Kyllähän minulla on tietysti valittamisen aiheitakin... En ole vielä törmännyt skanneriin joka toimisi Linuxissa täysin ilman ongelmia. En kuitenkaan hetkeäkään kuvittele että valmistajien tarjoamat suljetut ajurit muuttaisivat tilannetta yhtään paremmaksi.
Määrittele: 'Täysin ilman ongelmia'.
Määrittelen sen kertomalla kokemistani ongelmista.
Kokemuksia minulla on skannereista: HP 3400C, HP 6200C ja CanoScan N650U. Kaikki skannerit ovat olleet liitettyinä USB-liitännän kautta. Luettelo on ikäjärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan ja HP 3400C:stä olevat kokemukset ovat jo hieman vanhoja. Laite on edelleen olemassa mutta minun pitäisi korjata siitä virtaliitin. Kahden jälkimmäisen laitteen osalta kokemukset ovat tuoreempia. HP 6200C on aktiivikäytössä koneessa jossa on Kubuntu Dapper. Normaalisti käyttö tapahtuu komentoriviltä joko suoraan scanimage-komennolla tai vaihtoehtoisesti skriptillä joka suorittaa scanimage-komennon.
HP 3400C vaati toimiakseen skannerin "herättämisen" joka tapahtui irroittamalla ja uudelleen kytkemällä virtapiuha. Jostain syystä ajuri ei muuten onnistunut löytämään skanneria. Jos skanneri ehti olla käyttämättömänä niin pitkään että se sammutti lampun niin "herättäminen" piti suorittaa uudelleen. Tätä kiusallista puutetta lukuunottamatta skanneri taisi toimia ongelmitta.
HP 6200C:n ongelmana on että esimerkiksi scanimagea ajettaessa skanneri jää keskimäärin joka toinen kerta löytymättä. Tämäkin oli suhteellisen helppo ongelma ratkaista kun ajaa scanimagen until-silmukan avulla. Eilen tämä skanneri ei enää toiminutkaan ja oletan että syynä oli jokin sisään ajettu päivitys. Sain sen toimimaan muokkaamalla asetuksia sanen hp.conf-tiedostossa. En tiedä vielä korjasivatko nämä muokkaukset samalla tuon aikaisemmankin ongelman.
CanoScan N650U:n ongelmana on ollut USB-portin tipahtaminen virransäästötilaan kesken skannauksen. Tähänkin ongelmaan löysin kiertokeinon jossa USB-väylä pidetään hengissä pollaamalla cat-komennolla oikeaa /dev/bus/usb/x/y-laitetta.
Mikään skannereistani ei siis ole toiminut ongelmitta ja jokainen on vaatinut hieman toisistaan poikkeavia virityksiä.
Lisäksi joudun ajamaan sudolla, mutta se ei johdu scannerista vaan Samsungin suljetuista ajureista, joista eroon pääsemiseen on pieniä toiveita Gutzyyn siirtyessä.
Tämä on loistava esimerkki niistä pelkäämistäni suljetuista ajureista...
Tosin en ole koskaan kalibroinut scanneriani, joten sen puolen toimivuudesta ei ole kokemuksia.
En ole minäkään sillä minun värisilmälläni sille ei ole tarvetta. Värejä on kuusitoista, persikka ei ole väri vaan hedelmä