Kirjoittaja Aihe: Ongelmani ubuntussa. Resoluutio, wlan, webkamera, ggl earth...  (Luettu 9332 kertaa)

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Hei, eilen asensin ubuntun meidän kummallekin koneelle ja ne toimi tosi hyvin, ainakin aluks. Eli wlan toimi ilman mitään ihmeellisiä säätämisiä, joihin oon tottunut windowsilla ja niin toimi kaikki muukin, myös ulkoinen kiintolevy, jossa pidän kaikkia tärkeitä tiedostojani. Kunnes sitten tänään.. Mikään ei toimi niinkuin pitäis.

Asensin tälle toiselle koneelle google earthin. Jos yritän käynnistää sitä, niin ubuntu pomppaa suoraan pois koko käyttöjärjestelmästä sisäänkirjautumisalueelle, eli jossa pitää laittaa nimi ja salasana, jos haluaa päästä käyttöjärjestelmään. Sitten, sitä ulkoista kiintolevyä ubuntu ei tunnista, se ei näytä sitä missään, ihan niinkun sitä ei olis olemassakaan. Eilen sekin toimi, mut ei tänään. kiintolevy on lacie merkkinen 500gb kokonen mötikkä. Sitten en tajua mistä saan ajurit näytönohjaimelle, tässä koneessa on muistini mukaan ati radeon 9100, mutta ubuntu näyttää sen olevan 9000, en sit tiedä pitääkö luottaa ubuntuun vai muistiin. Toisessa koneessa on club 3d radeon 9700, siihenkään en tiedä mistä saan ajurit.

Just äsken latasin jonkun ajurin, en tiedä onko oikea, mutta tällasta se ilmottaa: gedit ei pystynyt selvittämään merkistön koodausta.
Tarkista, ettet yritä avata binääritiedostoa.
Valitse merkistön koodaus valikosta ja yritä uudestaan.

Mitä ihmettä? Eikö ubuntu osaa avata edes normaalia asennustiedostoa, vai pitääkö sekin jotenkin säätämällä tehdä?

Windowsissa firefoxia käyttämällä voi laittaa vaan avaa, kun tiedoston lataus on valmis - ja se avaa sen, mutta ubuntu ei osaa.
Niin ei voi tehdä vaan pitää tehdä jotakin käsittämätöntä..  Tiedoston nimi on Ati driver installer.run tjsp. Jos se on binääritiedosto, niin miten se avataan? Miksei sitä voi avata suoraan niinkuin windowsissa firefoxissa voi laittaa vaan "avaa" ja se avaa sen.

Wlan ei toimi, en tajua mikä siinä on ongelmana, se toimii kyllä läppärillä, jossa on windows, mut ei sillä pöytäkoneella, jossa on ubuntu, eilen se toimi jopa paremmin, kun sillon kun siinä oli vielä windows. Miks se nyt sitten lakkas toimimasta?

Menee oikeesti hermot tällaseen, miks aina pitää säätää jotakin. Haluaisin käyttöjärjestelmän, jota ei tarvi kokoajan säätää, siks haluaisin käyttää linuxia, koska palomuurit ja viruksentorjuntaohjelmat on jotakin niin käsittämätöntä pelleilyä, että sellasta paskaa ei yksinkertasesti jaksa, ne vie ihan järkyttävästi tehoja koneelta ollessaan päällä, siks windows on niin hidas.

Sitten webkamera.. Miten saan sen toimimaan gaimilla? En varmaan mitenkään. En edes tiedä mistä voin katsoa webkameraa tältä koneelta, jos painan kuvanottamisnapista, niin mitään ei tapahdu, Varmaankaan ubuntu ei tiedä tuon olevan web-kamera.
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:13.21 kirjoittanut ArmAnt »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #1 : 20.08.07 - klo:13.11 »

kerrottakoon nyt heti aluksi, että ainakaan minussa tällaiset "mä en osaa, asennan kohta windowsin!" tyypiset viestit eivät herätä sen enempää sympatiaa kuin auttamisen haluakaan. lyhyesti... asenna vaikka se windows jos sitä haluat käyttää, mä en ymmärrä miksi siihen kenenkään muun mielipiteitä tarvitaan.

Mikään ei toimi niinkuin pitäis.

aha.

Asensin tälle toiselle koneelle google earthin. Jos yritän käynnistää sitä, niin ubuntu pomppaa suoraan pois koko käyttöjärjestelmästä sisäänkirjautumisalueelle, eli jossa pitää laittaa nimi ja salasana, jos haluaa päästä käyttöjärjestelmään.

eli se kaatuu ja kaataa mennessään X:nkin. loistavaa, miten asensit?
et varmaan paketinhallinnan kautta ubuntussa testattua versiota?

tosin tuo google-earth vaatii koneelta (tai lähinnä näytönohjaimelta) jonkin verran paukkuja, joten näinköhän 3d-kiihdytys vetää koneen solmuun.

Sitten, sitä ulkoista kiintolevyä ubuntu ei tunnista, se ei näytä sitä missään, ihan niinkun sitä ei olis olemassakaan.

eli sillekö ei tule device nodea, eikä dmesg kerro mitään sitä liitettäessä?

Sitten en tajua mistä saan ajurit näytönohjaimelle, tässä koneessa on muistini mukaan ati radeon 9100, mutta ubuntu näyttää sen olevan 9000, en sit tiedä pitääkö luottaa ubuntuun vai muistiin. Toisessa koneessa on club 3d radeon 9700, siihenkään en tiedä mistä saan ajurit.

linux näyttää sen mitä piiri sille ilmoittaa. näyttiksesi voi olla hyvin 9100, mutta siinä tapauksessa se olisi laitteena hyvin samanlainen kuin 9000. ei sen kummempaa kuin missään muuallakaan.

ja koska et tiedä mistä saat ajurit, olen aika varma, ettet ole kovin kokenut linuxiin käytössä. itse asiassa luulen, että sinulla on jo käytössä vapaat ajurit jotka tarjonnevat jonkin verran 3d-kiihdytystä tietyille piireille.  tämä siitä syystä, että vapaat ajurit kulkevat yleensä aina kernelin mukana. suljetut puolestaan saa paketinhallinnasta kuten esim. "ubuntu tutuksi -wikikirja" ohjeistaa. oletettavasti et ole lukenut sitäkään, vaikka se olisikin hemmetin hyvä tiedonlähde aloittelijalle.

tosin, kuvittelisin, että atin ajurit saa koneeseen laittamalla yhden rastin ruutuun restricted drivers managerissa.

Just äsken latasin jonkun ajurin, en tiedä onko oikea, mutta tällasta se ilmottaa: gedit ei pystynyt selvittämään merkistön koodausta.
Tarkista, ettet yritä avata binääritiedostoa.
Valitse merkistön koodaus valikosta ja yritä uudestaan.

Mitä ihmettä? Eikö ubuntu osaa avata edes normaalia asennustiedostoa, vai pitääkö sekin jotenkin säätämällä tehdä?

ensinnäkin, linuxiin ei ylleensä latailla itse ajureita pitkin nettiä. niin ei vaan tehdä. sinä kuitenkin teit.

sen jälkeen yritit avata sitä tekstieditorilla ja kun tekstieditori ei tunnista binääritiedostossa käytettyä merkistökoodausta (joka on kieltämättä vähän hankalaa mille tahansa editorille), se on jotenkin ubuntun vika?

no totta kai ubuntu on huono, jos se ei toimi täsmälleen samalla tavalla kuin windows.

jos haluat järjestelmän joka toimii juuri kuten windows, asenna se windows.

Windowsissa firefoxia käyttämällä voi laittaa vaan avaa, kun tiedoston lataus on valmis - ja se avaa sen, mutta ubuntu ei osaa.

kuten sanoin...

Niin ei voi tehdä vaan pitää tehdä jotakin käsittämätöntä..  Tiedoston nimi on Ati driver installer.run tjsp. Jos se on binääritiedosto, niin miten se avataan?

kuten muutkin suoritettavat binääritiedostot, mutta oikeasti niin ei tehdä, vaan ne ajurit asennetaan paketinhallinnan kautta. ihan tosi.

Miksei sitä voi avata suoraan niinkuin windowsissa firefoxissa voi laittaa vaan "avaa" ja se avaa sen.

koska a) sillä ei ole suoritusoikeuksia eikä niitä ole järkeä oletuksena antaakaan satunnaisille netistä ladatuille tiedostoille, olivat ne binäärejä tai eivät b) sinulla ei olisi oikeuksia suorittaa sitä kuitenkaan loppuun saakka koska vain idiootti käyttää selainta pääkäyttäjän oikeuksin

Wlan ei toimi, en tajua mikä siinä on ongelmana, se toimii kyllä läppärillä, jossa on windows, mut ei sillä pöytäkoneella, jossa on ubuntu, eilen se toimi jopa paremmin, kun sillon kun siinä oli vielä windows. Miks se nyt sitten lakkas toimimasta?

jos kuvittelet, että tekniseen kysymykseen on mahdollista vastata ilman muita lähtötietoja kuin "ennen se toimi ja nyt se ei toimi" niin olet kovin väärässä. ja ei, se ei onnistuisi windows-käyttäjiltäkään.

Menee oikeesti hermot tällaseen, miks aina pitää säätää jotakin. Haluaisin käyttöjärjestelmän, jota ei tarvi kokoajan säätää, siks haluaisin käyttää linuxia, koska palomuurit ja viruksentorjuntaohjelmat on jotakin niin käsittämätöntä pelleilyä, että sellasta paskaa ei yksinkertasesti jaksa, ne vie ihan järkyttävästi tehoja koneelta ollessaan päällä, siks windows on niin hidas.

osta mäkki. tosin jos kuvittelet, että sekin toimii täsmälleen kuten windows, tulet pettymään. jos et oikeasti aio opetella miten muissa järjestelmissä toimitaan, niin asenna se windows, pääset varmasti helpoimmalla etkä joudu opettelemaan mitään uutta. paitsi jos päivität uuteen windows-versioon, mutta silloihan se ei ole opettelua ja uusi tapa on kuitenkin viimeisin ja paras.

Sitten webkamera.. Miten saan sen toimimaan gaimilla? En varmaan mitenkään.

gaim ei toistaiseksi tue web-kameraa.

En edes tiedä mistä voin katsoa webkameraa tältä koneelta, jos painan kuvanottamisnapista, niin mitään ei tapahdu, Varmaankaan ubuntu ei tiedä tuon olevan web-kamera.

ubuntu varmaankin tietää tuon olevan web-kamera, mutta oikeati se 'kuvanottonappi' ei tee mitään maagista kuvanottamista vaan on hyvin oletettavaa että se käskyttää jotain windowsiin asennettua softaa.

en omista (ainakaan vielä) web-kameraa, joten en tiedä siitä juuri mitään. äkkiseltään kuitenkin kuvittelisin, että paketinhallinnasta löytyy softaa jolla 'voi katsoa web-kameraa' vaikkapa hakusanalla webcam ja nyt testattuani voin kyllä sanoa, että niinpäs löytyykin.
Janne

julle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #2 : 20.08.07 - klo:13.13 »
Vastauksena otsikon kysymykseen, että sehän on ihan oma valinta.
Mutta mikäli päädyt jatkamaan Ubuntun parissa on syytä tutustua ensin foorumilla monesti mainittuu Ubuntu tutuksi -kirjaan. Erittäin hyviä vihjeitä löytyy myös tämän keskustelualueen FAQ -osiosta, http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=5846.msg42134#msg42134.
Suosittelen myös lukemaan Linux ei ole Windows artikkelin.
Oikeastaan noista, mikäli ei niin tältä forumilta, löytyy vastaus kaikkiin kysymyksiisi.

Jaksamista.
« Viimeksi muokattu: 20.08.07 - klo:13.17 kirjoittanut julle »

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #3 : 20.08.07 - klo:13.36 »

kerrottakoon nyt heti aluksi, että ainakaan minussa tällaiset "mä en osaa, asennan kohta windowsin!" tyypiset viestit eivät herätä sen enempää sympatiaa kuin auttamisen haluakaan. lyhyesti... asenna vaikka se windows jos sitä haluat käyttää, mä en ymmärrä miksi siihen kenenkään muun mielipiteitä tarvitaan.

No se oli tollanen provokaatio, oon tottunut käyttämään sellaisia, koska sillätavalla saa ihmisten mielenkiinnon herätettyä, useimmilla foorumeilla se toimii. ;) Oikeesti en halua ruveta käyttämään windowsia enää, haluan saada linuxin toimimaan, koska tiedän miten se voi toimia eilisen perusteella, joka on tosi hyvin. Jos en olis tykännyt, niin olisin jo asentanut windowsin takasin, enkä tullut tänne kirjottelemaan. =)

Asensin tälle toiselle koneelle google earthin. Jos yritän käynnistää sitä, niin ubuntu pomppaa suoraan pois koko käyttöjärjestelmästä sisäänkirjautumisalueelle, eli jossa pitää laittaa nimi ja salasana, jos haluaa päästä käyttöjärjestelmään.

Lainaus
eli se kaatuu ja kaataa mennessään X:nkin. loistavaa, miten asensit?
et varmaan paketinhallinnan kautta ubuntussa testattua versiota?

Mä asensin sen automatixin kautta, en tiedä millä se on testattu. Automatixia suositteli joku tyyppi jossakin, että on hyvä ohjelma. 

Lainaus
tosin tuo google-earth vaatii koneelta (tai lähinnä näytönohjaimelta) jonkin verran paukkuja, joten näinköhän 3d-kiihdytys vetää koneen solmuun.

Google earthin ei pitäis vaatia kovinkaan kummosia paukkuja, koska tällä samalla koneella se on toiminut windows alustalla vallan mainiosti, miks se linux-alustalla vaatis enemmän?

Lainaus
eli sillekö ei tule device nodea, eikä dmesg kerro mitään sitä liitettäessä?

Ennen, eli siis eilen se toimi niin, että kun sen laitoin päälle, niin työpöydälle tuli lacie kuvake josta klikkaamalla pääsi sinne kiintolevylle. Nyt ei sellaista tule, eikä tule myöskään mitään ilmoitusta, enkä myöskään usko kiintolevyn olevan hajalla, se on ihan uus.

Lainaus
linux näyttää sen mitä piiri sille ilmoittaa. näyttiksesi voi olla hyvin 9100, mutta siinä tapauksessa se olisi laitteena hyvin samanlainen kuin 9000. ei sen kummempaa kuin missään muuallakaan.

Aivan, tää on aika selkee juttu, en ajatellutkaan sen olevan paha ongelma. Se vaan tuli mieleen.

Lainaus
ja koska et tiedä mistä saat ajurit, olen aika varma, ettet ole kovin kokenut linuxiin käytössä. itse asiassa luulen, että sinulla on jo käytössä vapaat ajurit jotka tarjonnevat jonkin verran 3d-kiihdytystä tietyille piireille.  tämä siitä syystä, että vapaat ajurit kulkevat yleensä aina kernelin mukana. suljetut puolestaan saa paketinhallinnasta kuten esim. "ubuntu tutuksi -wikikirja" ohjeistaa. oletettavasti et ole lukenut sitäkään, vaikka se olisikin hemmetin hyvä tiedonlähde aloittelijalle.

Oot oikeassa, no mä oon selaillut sitä jonkun verran, mutta hakusanoilla en löytänyt mitään millä olis ollut mulle apua. Toivottavasti ymmärrätte, että oon koko aamun yrittäny vääntää tän homman kanssa ja katellu vaikka mitä juttuja, mutta en ole saanut selkoa. Ongelmana on se, että tämä tosiaan on mulle uusi käyttöjärjestelmä, enkä siks ole kovinkaan perehtynyt sen käytössä.

Lainaus
tosin, kuvittelisin, että atin ajurit saa koneeseen laittamalla yhden rastin ruutuun restricted drivers managerissa.

Mulla on suomenkielinen ubuntu, löytyykö se jostakin tuolta järjestelmä alavalikosta? Rajoitettujen ajureden hallinta? Tarkoittaako tuo sitä? Tämä kuulemma ei tarvi rajoitettuja ajureita, kokeilin jo klikata sieltä.

Just äsken latasin jonkun ajurin, en tiedä onko oikea, mutta tällasta se ilmottaa: gedit ei pystynyt selvittämään merkistön koodausta.
Tarkista, ettet yritä avata binääritiedostoa.
Valitse merkistön koodaus valikosta ja yritä uudestaan.

Mitä ihmettä? Eikö ubuntu osaa avata edes normaalia asennustiedostoa, vai pitääkö sekin jotenkin säätämällä tehdä?

Lainaus
ensinnäkin, linuxiin ei ylleensä latailla itse ajureita pitkin nettiä. niin ei vaan tehdä. sinä kuitenkin teit.

sen jälkeen yritit avata sitä tekstieditorilla ja kun tekstieditori ei tunnista binääritiedostossa käytettyä merkistökoodausta (joka on kieltämättä vähän hankalaa mille tahansa editorille), se on jotenkin ubuntun vika?

no totta kai ubuntu on huono, jos se ei toimi täsmälleen samalla tavalla kuin windows.

jos haluat järjestelmän joka toimii juuri kuten windows, asenna se windows.

Okei, mä en tiennyt sitä, olen tottunut metsästämään ajureita ympäriinsä jokapuolelta. Mitenkä sitten tämä pitäisi tehdä?

Lainaus
kuten muutkin suoritettavat binääritiedostot, mutta oikeasti niin ei tehdä, vaan ne ajurit asennetaan paketinhallinnan kautta. ihan tosi.

Okei, paketinhallinnan kautta sitten, mutta jos täällä linuxissa on joku toinen systeemi, josta ne ajurit saa haettua, niin eiköhän mun oo aika turha tuota tiedostoa enää edes koittaa avata?

Lainaus
koska a) sillä ei ole suoritusoikeuksia eikä niitä ole järkeä oletuksena antaakaan satunnaisille netistä ladatuille tiedostoille, olivat ne binäärejä tai eivät b) sinulla ei olisi oikeuksia suorittaa sitä kuitenkaan loppuun saakka koska vain idiootti käyttää selainta pääkäyttäjän oikeuksin

Ookkei, tämä yleensä pyytääkin salasanan, jos jotakin pitää asentaa.

Wlan ei toimi, en tajua mikä siinä on ongelmana, se toimii kyllä läppärillä, jossa on windows, mut ei sillä pöytäkoneella, jossa on ubuntu, eilen se toimi jopa paremmin, kun sillon kun siinä oli vielä windows. Miks se nyt sitten lakkas toimimasta?

Lainaus
jos kuvittelet, että tekniseen kysymykseen on mahdollista vastata ilman muita lähtötietoja kuin "ennen se toimi ja nyt se ei toimi" niin olet kovin väärässä. ja ei, se ei onnistuisi windows-käyttäjiltäkään.

Ubuntu ei antanut mulle teknisiä tietoja, joten annoin teille ne tiedot, jotka kyseisestä asiasta sain ubuntulta. Ne tiedot oli just nämä, toimii, ei toimi.

Menee oikeesti hermot tällaseen, miks aina pitää säätää jotakin. Haluaisin käyttöjärjestelmän, jota ei tarvi kokoajan säätää, siks haluaisin käyttää linuxia, koska palomuurit ja viruksentorjuntaohjelmat on jotakin niin käsittämätöntä pelleilyä, että sellasta paskaa ei yksinkertasesti jaksa, ne vie ihan järkyttävästi tehoja koneelta ollessaan päällä, siks windows on niin hidas.

Lainaus
osta mäkki. tosin jos kuvittelet, että sekin toimii täsmälleen kuten windows, tulet pettymään. jos et oikeasti aio opetella miten muissa järjestelmissä toimitaan, niin asenna se windows, pääset varmasti helpoimmalla etkä joudu opettelemaan mitään uutta. paitsi jos päivität uuteen windows-versioon, mutta silloihan se ei ole opettelua ja uusi tapa on kuitenkin viimeisin ja paras.

Ei, kyllä mä haluan opetella linuxin käytön, tää vaan kestää vähän aikaa, että oppii asiat. Linux on vähän eri maailma, kun windows. Mäkkiä olen kyllä käyttänyt myös aika paljon, se on ihan mukava systeemi niilläkin. En edes oleta, että kaikki toimis kuten windowsissa, oletan, että tässäkin järjestelmässä on pakko olla jonkunnäköset korvaavat systeemit niille systeemeille, jotka on elintärkeitä, tai hyviä windowsissa.

Lainaus
gaim ei toistaiseksi tue web-kameraa.

Kiitos tiedosta =)

En edes tiedä mistä voin katsoa webkameraa tältä koneelta, jos painan kuvanottamisnapista, niin mitään ei tapahdu, Varmaankaan ubuntu ei tiedä tuon olevan web-kamera.

Lainaus
ubuntu varmaankin tietää tuon olevan web-kamera, mutta oikeati se 'kuvanottonappi' ei tee mitään maagista kuvanottamista vaan on hyvin oletettavaa että se käskyttää jotain windowsiin asennettua softaa.

en omista (ainakaan vielä) web-kameraa, joten en tiedä siitä juuri mitään. äkkiseltään kuitenkin kuvittelisin, että paketinhallinnasta löytyy softaa jolla 'voi katsoa web-kameraa' vaikkapa hakusanalla webcam ja nyt testattuani voin kyllä sanoa, että niinpäs löytyykin.

Okei, eli siis paketinhallinta on yhteydessä internettiin ja sillä voi hakea kaikkia ajureita sun muita? Mistä siihen paketinhallintaan pääsee käsiksi suoraan?

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #4 : 20.08.07 - klo:14.27 »
Mainitse aina apua kysyessä edes se, mitä Ubuntun versiota käytät. Veikataan nyt, että se on 7.04.

1. Feistyyn ei voi asentaa suljettuja ajureita Ati Radeon 9500:aa vanhemmille korteille. Sulla on jo toimivat ajurit. Miksi jotain pitäisi asentaa sen lisäksi.

2. Järjestelmä -> Ylläpito -> Ohjelmalähteet. Laita täpät kaikkiin ruutuihin paitsi lähdekoodiin.

3. Ohjelmapakettien hallinta on käytettävissä Järjestelmä -> Ylläpito -> Synaptic-pakettienhallinta.

4. Automatix on huono ja rikkoo Ubuntun. Laajat ja toimivat ohjeet asennuksen jälkeisiin säätöihin löytyvät täältä:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Feisty
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #5 : 20.08.07 - klo:14.49 »
amsn taitaa tukea web-kameraa, kannattanee koittaa sitä. Ei tosin mieestäni yhtä miellyttävä kuin gaim/pidgin(joka on tällä hetkellä rikki ainakin mulla).

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #6 : 20.08.07 - klo:14.56 »
Haluan saada tarvittavat ohjelmat toimimaan, esim google earth, sen takia oletan, että on olemassa jotakin ajureita, jotka ottaa kortista kaiken tarvittavan irti. Tai sitten voi olla, että vika on jossakin muualla, kun ajurissa. Koska tiedän, että tuo kortti kykenee kevyesti pyörittelemään tollasta pikkupalloa, ainakin on ennen kyennyt. ;)

Tuo oli outo juttu tuo automatix homma.. Pitänee poistaa kyseinen ohjelma, jos se kerran sekottaa jotakin. Jokatapauksessa pakettienhallinnassa on kattavampi luettelo tarpeellisista asioista, tällasia kämmejä tulee tehtyä, kun ei tiedä tarpeeksi. Nyt ongelmana on sen poistaminen, lisää ja poista sovelluksesta tuolta sovellukset valikosta ei löydy automatixia. Elikä mun ilmeisesti kannattaa poistaa sillä automatixilla ensin kaikki ohjelmat, jotka oon sillä asentanut, jonka jälkeen poistan koko automatixin. Automatixia en osaa poistaa, mutta ne ohjelmat pystyy sillä itsellään poistaa. Ketuttaa vähän se tyyppi, joka mulle meni suosittelemaan tollasta...

Oot oikeassa tuon versionumeron kanssa.

Kiitos myös tuosta linkistä, näyttää olleen jollakin aikaa kirjotella, joten ehkäpä löydän sieltä tietoa. :)

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #7 : 20.08.07 - klo:15.04 »
Mä käynnistin äsken ubuntun cd:ltä ja taas kaikki toimii niinkun pitääkin, tosi hyvin. Mulla on nyt 2 vaihtoehtoa, että mikä on pistäny hommat sekasin. 1 automatix tai sitten 2, joku päivitys, jonka oon tehnyt siihen asennuksen jälkeen. Kumpaa täällä porukat veikkaa? voiko niiden päivitysten joukossa olla jotakin sellasia, jotka ei aina ihan täysin täsmää joka-asiaan?

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #8 : 20.08.07 - klo:15.16 »
automatix varmaan sotkenut osittain, osittain ei varmaan vielä järkätty kuntoon.

Uudelleenasennus, ja sitten kärsivällisesti ohjeita lukemaan.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #9 : 21.08.07 - klo:08.57 »
Automatixia minäkin syyttäisin. Ubuntun omat päivitykset ovat yleensä hyvin laadukkaita, vaikka on siellä nyt muutaman vuoden aikana ollut kämmejäkin. Niistä kuitenkin on ollut sitten aika kovasti meteliä, useimmat kun niihin luottavat. Ja kyllä ne yleensä kuitenkin hyvin luotettavia ovatkin.

Automatixissa on vähän semmoinen meininki, että jotain halutaan, ja sitten mennään siitä, mistä aita on matalin, ja laitetaan se mitä halutaan. En tarkoita Automatixin käyttäjiä, vaan ihan kehittäjillä tuntuu jotenkin semmoinen asenne olevan. Automatixin koodissa on aika pahoja ongelmia, ainakin
http://mjg59.livejournal.com/77440.html
mukaan.

Vaikka mitään ongelmia ei olisikaan, niin on se minusta käyttäjän kannalta huono, kun ei yhtään tiedä, mitä ja miten se Automatix lopulta sille koneelle teki. Automatixin kaltaista ohjelmaa tehdessä olisikin erityisen tärkeää tehdä ne asiat hyvin, jotta mitään ongelmia ei syntyisi. Se on kuitenkin koko järjestelmää aika oleellisestikin muokkaava ohjelma.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #10 : 21.08.07 - klo:16.25 »
Kun vähän jaksaa opetella, niin ne samat asiat mitä automatix tekee, oppii kyllä tekemään ilmankin automatixia.

Jos kone menee pahasti sekaisin, niin uudelleenasennus ei pitäisi olla liian hankalaa. Monesti uudelleenasentamisessa kuluu paljon vähemmän aikaa, mitä siinä, että alkaa korjaamaan sekoittamaansa konetta. Asennuksen jälkeen vaan sitten katsoo tarkemmin mitä asentaa ja testaa koko ajan, että kone toimii niin huomaa missä kohtaa menee joku vikaan ja lakkaa toimimasta.

Jos haluaa päästä vähän helpommalla, niin voi kokeilla vaikka mintlinuxia, joka on ubuntu, mutta siinä on valmiiksi säädetty joitakin asioita kuntoon.

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #11 : 22.08.07 - klo:10.46 »
Nyt tällä uudella asennuskerralla toimiipi ihan hyvin kaikki lukuunottamatta sitä välillä tulevaa näppäimistöongelmaa. Jota nyt tänä aamuna ei ole tullut.

Oon muuten huomannut, että linuxyhteisössä porukalla on taipumus tehdä asioita sillä vaikeemmalla tavalla usein. (tai silä tavalla mitä itse pidän vaikeampana tapana) Esimerkiks tämän medibuntun asentaminen onnistuu ihan hyvin ilman komentokehotteeseen (tai mikä se ny oli) söhläämään menemistä. Itse windowstaustaisena olen taipuvainen tekemään asioita mieluummin graafisen käyttöjärjestelmän kautta. Visuaalisena ihmisenä se on mulle helpompaa. (tietty varmaan jollekin on helpompi reitti se komentokehote, kun se on tutumpi.)

En oo vielä ihan päässy selvyyteen, että onko linuxin rajaton vapaus hyvä, vai huono asia. 

Pakko huomauttaa tähän väliin, että provokaatiot todellakin toimii - ja hyvin, jopa linuxfoorumilla. Tästä ketjusta tuli aika nopeeta toisiks luetuin aktiivinen viestiketju tällä palstalla, veikkaan, että se on suurimmaks osaks otsikon syytä.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #12 : 22.08.07 - klo:11.10 »
Oon muuten huomannut, että linuxyhteisössä porukalla on taipumus tehdä asioita sillä vaikeemmalla tavalla usein. (tai silä tavalla mitä itse pidän vaikeampana tapana) Esimerkiks tämän medibuntun asentaminen onnistuu ihan hyvin ilman komentokehotteeseen (tai mikä se ny oli) söhläämään menemistä. Itse windowstaustaisena olen taipuvainen tekemään asioita mieluummin graafisen käyttöjärjestelmän kautta. Visuaalisena ihmisenä se on mulle helpompaa. (tietty varmaan jollekin on helpompi reitti se komentokehote, kun se on tutumpi.)

Pakko huomauttaa tähän väliin, että provokaatiot todellakin toimii - ja hyvin, jopa linuxfoorumilla. Tästä ketjusta tuli aika nopeeta toisiks luetuin aktiivinen viestiketju tällä palstalla, veikkaan, että se on suurimmaks osaks otsikon syytä.
Graafinen vs. komentoikkuna -keskustelua löytyy varmaan tällä foorumilla muualla lisää, mutta itse olen aivan samaa mieltä ArmAnt:in kanssa siitä, että graafisella liittymällä monet asiat on helpommin ymmärrettäviä ja vaivattomampia. Varsinkin tällaisille märkäkorville kuin itse olen. Sen takia olen ikionnellinen uudesta Ubuntu Feisty käyttiksestä, jonka ansiosta vihdoinkin uskalsin asentaa Linuxin koneelleni. Toki komentoikkunan käyttö on hyvä opetella, sillä sitäkin joutuu valitettavasti silloin tällöin käyttämään.

Mitä taasen tulee provokaatioihin, niin se pitää valitettavasti paikkansa. Mielestäni on kuitenkin epäkorrektia hakea huomiota omalle asialle provosoivilla otsikoilla. Mutta minkäs teet, kun viidakon lait tuntuu usein toimivan parhaiten foorumeissakin. Itse esimerkiksi yritin tässä taannoin hakea asiaotsikoilla vastausta eräällä toisella foorumilla, vaan eipä tuottanut tulosta. Tulin lopulta siihen tulokseen, ettei asiani todellakaan ollut kyllin tärkeä.

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #13 : 22.08.07 - klo:17.19 »
Pakko viel' nostaa t'm'.. Noniin, mik's toi juttu on_ Yht'kki' t'm' rupes n'ytt'm''n 'kirjaimet tollasina, mist' se ton keksi_

No mut toooooooooooooooooooooooosta mun ei pppppppppppppppppppit'ny puhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuua, vaan                         nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn'yt;n resoluutiosta. T'' ubuntu on menossa kokoajan vaan enemm'n ja enemm'n perseelleen, kun en tied', ett' mit' t'lle pit'' tehd' ja jotakin pit'is varmaankin tehd', mutta kun ei tajua, ett' mit'.

Elik' se resoluutio, tuolla ei ole mahdollisuutta laittaa resoluutiota korkeammaksi, kuin 1024x768, joka on ihan liian v'h'n mulle, koska m' k'sittelen paljon valokuvia tietokoneella, eik' tuollainen resoluutio riit' mihink''n.

K'vin jo tuolla sivulla> http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_asetukset#N.C3.A4ytt.C3.B6

Tutkimassa, mutta kyseisen sssssssssssssssssssssssssssivun ohjeilla eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen kyll' seeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelvinny                        t'st'.

Se kyll' n'ytti, ett' mitenk' p''sen sellaseen valikkoon, mist' voin valita n'yt;n resoluutioita, mutta en p''se sinne valikkoon en'', vaan p''te sanoo, ett' kyseinen prosessi ei ole k'ytett'viss', koska joku muu k'yt'' sit'. tai jotakin sentapasta. En oikein muista. Enk' osannut valita sielt' niit' resoluutioita, sen takia oon nyt t'ss' kirjottelemassa.

Laittokohan t'm' yht\'kki' jotkut amerikkalaiset n'pp'imet k'ytt;;n_ Se varmaan johtui siit', ett' painoin ctrl - alt _ backspace niinkuin siell' sivulla neuvottiin tekem''n_ En kyll' ymm'rr', ett' miks kaikki asetukset pit'' nollata sellasen j'lkeen.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #14 : 22.08.07 - klo:17.25 »
Neuvoja näppäimistöasettelusta ja näytönohjainten asennuksista löytyy, kunhan ei provosoidu vaan jaksaa lukea. Kohteliaasti kysymällä ja mahdollisimman selkeät oireet ja/tai virheilmoitukset kertomalla saavat useimmat neuvoja tällä foorumilla.

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #15 : 22.08.07 - klo:17.59 »
Juu, sain suomalaiset n'pp. T'h. En saanukaan.. No nyt toimii suomalaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiset näppäimistöt.

Sori, että tämä on näin epäselvää tekstiä, mutta en voi sille mitään, tällä tuntuu olevan melkein mahdotonta normaalin tekstin kirjoittaminen. En jaksa kokoajaikaa olla pyyhkimässä ylimääräisiä kirjaimia, kun kukaan ei edes tunnu tietävän, että mistä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiden tuleminen johtuu.

Olen todellakin yrittänyt etsiä tietoa noista wikikirjoista ynnä muualta, mutta kun ei tunnu vaan avautuvan tiedot sieltä. Kaikkeen tuntuu olevan jotkut koodit, jotka pitää pastettaa päätteeseen, että pääsee johonkin asetuksiin, joita ei sitten pystykään muuttamaan. Tai mä en pystynyt.

Tää vaan on niin suututtavaan, että ei saa asioita tehtyä, vaan kaikki aika menee joidenkin suhteellisten pienten ongelmien miettimiseen.

tässä on se virheilmoitus, joka tulee päätteestä, jos yritän laittaa koodin, jonka mainitsen vireilmoituksen jälkeen:

debconf: DbDriver "config": /var/cache/debconf/config.dat is locked by another process: Resource temporarily unavailable

koodi:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Tuolla pitäisi käsittääkseni saada voida lisätä muita näytön resoluutiotiloja, kuin ne kolme, jotka ovat liiannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn pieniä minun normaalikäyttöäni ajatellen.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #16 : 22.08.07 - klo:18.11 »
Ikävä kuulla, että yhdelle koneelle kasaantuu noin monta ongelmaa.

ArmAnt, kerro mikä kone ja mikä näyttö näyttö sinulla on. Kullekin ongelmalle kannattaisi myös avata uusi keskustelusäie, sillä tuskin moni näytön säädöstä jotain tietävä hoksaa kyselyjäsi tämän keskusteluotsikon takaa. Samoin tuo skandien katoamisongelma on myös täysin oma ongelmansa, joten sillekin oma keskustelusäie. Näppäimistön jumittumisesta näköjään jo kyselitkin eri otsikon alla.

Ja kannattaa ensin varmistaa, ettei näistä jo löydy ratkaisua aiemmista keskusteluista täällä tai muualla.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #17 : 22.08.07 - klo:18.28 »

Pakko huomauttaa tähän väliin, että provokaatiot todellakin toimii - ja hyvin, jopa linuxfoorumilla. Tästä ketjusta tuli aika nopeeta toisiks luetuin aktiivinen viestiketju tällä palstalla, veikkaan, että se on suurimmaks osaks otsikon syytä.

Eipä tarvitse provosoida - yhteisö vastaa varsin pätevästi jos kysymys vähänkään antaa siihen mahdollisuutta.

Nyt kun sait asennuksen toiseen kertaan kohdalleen, rauhoitu, lue linkeissä mainitut ohjeet ja unohda windows toimintatavat. Tämä linuxin/Ubuntun tapa asentaa ohjelmia on tosi hyvä verrattuna siihen toiseen järjestelmään. Itsekin tein aluksi virheen, että latailin windows -tyyliin satunnaisesti netistä ja ihmettelin kun mikään ei toimi. Vaan nytpä toimii. Teit hyvän ratkaisun. Kestä kuukausi ja sano sitten arvosana tähän Ubuntuun.

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #18 : 22.08.07 - klo:18.52 »
Ikävä kuulla, että yhdelle koneelle kasaantuu noin monta ongelmaa.

ArmAnt, kerro mikä kone ja mikä näyttö näyttö sinulla on. Kullekin ongelmalle kannattaisi myös avata uusi keskustelusäie, sillä tuskin moni näytön säädöstä jotain tietävä hoksaa kyselyjäsi tämän keskusteluotsikon takaa. Samoin tuo skandien katoamisongelma on myös täysin oma ongelmansa, joten sillekin oma keskustelusäie. Näppäimistön jumittumisesta näköjään jo kyselitkin eri otsikon alla.

Ja kannattaa ensin varmistaa, ettei näistä jo löydy ratkaisua aiemmista keskusteluista täällä tai muualla.


Tämä on tällainen vuonna kivi paperi ja sakset ostettu fujitsu siemensin konepaketti. Kaikki siis ovat heidän valmistamaansa, mutta näytön resoluutioon tietääkseni vaikuttaa enemmän näytönohjainkortti, koska kaikki nykyiset näytöt kykenevät suurempiin resoluutioihin, kuin mainitsemani 1024x768

Se, että en ole tehnyt jokaiselle kyselylle eri aihetta johtuu siitä, että on tosi ärsyttävää, että sama tyyppi tekee miljoona keskustelua jokasesta pikkuongelmasta. Tai itse koen sen vähän ärsyttävänä. Yritän siis kaikesta huolimatta ajatella myös teitä ja pitää aiheeni mahdollisimman suppeina, Monesti voi helposti tulla valitusta siitä, että joku tekee useita aiheita. Sitä koitan välttää.

Kirjainlitanioiden tulemisen "korjasin" laittamalla toiston eston päälle, mutta edelleen huomaa, että millon näppäimistö olis menossa jumiin, koska kone jää vähänkun "lataamaa" tekstiä, jota kirjotan, eikä tee sitä reaaliajassa, jotenka sen normaalisti pitäisi tehdä.

Tässä tulee kaikki yksittäiset koneen tiedot:

näyttö: scaleo c772 muistia: 757mt, prosessori: amd athlon xp 1600+. kiintolevy: ST340810A 40gb
Sitten on 2 levyasemaa ja diskettiasema. Lite-on ltr-16102B (master) ja LG dvd-rom drd-8160B
Sitten on diskettiasemakin vielä, siitä en tiedä mitään, en edes käytä sitä. ohjeinkortti: club 3d radeon 9700.

Mulla on usb 2.0 tollanen lisäkortti tuolla laitettuna myös, sen välityksellä toimii wlanin antenni, tai mikskä sitä sanotaan, noh, oon kuitenkin sen avulla netissä.

Käyttämäni lisälaitteet: ulkoinen kiintolevy 500gb, en jaksa nyt tonkia sen tietoja... Muistikorttia käytän myös joskus harvoin.

Sitten tän käyttöjärjestelmän tiedot tulee tässä:

gnome: 2.18.1 (Ubuntu 2007-04-10)
kernel: 2.6.20-16-generic (#2 SMP Thu Jun 7 20:19:32 UTC 2007)

os type: linux
gcc version: 4.1.2 (i486-linux-gnu)
xorg version: 7.2.0 (04 April 2007)

uptime: 0 days 8 h 10 min

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Pitääkö asentaa windows takasin?
« Vastaus #19 : 22.08.07 - klo:20.10 »
koodi:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Kokeilemasi komento yrittää tunnistaa uudelleen monia X:n tarvitsemia laitteita. Mm. näppäimistön ja näytönohjaimen. Vaikka jo muuta kerroit, et kertonut, mikä näytönohjain koneessasi on. Jos se on joko Nvidia tai ATI, löytyvät ohjeet uusimpien, suljettujen ajurien käyttöönottoon täältä: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto.