitään kommunikaatiota käyttämällä ohjelmaa 'dbus-monitor'

En ymmärrä, että miksi GNOME:ssa ei saa enää irrotettua levyä, ilman että poistaa levyä asemasta... mielestäni jossain 2.x alkuaikojen GNOME:ssa se oli kyllä mahdollista.

moonstone

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #69 : 09.01.08 - klo:16.53 »
Minulle ei ole ko. riviä Fedorassa ja CD/DVD asemat toimivat ok, joten kyse on jostain muusta.
Preferences -> Hardware -> Removable Driver and Media. Ruksit ok?
Voit katsoa myös, että taphtuuko DBUS:n kautta mitään kommunikaatiota käyttämällä ohjelmaa 'dbus-monitor'

hmm.. kommentoin tuon rivin taas pois fstab tiedostosta ja otin noita rukseja pois ja laitoin takaisin päälle ja lisäsin dvd levyjen toistosoftaksi gmplayerin. Nyt levyt kuin levyt toimii hyvin, mikä lie ollut? :)

moonstone

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #70 : 09.01.08 - klo:17.21 »
Hitsit, että tuo IcedTea vaikuttaa jo hyvältä! Testasin paria javapeliä ja kaikki muut osa-alueet toimii paitsi äänet, jotka käsittääkseni ovat kokoajan tekeillä?

Piakkoin 100% "free java"(icedtea) ja tulevaisuudessa 100% "free flash"(gnash) niin alkaa näyttää tulevaisuus todella hyvältä :)

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #71 : 09.01.08 - klo:17.32 »
hmm.. kommentoin tuon rivin taas pois fstab tiedostosta ja otin noita rukseja pois ja laitoin takaisin päälle ja lisäsin dvd levyjen toistosoftaksi gmplayerin. Nyt levyt kuin levyt toimii hyvin, mikä lie ollut? :)

Mielenkiintoista tosiaan. Harmi nyt kun ei tiedetä missä se vika alkujaan oli :-/. No mutta jos vika toistuu niin katsellaan lisää. Nooh mutta pääasia, että toimii nyt :)

Hitsit, että tuo IcedTea vaikuttaa jo hyvältä! Testasin paria javapeliä ja kaikki muut osa-alueet toimii paitsi äänet, jotka käsittääkseni ovat kokoajan tekeillä?

Totta! Itse käyttänyt sitä tässä, enkä ole törmännyt kuin yhdessä Java-ohjelmassa pieneen graafiseen bugiin. Näyttää kyllä todella hyvältä.

"Gene and Maciej interview Thomas Fitsimmons from Red Hat on location at the Ontario Linux Fest on October 13, 2007. Thomas give us an update on Rad Hat's implementation of Java virtual machine and the impact of Sun opening the source code for JVM to the public."
--> LinuxLink Radio <--

moonstone

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #72 : 12.01.08 - klo:19.48 »
Nyt pidemmän päälle käytettynä Fedora on helkkarin hyvä kokonaisuus livna ja ccrma asennuslähteineen. Yksi asia joka häiritsee on fontit. Käyttääkö fedora jotain eri "juttua" fonttien renderöintiin, kun ovat niin kamalan paljon surkeampia mm. webbisurffailussa kuin Ubuntulla?

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Fedora 8
« Vastaus #73 : 12.01.08 - klo:20.38 »
Nyt pidemmän päälle käytettynä Fedora on helkkarin hyvä kokonaisuus livna ja ccrma asennuslähteineen.

Pidemmän päälle? Onko viikko vai kaksi pitkä aika?  ;D Mulla menee yleensä vähintään puoli vuotta tai mieluummin pari koko järjestelmän päivitystä, ennen kuin osaan sanoa, pidänkö systeemistä vai en...

Fonteissa en ole kyllä itse huomannut mitään ongelmia. Kokeile vaihtaa webbiselaimen asetuksista enempi miellyttäviin.
« Viimeksi muokattu: 12.01.08 - klo:20.40 kirjoittanut MikkoJP »

vpv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
  • 3 * Fedora + OpenWRT
    • Profiili
    • Fedora-sivuni
Vs: Fedora 8
« Vastaus #74 : 19.02.08 - klo:13.04 »
Nyt pidemmän päälle käytettynä Fedora on helkkarin hyvä kokonaisuus livna ja ccrma asennuslähteineen. Yksi asia joka häiritsee on fontit. Käyttääkö fedora jotain eri "juttua" fonttien renderöintiin, kun ovat niin kamalan paljon surkeampia mm. webbisurffailussa kuin Ubuntulla?

Käyttää. Fedora on jenkkidistrona huomattavasti joitakin muita jakeluita tarkempi mm. patenttiasioissa. Minun tietääkseni Apple on patentoinut näitä fonttien näyttämiseen liittyviä tekniikoita, joten Fedora ei voi oletuksena niitä käyttää. Freetype-paketin spec-tiedostosta:

Koodia: [Valitse]
# Patented bytecode interpreter and patented subpixel rendering disabled by default.
# Pass '--with bytecode_interpreter' and '--with subpixel_rendering' on rpmbuild
# command-line to enable them.

Itse kääntämään ei kuitenkaan tarvitse ryhtyä, jos ei halua, koska livnassa on paketti freetype-freeworld, jossa nämä molemmat on käännetty mukaan.

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora 8
« Vastaus #75 : 20.02.08 - klo:09.23 »
Käyttää. Fedora on jenkkidistrona huomattavasti joitakin muita jakeluita tarkempi mm. patenttiasioissa. Minun tietääkseni Apple on patentoinut näitä fonttien näyttämiseen liittyviä tekniikoita, joten Fedora ei voi oletuksena niitä käyttää.

Vaikka noita patentoituja tekniikoita käyttäisikin, niin fontit eivät näytä siltikään aina erityisen hyviltä. Paakkuisia, ohuita, "font kerning" päin seiniä, jne. Jos joku fonteista enempi tietävä voisi kertoa syyn noihin, niin olisi hienoa.