kerrottakoon nyt heti aluksi, että ainakaan minussa tällaiset "mä en osaa, asennan kohta windowsin!" tyypiset viestit eivät herätä sen enempää sympatiaa kuin auttamisen haluakaan. lyhyesti... asenna vaikka se windows jos sitä haluat käyttää, mä en ymmärrä miksi siihen kenenkään muun mielipiteitä tarvitaan.
No se oli tollanen provokaatio, oon tottunut käyttämään sellaisia, koska sillätavalla saa ihmisten mielenkiinnon herätettyä, useimmilla foorumeilla se toimii.
Oikeesti en halua ruveta käyttämään windowsia enää, haluan saada linuxin toimimaan, koska tiedän miten se voi toimia eilisen perusteella, joka on tosi hyvin. Jos en olis tykännyt, niin olisin jo asentanut windowsin takasin, enkä tullut tänne kirjottelemaan. =)
Asensin tälle toiselle koneelle google earthin. Jos yritän käynnistää sitä, niin ubuntu pomppaa suoraan pois koko käyttöjärjestelmästä sisäänkirjautumisalueelle, eli jossa pitää laittaa nimi ja salasana, jos haluaa päästä käyttöjärjestelmään.
eli se kaatuu ja kaataa mennessään X:nkin. loistavaa, miten asensit?
et varmaan paketinhallinnan kautta ubuntussa testattua versiota?
Mä asensin sen automatixin kautta, en tiedä millä se on testattu. Automatixia suositteli joku tyyppi jossakin, että on hyvä ohjelma.
tosin tuo google-earth vaatii koneelta (tai lähinnä näytönohjaimelta) jonkin verran paukkuja, joten näinköhän 3d-kiihdytys vetää koneen solmuun.
Google earthin ei pitäis vaatia kovinkaan kummosia paukkuja, koska tällä samalla koneella se on toiminut windows alustalla vallan mainiosti, miks se linux-alustalla vaatis enemmän?
eli sillekö ei tule device nodea, eikä dmesg kerro mitään sitä liitettäessä?
Ennen, eli siis eilen se toimi niin, että kun sen laitoin päälle, niin työpöydälle tuli lacie kuvake josta klikkaamalla pääsi sinne kiintolevylle. Nyt ei sellaista tule, eikä tule myöskään mitään ilmoitusta, enkä myöskään usko kiintolevyn olevan hajalla, se on ihan uus.
linux näyttää sen mitä piiri sille ilmoittaa. näyttiksesi voi olla hyvin 9100, mutta siinä tapauksessa se olisi laitteena hyvin samanlainen kuin 9000. ei sen kummempaa kuin missään muuallakaan.
Aivan, tää on aika selkee juttu, en ajatellutkaan sen olevan paha ongelma. Se vaan tuli mieleen.
ja koska et tiedä mistä saat ajurit, olen aika varma, ettet ole kovin kokenut linuxiin käytössä. itse asiassa luulen, että sinulla on jo käytössä vapaat ajurit jotka tarjonnevat jonkin verran 3d-kiihdytystä tietyille piireille. tämä siitä syystä, että vapaat ajurit kulkevat yleensä aina kernelin mukana. suljetut puolestaan saa paketinhallinnasta kuten esim. "ubuntu tutuksi -wikikirja" ohjeistaa. oletettavasti et ole lukenut sitäkään, vaikka se olisikin hemmetin hyvä tiedonlähde aloittelijalle.
Oot oikeassa, no mä oon selaillut sitä jonkun verran, mutta hakusanoilla en löytänyt mitään millä olis ollut mulle apua. Toivottavasti ymmärrätte, että oon koko aamun yrittäny vääntää tän homman kanssa ja katellu vaikka mitä juttuja, mutta en ole saanut selkoa. Ongelmana on se, että tämä tosiaan on mulle uusi käyttöjärjestelmä, enkä siks ole kovinkaan perehtynyt sen käytössä.
tosin, kuvittelisin, että atin ajurit saa koneeseen laittamalla yhden rastin ruutuun restricted drivers managerissa.
Mulla on suomenkielinen ubuntu, löytyykö se jostakin tuolta järjestelmä alavalikosta? Rajoitettujen ajureden hallinta? Tarkoittaako tuo sitä? Tämä kuulemma ei tarvi rajoitettuja ajureita, kokeilin jo klikata sieltä.
Just äsken latasin jonkun ajurin, en tiedä onko oikea, mutta tällasta se ilmottaa: gedit ei pystynyt selvittämään merkistön koodausta.
Tarkista, ettet yritä avata binääritiedostoa.
Valitse merkistön koodaus valikosta ja yritä uudestaan.
Mitä ihmettä? Eikö ubuntu osaa avata edes normaalia asennustiedostoa, vai pitääkö sekin jotenkin säätämällä tehdä?
ensinnäkin, linuxiin ei ylleensä latailla itse ajureita pitkin nettiä. niin ei vaan tehdä. sinä kuitenkin teit.
sen jälkeen yritit avata sitä tekstieditorilla ja kun tekstieditori ei tunnista binääritiedostossa käytettyä merkistökoodausta (joka on kieltämättä vähän hankalaa mille tahansa editorille), se on jotenkin ubuntun vika?
no totta kai ubuntu on huono, jos se ei toimi täsmälleen samalla tavalla kuin windows.
jos haluat järjestelmän joka toimii juuri kuten windows, asenna se windows.
Okei, mä en tiennyt sitä, olen tottunut metsästämään ajureita ympäriinsä jokapuolelta. Mitenkä sitten tämä pitäisi tehdä?
kuten muutkin suoritettavat binääritiedostot, mutta oikeasti niin ei tehdä, vaan ne ajurit asennetaan paketinhallinnan kautta. ihan tosi.
Okei, paketinhallinnan kautta sitten, mutta jos täällä linuxissa on joku toinen systeemi, josta ne ajurit saa haettua, niin eiköhän mun oo aika turha tuota tiedostoa enää edes koittaa avata?
koska a) sillä ei ole suoritusoikeuksia eikä niitä ole järkeä oletuksena antaakaan satunnaisille netistä ladatuille tiedostoille, olivat ne binäärejä tai eivät b) sinulla ei olisi oikeuksia suorittaa sitä kuitenkaan loppuun saakka koska vain idiootti käyttää selainta pääkäyttäjän oikeuksin
Ookkei, tämä yleensä pyytääkin salasanan, jos jotakin pitää asentaa.
Wlan ei toimi, en tajua mikä siinä on ongelmana, se toimii kyllä läppärillä, jossa on windows, mut ei sillä pöytäkoneella, jossa on ubuntu, eilen se toimi jopa paremmin, kun sillon kun siinä oli vielä windows. Miks se nyt sitten lakkas toimimasta?
jos kuvittelet, että tekniseen kysymykseen on mahdollista vastata ilman muita lähtötietoja kuin "ennen se toimi ja nyt se ei toimi" niin olet kovin väärässä. ja ei, se ei onnistuisi windows-käyttäjiltäkään.
Ubuntu ei antanut mulle teknisiä tietoja, joten annoin teille ne tiedot, jotka kyseisestä asiasta sain ubuntulta. Ne tiedot oli just nämä, toimii, ei toimi.
Menee oikeesti hermot tällaseen, miks aina pitää säätää jotakin. Haluaisin käyttöjärjestelmän, jota ei tarvi kokoajan säätää, siks haluaisin käyttää linuxia, koska palomuurit ja viruksentorjuntaohjelmat on jotakin niin käsittämätöntä pelleilyä, että sellasta paskaa ei yksinkertasesti jaksa, ne vie ihan järkyttävästi tehoja koneelta ollessaan päällä, siks windows on niin hidas.
osta mäkki. tosin jos kuvittelet, että sekin toimii täsmälleen kuten windows, tulet pettymään. jos et oikeasti aio opetella miten muissa järjestelmissä toimitaan, niin asenna se windows, pääset varmasti helpoimmalla etkä joudu opettelemaan mitään uutta. paitsi jos päivität uuteen windows-versioon, mutta silloihan se ei ole opettelua ja uusi tapa on kuitenkin viimeisin ja paras.
Ei, kyllä mä haluan opetella linuxin käytön, tää vaan kestää vähän aikaa, että oppii asiat. Linux on vähän eri maailma, kun windows. Mäkkiä olen kyllä käyttänyt myös aika paljon, se on ihan mukava systeemi niilläkin. En edes oleta, että kaikki toimis kuten windowsissa, oletan, että tässäkin järjestelmässä on pakko olla jonkunnäköset korvaavat systeemit niille systeemeille, jotka on elintärkeitä, tai hyviä windowsissa.
gaim ei toistaiseksi tue web-kameraa.
Kiitos tiedosta =)
En edes tiedä mistä voin katsoa webkameraa tältä koneelta, jos painan kuvanottamisnapista, niin mitään ei tapahdu, Varmaankaan ubuntu ei tiedä tuon olevan web-kamera.
ubuntu varmaankin tietää tuon olevan web-kamera, mutta oikeati se 'kuvanottonappi' ei tee mitään maagista kuvanottamista vaan on hyvin oletettavaa että se käskyttää jotain windowsiin asennettua softaa.
en omista (ainakaan vielä) web-kameraa, joten en tiedä siitä juuri mitään. äkkiseltään kuitenkin kuvittelisin, että paketinhallinnasta löytyy softaa jolla 'voi katsoa web-kameraa' vaikkapa hakusanalla webcam ja nyt testattuani voin kyllä sanoa, että niinpäs löytyykin.
Okei, eli siis paketinhallinta on yhteydessä internettiin ja sillä voi hakea kaikkia ajureita sun muita? Mistä siihen paketinhallintaan pääsee käsiksi suoraan?